Gå til innhold

Jeg synes disse R.I.P.-gruppene er litt usmakelige, egentlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg synes det er noe respektløst over R.I.P.-grupper og statuser på Facebook. Ikke noe personlig eller ektefølt med det, bare en floskel folk slenger ut av seg for å vise at de er en del av noe. 

Jeg mener ikke at R.I.P. alltid er respektløst, blant annet står det på gravsteinen til et nært familiemedlem som var katolikk, og viser til den katolske bønnen "Requiescat in pace". Men slik som det brukes på sosiale medier, det betyr liksom ingen ting, bare en kort, "kul" greie som man lirer av seg. Ville ikke likt å se en slik gruppe for noen jeg var glad i. Grupper av typen "Vi savner deg", "Til minne om" osv. er noe annet, selv om det egentlig er helt det samme. Eller for den slags skyld "hvil i fred".

Anonymous poster hash: f873d...0ce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv aldri vært med i en slik gruppe... "Ikke helt min stil". 

Anonymous poster hash: 37212...b4c
Skrevet

Enig med deg. Synes det blir krampeaktig, og mange stiller nok nysgjerrigheten sin ved å delta på slike sider.

Anonymous poster hash: 595bf...884

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg synes det er noe respektløst over R.I.P.-grupper og statuser på Facebook. Ikke noe personlig eller ektefølt med det, bare en floskel folk slenger ut av seg for å vise at de er en del av noe.

Jeg mener ikke at R.I.P. alltid er respektløst, blant annet står det på gravsteinen til et nært familiemedlem som var katolikk, og viser til den katolske bønnen "Requiescat in pace". Men slik som det brukes på sosiale medier, det betyr liksom ingen ting, bare en kort, "kul" greie som man lirer av seg. Ville ikke likt å se en slik gruppe for noen jeg var glad i. Grupper av typen "Vi savner deg", "Til minne om" osv. er noe annet, selv om det egentlig er helt det samme. Eller for den slags skyld "hvil i fred".

Så at man sier 'hvil i fred' på norsk er greit, men om man sier det på engelsk er det smakløst? Interessant.

Jeg tenker at det at folk bruker engelske ord i slike sammenhenger har med å gjøre at man synes det er vanskelig å uttrykke så sterke følelser generelt. Da er det trygt å kunne ha noen allerede etablerte og velkjente 'fraser' å ty til for å uttrykke det man ønsker å si, som feks RIP og kondolerer. Det betyr likevel ikke at følelsene ikke er ektefølt, og jeg synes det blir veldig feil å sette spørsmålstegn ved andre folks intensjoner på det grunnlaget. En måte å uttrykke sorg på er ikke bedre enn andre. Det som fungerer for den enkelte er det som er bra

Anonymous poster hash: 4ac11...ecc

Skrevet

Så at man sier 'hvil i fred' på norsk er greit, men om man sier det på engelsk er det smakløst? Interessant.

Jeg tenker at det at folk bruker engelske ord i slike sammenhenger har med å gjøre at man synes det er vanskelig å uttrykke så sterke følelser generelt. Da er det trygt å kunne ha noen allerede etablerte og velkjente 'fraser' å ty til for å uttrykke det man ønsker å si, som feks RIP og kondolerer. Det betyr likevel ikke at følelsene ikke er ektefølt, og jeg synes det blir veldig feil å sette spørsmålstegn ved andre folks intensjoner på det grunnlaget. En måte å uttrykke sorg på er ikke bedre enn andre. Det som fungerer for den enkelte er det som er bra

Ja, jeg synes faktisk det er en forskjell på R.I.P. og "Hvil i fred". Det første er slikt som jeg ser tagget på vegger, det andre forbinder jeg med bårekranser i begravelse. Det har vel også med at jeg ser at folk hiver seg på slike grupper på Facebook, selv om jeg vet at de ikke kjente vedkommende. (Jeg snakker ikke om Anja eller andre personer som er kjent for alle gjennom media, men eksempler i egen omgangskrets).

HI

Skrevet

Hvaslags uttrykk folk bruker er meg revnende likegyldig, men ja, jeg synes det er noget pretensiøst og påtatt ved å være med i slike grupper med mindre man hadde et forhold til avdøde.

Det er liksom bare for å vise seg frem, en show off på linje med treningsstatuser og matbilder. Og sensasjonslystent, slik at de kan følge med på alle detaljer i saken og sladre om det, ikke fordi de bryr seg så sinnsykt mye. Tipper det gjelder for hvertfall 85%.

Anonymous poster hash: fe255...be2
Skrevet

Hvaslags uttrykk folk bruker er meg revnende likegyldig, men ja, jeg synes det er noget pretensiøst og påtatt ved å være med i slike grupper med mindre man hadde et forhold til avdøde.

Det er liksom bare for å vise seg frem, en show off på linje med treningsstatuser og matbilder. Og sensasjonslystent, slik at de kan følge med på alle detaljer i saken og sladre om det, ikke fordi de bryr seg så sinnsykt mye. Tipper det gjelder for hvertfall 85%.

Det er vel egentlig det jeg mener, og jeg opplever at det blir på samme måte når folk (antakelig ungdom) tagger ned vegger med "R.I.P. (navn)". Får en veldig sterk følelse av at det ikke har noe med sorg å gjøre, det er show off. Kanskje er det ikke så mye floskelen som bruken av den. 

Må legge til at jeg har sett veldig fine minnegrupper på Facebook også, men de har vært lukket og medlemmene har kun vært mennesker som kjente den avdøde. 

HI

Skrevet

100% enig med deg og HI

Skrevet

Jeg er medlem i en sånn gruppe på facebook, da en av mine nærmeste venninne tok livet sitt for litt over 4 år siden. Jeg er veldig glad for at den gruppa eksisterer, for jeg syns det er godt å kunne skrive på den gruppa om jeg savner ho og trenger å få det ut!

men jeg er også enig i at hvis det er folk som nesten ikke kjenner vedkommende så skjønner jeg ikke hva de gjør i en sånn gruppe.

Anonymous poster hash: 83c5a...6a6
Skrevet

Ville vært mer naturlig å kalle gruppene for "Minnegrupper". Er heller ikke begeistret for forkortelsen R.I.P, forbinder det litt med krimhistorier og det kan rett og slett brukes i trusselbrev? Hva med "Vi minnes Sigrid"?

"H.I.F.-grupper" (Hvil I Fred-grupper) høres også rart ut.

Positivt med gruppene er at folk viser at de ikke er likegyldige. Selv om det gjelder personer de bare kjenner fra media.

Negativt er at personer blir "dradd fram" på Facebook, kanskje uten at de ville ønsket det i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 1ba3e...faf
Skrevet

Dere mener at det blir helt feil å like en minnegruppe bare fordi man ikke kjenner vedkommende?

Jeg liker minnegruppene til noen av drapsofrene her i landet, fordi jeg synes det er en trist og feil måte å dø på.

Er det gale?

Anonymous poster hash: 98e50...806

Skrevet

Jeg tror de aller fleste som "liker" slike grupper, gjør det for å vise sin sympati og medfølelse. Man trenger ikke kjenne vedkommende for å vise litt medmennesklighet. Jeg tror og de færreste i det hele tatt trykker seg inn på disse gruppene mer enn en gang. Hva gruppene heter synes jeg er uvesentlig, så lenge det ikke er støtende eller misvisende på noe måte.

Skrevet

Jeg synes dere alle er noen hovne bedrevitere som setter dere på deres høye hest, og dømmer andre på grunnlag dere ikke vet noe om. Det kan være mange grunner til at folk melder seg inn i slike grupper, andre enn 'sensasjonslyst' og nysgjerrighet. Det kan feks være at de ønsker å vise sin støtte til pårørende i en opprivende sak, som feks Anja-saken.

Bare for ordens skyld: JEG er ikke, og kommer aldri til å bli, medlem i noen slik gruppe. Men jeg holder meg likevel for god til å fordømme andres reaksjonsmønstre likevel.

Skrevet

Kan også være slik blant unge, at dersom alle venninnene har likt ei minnegruppe bør du også gjøre det for ikke å virke uengasjert. Antar jeg...

Anonymous poster hash: 1ba3e...faf
Skrevet

Jeg synes dere alle er noen hovne bedrevitere som setter dere på deres høye hest, og dømmer andre på grunnlag dere ikke vet noe om. Det kan være mange grunner til at folk melder seg inn i slike grupper, andre enn 'sensasjonslyst' og nysgjerrighet. Det kan feks være at de ønsker å vise sin støtte til pårørende i en opprivende sak, som feks Anja-saken.

Bare for ordens skyld: JEG er ikke, og kommer aldri til å bli, medlem i noen slik gruppe. Men jeg holder meg likevel for god til å fordømme andres reaksjonsmønstre likevel. Anonymous poster hash: 4ac11...ecc

Nå dømmer du oss på grunnlag som du ikke vet noe om. Når du i tillegg påpeker at du holder deg for god til nettopp det, ja, da lukter det hoven bedreviter.

Skrevet

Jeg synes folk også er litt for "raske" til å skrive minnehilsen på facebooksiden til folk jeg da. Da en god venn av meg og mannen døde for ett par år siden var det noen som hadde skrevet minnehilsen på veggen hans nesten umiddelbart etterpå "hvil i fred .........".

Plutselig fikk jeg jo en del telefoner fra andre i omgangskretsen som lurte på hva i alle dager som hadde skjedd. Vi hadde ikke hatt tid til å ringe rundt til alle vennene våre enda (min mann var der da han døde).

Anonymous poster hash: d8eea...c73

Skrevet

Enig med deg. Og har derfor aldri meldt meg inn i slike grupper heller, selv om jeg har stor medfølelse med de pårørende.

Anonymous poster hash: d5702...864
Skrevet

Bare for ordens skyld: JEG er ikke, og kommer aldri til å bli, medlem i noen slik gruppe. Men jeg holder meg likevel for god til å fordømme andres reaksjonsmønstre likevel. Anonymous poster hash: 4ac11...ecc

Nå dømmer du oss på grunnlag som du ikke vet noe om. Når du i tillegg påpeker at du holder deg for god til nettopp det, ja, da lukter det hoven bedreviter.

Feil. Jeg dømmer dere på grunnlag av det dere sier i denne tråden. Faktisk.

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg liker heller ikke sånne grupper. For meg oppleves de på en måte nesten mer respektløse enn respektfulle.. Kanskje fordi jeg føler en usikkerhet på om familien og avdøde selv syns slike grupper er en positiv ting. Også får jeg også en show-off-fornemmelse av det hele. Dessverre, men sånn er det. Kanskje basert på hvem av mine "venner" jeg ser liker mange av de gruppene.

Skrevet

Feil. Jeg dømmer dere på grunnlag av det dere sier i denne tråden. Faktisk.

"det kan være mange grunner til at folk melder seg inn i slike grupper"

Det kan være mange grunner til at jeg synes det er usmakelig med slike grupper.

Skrevet

Helt enig. 

"Liker" en slik gruppe liksom...helt smakløst og har ingenting med sorgen å gjøre i det hele tatt. Man "liker" ikke slike ting...

Anonymous poster hash: b2055...8f9

Skrevet

100% enig med HI!! Jeg er aldri med i slike grupper. Eller poster på statusen min. Sender heller min respekt via blomster/kort til pårørende, går i begravelsen etc! Rip er "slang" for meg.og jeg syns det er usmakelig at folk fråtser i andres private tragedier med alle gruppene som opprettes på facebook.som oftes er det skjelden nære familiemedlemmer som starter slile grupper og det sier vel sitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...