DaTuMa Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Hvor lenge skal man be alle i barnebursdag syns dere? Når er barna store nok til å få velge selv? I utgangspunktet har jeg tenkt ut barneskolen....men nå som jeg har en i 5 klasse er jeg ikke så sikker lenger. Jenta mi har jo flere i klassen hun aldri snakker med engang. Syns det blir fryktelig påtatt å skulle be alle i 3 år til....
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Jeg tenker ut barneskolen. Alle sammen, eventuelt alle jentene eller alle guttene. Det er vår fordømte plikt som foreldre å lære ungene våre at ingen holdes utenfor. Anonymous poster hash: 102ad...da4
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Synes så absolutt ut barneskolen. Er det bare et lite fåtall så er det greitt men er det flere så inviter alle. Anonymous poster hash: d8240...3bd
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Du kan godt be bare hennes nærmeste venner , men ikke dele ut invitasjoner på skolen men levere de på døra til de det gjelder. Greit å ta alle i samme "gjeng" så ingen av de føler seg utelatt. Jenta mi på 11 har gjort det på denne måten hele tiden, og det er bare de 5 jentene som er sammen hele tiden ingen andre så da har ikke jeg sett behov for å ba alle de ho ikke har så mye med å gjøre bortsett fra at de går i samme klasse. Anonymous poster hash: 09f10...617
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Her sklir det litt ut i 4.klassen. Men da er det ikke sånn at bare noen få ikke blir bedt. Ber da halvparten eller mindre. Anonymous poster hash: 230b7...cca
mylittlecat Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 Jeg synes og ut barneskolen. At de ikke leker med alle, spillet ingen rolle. Sammenkomster, som bursdager, kan virke positivt mtp å utvide bekjentskap i miljøet rundt seg. Og ikke minst forebygging av mobbing.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Så lenge det er klassen som er utgangspunktet inviterer man alle eller under 1/3 uansett om de går i 1. klasse på barneskolen eller i 3. klasse på videregående. Det er vanlig folkeskikk for både voksne å barn. Anonymous poster hash: 22ce6...5ae
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #8 Skrevet 3. september 2013 Du kan godt be bare hennes nærmeste venner , men ikke dele ut invitasjoner på skolen men levere de på døra til de det gjelder. Greit å ta alle i samme "gjeng" så ingen av de føler seg utelatt.Jenta mi på 11 har gjort det på denne måten hele tiden, og det er bare de 5 jentene som er sammen hele tiden ingen andre så da har ikke jeg sett behov for å ba alle de ho ikke har så mye med å gjøre bortsett fra at de går i samme klasse. Anonymous poster hash: 09f10...617 Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Det er ikke barna som stenger noen ute fra bursdag. Det er de voksne som samtykker til utestengingen. http://www.udir.no/Laringsmiljo/Arbeid-mot-mobbing/Manifest-mot-mobbing-2011-20141/Se-filmen-Voksne-skaper-vennskap/ http://www.udir.no/Laringsmiljo/Arbeid-mot-mobbing/Manifest-mot-mobbing-2011-20141/Se-filmen-Voksne-skaper-vennskap---sammen/ Om man bare ber de i gjengen, hvordan vet dere da at det ikke er noen som alltid står utenfor, som ikke er med i nen gjeng? Hva er det med de foreldre som ikke forstår dette? Anonymous poster hash: 6e9cb...f6c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #9 Skrevet 3. september 2013 Nå er jenta mi 15, og siste gang vi inviterte alle var10-årsdagen. Alle gjorde det på den måten. Nå inviterer de 3-4 stykker med på kino, bowling e.l. Anonymous poster hash: 173a8...e60
Gjest Skrevet 3. september 2013 #10 Skrevet 3. september 2013 Ba alle guttene i klassen til de eldste tom 10 år! Og deretter de nærmeste opptil 12 år.
Gjest Skofantomet Skrevet 3. september 2013 #11 Skrevet 3. september 2013 Jeg tenker ut barneskolen. Alle sammen, eventuelt alle jentene eller alle guttene. Det er vår fordømte plikt som foreldre å lære ungene våre at ingen holdes utenfor. Anonymous poster hash: 102ad...da4 Signerer den!!!
