Gjest vinterbrud Skrevet 30. august 2013 #1 Skrevet 30. august 2013 Om ikke barnehagen sine ansatte har ansvaret for barna i barnehagen,hvem i all verden har ansvaret da? På bloggen kjempendaniel.blogspot.com, står det at ulykken i barnehagen der vesle Daniel ble alvorlig skadet,er henlagt igjen. Hvordan kan en henlegge denne saken,det er jo åpenbart at de ansatte i barnehagen der ikke gjorde jobben sin,de fulgte ikke nok med på barna. For de som ikke vet om saken,så ble vesle Daniel,da 3 år,levert frisk i barnehagen. Og i en overbygget sklie,rutsjebane,ble han hengene fast med en hoppestrikk festet rundt halsen.Og pga av ulykken,er han i dag multihandicappet. Jeg håper saken blir åpnet igjen av politiet,så ansvaret en gang for alle kan fastsettes. Det skal ikke være sånn at barna er der på eget ansvar? Jeg har stor forståelse for at en ikke kan være overalt på et stort uteområde,men da bør en ha regler som blir overholdt angående lek med hoppetau/hoppestrikk.
Gjest Visten Vrangskapning Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Slike ting kan skje på fritida også, selv om man har regler hjemme også om hoppetau, strikk, ikke leke med hjelm på, etc. Men jeg tror ikke det blir rett å tiltale foreldre for uaktsomhet hver gang ulykker skjer. Det som skjedde med Daniel var tragisk, mildt sagt. Barnehagene må gå gjennom rutinene sine og undersøke hvordan praksis kan forbedres slik at dette aldri skjer igjen. Var det f.eks ikke et barn som ble kvalt i trådene til ei persienne i en anneb barnehage? Ulykker vil alltid skje, hjemme og i barnehager.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #3 Skrevet 30. august 2013 Slike ting kan skje på fritida også, selv om man har regler hjemme også om hoppetau, strikk, ikke leke med hjelm på, etc. Men jeg tror ikke det blir rett å tiltale foreldre for uaktsomhet hver gang ulykker skjer. Det som skjedde med Daniel var tragisk, mildt sagt. Barnehagene må gå gjennom rutinene sine og undersøke hvordan praksis kan forbedres slik at dette aldri skjer igjen. Var det f.eks ikke et barn som ble kvalt i trådene til ei persienne i en anneb barnehage? Ulykker vil alltid skje, hjemme og i barnehager. Klart det er forskjell på om ulykken skjer hjemme eller i en barnehage, som er en offentlig institusjon ev privat med tilskudd fra det offentlige. I barnehager må det være strenge rutiner, og klare regler for håndtering av mengden barn. Det skal ikke være slik at barn er uten oppsyn i 15 min i en barnehage. Det er bare ikke godt nok, og overhodet ikke en avgjørelse man kan ta på vegne av foreldrene. Jeg hadde ikke latt treåringen min leke alene ute uten oppsyn i 15 min, og da skal det heller ikke skje i en barnehage. Hadde dette skjedd på et sykehus med en eldre pasient så hadde det ikke gått ubemerket forbi. Om en pasient kveles i en oksygenslange eller annet så hadde det blitt baluba, tro meg. Uansett så vil den aktuelle barnehageansatte leve med dette resten av livet, og hadde det vært meg så hadde jeg vært ekstremt fortvilet, det er straff nok. Det handler ikke om å straffe enkeltpersoner for uaktsomhet med bøter/fengsel, men om å ta det hele og fulle ansvar for hendelsen og dermed snu enhver stein som har med barnehagens rutiner å gjøre. Anonymous poster hash: 5a4a9...ea9
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #4 Skrevet 30. august 2013 Å ha ansvaret betyr ikke at man til enhver tid er garantert mot ulykker. Du er jo ansvarlig for dine barn i ditt hjem og på fritiden. Kan du garantere at barnet ditt ALDRI vil bli utsatt for en ulykke eller uheldig hendelse? Barnehagen skal selvfølgelig bestrebe seg for til enhver tid å være så sikker som mulig. Men man kan desverre ikke garantere seg mot alle mulige tenkelige utfall. Anonymous poster hash: 10ac2...63c
☆☆☆ Skrevet 30. august 2013 #5 Skrevet 30. august 2013 Problemet er vel at ansvaret kan fordelast på mange. Var leikeapparatet sikkert nok (det skal ikkje kunne feste seg strikkar og snorer inni)? Er det produsenten eller godkjenningsorganet som skal lastast for dette? Var rutinene i barnehagen gode nok? Var det kultur for å følge rutinene? Var det rutinesvikt frå dei ansatte si side? Var det ein spesifikk eller heile gruppa som svikta? Var det rett og slett ei tragisk hending som kan skje sjølv om rutinene både er gode nok og vart følgt? Var leikeapparatet sikkert nok og strikken festa på ein ekstremt kreativ måte dei ikkje kunne forutsjå? Det er mange spørsmål som skal besvarast, og utan å kunne få svar på det eine kan ein ikkje svare sikkert på det andre. Evt straffeforfølgelse handlar ikkje om sansynlig ansvar, men sikkert ansvar. Og det er vanskelig å plassere. Det som er sikkert er at ein liten gut vart utsatt for eit uhell med grusomme konsekvensat. Føler for å hente lisja i barnehagen når eg tenker på det. Såg i avisa for nokre dagar sida at Bodø kommune underkjente eit leikeapparat forrige veke som tre andre kommunar har godkjent. Kontrolløren underkjente på grunn av kvelningsfare og at snorer kunne feste seg fleire plassar på apparatet. Det viser at det er opp til kontrolløren og vurdere og dei vurderar ulikt. Dermed kan ei ikkje stole blindt på at godkjente apparat er trygge. Skal straks på butikken etter bobleplast å pakke inn barnet mitt i. Av og til blir redselen for at noko skal skje ho kvelande.
SameSara Skrevet 30. august 2013 #6 Skrevet 30. august 2013 Ansvar kommer aldri med noen garanti mot ulykker. Ingen ansatte i barnehager kan fotfølge barna til enhver tid og ulykker skjer, både i barnehagen og i hjemmet
LittLykkelig Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 Om jeg skulle bli holdt personlig ansvarlig for alt som kan skje i barnehagen, hadde jeg aldri jobbet der. Med så dårlige rammevilkår kan det meste skje som følge av dårlig voksentetthet! Er sjeleglad for at ingenting alvorlig har skjedd på min arb.plass, ville slitt nok med å tilgitt meg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå