Gå til innhold

Sykepleiere som jobber på lungeavd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ut i praksis, og lurer litt på hva som kan møte meg + hvilke forventninger man har til 2. årsstudenter?

Anonymous poster hash: d039e...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke spl, men lege på lungeavd. Det du kan forvente å møte er hovedsaklig pasienter med alvorlig kols og lungekreft; både nydiagnostisert og i palliativ fase. Hyppig ser man også pneumonier/influensa med lungepåvirkning. Lungefibrose av diverse årsaker og tuberkulose møter man også på. Det er mye variert. Firhåpentligvis har de også sengeplasser til NIV-behandling (CPAP og BiPAP). Som sykepleier vil du nok merke at det er veldig travelt på en slik avd, med mange dårlige pasienter og ikke minst fysisk krevende pasienter.

Anonymous poster hash: 10280...d97

Skrevet

Jeg jobber ikke på lungeavdeling, men på en annen somatisk sengepost.

Av våre studenter forventer vi:

-at du kommer til avtalt vakt og i tide

-at du kan noe anatomi/fysiologi og sykdomslære den avdelingen du skal på omfatter

-at du er intressert, spør spørsmål (ingen spm er for dumme)

-at du ikke går ut over kompetanseområdet ditt

-at du har tenkt gjennom hva du ønsker å lære, og hvordan du lærer best

Anonymous poster hash: ded62...d23

Skrevet

Skal ut i praksis, og lurer litt på hva som kan møte meg + hvilke forventninger man har til 2. årsstudenter?

Anonymous poster hash: d039e...886

Jeg skal ikke si så mye om hva du kan vente deg da jeg ikke trivdes så godt og ikke vil påvirke deg negativt, men hadde studenter da jeg jobbet på lungemdisinsk, så det kan jeg si litt om :)

Det viktigeste er å innse sine begrensninger. Den "flinkeste" studenten jeg har hatt var den verste studenten. Han kunne masse, var tidligere ambulansesjåfør, og gikk dermed ut i fra at han var verdensmester. Gjorde ting uten å spørre, holdt faktsk på å drepe to pasieter fordi han tok avgjørelser på egen hånd.