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #12 Skrevet 3. september 2013 Du kan godt be bare hennes nærmeste venner , men ikke dele ut invitasjoner på skolen men levere de på døra til de det gjelder. Greit å ta alle i samme "gjeng" så ingen av de føler seg utelatt. Jenta mi på 11 har gjort det på denne måten hele tiden, og det er bare de 5 jentene som er sammen hele tiden ingen andre så da har ikke jeg sett behov for å ba alle de ho ikke har så mye med å gjøre bortsett fra at de går i samme klasse. Anonymous poster hash: 09f10...617 Hva med de som ikke tilhører noen gjeng da? Anonymous poster hash: 80b6d...452
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #13 Skrevet 3. september 2013 Så lenge det er klassen som er utgangspunktet inviterer man alle eller under 1/3 uansett om de går i 1. klasse på barneskolen eller i 3. klasse på videregående. Det er vanlig folkeskikk for både voksne å barn. Anonymous poster hash: 22ce6...5ae Det hjelper jo ikke å be under 1/3 av barna, hvis det er de samme barna som blir utelatt hver gang Anonymous poster hash: 80b6d...452
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #14 Skrevet 3. september 2013 Så lenge en ber en klart definert gruppe synes jeg ikke nødvendigvis det trenger å være klassen, ofte er ikke de nærmeste vennene i samme klasse. Det er like naturlig å be fotballaget eller speidergruppa synes jeg. Da blir heller ingen ekskludert. Anonymous poster hash: 52388...002
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #15 Skrevet 3. september 2013 Jeg ville valgt alle eller de nærmeste vennene. Ihvertfall ut barneskolen. Vær et godt forbilde. Jeg har vært mye utestengt, og det var like kjipt uansett alder. Mest sårende var faktisk på videregående da jeg var eneste på trinnet som ikke ble invitert med på fest, for så å bli unngått uken etter for at jeg ikke skulle finne ut av det... Anonymous poster hash: 88633...b37
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #16 Skrevet 3. september 2013 De som sier at ingen blir ekskludert dersom man ber en liten vennegjeng eller fotballlaget e.l: I mange skoleklasser finnes det antakelig noen som ikke havner i noen av disse gjengene, og dermed ikke blir bedt i noen av disse mindre bursdagsselskapene. Dersom de fleste ber en tredjedel av klassen, er det ikke slik at alle blir bedt i hver tredje bursdag. Noen havner antakelig utenfor. Foreldre bør ta ansvar og bidra til et godt miljø. Hørte et eksempel der noen hadde bedt 11 av 13 gutter i en klasse i bursdag. Det ble forklart med at det jo var fotballaget som ble bedt - ikke klassen. Synes ikke dette er greit i det hele tatt. Anonymous poster hash: 4ded8...e35
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #17 Skrevet 3. september 2013 Synes det kommer an på hvor mange hun evt skal be. Er det de tre nærmeste veninnene så er det vel greit, men hvis det nærmer seg halve klassen så ville jeg nok ikke synes dette var så greit. Anonymous poster hash: 6eb38...9af
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #18 Skrevet 3. september 2013 Så lenge det er klassen som er utgangspunktet inviterer man alle eller under 1/3 uansett om de går i 1. klasse på barneskolen eller i 3. klasse på videregående. Det er vanlig folkeskikk for både voksne å barn. Anonymous poster hash: 22ce6...5ae Det hjelper jo ikke å be under 1/3 av barna, hvis det er de samme barna som blir utelatt hver gang Anonymous poster hash: 80b6d...452 Jo, det hjelper. Da er det bare et mindretall som blir bedt, ikke klassen minus noen. Anonymous poster hash: 22ce6...5ae
DaTuMa Skrevet 3. september 2013 Forfatter #19 Skrevet 3. september 2013 Jeg er ikke ute etter å stenge noen ute. Men lurer på hva som egentlig er vanlig. Vet at det var jenter ifjor i hennes klasse som ba bare noen....
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #20 Skrevet 3. september 2013 De som sier at ingen blir ekskludert dersom man ber en liten vennegjeng eller fotballlaget e.l: I mange skoleklasser finnes det antakelig noen som ikke havner i noen av disse gjengene, og dermed ikke blir bedt i noen av disse mindre bursdagsselskapene. Dersom de fleste ber en tredjedel av klassen, er det ikke slik at alle blir bedt i hver tredje bursdag. Noen havner antakelig utenfor. Foreldre bør ta ansvar og bidra til et godt miljø. Hørte et eksempel der noen hadde bedt 11 av 13 gutter i en klasse i bursdag. Det ble forklart med at det jo var fotballaget som ble bedt - ikke klassen. Synes ikke dette er greit i det hele tatt. Anonymous poster hash: 4ded8...e35 Om 10 av 12 i klassen er på samme fotballag blir det jo litt ekstremt, selv om en også kan se det som at 2 har valgt å ikke tilbringe fritiden sin sammen med resten (dette blir litt forenklet, jeg ser den. Noen barn er ikke med på noen fritidsaktiviteter fordi foreldrene av diverse gode og dårlige grunner ikke ønsker det/får det til, uten at det er barnets valg. Men de fleste som ikke spiller fotball unnlater å være med fordi de ikke ønsker det eller det kræsjer med en aktivitet de har mer lyst til å gå på). Ofte er det det mer slik at fotballaget består av 12-15 barn som er mye sammen, fordelt på flere skoler. Det ville ofte være mest naturlig å be de som faktisk er sammen på fritida enn å ekskludere halve fotballaget for å be klassen.. Anonymous poster hash: 52388...002
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #21 Skrevet 3. september 2013 Så lenge det er klassen som er utgangspunktet inviterer man alle eller under 1/3 uansett om de går i 1. klasse på barneskolen eller i 3. klasse på videregående. Det er vanlig folkeskikk for både voksne å barn. Anonymous poster hash: 22ce6...5ae Det hjelper jo ikke å be under 1/3 av barna, hvis det er de samme barna som blir utelatt hver gang Anonymous poster hash: 80b6d...452 Jo, det hjelper. Da er det bare et mindretall som blir bedt, ikke klassen minus noen. Anonymous poster hash: 22ce6...5ae Har du noen gang vært den som har vært utelatt, eller har ditt barn vært det barnet som ikke blir bedt til noen? Da hadde du kanskje forstått hvor sårt det er. Anonymous poster hash: 80b6d...452
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #22 Skrevet 3. september 2013 Så lenge det er klassen som er utgangspunktet inviterer man alle eller under 1/3 uansett om de går i 1. klasse på barneskolen eller i 3. klasse på videregående. Det er vanlig folkeskikk for både voksne å barn. Anonymous poster hash: 22ce6...5ae Det hjelper jo ikke å be under 1/3 av barna, hvis det er de samme barna som blir utelatt hver gang Anonymous poster hash: 80b6d...452 Jo, det hjelper. Da er det bare et mindretall som blir bedt, ikke klassen minus noen. Anonymous poster hash: 22ce6...5ae Forklar engang til hvordan dette hjelper? Hva med den ene som aldri kommer inn under den 1/3. Anonymous poster hash: 6e9cb...f6c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #23 Skrevet 3. september 2013 Det føles sårt for den utelate, selv om det er noen andre som også er utelatt. Spesielt dersom det er de samme som utelates. Min sønn var en av fem som ble utelatt i klassen. Han og de andre som ikke er de mest populære. Det gav ham liten trøst å vite at de var flere som ikke var populære nok til å bli invitert. Tragiske foreldre som bidrar til at sånt skjer. Anonymous poster hash: 80e14...a4a
Honningmelon Skrevet 3. september 2013 #24 Skrevet 3. september 2013 Det er mange i klassa til både 2. klassingen og 4. klassingen. Vi har pleid å leie SFO å invitere hele klassa. Men, nå får vi ikke leie SFO lenger så nå blir det i allefall slutt på store bursdager for 4. klassingen. Neste gang skal han få invitere 4-5 av de nærmeste vennene. 2. klassinhen vet jeg ikke helt hvordan vi skal gjøre det med. Det er 17 jenter i klassa, så det er for mange til å ha hjemme.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #25 Skrevet 3. september 2013 Nå går tulla mi i fjerde klasse, og vi har aldri bedt alle jentene. Og det er ganske vanlig tror jeg. De har vært totalt 32 jenter, og det er først i år de er "delt" klasse. Har ikke plass eller mulighet til å ha så mange bursdag, og hun har ikke vært bedt i så mange, kanskje halvparten. Har ikke hørt noe fra lærere, andre foreldre eller barna at det er noe galt med det. Kommer ikke til å ve alle jentene i år heller, hun får velge. Anonymous poster hash: 2fef9...ac3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå