Gå til innhold

Egentlig gleder jeg meg til pappapermen er ferdig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og minstemann begynner i barnehagen.

For dette er første gang pappan har hatt skikkelig pappaperm mens jeg har vært i full jobb. På en måte har han hatt godt av å se hvor mye jobb det er hjemme med 3 små barn. Han har for eksempel sluttet helt å snakke om at den som er hjemme har "fri".

Men han vantrives så fryktelig som husfar. Han er sur, grinete og stressa. Har ikke oversikt. Kjefter på ungene og meg, syter og klager over alt han må gjøre. Og det verste er at han gjør egentlig ikke så mye. Bare ca halvparten av hva jeg ville gjort om jeg var hjemmeværende. Dette er ikke noe han kan eller er flink til, tydeligvis.

Egentlig er det enklere for meg når vi begge er i jobb og alle barna er i barnehage eller på skole. Da vet jeg at det som skal gjøres er mitt hovedansvar, og at ingenting blir gjort eller rotet til før vi alle kommer hjem om ettermiddagen. Så får jeg heller be om hjelp når jeg trenger det. Nå prøver jeg å slippe kontrollen helt for at han skal lære å ta ansvar og finne ut av ting på egen hånd, men det blir bare kaos og masse misforståelser. Eldstebarnet klager på at ingenting fungerer, med god grunn :(

Hadde han bare tatt i mot gode råd eller vist litt interesse før han endte opp "hjemme alene" for første gang! Men han tåler ikke at jeg sier noe som helst. Men jeg sliter med å la være. For eksempel i dag, da jeg så han kostet smuler av kjøkkenbordet med gulvkosten! :o  Da ble jeg sint, ææææsj! Men han ble enda sintere fordi jeg kritiserte, og vips: kjempekrangel! Igjen...

Jeg vil ha tilbake de vanlige hverdagene våre! :(

Anonymous poster hash: 7af73...73e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener. Min mann har hatt pappaperm en dag i uka i ett år, og var ferdig nå i sommer. Pappadagen ble som regel brukt innendørs til spill og filmtitting, kun avbrutt av en lang lur på dem begge - noe som resulterte i at poden var veldig vanskelig å legge på kvelden. I tillegg laget han aldri middag, slik jeg ville gjort - rotete var det også. Nå er heldigvis pappapermen over, og jeg slipper å irritere meg over alt han gjorde "feil".

Anonymous poster hash: dd583...c5f
Skrevet

Hurra for tvungen pappaperm!

Skrevet

Helt enig... Alle pappaer er ikke til og være hjemme over så lang tid. Når det var diskusjon her om det, kom det fram at di pappaene ikke burde få unge, hva har det med saken og gjøre? Dem er jo like glade i ungene selvom dem ikke er så flinke hjemme over lengre tid. Skjønner deg godt HI.

Anonymous poster hash: 766e6...6f6

Skrevet

Helt enig!! Pappapermen her med første endte nesten i skilsmisse... Sier det bare, noen menn passer ikke til husfar men er alikevel supre pappaer til vanlig. Å styre AS Heimen er ikke en jobb med bonusordninger og gylne lønnsutbetalinger alltid.

denne gangen har vi lært, all perm tar jeg etter søknad om overføring som ble godkjent pga helsemessige årsaker. Han har en kronisk sykdom som er lite forenelig med hjemmepass av småbarn over lengre tid.

Anonymous poster hash: 94712...4e2

Skrevet (endret)

Jeg er en liten raddiss som mener at når staten gir borgerne ulike goder er det naturlig at det medfølger visse betingelser, men i dette tilfellet ønsker jeg det det lyse hodet til de(n) som har kokt sammen hele fedrekvoten på et fat!!!

Det bør få være opp til hver enkelt familie å finne den beste løsningen selv. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle ordningen barnefientlig.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Her kan ikke far ha farspermisjon, så han blir kjøpt fri av jobben.

