Gå til innhold

rett til å være sjalu eller koko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dama har god kontakt med en på jobben. Har vært ute på byen "bare" tre ganger på et halvt år. Da virker det som de henger sammen hele tiden, han har også kjærste. Vært en del snakking på face dem i mellom. Har tatt det opp en gang og da fikk jeg beskjed om at de er bare gode venner. Vi har det knall sammen, men det er et eller annet som gnager. Mulig jeg som overdriver. Etter 12 år sammen og to barn er det kanskje bare sunt med " en flørt" av og til. I helga var de ute igjen med jobben og da var de sammen. Jeg henta på natta og da vi dro hjem fikk hun mld om at han ville følge henne hjem. Er det vanlig visst de bare er gode kompiser?

Anonymous poster hash: e83a6...aa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit. Jeg har også sånne kompiser på jobb - se på dem som "work husbands" eller mannlige bestevenninner.

Anonymous poster hash: f91b9...34e
Skrevet

Dette hadde vært langt fra greit om det var min mann. Men det handler også om hvor man er i forholdet og hvordan tilliten er. Snu det andre vei, hadde du fått "lov" å gjøre slik uten en reaksjon fra henne?

Skrevet

Jeg hadde fått lov, er nok bare jeg som overdriver. Hun er ikke en sjalu type. Hun og en venninne snakker mye om meg så de kaller han bare for jobbkjærste siden jeg har snakka så mye om det:-) Jeg ttenker at hva om hun syns jeg er kjedelig og har lyst på et skifte.

Skrevet

Jeg tror det er sunt å være sjalu... Jeg var i tilsvarende situasjon med 'en god venn på jobb' og det gikk helt over styr. Ikke bra, ødela mye for mange.

Anonymous poster hash: 1a0cf...0f2

Skrevet

Jeg hadde ikke tolerert det, om jeg hadde vært deg!

Anonymous poster hash: 4914d...924

Skrevet

jeg synes egentlig ikke det er helt greit å være så nær venn med en mann når man er gift/samboer.

Jeg hadde aldri latt et venneskap med en anen mann bli så nært, rett og slett av hensyn til mannen min: Det er jeg og han som er hverandres nærmeste. Det er han jeg forteller alt til, den jeg går til for støtte og oppmuntring, og den jeg bryr meg aller mest o. det er VI TO som er på parti, det er  VI TO som er hverandres fortrolige. Hvis man begynner å være så nær venn med en annen mann, lager man en ørliten sprekk i en tilliten som er mellom de to som egentlig er sammen. Det er mest sannsynlig at de to bare er venner. Men slett ikke umulig at ihvertfall den andre mannen er tiltrukket av din kjæreste - kanskje hun er ørlite tiltrukket av ham. Det er helt greit og normalt å være ørlite tiltrukket av andre, men da skal man være utrolig forsiktig med å la det bli for nært.

Så jeg skjønner at du kjenner et stikk av sjalusi, men det er kanskje ikke så mye å gjøre med det. Man kan ikke stenge hverandre inne, men jeg håper din kjære forstår at hun ihvertfall holder den andre på en armlengdes avstand, for din skyld. Det hadde jeg gjort.

Anonymous poster hash: f66ad...35c
Skrevet

Vi har snakka om de og jeg tolker henne da som at de bare er venner. Vi har det som sagt flott sammen og når hun kom hjem fra byen på lør lå vi og koste, ikke noe mer siden mor var på besøk:-) Men

hva om hun gjør det for og slippe maset mitt tenker den dumme hjernen da.

Han har jo og som sagt kjærste og dama

mi og han er egentlig to forskjellige. Han

glad partymann og dama to unger, hus,

katt, hund og meg. Hva skal jeg gjøre, redd

jeg tuller det til visst jeg tar det opp igjen.

Jeg skal ta med unga bort om noen

helger, da ville hun be inn venniner fra jobb

til middag. Ender sikkert ut på byen og

gjett hvem hun sikkert treffer på der. Det

blir mine tanker de neste tre uker.

På en anne side regner jeg med at hun

hadde oppført seg annerledes visst hun

ikke hadde noe eller dalende interesse for

meg. Sexlivet er flotters og kos og sydd blir det også i løpet av dagen:-) Problemet er at de negative tankene tar for stor plass.

Skrevet

Vi har snakka om de og jeg tolker henne da som at de bare er venner. Vi har det som sagt flott sammen og når hun kom hjem fra byen på lør lå vi og koste, ikke noe mer siden mor var på besøk:-) Men

meg. Sexlivet er flotters og kos og sydd blir det også i løpet av dagen:-) Problemet er at de negative tankene tar for stor plass.

