☆☆☆ Skrevet 2. september 2013 #51 Skrevet 2. september 2013 Og ja, jeg blir også frustrert om jeg kommer hjem fra jobb og må begynne å lage middag og deretter vaske hus. Men det blir jeg jo også når vi begge er i jobb og ungene er i barnehage. Forskjellen er at når begge er i jobb og ungene i barnehage, så har det ikke vært noen og rotet hjemme i løpet av dagen, som du må rydde opp... Anonymous poster hash: 78401...d75 Du får oppdra mannen din da, skal ingen andre fedre få denne fantastiske goden kvotert til seg så de er sikre på å faktisk få så mange uker fordi du har en tenåring i hus i stedet for en voksen mann? Anonymous poster hash: c14d9...f90 Ja sånn var det! Man skal OPPDRA den man bor sammen med! Sånne svar gjør meg nærmest farlig! Fint for deg at du har funnet en med mer østrogen enn de fleste da. Anonymous poster hash: cde9a...a8e Om det er østrogen som styrar evna til å like husarbeid må eg nok vere alvorleg østrogendeprivert.. Vi er mange som ser på støvsugaren med stor grqd av ulyst, og enkelte dagar hat. Men vaksne folk gjer det som trengs heime likevel..
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 2. september 2013 #52 Skrevet 2. september 2013 Og ja, jeg blir også frustrert om jeg kommer hjem fra jobb og må begynne å lage middag og deretter vaske hus. Men det blir jeg jo også når vi begge er i jobb og ungene er i barnehage.Forskjellen er at når begge er i jobb og ungene i barnehage, så har det ikke vært noen og rotet hjemme i løpet av dagen, som du må rydde opp... Anonymous poster hash: 78401...d75 Du får oppdra mannen din da, skal ingen andre fedre få denne fantastiske goden kvotert til seg så de er sikre på å faktisk få så mange uker fordi du har en tenåring i hus i stedet for en voksen mann? Anonymous poster hash: c14d9...f90 Ja sånn var det! Man skal OPPDRA den man bor sammen med! Sånne svar gjør meg nærmest farlig! Fint for deg at du har funnet en med mer østrogen enn de fleste da. Anonymous poster hash: cde9a...a8e Om det er østrogen som styrar evna til å like husarbeid må eg nok vere alvorleg østrogendeprivert.. Vi er mange som ser på støvsugaren med stor grqd av ulyst, og enkelte dagar hat. Men vaksne folk gjer det som trengs heime likevel.. Hahaha, tenkte det samme som deg stjerna! Må være alvorlig østrogendeprivert jeg og!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2013 #53 Skrevet 2. september 2013 Og ja, jeg blir også frustrert om jeg kommer hjem fra jobb og må begynne å lage middag og deretter vaske hus. Men det blir jeg jo også når vi begge er i jobb og ungene er i barnehage. Forskjellen er at når begge er i jobb og ungene i barnehage, så har det ikke vært noen og rotet hjemme i løpet av dagen, som du må rydde opp... Anonymous poster hash: 78401...d75 Du får oppdra mannen din da, skal ingen andre fedre få denne fantastiske goden kvotert til seg så de er sikre på å faktisk få så mange uker fordi du har en tenåring i hus i stedet for en voksen mann? Anonymous poster hash: c14d9...f90 Oppdra en voksen mann til husarbeid ser jeg på som like provoserende som å måtte holde av 14 uker til en voksen mann så han skal kunne tørre å gå til sjefen sin og få innvilget pappaperm. For alt som har med graviditet og barn å gjøre er så enkelt for oss kvinner? Alle sjefer faller oss om halsen og gratulerer oss når vi har stålsatt oss og kommer og forteller at vi er gravide og blir borte en del mnd? For ikke å snakke om hvor stor forståelse man får når man er tiltagende gravid og må be om tilrettelegging. Å be om ammefri er jo også kjempepopulært, for ikke å snakke om hvor praktisk gjennomførbart det er om man bor to timer via kollektivtrafikk fra jobben (som vi vet er jo privatbilisme strake veien til jordens undergang). Eller om man må på jobbsøking med en bolle i ovnen.Alt dette er piece of cake for oss kvinner, for ssamfunnet er jo så tunet inn på våre rettigheter i forbindelse med å få barn. Nei, dere har rett, det er i sannhet menn som trenger tilrettelegging og spesialhensyn i forbindelse med dette med fødsel og barnets første år. Anonymous poster hash: 864b6...2f6
Anonym bruker Skrevet 2. september 2013 #54 Skrevet 2. september 2013 Og ja, jeg blir også frustrert om jeg kommer hjem fra jobb og må begynne å lage middag og deretter vaske hus. Men det blir jeg jo også når vi begge er i jobb og ungene er i barnehage. Forskjellen er at når begge er i jobb og ungene i barnehage, så har det ikke vært noen og rotet hjemme i løpet av dagen, som du må rydde opp... Anonymous poster hash: 78401...d75 Du får oppdra mannen din da, skal ingen andre fedre få denne fantastiske goden kvotert til seg så de er sikre på å faktisk få så mange uker fordi du har en tenåring i hus i stedet for en voksen mann? Anonymous poster hash: c14d9...f90 Oppdra en voksen mann til husarbeid ser jeg på som like provoserende som å måtte holde av 14 uker til en voksen mann så han skal kunne tørre å gå til sjefen sin og få innvilget pappaperm. For alt som har med graviditet og barn å gjøre er så enkelt for oss kvinner? Alle sjefer faller oss om halsen og gratulerer oss når vi har stålsatt oss og kommer og forteller at vi er gravide og blir borte en del mnd? For ikke å snakke om hvor stor forståelse man får når man er tiltagende gravid og må be om tilrettelegging. Å be om ammefri er jo også kjempepopulært, for ikke å snakke om hvor praktisk gjennomførbart det er om man bor to timer via kollektivtrafikk fra jobben (som vi vet er jo privatbilisme strake veien til jordens undergang). Eller om man må på jobbsøking med en bolle i ovnen.Alt dette er piece of cake for oss kvinner, for ssamfunnet er jo så tunet inn på våre rettigheter i forbindelse med å få barn. Nei, dere har rett, det er i sannhet menn som trenger tilrettelegging og spesialhensyn i forbindelse med dette med fødsel og barnets første år. Anonymous poster hash: 864b6...2f6 Haha veldig godt skrevet! Anonymous poster hash: 78401...d75
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 2. september 2013 #55 Skrevet 2. september 2013 Ser noen her skriver om at far ikke liker å gå hjemme, at han er mer et arbeidsmenneske. Også ser jeg de som sier at deres mann elsket å gå hjemme, og at dette fungerte fint for dere. Jeg kan fremdeles ikke se helt problemet med at hele permisjonen fordeles slik hvert enkelt par vil da? For tro det eller ei, men det er faktisk forskjell på oss damer også! Noen av oss vil helst være hjemme HELE permisjonstiden, andre vil ut i jobb igjen like etter utskriving. Så igjen, hvorfor kan ikke dette deles slik det passer hver enkelt? Også har man svaret at: om far ikke vil, trenger han ikke. Ingen som tvinger disse pengene på dere. Nei kanskje ikke. Men som jeg ser noen før meg har skrevet, om far IKKE tar sin permisjon, ja da må barnet i barnehage fra det er 7 mnd gammel! Er ikke dette litt tidelig? Altså, det forutsetter at man tar ut 80% tid og 100% lønn da. I min kommune fikk jeg pent beskjed om at INGEN barn taes inn der før de er ett år. Så.. Da kan du jo regne ut denne selv... Nå i morgen skal far ta over her. Og dette er overhodet ikke noe han er så interessert i. Og JO, han er en god far - til tross for det! Hvorfor kan ikke folk tolerere at man er forskjellig? Far her i huset er en arbeidsnarkoman, og dette nyter både jeg og guttungen godt av. Han bygger også opp ett firma på fritiden. OG han avser tid til familien. Men å gå hjemme i 12 uker i strekk for han blir tøft. Så om dette gjør han mindre kvalifisert som årets pappa enn perfekte menn med forkle og strykehjern, kunne jeg ikke brydd meg mindre om for å være ærlig. Vår familie. Vår familiedynamikk. Og JA, jeg kunne tatt ulønnet perm istede for at han tok sin pappaperm. Nei vent, det betyr 20 000 mindre inn i måneden. Ser du hvor jeg vil hen? Så den; ingen tvinger på dere disse pengene holder ikke mål. Men jeg syntes det er kjempeflott at deres menn trives som houseman. Deres familie. Deres familiedynamikk. Og dette med at vi skal være glade for at vi har en slik ordning i det heletatt er jeg enig i. Dette er en fantastisk gode vi har, at vi får være hjemme med barna våre så lenge som vi kan. Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor dette argumentet skal være med på å styrke påtvungen pappaperm? Jeg sier jeg ikke liker eple, og du sier at jeg skal være glad for at jeg i det heletatt får kjøpt appelsiner? Forstår bare ikke hva problemet med å kunne fritt fordele dette mellom mor og far. Hvorfor skal andre legge seg opp i vår familiedynamikk? Jeg legger meg ikke opp i andres! Skal jeg banke på døra til naboen og fortelle henne hvor skapet står fordi det er hun som legger ungene til kvelden, og at dette bør far også gjøre? Altså.. man kan si hva man vil, men folk er forskjellige. Og dette gjør dem ikke mer eller mindre kvalifisert til å være foreldre eller ei altså. Den der er å dra den litt langt syntes jeg, og er nesten på grensa til å være frekkt. Respekter at alle ikke har like meninger som deg. Ting som passer fint for deg passer fint for deg. Hvorfor kan du ikke bare respektere at dette passer dårlig for naboen?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2013 #56 Skrevet 2. september 2013 Ja, de fleste kvinnene vil ha HELE permisjonen selv. Akkurat DER ligger mye av problemet.... Anonymous poster hash: c14d9...f90
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 2. september 2013 #57 Skrevet 2. september 2013 Ja, de fleste kvinnene vil ha HELE permisjonen selv. Akkurat DER ligger mye av problemet.... Anonymous poster hash: c14d9...f90 Du sa det du. De FLESTE. Det er ikke alle. Blir det samme som å si de FLESTE menn ikke vil ha den. Ser du problemet her?
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 2. september 2013 #58 Skrevet 2. september 2013 Poenget mitt er at folk er forskjellige. Og det må de få lov til å være.
smiia Skrevet 2. september 2013 #59 Skrevet 2. september 2013 Ja, de fleste kvinnene vil ha HELE permisjonen selv. Akkurat DER ligger mye av problemet.... Anonymous poster hash: c14d9...f90 Og hvorfor skal staten gå inn og fortelle den slemme, egoistiske kvinnen at hun må godta at mannen får en del av permisjonen? Er virkelig menn så forsiktige og skyggeredde at de ikke klarer denne diskusjonen selv. Vel, i såfall har jeg en rekke forslag til områder som tilhører den private sfære der staten bør gå inn å støtte oss kvinner også: - kvinner som går hjemme bør ha lovfestet rett på halve lønna til mannen - menn som eier hus bør skrive over halve huset på kvinnen dersom hun dekker halvparten av avdrag på lån/månedlige løpende utgifter tilsvarende avdrag på lån - lovfestet rett på like mye tid til å drive fritidsinteresser/dra på gutte- eller jenteturer - lovfestet fordeling av henting i barnehagen/middagslaging/husarbeid Etc, etc, etc
Gjest yrild Skrevet 2. september 2013 #60 Skrevet 2. september 2013 ÅÅÅ gud så glad jeg er som ikke har en sånn mann :-) Min mann er minst like god eller dårlig (egentlig så er han vel bedre på det meste...)på både alt som må gjøres med barna og alt som må gjøres huset! Vi synes begge to det er kjedelig og krevende å være hjemmeværende, men det var jo ingen av oss som ville sende barna våre før året i barnehagen heller, så da har vi delt på moroa og slitet :-)
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #61 Skrevet 3. september 2013 Litt på siden, men er det bare jeg som synes det er HORRIBELT at ingen ser ut til å ha råd til ulønnet permisjon i noen måneder? Foreldrepermisjonen i Norge er et gode vi ikke bør klage over - 7 eller 10 mnd der mor kan gå hjemme, og i tillegg muligheten til 3 måneder der pappaen er hjemme... Nei, vi er for bortskjemte... Og mang av oss lever tydeligvis litt på grensen av hva vi kan forsvare økonomisk.. Anonymous poster hash: 9d4b9...631