Men til hans forsvar er han ferdig oppdradd og mye mer huslig enn meg, og han tar alt i heimen de dagene han er hjemmom.

Han kaster lett alle ut av huset på kino/tur for at han trenger noen timer for å vaske ned kåken.

Når det kommer til matlaging er han kjempeflink selv om det begrenser seg til middager fra havet, og at han lett glemmer å lage dessert.

Skrevet

Politikerne snakker om at stadig flere fedre tar mer perm, og at dette er så flott. Her tas den kun ut av pappa for at minsten skal slippe så tidlig barnehage-oppstart! Ikke for å leke super-dad...

Er helt for likestilling! Men tror faktisk det er sjelden at menn har full kontroll over alt av barneklær, skolesekker og barnehage og ekstratøy etc. Derfor mener jeg faktisk at pappa-perm betyr ekstra jobb for mamma! Synes familien kunne få styre dette slik de synes er best. Det betyr ikke at pappa ekskluderes og ikke får perm, men får det han har lyst til!

Anonymous poster hash: cc534...b70
Skrevet

Jeg er en liten raddiss som mener at når staten gir borgerne ulike goder er det naturlig at det medfølger visse betingelser, men i dette tilfellet ønsker jeg det det lyse hodet til de(n) som har kokt sammen hele fedrekvoten på et fat!!!

Det bør få være opp til hver enkelt familie å finne den beste løsningen selv. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle ordningen barnefientlig.

Å kalle fedrekvote barnefientlig er jo bare latterlig. De som ikke vil ha den kan pent takke nei. Her står dere fritt til å velge. Det er helt absurd at man klager på et så fantastisk gode som 1 år(!!!) betalt fri for å passe barna sine. Jeg blir helt sjokkert over syting og klaging her i Norge, man syter over at man får lønn for å ta seg av egne barn. Dere står alle fritt til å velge det bort om dere mener det ødelegger familien eller barna.

Ingenting fremstiller menn så veike som at de ikke klarer å ta seg sammen i 3 måneder for å passe hjemmet. All ære til kvinnfolk som orker å være sammen med slike ynkelige unnskyldninger for mannfolk.

Anonymous poster hash: 1621d...087

Skrevet

Politikerne snakker om at stadig flere fedre tar mer perm, og at dette er så flott. Her tas den kun ut av pappa for at minsten skal slippe så tidlig barnehage-oppstart! Ikke for å leke super-dad...Er helt for likestilling! Men tror faktisk det er sjelden at menn har full kontroll over alt av barneklær, skolesekker og barnehage og ekstratøy etc. Derfor mener jeg faktisk at pappa-perm betyr ekstra jobb for mamma! Synes familien kunne få styre dette slik de synes er best. Det betyr ikke at pappa ekskluderes og ikke får perm, men får det han har lyst til! Anonymous poster hash: cc534...b70

Min mann klarer det meste, også å ta seg av barn. Herre fred, klarer de ikke passe på skolesekker, klær o.l. ja da får de f*** meg ØVE seg!

Skrevet

Helt enig... Alle pappaer er ikke til og være hjemme over så lang tid. Når det var diskusjon her om det, kom det fram at di pappaene ikke burde få unge, hva har det med saken og gjøre? Dem er jo like glade i ungene selvom dem ikke er så flinke hjemme over lengre tid. Skjønner deg godt HI.

Anonymous poster hash: 766e6...6f6

Det er jo bra at han har sluttet å snakke om det å være hjemme med barn som "fri". Han setter nok mer pris på at HI gjør alt husarbeidet(hvis jeg forstod rett??) når begge er i jobb.

Anonymous poster hash: 04c11...c62

Skrevet

Her kan ikke far ha farspermisjon, så han blir kjøpt fri av jobben.

Men til hans forsvar er han ferdig oppdradd og mye mer huslig enn meg, og han tar alt i heimen de dagene han er hjemmom.

Han kaster lett alle ut av huset på kino/tur for at han trenger noen timer for å vaske ned kåken.

