Gå til innhold

Øve på å sove alene - seks uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer litt:

Har ei tulle på seks uker som bare sover i armene mine på dagtid og oppå oss på natta. Hvis jeg legger henne ned i vogna våken begynner hun å skrike etterhvert uansett om jeg triller eller ikke. Sovner tilsliutt, men ikke noe hyggelig med skrikende baby.

Får å få henne til å sove i armene mine må jeg bysse først, og hun våkner ofte og jeg må bysse underveis for å forlenge luren. Resten av tiden kan jeg sitte. Hvis jeg legger henne fra meg våkner hun med engang. Har laget lunt rede i vogna og senga, prøvd med varmeflaske, koseklut og klær som lukter meg.

Har vært hos manuellterepaut for å se om det er ubehag som gjør at hun ikke vil ligge i vogn/for seg selv når hun sover - han fant ingenting.

Hun er ikke noe særlig plaget av luft (ikke noe utover normalen for de små) og er blid og fornøyd (hvis hun ikke er trøtt) når hun er våken. Smiler masse og kan ligge for seg selv oppttil ti minutter.

Det jeg derfor lurte på var om jeg kunne begynne å øve på å sove for seg selv nå? Tenkte å legge henne i vogna, ta opp når hun begynner å gråte for å roe ned og legge ned igjen når hun er rolig. Mitt mål er at hun da tilslutt sovner i vogna. Tenkte å sette av neste uke til dette på hver lur hele uken og håper at det kan løse floken.

Men så leser jeg overalt at det ikke er noe vits i å begynne å lære disse små å sove før de er 3 mnd. Men jeg finner ikke noe om hvorfor... Så jeg lurer på hvorfor jeg ikke kan begynne å øve allerede nå med jenta mi. Hva vil være annerledes ved 3 mnd enn nå? 

Hvis noen andre har gode råd tas de imot med takk :)

Anonymous poster hash: 84382...b8b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les litt om det fjerde trimester - babyen har lagt magen din i 9mnd, da er det kanskje ikke så rart at den ikke vil ligge alene. Helt naturlig at en så liten baby vil være nær foreldrene sine. Kanskje bæretøy kan være til hjelp?

Anonymous poster hash: d36c3...8f4

Skrevet

Eh, vel - det er jo LANGT fra alle som sover fint alene lenge om gangen fra de er tre mnd også..... Det er så individuelt alt dette... En kan gjerne lese om alt som er "normalt" osv, men til sist må en følge sin egen mage litt, og det er jo ingenting i veien for å prøve det du nevner allerede nå. Men de s¨å trenger jo og vil ha mye nærhet. Det får hun av deg, så så klart protesterer hun når du legger henne i fra.... :)

Anonymous poster hash: 8f0b7...064
Skrevet

Les litt om det fjerde trimester - babyen har lagt magen din i 9mnd, da er det kanskje ikke så rart at den ikke vil ligge alene. Helt naturlig at en så liten baby vil være nær foreldrene sine. Kanskje bæretøy kan være til hjelp?

Anonymous poster hash: d36c3...8f4

Har full forståelse for at babyen vil sove oppå meg :) Men vil allikevel på en human måte se om hun kan lære seg å sove for seg selv. Lurer mest på hva som er den store forskjellen på en på seks uker kontra en på 3 mnd som gjør at jeg burde vente....

HI

Skrevet

Bare lurer litt:

Har ei tulle på seks uker som bare sover i armene mine på dagtid og oppå oss på natta. Hvis jeg legger henne ned i vogna våken begynner hun å skrike etterhvert uansett om jeg triller eller ikke. Sovner tilsliutt, men ikke noe hyggelig med skrikende baby.

Får å få henne til å sove i armene mine må jeg bysse først, og hun våkner ofte og jeg må bysse underveis for å forlenge luren. Resten av tiden kan jeg sitte. Hvis jeg legger henne fra meg våkner hun med engang. Har laget lunt rede i vogna og senga, prøvd med varmeflaske, koseklut og klær som lukter meg.

Har vært hos manuellterepaut for å se om det er ubehag som gjør at hun ikke vil ligge i vogn/for seg selv når hun sover - han fant ingenting.

Hun er ikke noe særlig plaget av luft (ikke noe utover normalen for de små) og er blid og fornøyd (hvis hun ikke er trøtt) når hun er våken. Smiler masse og kan ligge for seg selv oppttil ti minutter.

Det jeg derfor lurte på var om jeg kunne begynne å øve på å sove for seg selv nå? Tenkte å legge henne i vogna, ta opp når hun begynner å gråte for å roe ned og legge ned igjen når hun er rolig. Mitt mål er at hun da tilslutt sovner i vogna. Tenkte å sette av neste uke til dette på hver lur hele uken og håper at det kan løse floken.

Men så leser jeg overalt at det ikke er noe vits i å begynne å lære disse små å sove før de er 3 mnd. Men jeg finner ikke noe om hvorfor... Så jeg lurer på hvorfor jeg ikke kan begynne å øve allerede nå med jenta mi. Hva vil være annerledes ved 3 mnd enn nå?