Vet om flere utro personer som samtidig har et aktivt sexliv med partner. Faktisk kanskje bedre enn på lenge, fordi man får påfyll og spenning utenfra. Så tror dessverre ikke du kan se på et godt sexliv mellom dere som en forsikring.

Jeg ville stolt på magefølelsen. Om du ikke har en historie med å være en kontrollerende og sjalu fyr, tror jeg magefølelsen din prøver å fortelle deg noe.

Jeg synes ikke man skal være så redd for å stille krav til hverandre i et forhold, og at man har et ansvar for å ikke gjøre den andre usikker fordi man selv ønsker å ha det gøy.

Anonymous poster hash: 4914e...a1f

Skrevet

Så lenge hun vet at du er usikker pga dette forholdet, og hun jo faktisk har vært åpen hittil, tenker jeg at du bare må prøve å stole på henne. Min mann reiser mye, og han har flotte damer i kretsen der han arbeider. I en periode snakket han veldig mye om en av dem også, og jeg fikk mistanke om at han likte henne ekstra godt. Men man er bare nødt til å stole på den man er sammen med - det har jeg valgt å gjøre. Jeg fikk aldri noen grunn til å tro at mannen  min var utro med denne kvinnen, eller med andre, og man må bare la det stå til og satse på at den andre holder seg i skinnet. Det er deg hun har to barn med, og det høres jo ellers ut som om dere har et fint forhold, så hun kommer sikkert ikek til å risikere det bare for de andre mannen. Sannsynligvis syne shun det føles fint /for selvtilliten) med litt oppmerksomhet fra en annen - som en bekreftelse på at hun fortsatt er attraktiv - og det er det.

Skrevet

Om de bare er venner, får DU noen gang være sammen med dem, eller holder hun dere "adskilt"?

De som ikke har noe å skjule, de skjuler heller ingenting. Så hvis de begge involverer/inkluderer sine partnere i denne vennen så burde det ikke være noe problem. Men om du aldri får være med, og ikke dama hans heller, da tror jeg du bør forske litt mer på dette vennskapet..

Anonymous poster hash: 4914d...924

Skrevet

Så lenge hun vet at du er usikker pga dette forholdet, og hun jo faktisk har vært åpen hittil, tenker jeg at du bare må prøve å stole på henne. Min mann reiser mye, og han har flotte damer i kretsen der han arbeider. I en periode snakket han veldig mye om en av dem også, og jeg fikk mistanke om at han likte henne ekstra godt. Men man er bare nødt til å stole på den man er sammen med - det har jeg valgt å gjøre. Jeg fikk aldri noen grunn til å tro at mannen min var utro med denne kvinnen, eller med andre, og man må bare la det stå til og satse på at den andre holder seg i skinnet. Det er deg hun har to barn med, og det høres jo ellers ut som om dere har et fint forhold, så hun kommer sikkert ikek til å risikere det bare for de andre mannen. Sannsynligvis syne shun det føles fint /for selvtilliten) med litt oppmerksomhet fra en annen - som en bekreftelse på at hun fortsatt er attraktiv - og det er det.

Beklager, men det der er veldig naivt.

Hva vet man om partneren er åpen og ærlig, eller han/hun bare sier at den er det?

Det er også mange som går fra den man har barn sammen med, og uansett er det mange som har en affære - selv om man ikke ender opp med å forlate partneren.

Skrevet

Så lenge hun vet at du er usikker pga dette forholdet, og hun jo faktisk har vært åpen hittil, tenker jeg at du bare må prøve å stole på henne. Min mann reiser mye, og han har flotte damer i kretsen der han arbeider. I en periode snakket han veldig mye om en av dem også, og jeg fikk mistanke om at han likte henne ekstra godt. Men man er bare nødt til å stole på den man er sammen med - det har jeg valgt å gjøre. Jeg fikk aldri noen grunn til å tro at mannen min var utro med denne kvinnen, eller med andre, og man må bare la det stå til og satse på at den andre holder seg i skinnet. Det er deg hun har to barn med, og det høres jo ellers ut som om dere har et fint forhold, så hun kommer sikkert ikek til å risikere det bare for de andre mannen. Sannsynligvis syne shun det føles fint /for selvtilliten) med litt oppmerksomhet fra en annen - som en bekreftelse på at hun fortsatt er attraktiv - og det er det.

Hva vet man om partneren er åpen og ærlig, eller han/hun bare sier at den er det?

Det er også mange som går fra den man har barn sammen med, og uansett er det mange som har en affære - selv om man ikke ender opp med å forlate partneren.

Det er bare det at det ikke så mye han kan gjøre med det, annet enn å si til henne at han ikke liker dette vennskapet. jeg skjnnner at han ikke liker det - hadde aldri likt det selv.

