Gå til innhold

Alenemamma fra starten av


mjmama

Anbefalte innlegg

Hva har jeg rett på ved fødsel? 

Har vært sykemeldt nesten hele svangerskapet, så har rett på foreldrepenger.

Men, i og med at det er en god del utgifter i forbindelse med den nye verdensborgeren lurer jeg på om man får noe ''ekstra'' engangsbeløp. Foreksempel for å dekke kjøp av barnevogn, seng, stellebord, klær, vippestol.. you name it. Disse små koster jo ikke gratis og føler skjegget sitter litt fast i postkassa da jeg ikke eier noe sparebøsse. Termin om bare et par uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Oversikt+over+st%C3%B8nader+og+vilk%C3%A5r

 

Ingen ekstra engangssum, nei. Du får høre med familie og venner om de kan låne/gi bort noe. Evt sjekke hva du får billig på finn.no.

HAr du ikke råd, så får du droppe ting som vippestol i første omgang. Nå har du hatt et par mnd på å skaffe disse tingene. Er det ingen loppemarked i nærheten der du bor? Masse billig klær hvertfall.

 

Foreldrepenger kan du få fra 3 uker før termin, så jeg antar at du har sendt inn søknaden allerede?

Omsorgsstønaden tror jeg man kan få 3 mnd før tremin?? husker ikke helt sånn ifarta.



Anonymous poster hash: 95913...58f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Takk for svar! Alt kjøpt inn og klart til lillejenta, både brukt og nytt. Mangler vel bare bilstol. Men i og med at ryktet sier Norge er det beste land å være alenemor i, så hadde jeg et lite håp på at noe enganssum ved fødsel var å se i enden av tunellen. Omsorgsstønad har jeg ikke hørt om det må jeg sjekke ut :-) De på NAV kontoret her i gata er like grønne som meg, så kjekt å høre med andre som kanskje har egne erfaringer i samme jungel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er i samme situasjon... har ingen sparebøsse å hente ut penger til alt det som koster ekstra før en får baby... ingen til å bidra heller, er kun meg og jeg har ikke mye til overs hver mnd, det jeg har skal til utstyr og klær til eldste ungen....

Er nok ikke SÅ bra å være alenemor om en ikke er arbeidsledig (da lever en jo bedre på alle stønader en får)... har man jobb og utgifter så får en ikke noe som helst annet -ikke en krone før fødsel heller...

jeg må rett og slett ta opp lån til det viktigste utstyret jeg tror jeg,,



Anonymous poster hash: 46082...a56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

er i samme situasjon... har ingen sparebøsse å hente ut penger til alt det som koster ekstra før en får baby... ingen til å bidra heller, er kun meg og jeg har ikke mye til overs hver mnd, det jeg har skal til utstyr og klær til eldste ungen....

Er nok ikke SÅ bra å være alenemor om en ikke er arbeidsledig (da lever en jo bedre på alle stønader en får)... har man jobb og utgifter så får en ikke noe som helst annet -ikke en krone før fødsel heller...

jeg må rett og slett ta opp lån til det viktigste utstyret jeg tror jeg,,

 

Anonymous poster hash: 46082...a56

 

Synd det skal være sånn i dette landet, at vi som har jobbet i alle år og havner i en slags uønsket situasjon som dette blir ''straffet'' økonomisk. Selvfølgelig trenger en støtte om en er arbeidsledig, men finner ikke helt logikken i at det skal lønne seg økonomisk. Vi får vel rane en bank eller noe! ;-) Sjekk ut denne om du ikke har sett den allerede, kan vinne 10.000. http://www.klikk.no/foreldre/article863596.ece

 

Anonymous poster hash: 5fbd3...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvorfor dere er alene med barn... Jeg har selv to donorbarn og får en ekstra barnetrygd utbetalt hver måned. Men jeg har valgt det selv og synes det er greit at jeg har utgiftene alene.

 

I innleggene ovenfor høres det nesten ut som dere "bare"  er blitt gravide og da er det vel en barnefar som skal bidra, om ikke annet økonomisk. Jeg har selv gått inn i dette med den visshet om at jeg må klare meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...