Når det kommer til matlaging er han kjempeflink selv om det begrenser seg til middager fra havet, og at han lett glemmer å lage dessert.

Ok....

Anonymous poster hash: 9a76e...202

Skrevet

Å kalle fedrekvote barnefientlig er jo bare latterlig. De som ikke vil ha den kan pent takke nei. Her står dere fritt til å velge. Det er helt absurd at man klager på et så fantastisk gode som 1 år(!!!) betalt fri for å passe barna sine. Jeg blir helt sjokkert over syting og klaging her i Norge, man syter over at man får lønn for å ta seg av egne barn. Dere står alle fritt til å velge det bort om dere mener det ødelegger familien eller barna.

Ingenting fremstiller menn så veike som at de ikke klarer å ta seg sammen i 3 måneder for å passe hjemmet. All ære til kvinnfolk som orker å være sammen med slike ynkelige unnskyldninger for mannfolk.

Vi er faktisk forskjellig tro det eller ei, det er ikke alle som er like feminin som din mann

Anonymous poster hash: 4ef57...870

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Alt her i livet er ikke gøy.. men voksne folk som ikke kan ta seg sammen er bare latterlig. Jeg synes heller ikke det er koselig å være hjemme hele tida, men jeg må. Sånn er det bare når man har fått barn.

Skrevet

Syns mange av desse innlegga talar for at det er leeeenge til ein kan avskaffe "tvungen" pappapermisjon. Begge partar i ein familie bør greie å ta seg av hus og heim. Og de damene som klagar over atmannen gjer alt "feil" bør kanskje innsjå at husarbeid kan gjerastpå fleire måtar. Og til dei som har pappaer gåande heime i pappaperm som ikkje gjer noko husarbeid, kan noko av grunnen til dette vere at dei har vakse opp i ein heim der mor har gjort absolutt alt husarbeid? Og korleis skal ein endre på dette mønsteret om ikkje ein legg opp til at fedre blir heime ein periode, og forhåpentleg tek sin del av husarbeidet?

Dette var ikkje kritikk av deg HI, skjønnar godt at du blir frustrert av å ha ein frustrert mann heime.

Skrevet

Her er pappaen hjemme med lille på et halvt år og det skal de være helt til hun begynner i barnehage. Hans hovedarbeidsoppgave her hjemme er å ta seg av henne og resten deler vi på akkurat som vi gjorde det da jeg var hjemme.

Å kalle fedrekvoten for barnemishandling er å dra det for langt. Babyen kan få akkurat like mye kjærlighet og omsorg fra far som fra mor. Den eneste som ikke får dekt nærhetsbehovet sitt til baby er jo mor og det er kanskje derfra slike utsagn stammer i fra?

Skrevet

Min mann er kjempe flink til å styre hjemmet, og en kjempegod pappa ikke minst! Men å være hjemme hver dag i noen mnd og ta seg av hus og barn er absolutt ikke noe han trives med. Han fungerer myyye bedre når han får gå på jobb å få et avbrekk fra hverdagen hjemme.

Mens jeg elsker å være hjemme og ha kontroll på alt. Er veldig organisert av meg og vet akkurat hvor alt skal ligge og når ting må gjøres. Og kan være hjemme med barna hver dag året rundt. Ta de med i åpen barnehage, ta de med på biblioteket osv. Det blir mer stress for mannen min å ha styr på alt hele tiden.

Hvorfor kan ikke vi bestemme selv over kvoten hvordan det passer best i vår familie?

Hva bryr det dere andre om at hjemme hos oss, så var det mor som tok hele permen, mens hos familien Jensen, der delte de permen 50/50..?

Anonymous poster hash: 1030b...699
Skrevet

Syns mange av desse innlegga talar for at det er leeeenge til ein kan avskaffe "tvungen" pappapermisjon. Begge partar i ein familie bør greie å ta seg av hus og heim. Og de damene som klagar over atmannen gjer alt "feil" bør kanskje innsjå at husarbeid kan gjerastpå fleire måtar. Og til dei som har pappaer gåande heime i pappaperm som ikkje gjer noko husarbeid, kan noko av grunnen til dette vere at dei har vakse opp i ein heim der mor har gjort absolutt alt husarbeid? Og korleis skal ein endre på dette mønsteret om ikkje ein legg opp til at fedre blir heime ein periode, og forhåpentleg tek sin del av husarbeidet?

Dette var ikkje kritikk av deg HI, skjønnar godt at du blir frustrert av å ha ein frustrert mann heime.

Syns heller innleggene viser at pappaperm ikke er for alle familier, og at den bør avskaffes.

Skrevet

"Den som ikke vil ha den kan pent takke nei". Vet du hva som hadde skjedd om vi hadde takket ned til fedrekvoten? Ungen måtte begynt i barnehage 7 mnd gammel. Og permisjonen varer ikke et år, kun 10 måneder. 100 %, så vi kunne jo fått noen ekstra uker ved å ta 80%, men vi hadde ikke råd til det.

Jeg skal for all del ikke klage over at man får betalt fri, men klager på fordelingen. Hvorfor kan vi ikke velge selv hvordan vi vil ta ut permisjonen? Det er idiotisk. 

Anonymous poster hash: 2f116...508

Skrevet

Ja, det er langsomt og til dels kjedelig å vere heimeverande. Det er då ikkje dermed sagt at ein ikkje bør gjere såpass for barnet sitt..

Forøvrig er pappaperm heilt frivillig. Det er fullt lov å takke nei til desse pengane.

Skrevet

Jeg er enig med mammaen til nurket, og vil påstå at tvungen pappaperm er barnefiendtlig.

Nei, man har ikke ett års betalt fri, man har max 7 eller 10 måneder, alt etter om man tar 80 eller 100 %. Og det er selvsagt kjempeflott, det. Men de ekstra månedene far påtvinges tells faktisk ikke for alle familier, for de må enten tas ut gradert eller i små bolker - vi må selge huset hvis far skal ha 80% av grunnlønn i 14 uker i strekk, "hele" hans lønn er nemlig tilleggene. For mange forsvinner de ukene helt, blir ikke brukt. Hvordan er det til barnets beste?

Vil derfor si det er barnefiendtlig fordi det ofte ender med at babyen må begynne tidligere i barnehage, til dagmamma fra kanskje 7 måneders alder, eller evt være hjemme med en gretten stresset far som overhodet ikke vil være der. Det siste høres jo veldig koselig ut? Selvsagt er enkelte fedre flotte omsorgspersoner i permisjonen, men disse ville jo uansett kunne valgt det selv om familien fikk valgfrihet. I tillegg er det dilemmaet med amming. Ammefri er jo en fin tanke, men ikke alle får til å pumpe, og ikke alle har en slik type jobb eller avstand til jobb at det er praktisk mulig å få til. Men pytt, å følge anbefalingene om babyens ernæring er ikke så viktig bare vi kan tvinge på befolkningen litt mer "likestilling".

Skrevet

Jeg er enig med mammaen til nurket, og vil påstå at tvungen pappaperm er barnefiendtlig.

Nei, man har ikke ett års betalt fri, man har max 7 eller 10 måneder, alt etter om man tar 80 eller 100 %. Og det er selvsagt kjempeflott, det. Men de ekstra månedene far påtvinges tells faktisk ikke for alle familier, for de må enten tas ut gradert eller i små bolker - vi må selge huset hvis far skal ha 80% av grunnlønn i 14 uker i strekk, "hele" hans lønn er nemlig tilleggene. For mange forsvinner de ukene helt, blir ikke brukt. Hvordan er det til barnets beste?

Vil derfor si det er barnefiendtlig fordi det ofte ender med at babyen må begynne tidligere i barnehage, til dagmamma fra kanskje 7 måneders alder, eller evt være hjemme med en gretten stresset far som overhodet ikke vil være der. Det siste høres jo veldig koselig ut? Selvsagt er enkelte fedre flotte omsorgspersoner i permisjonen, men disse ville jo uansett kunne valgt det selv om familien fikk valgfrihet. I tillegg er det dilemmaet med amming. Ammefri er jo en fin tanke, men ikke alle får til å pumpe, og ikke alle har en slik type jobb eller avstand til jobb at det er praktisk mulig å få til. Men pytt, å følge anbefalingene om babyens ernæring er ikke så viktig bare vi kan tvinge på befolkningen litt mer "likestilling".

Det hun sa (også er jeg som regel enig med meg selv).
Skrevet

Syns heller innleggene viser at pappaperm ikke er for alle familier, og at den bør avskaffes.

Er vel ikkje sånn at alle mammaer elskar å gå heime i 14 veker heller, men har ikkje høyrt eit ord om at mammakvoten bør avskaffast.

Skrevet

Er så enig i poengene dine, og føler det blir helt feil å bruke barns oppvekst og omsorg som et område å jobbe for likestilling.

Tanken om at relasjonen far-barn vil lide uopprettelig skade dersom ikke far er tilstede akkurat like mye som mor barnets første leveår synes jeg er helt uforståelig. Min mor er pappajente på sin hals og er vokst opp på 50- og 60-tallet, i tidstypisk hjem med hjemmeværende mor og hardt arbeidende far.

Tanken på at man skal oppnå mer likeverdig fordeling av oppgavene i hjemmet ved å tvinge far til å gå hjemme i 12 uker ser også ut til å være skivebom. De menn som allerede er flinke til å ta sin tørn trenger ikke denne påtvungne pappapermen, de ville velge den selv.

De andre, som er mindre huslige av seg, får 12 uker som sliter på dem selv, forholdet, og som ikke minst går utover barna (er det ikke de som liksom skal være hovedpersonene her..?)

Og det er selvfølgelig ikke så enkelt som enkelte legger det frem her, det er jo bare å takke nei til denne generøse gaven fra staten (som vel er oss... som betaler skatt og sånn sett har investert i dette selv?).

Nei, de fleste menn vil vel ikke barna sine så vondt at de sender barna sine altfor tidlig i barnehagen, fordi de ikke gidder å gå hjemme? Selv om de ikke er fødte husfaremner, så har nok de fleste såpass samvittighet ovenfor barna at de blir hjemme med dem, selv om de mistrives selv. Men tenk så mye hyggeligere for hele familien om mor kunne få overta, om hun vil?

Anonymous poster hash: 864b6...2f6

Skrevet

Mannen min var veldig flink både til å passe barn, organisere og ta ting i huset da han var hjemme, men han ble grinete av alt for lite voksenkontakt da han var hjemme med førstemann. Han forsøkte det han kunne å oppsøke andre voksne, men verken åpen barnehage med fullt av skravlekjerringer (som jeg trivdes med) eller kjøpesenteret med pensjonister ga han den kontakten han trengte og ingen av kameratene hans var hjemme og mennene til de i min barselgruppe var ikke hjemme til samme tid. Derfor valgte vi med nummer to at han skulle være hjemme tre dager i uka og jobbe to dager, så gjorde jeg motsatt og det hjalp veldig mye! Jeg vet at ikke alle har den muligheten, men i prinsippet har man krav på å kunne gjøre det sånn og de aller fleste kan det, hvis de bare vil.

Og at ikke alle menn har kontroll på barnehagesekker osv, da vil jeg si de har et problem og da får de rett og slett bare øve seg! Jeg er heller ikke født med full kontroll, faktisk er jeg veldig surrete med veldig mye, men jeg har jo lært meg til hva som skal med i barnehagen og hva som skal være med tilbake. Det har mannen min også og når vi begge jobber, så hjelper vi hverandre med ordne klart ting om morgenen og vi bytter på med å hente i barnehagen.

Anonymous poster hash: 30b8f...41c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...