Han skal ha med seg barna og reise bort, hun skal være igjen hjemme med venninner. Da må han enten la være å reise for å hindre at hun får muligheten til å dra på byen og treffe denne andre fyren - eller han må bare dra og stole på at hun holder seg i skinnet. Det første alternativet går jo ikke.

Skrevet

Det er bare det at det ikke så mye han kan gjøre med det, annet enn å si til henne at han ikke liker dette vennskapet. jeg skjnnner at han ikke liker det - hadde aldri likt det selv.

Han skal ha med seg barna og reise bort, hun skal være igjen hjemme med venninner. Da må han enten la være å reise for å hindre at hun får muligheten til å dra på byen og treffe denne andre fyren - eller han må bare dra og stole på at hun holder seg i skinnet. Det første alternativet går jo ikke.

Neida, enig i det - når det gjelder denne konkrete situasjonen har han kun de to valgene.

Men altså, hvis han føler at det skurrer, så ville jeg absolutt tatt litt mer omfattende tak i hele situasjonen med dette vennskapet.

Ja, hun er en voksen person og kan velge sine vennskap, men hun er også ansvarlig for å selv ha valgt å være i et forhold og få barn. Da kan man ikke gjøre akkurat hva man selv ønsker, og det synes jeg det kan være på sin plass å minne henne om.

Nå forutsetter jeg igjen at HI ikke er en patologisk sjalu og kontrollerende fyr, noe det ikke virker som. Virker heller som om han strekker seg langt for å være forståelsesfull og gi partneren frihet, i den grad at det går utover hans egen sjelefred.

Skrevet

Takk for mange innspill. Hun ser ikke mitt prob helt fordi hun ikke føler noe sånt for han. De er gode venner og siden begge har kjærste så mener hun at da skjer det ikke noe. Dessuten er det vel bare en tre fire ganger de har vært sammen (byen) med andre (jobb) på et halvt år. Tenker da at det hadde vel hatt mer kontakt visst det hadde vært noe? Mld de i mellom nå er kun ved byturer, face har jeg fått lov til å lese. Så hun har vært åpen på det. Mld på mob blir slettet, det er da jeg lurer litt. Men som sagt ikke så mye kontakt, jobben gjør at de ikke får "snikki" seg unna.

Skrevet

Sitter på jobb og skriver litt i smug så er litt stressa. En viktig ting her er at hun er med på og flytte på seg. Vi skal flytte hjem etterhvert der jeg kommer fra. Tre timer unna der vi bor nå. Og det gjør man vel ikke bare for og redde ekteskapet så egokanman jo ikke være. Hun er det snilleste mest omtenksomme menneske jeg har vært borti. Og da driter du ikke i unga og flytter for og glemme jobbkjærste, barn må på ny skole. Stoler 100% på avgjørelsen at det handler om at vi flyter hjem til familie.

Skrevet

Sitter på jobb og skriver litt i smug så er litt stressa. En viktig ting her er at hun er med på og flytte på seg. Vi skal flytte hjem etterhvert der jeg kommer fra. Tre timer unna der vi bor nå. Og det gjør man vel ikke bare for og redde ekteskapet så egokanman jo ikke være. Hun er det snilleste mest omtenksomme menneske jeg har vært borti. Og da driter du ikke i unga og flytter for og glemme jobbkjærste, barn må på ny skole. Stoler 100% på avgjørelsen at det handler om at vi flyter hjem til familie.

En del av det du skriver ville fått meg til å reagere, blant annet noe av det siste du sier om sletting av meldinger. Hvilken rasjonell grunn kan hun liksom ha til det?

Jeg skal ikke fortsette å nøre opp under engstelsen din, bare si at istedenfor å fortsette å gruble på dette, du kommer ikke til å kunne løse det alene/ved hjelp av oss uansett, så burde du ta en lang grundig prat med kona di der du er helt ærlig og tørr å sette ord på alt.

Skrevet

Rett til å være sjalu har man vel alltid, det er en følelse man inne kan bestemme over. Om man har rett til å bruke den følelsen til å styre partnerens atferd, er noe helt annet. Jeg skjønner at det er litt skremmende, men råder deg til å trekke pusten dypt og stole på henne. Hvis du gnager mer på dette, ødelegger du både deg selv og relasjonen til henne. Etter et langt forhold kjenner du henne vel? Hvis du tror hun er typen til å føre deg bak lyset, er det et slikt ekteskap du vil ha? Hvis hun ellers er den kvinnen du vil ha, hva vinner du på å mistenkeliggjøre henne? Hvis jeg var henne, ville mye mas om dette (forutsatt at jeg hadde rent mel i posen) ført til at jeg elsket ham mitt mindre. Jeg ville lurt på hva det var med ham, med meg og med ekteskapet som gjorde at han ble så usikker av et nytt vennskap og tre-fire byturer.