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 3. september 2013 #62 Skrevet 3. september 2013 Les svaret jeg gav på forrige side. Snille snille deg, alt jeg ber deg om er at du prøver å forstå at menn, såvell som kvinner er forskjellige. Og jeg håper du leser hva jeg skriver, for det tror jeg faktisk det er fler som tenker.. Og jeg beklager om du syntes denne kommentaren her er frekk. Det var ikke min hensikt. Men alt jeg ønsker er at du ser saken fra den andre siden også. Jeg kan ikke snakke på vegne av andre, men her i husstanden har vi råd til ulønnet perm. Her er problemet heller det at det går fra sparepengene våre, det vi sparer opp for å sikre vår sønn sin fremtid. Som jeg skrev tidligere, er jeg enig i at foreldrepermisjon er en flott gode. Betyr det at jeg ikke får lov til å være uenig med hva den innebærer?
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #63 Skrevet 3. september 2013 Og ja, jeg blir også frustrert om jeg kommer hjem fra jobb og må begynne å lage middag og deretter vaske hus. Men det blir jeg jo også når vi begge er i jobb og ungene er i barnehage.Forskjellen er at når begge er i jobb og ungene i barnehage, så har det ikke vært noen og rotet hjemme i løpet av dagen, som du må rydde opp... Anonymous poster hash: 78401...d75 Du får oppdra mannen din da, skal ingen andre fedre få denne fantastiske goden kvotert til seg så de er sikre på å faktisk få så mange uker fordi du har en tenåring i hus i stedet for en voksen mann? Anonymous poster hash: c14d9...f90 Ja sånn var det! Man skal OPPDRA den man bor sammen med! Sånne svar gjør meg nærmest farlig! Fint for deg at du har funnet en med mer østrogen enn de fleste da. Anonymous poster hash: cde9a...a8e Om det er østrogen som styrar evna til å like husarbeid må eg nok vere alvorleg østrogendeprivert.. Vi er mange som ser på støvsugaren med stor grqd av ulyst, og enkelte dagar hat. Men vaksne folk gjer det som trengs heime likevel.. Signerer. Jeg må ha alvorlig genfeil. Jeg hater nemlig husarbeid og det å gå hjemme. Har permisjon med barn nr 3 og studerer samlingsbasert mens jeg er i permisjonen. For å opparbeide meg ønskelig kompetanse pluss å ikke bli gal av å gå hjemme rundt baby og 4 vegger mens eldste to er på skole. Jeg synes det er drittkjedelig å være hjemmeværende, men jeg gjør det fordi jeg må. At det i Norge er en kjensgjerning at kvinnen gjør all husarbeid i mange forhold uansett hvem som jobber og hvem som er hjemme er et problem som kanskje blir mindre reell etter noen år med pappaperm. Anonymous poster hash: 54dfc...75b
Bananen Skrevet 3. september 2013 #64 Skrevet 3. september 2013 Jeg skulle skikkelig ønske at jeg kunne fått 14 uker ekstra perm med mine barn! Men jeg er likevel skikkelig for at pappaene skal ha en fastsatt permisjon slik som det er nå. Før den ble innført var jeg skikkelig i mot den, og var drittsint fordi at mannen fikk uker tatt fra fellesdelen(min del) for jeg skulle jo ha alt som var felles! Men jeg ser jo i ettertid at akkurat derfor er det viktig at disse ukene er forbeholdt pappa. Slutt å være så egoistiske! Jeg måtte innse hvor ego jeg var... Innerst inne vet nok noen av dere at det er derfor dere er imot pappapermen, fordi dere heller vil ha de ukene! Anonymous poster hash: c14d9...f90 Men hvorfor skal det gå kollektivt at du ikke klarer å dele noe du anser som ditt, med mannen du valgte å dele livet ditt med? Du kaller det jo selv fellesdelen! Det faller meg også naturlig at foreldrepermisjonen er min. Heldigvis er mannen min mer enn fornøyd med de to ukene i forbindelse med fødsel. Men jeg hadde da klart å delt om han ønsket det, uten å påvirke naboen's permisjon. Da får man heller gå til familie mekling da..