Svøp henne i et teppe du har sovet med, det har jeg gjort med mine tre;)

Anonymous poster hash: 9d0ea...8bc

Skrevet

Det med tre måneder går vel mest på at de ikke utvikler melatonin før da, og derfor ikke har noen døgnrytme. Altså kan man ikke forvente at de sover mye om natten feks.

Skrevet

Bare lurer litt:

Svøp henne i et teppe du har sovet med, det har jeg gjort med mine tre;)

Anonymous poster hash: 9d0ea...8bc

Hvordan svøper man?

HI

Skrevet

Er som å lese om sønnen vår dette. Vi var til kiropraktor, og det gjorde underverker her i huset. Han hadde låsninger i rygg og nakke. I tillegg legger jeg en koseklut på hvert kinn, og drar den over panna og ned mot nesa. Da sovner han godt. Jeg drar unna koseklutene litt så fort han har sovnet.

Anonymous poster hash: 58b4f...ad6
Skrevet

I tillegg svøpte vi han inn i et teppe passe stramt fra skuldrene og ned. Han kavet veldig med armene og var veldig urolig, så dette var til god hjelp for han og oss :) (Anonym 21.22)

Skrevet

I tillegg svøpte vi han inn i et teppe passe stramt fra skuldrene og ned. Han kavet veldig med armene og var veldig urolig, så dette var til god hjelp for han og oss :) (Anonym 21.22)

Som sagt har vi sjekket ut at det ikke er noen låsninger og koseklut likte hun ikke. 

Men vil gjerne vite mer om svøping, hvordan gjør man det?

HI

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Nå lurer jeg fælt, er det ikke vanlig at babyer sover i egen seng om natten fra de er nyfødt, eller sover de i deres seng?

Skrevet

Nå lurer jeg fælt, er det ikke vanlig at babyer sover i egen seng om natten fra de er nyfødt, eller sover de i deres seng?

Her har vi ikke hatt sjans på å få henne til å sove i egen seng (eller vugge som vi har). Har prøvd alt, men enten bare våkner hun etter noen få minutter eller så er det bare hylskriking. Jeg trodde også at nyfødte sov i egne senger og vogn, men forløpig har vår lille bare sovet på oss utenom ett par trilleturer hvor hun har skreket før hun sovnet....

Men tror nok ikke det er vanlig å ha det slik vi har det, de fleste ligger nok i egen seng :)

HI

Skrevet

Legg en varmeflaske i senga/vogna. Ta ut den rett før du legger babyen der. Kanskje det hjelper!

Anonymous poster hash: 5e715...4a2
Skrevet

Legg en varmeflaske i senga/vogna. Ta ut den rett før du legger babyen der. Kanskje det hjelper!

Anonymous poster hash: 5e715...4a2

Har skrevet at jeg har prøvd varmeflaske ;) Men takk for tips!

HI

Skrevet

Gjør det på en måte som du føler er riktig for dere. Synes det er lurt å prøve litt nå så du ikke blir tullete. Prøv noe bæretøy på dagen å legg ned innimellom. Legg feks når hun ikke er trøtt å se om hun sovner av seg selv.

Skrevet

Ikke stress med dette, vær så snill. Babyen din vil sove inntil deg fordi hun trenger det. Hun trenger lukta di, lydene dine, hjerteslagene dine og pusten din. Hun har aldri sovet uten dette, og dette er trygt, godt og kjent for henne. Det med å sove alene kommer naturlig av seg selv, tro meg. Så ikke tving den lille inn i noe hun tydelig viser at hun ikke liker!

Anonymous poster hash: f56fb...288

Skrevet

Men jeg vil gjerne at noen forteller meg hva svøping er :) 

HI

Skrevet

google "swaddling" eller "swaddle" som det heter på engelsk, i USA bruker de det mye. Vi kjøpte en "swaddle-pose", den funket for oss, men du kan også gjøre det i et vanlig teppe. Her er random link om hvordan det gjøres (men du kan sikkert finne bedre selv dersom du googler litt):
http://www.babycenter.com/0_swaddling-your-baby_125.bc

Anonymous poster hash: 02170...5c5
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Ok, skjønner. Det må være slitsomt. Mine barn lå på barneklinikken fra de var født, og der var de veldig nøye på å innarbeide søvnrutiner, hvilket førte til at mine sover hele natten gjennom i en alder av 3 mnd. Jeg tror ikke du skal være tilbakeholden med å prøve å få henne inn i en slags søvnrytme.

Skrevet

Jeg tror det er at man pakker babyen inn i et teppe, ganske tett, sånn at babyen ligger med armer og bein tett inntil kroppen. Tanken er vel å gjenskape følelsen av å ligge i mors liv? Kanskje du kan google det og finne bilde eller video? :)

Anonymous poster hash: f56fb...288

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...