Skrevet

Mld som slettes tenker jeg skyldes at hun ikke vil høre maset mitt ved og se at de har sendt, men ser jo det på loggen. Kanskje bare snakke om 10-15 i sommer så det er ho ikke mye.

Siden hun gav klar beskjed sist om at hun ikke orka mer mas om det siden de bare er venner og at jeg må stole på henne. Da tør jeg ikke helt og ta det opp igjen, som siste så. Visst hun ikke føler jeg stoler på henne, hva skjer da.

Skrevet

Rett til å være sjalu har man vel alltid, det er en følelse man inne kan bestemme over. Om man har rett til å bruke den følelsen til å styre partnerens atferd, er noe helt annet. Jeg skjønner at det er litt skremmende, men råder deg til å trekke pusten dypt og stole på henne. Hvis du gnager mer på dette, ødelegger du både deg selv og relasjonen til henne. Etter et langt forhold kjenner du henne vel? Hvis du tror hun er typen til å føre deg bak lyset, er det et slikt ekteskap du vil ha? Hvis hun ellers er den kvinnen du vil ha, hva vinner du på å mistenkeliggjøre henne? Hvis jeg var henne, ville mye mas om dette (forutsatt at jeg hadde rent mel i posen) ført til at jeg elsket ham mitt mindre. Jeg ville lurt på hva det var med ham, med meg og med ekteskapet som gjorde at han ble så usikker av et nytt vennskap og tre-fire byturer.

Så det ville aldri falt deg inn å ta en kikk i speilet og stille deg spørsmålet om det var noe du gjorde for å gjøre den ellers tillitsfulle mannen din urolig og usikker?

Forutsatt at han har vært generøs og laidback på dette området i åresvis, så må man da kunne anta at dette ikke er et problem som han fabrikkerer?

Skrevet

Mld som slettes tenker jeg skyldes at hun ikke vil høre maset mitt ved og se at de har sendt, men ser jo det på loggen. Kanskje bare snakke om 10-15 i sommer så det er ho ikke mye.

Siden hun gav klar beskjed sist om at hun ikke orka mer mas om det siden de bare er venner og at jeg må stole på henne. Da tør jeg ikke helt og ta det opp igjen, som siste så. Visst hun ikke føler jeg stoler på henne, hva skjer da.

Istedenfor å fokusere på henne, fortell hva denne situasjonen har gjort med deg. Fortell at du føler deg usikker og trist, og hør om hun har noen forslag til hva dere begge kan bidra med for å gjøre situasjonen bedre.

Dersom hun er et omtenksomt og snilt menneske, som du sier, så vil hun vel bidra til å gjøre at hennes beste venn og partner får det bedre.

Prøv å unngå å være anklagende, men ikke vær redd for å vise deg som sårbar.

Dersom hun fremdeles reduserer det til kun ditt problem som du må takle selv... vel...

Skrevet

Så det ville aldri falt deg inn å ta en kikk i speilet og stille deg spørsmålet om det var noe du gjorde for å gjøre den ellers tillitsfulle mannen din urolig og usikker?

Forutsatt at han har vært generøs og laidback på dette området i åresvis, så må man da kunne anta at dette ikke er et problem som han fabrikkerer?

Jo, det ville jeg. Jeg oppfatter også at dama i denne relasjonen har gjort akkurat det. Hun har vist ham meldingene på FB, hun spiller med helt åpne kort om at han følger henne hjem og de treffes ikke ofte. De har heller ikke en jobb der hankypanky på kopirommet er en mulighet så vidt jeg forstår. Hun er også villig til å flytte et helt annet sted, altså til et sted der denne andre mannen ikke er. Forutsatt at hun har vært trofast og tillitsvekkende i 12 år, må man kunne mistenke at dette er et problem kun i hans hode? Det er i hvert fall mulig og jeg tenker at hans oppgave er å jobbe med seg selv. Akkurat som det er hennes oppgave å jobbe med seg. Jeg synes det er en urimelig forventning at hun ikke skal ha mulighet til å få seg en kamerat, men synes selvfølgelig at hun skal vise mannen sin at det er det den andre er. 

Skrevet

er det kona di som skrev om "jobbkjæresten" sin her om dagen, å de flørtet mer enn det normale... hmm.. uansett.. jeg ville ikke godtatt det om det ikke føltes ok..

Anonymous poster hash: 02bac...fc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...