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 3. september 2013 #65 Skrevet 3. september 2013 Min gode venninne opplevde diskriminering fra arbeidsgivere da hun søkte seg jobb før pappapermisjon-ordningen kom. Et av de første spørsmålene hun fikk på intervju var om hun skulle ha flere barn og at det ville da automatisk medføre ett års fravær fra arbeidsplassen (hun var 28 år, nygift og barnløs). Selv om det ikke var lov å diskriminere på slikt grunnlag så ble det gjort (privat bransje hun søkte i). En kompis av meg opplevde trusler om sparken fra arbeidsgiver fordi han ville ta ut FIRE uker pappapermisjon for å være hjemme med sin datter. Vet at mange arbeidsgivere presser sine mannlige ansatte til å ikke ta ut syke barn dager, permisjon ved fødsel osv. Når det er lovfestet så kan ikke arbeidsgiver lenger presse fedre til å overlate hele permisjon til mor siden de har lovfestet rett på slik permisjon. Det blir ikke så attraktivt til å diskriminere kvinner i fruktbar alder heller da, siden menn også får noen ukers fravær som følge av barnefødsler.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #66 Skrevet 4. september 2013 Litt på siden, men er det bare jeg som synes det er HORRIBELT at ingen ser ut til å ha råd til ulønnet permisjon i noen måneder? Foreldrepermisjonen i Norge er et gode vi ikke bør klage over - 7 eller 10 mnd der mor kan gå hjemme, og i tillegg muligheten til 3 måneder der pappaen er hjemme... Nei, vi er for bortskjemte... Og mang av oss lever tydeligvis litt på grensen av hva vi kan forsvare økonomisk.. Anonymous poster hash: 9d4b9...631 Vi har råd til at jeg kan gå i ulønnet perm. Jeg skal faktisk gå i ulønnet perm i 8mnd, fordi jeg kan det. 5 av de er "tvungne", pga bhgplass. De 3 fordi far ikke trives i perm, og vi ønsker ikke barna for tidlig i bhg. Hadde fedrekvote vært felleskvote, hadde det holdt med 1mnd "tvungen", ikke 5. Fullstendig unødvendig. Hver enkelt familie burde da klare å finne beste løsning for seg selv, selv om vi er såkalte "bortskjemte"? Og vi har råd til det, men irriterer meg over at naboens kommunikasjonsproblemer skal påvirke oss som hun over sa! Og nei vi har ikke veldig mye penger, heller under gjennomsnittet, men bruker ikke mere enn vi må og er flinke til å spare.. Så ja, det er horribelt at så mange ikke har råd til det. Stem krf da;) Anonymous poster hash: 13b5c...b9e
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #67 Skrevet 4. september 2013 Og ja, jeg blir også frustrert om jeg kommer hjem fra jobb og må begynne å lage middag og deretter vaske hus. Men det blir jeg jo også når vi begge er i jobb og ungene er i barnehage.Forskjellen er at når begge er i jobb og ungene i barnehage, så har det ikke vært noen og rotet hjemme i løpet av dagen, som du må rydde opp... Anonymous poster hash: 78401...d75 Du får oppdra mannen din da, skal ingen andre fedre få denne fantastiske goden kvotert til seg så de er sikre på å faktisk få så mange uker fordi du har en tenåring i hus i stedet for en voksen mann? Anonymous poster hash: c14d9...f90 Ja sånn var det! Man skal OPPDRA den man bor sammen med! Sånne svar gjør meg nærmest farlig! Fint for deg at du har funnet en med mer østrogen enn de fleste da. Anonymous poster hash: cde9a...a8e Om det er østrogen som styrar evna til å like husarbeid må eg nok vere alvorleg østrogendeprivert.. Vi er mange som ser på støvsugaren med stor grqd av ulyst, og enkelte dagar hat. Men vaksne folk gjer det som trengs heime likevel.. Signerer. Jeg må ha alvorlig genfeil. Jeg hater nemlig husarbeid og det å gå hjemme. Har permisjon med barn nr 3 og studerer samlingsbasert mens jeg er i permisjonen. For å opparbeide meg ønskelig kompetanse pluss å ikke bli gal av å gå hjemme rundt baby og 4 vegger mens eldste to er på skole. Jeg synes det er drittkjedelig å være hjemmeværende, men jeg gjør det fordi jeg må. At det i Norge er en kjensgjerning at kvinnen gjør all husarbeid i mange forhold uansett hvem som jobber og hvem som er hjemme er et problem som kanskje blir mindre reell etter noen år med pappaperm. Anonymous poster hash: 54dfc...75b Hva i all verden har husarbeid med permisjonen å gjøre? Man har permisjon for å være sammen med babyen, ikke for å skure gulv og pusse vinduer. Like irrelevant som å si at jeg ikke liker fotball. Neivel, da lar jeg være å se eller spille fotball under permisjonen min da... Her er det jeg som er hjemme med babyen, men det betyr ikke at jeg gjør noe mer husarbeid enn mannen, tvert i mot... Anonymous poster hash: b2ea8...35d
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #68 Skrevet 4. september 2013 Og ja, jeg blir også frustrert om jeg kommer hjem fra jobb og må begynne å lage middag og deretter vaske hus. Men det blir jeg jo også når vi begge er i jobb og ungene er i barnehage.Forskjellen er at når begge er i jobb og ungene i barnehage, så har det ikke vært noen og rotet hjemme i løpet av dagen, som du må rydde opp... Anonymous poster hash: 78401...d75 Du får oppdra mannen din da, skal ingen andre fedre få denne fantastiske goden kvotert til seg så de er sikre på å faktisk få så mange uker fordi du har en tenåring i hus i stedet for en voksen mann? Anonymous poster hash: c14d9...f90 Ja sånn var det! Man skal OPPDRA den man bor sammen med! Sånne svar gjør meg nærmest farlig! Fint for deg at du har funnet en med mer østrogen enn de fleste da. Anonymous poster hash: cde9a...a8e Om det er østrogen som styrar evna til å like husarbeid må eg nok vere alvorleg østrogendeprivert.. Vi er mange som ser på støvsugaren med stor grqd av ulyst, og enkelte dagar hat. Men vaksne folk gjer det som trengs heime likevel.. Signerer. Jeg må ha alvorlig genfeil. Jeg hater nemlig husarbeid og det å gå hjemme. Har permisjon med barn nr 3 og studerer samlingsbasert mens jeg er i permisjonen. For å opparbeide meg ønskelig kompetanse pluss å ikke bli gal av å gå hjemme rundt baby og 4 vegger mens eldste to er på skole. Jeg synes det er drittkjedelig å være hjemmeværende, men jeg gjør det fordi jeg må. At det i Norge er en kjensgjerning at kvinnen gjør all husarbeid i mange forhold uansett hvem som jobber og hvem som er hjemme er et problem som kanskje blir mindre reell etter noen år med pappaperm. Anonymous poster hash: 54dfc...75b Hva i all verden har husarbeid med permisjonen å gjøre? Man har permisjon for å være sammen med babyen, ikke for å skure gulv og pusse vinduer. Like irrelevant som å si at jeg ikke liker fotball. Neivel, da lar jeg være å se eller spille fotball under permisjonen min da... Her er det jeg som er hjemme med babyen, men det betyr ikke at jeg gjør noe mer husarbeid enn mannen, tvert i mot... Anonymous poster hash: b2ea8...35d Vel, jeg liker ikke å trø hjemme heller, uten kontakt med andre voksne Anonymous poster hash: 54dfc...75b
