Gå til innhold

Hvorfor er det så dyrt å sterilisere seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Samboer skal sterilisere seg og var i kontakt med fastlegen i dag. Fikk beskjed om at det kunne være opp til to års ventetid. Pga dette ringte vi Medi 3 og der koster det 6700 kr.

Ble bare nysgjerrig. Noen som vet? Er det fordi det er dyrt å utføre et slikt lite inngrep eller er det fordi de kan tjene fett på alle de som ikke vil vente ? Må si jeg fikk litt bakoversveis..

Noen som har mann som har sterilisert seg? Hvor lenge måtte dere vente? Gikk alt fint?

:)

Endret av HeltLykkelig ♥♥
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi dette er en kosmetisk operasjon som ikke dekkes av det offentlige. Derfor er det så dyrt og så lang ventetid.

Anonymous poster hash: 81ebd...2a7
Skrevet

6700 kr er egentlig ekstremt lite hvis det er privat det koster det. En operasjon koster jo mye, selv om den er enkel. Bare det å ha et rom å operere i, legen, bedøvelse, antar det også er en sykepleier der, utstyret som brukes skal dekkes, enten det er engangs eller flergangs. Så er det jo selvfølgelig sånn at de private klinikkene skal tjene på det de gjør, de gjør det jo ikke av veldedighet, men jeg tviler på at de tjener mye på et sånn inngrep.

Anonymous poster hash: b2a9f...5b0
Skrevet

Det er dyrt å ta silikon i puppene også.

Anonymous poster hash: 36c49...6f8
Skrevet (endret)

Takk for svar :) ja, det var privat det kostet 6700. Og der var det ikke lNg ventetid. tar man det via offentlig sykehus koster det i overkant av 1200 kr. Forstår såklart de private må tjene på det, men var bare nysgjerrig på hva som gjør at det koster.

Å sammenligne sterilisering og silikon var vel litt på viddene, selv om det er et såkalt kosmetisk inngrep ;)

Endret av HeltLykkelig ♥♥
Skrevet

Mannen gjorde det på. Volvat, koster 5000.

Fikk time en uke etter at han ringte.

Vi valgte å gjøre privat pga kjempelenge ventetid om en skulle gjøre det med henvisning fra lege.

Skrevet

Vi valgte å gjøre privat pga kjempelenge ventetid om en skulle gjøre det med henvisning fra lege.

Vi har ikke Volvat her . Har hørt at privat tar de alt fra 3000 til 20000 for dette inngrepet, så sånn sett var det ikke dyrt her heller.

Gikk alt etter boka med mannen din? Min er litt nervøs for at ting ikke skal være det samme etterpå :)

Skrevet

Fordi dette er en kosmetisk operasjon som ikke dekkes av det offentlige. Derfor er det så dyrt og så lang ventetid.

Anonymous poster hash: 81ebd...2a7

Kosmetisk, faktisk :-p

Det er ikke en 'nødvendig' operasjon, så det kommer langt ned på prioriteringslista.

Jeg venter på sterilisering, er dyrt for damer på off.sykehus også, men verdt det.

Sjekk fritt sykehusvalg og se om dere kan 'shoppe' et annet sted.

Skrevet

mannen fikk henvisning fra fastlege. Ble forespeilet lang ventetid, men fikk time etter 4 mnd:)

Anonymous poster hash: 5ea27...d35
Skrevet

Fordi dette er en kosmetisk operasjon som ikke dekkes av det offentlige. Derfor er det så dyrt og så lang ventetid.Anonymous poster hash: 81ebd...2a7

Det er ikke en 'nødvendig' operasjon, så det kommer langt ned på prioriteringslista.

Jeg venter på sterilisering, er dyrt for damer på off.sykehus også, men verdt det.

Forsto det slik på legen ja, at det ikke var prioritert.. Pga dett lang ventetid. Hvordan får man sjekket ut og ordnet med andre sykes? Legen sender inn skjema til det lokale sykehuset.. Kan vi ta det andre steder altså? Ikke det at vi har så mange sykehus å velge i akkurat... ;)

Skrevet (endret)

Fordi dette er en kosmetisk operasjon som ikke dekkes av det offentlige. Derfor er det så dyrt og så lang ventetid.Anonymous poster hash: 81ebd...2a7

Forsto det slik på legen ja, at det ikke var prioritert.. Pga dett lang ventetid. Hvordan får man sjekket ut og ordnet med andre sykes? Legen sender inn skjema til det lokale sykehuset.. Kan vi ta det andre steder altså? Ikke det at vi har så mange sykehus å velge i akkurat... ;)
Finner det på frittsykehusvalg.no mener jeg. Finner riktig operasjon og ventetid står bak. Kan kontakte det aktuelle sykehuset og snakke med dem. Men vent til du har fått en 'garanti' etter henvisningen.

Oi, er alt fra 10-104 ukers venting;)

Endret av To med tut og ei snuppe
Skrevet

På Odda sykehus har de 10 ukers ventetid. Be fastlegen om å sende henvisningen der. Dere får dekket reise/opphold av staten :)

Skrevet

Hoho! :-D

Ja, skal han svippe bortom å ta med din og i samme slengen? :P

Skrevet

Ja, kanskje vi kan ta en romantisk langweekend i samme slengen ;) får mye tid til å åraaaaate da hvertfall :P

Skrevet

Finner det på frittsykehusvalg.no mener jeg. Finner riktig operasjon og ventetid står bak. Kan kontakte det aktuelle sykehuset og snakke med dem. Men vent til du har fått en 'garanti' etter henvisningen.

Oi, er alt fra 10-104 ukers venting;)[/quote

Oi, er alt fra 10-104 ukers venting;)

Unnskyld atvjeg spør så dumt.. Må ha det litt inn med teskje.. Hva mener du med 'garanti' etter henvisningen? At legen sender inn først.. Så får vi godkjent at vi står på venteliste.. Og SÅ sjekke ut andre sykehuus? :)

Skrevet

Hehe.

Ja, når han får brev fra sykehuset står det at de har mottatt henvisningen og gir en slags tidsgaranti for hvor lang ventetid det er.

Når du vet hva den er, kan du kontakte et evt annet sykehus og si at du ønsker å få det gjort der.

Jeg kunne kortet ned ventetiden min med 12 uker, men det er litt vanskelig med reising for tiden med unger, barnehage og turnusjobb...

Skrevet

Hehe.

Ja, når han får brev fra sykehuset står det at de har mottatt henvisningen og gir en slags tidsgaranti for hvor lang ventetid det er.

Når du vet hva den er, kan du kontakte et evt annet sykehus og si at du ønsker å få det gjort der.

Jeg kunne kortet ned ventetiden min med 12 uker, men det er litt vanskelig med reising for tiden med unger, barnehage og turnusjobb...

Tusen takk for gode svar :) akkurat den jeg lette etter !

Skrevet

Vi har ikke Volvat her . Har hørt at privat tar de alt fra 3000 til 20000 for dette inngrepet, så sånn sett var det ikke dyrt her heller.

Gikk alt etter boka med mannen din? Min er litt nervøs for at ting ikke skal være det samme etterpå :)

Ja alt gikk fint!. Han hadde ganske så vondt de første dagene og så gradvis bedre. Etter en uke var det sånn ømt som om han hadde fått et tupp i ballene et par dager før (sa han)

De brukte selvoppløsende tråd så han slapp å ta stingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...