soleia Skrevet 4. september 2013 #69 Skrevet 4. september 2013 Min gode venninne opplevde diskriminering fra arbeidsgivere da hun søkte seg jobb før pappapermisjon-ordningen kom. Et av de første spørsmålene hun fikk på intervju var om hun skulle ha flere barn og at det ville da automatisk medføre ett års fravær fra arbeidsplassen (hun var 28 år, nygift og barnløs). Selv om det ikke var lov å diskriminere på slikt grunnlag så ble det gjort (privat bransje hun søkte i). En kompis av meg opplevde trusler om sparken fra arbeidsgiver fordi han ville ta ut FIRE uker pappapermisjon for å være hjemme med sin datter. Vet at mange arbeidsgivere presser sine mannlige ansatte til å ikke ta ut syke barn dager, permisjon ved fødsel osv. Når det er lovfestet så kan ikke arbeidsgiver lenger presse fedre til å overlate hele permisjon til mor siden de har lovfestet rett på slik permisjon. Det blir ikke så attraktivt til å diskriminere kvinner i fruktbar alder heller da, siden menn også får noen ukers fravær som følge av barnefødsler. Og der påpeikar du mykje av årsaka til pappapermen. Eg må vere så ærleg å seie at om det ikkje hadde vore for fedrekvoten, så hadde nok ikkje mannen her teke delar av permisjonen, fordi det ikkje var tradisjon for det, og fordi han var usikker på seg sjølv ifht barnestell. Me er begge glade for pappapermen i dag. Det kan godt vere at om hi sin mann hadde hatt pappaperm frå første unge, og sett meir frå starten av kva det inneber av arbeid i familien, så hadde det ikkje vore slik at hi gjorde alt av husarbeid, og bed om "hjelp" frå mannen når ho ikkje rekk over det.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #70 Skrevet 4. september 2013 Her kan ikke far ha farspermisjon, så han blir kjøpt fri av jobben. Men til hans forsvar er han ferdig oppdradd og mye mer huslig enn meg, og han tar alt i heimen de dagene han er hjemmom. Han kaster lett alle ut av huset på kino/tur for at han trenger noen timer for å vaske ned kåken. Når det kommer til matlaging er han kjempeflink selv om det begrenser seg til middager fra havet, og at han lett glemmer å lage dessert. Åh, bare si fra om du går lei av han, så tar jeg gjerne over! Anonymous poster hash: 1bc2c...031
Gilette Skrevet 4. september 2013 #71 Skrevet 4. september 2013 Her kan ikke far ha farspermisjon, så han blir kjøpt fri av jobben. Men til hans forsvar er han ferdig oppdradd og mye mer huslig enn meg, og han tar alt i heimen de dagene han er hjemmom. Han kaster lett alle ut av huset på kino/tur for at han trenger noen timer for å vaske ned kåken. Når det kommer til matlaging er han kjempeflink selv om det begrenser seg til middager fra havet, og at han lett glemmer å lage dessert. Åh, bare si fra om du går lei av han, så tar jeg gjerne over! Anonymous poster hash: 1bc2c...031 Du og nesten alle venninnene mine :-) Får ikke en sånn til så jeg kommer til å holde på ham :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå