Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #1 Skrevet 29. august 2013 Barnefar har sluttet å betale meg bidrag (som i utgangspunktet var veldig lite), fordi han mener at han tjener så lite at han ikke skal betale. Det er antakelig sant, han har en veldig dårlig betalt jobb. Jeg giftet meg nettopp på nytt. Kan jeg søke NAV om bidrag, eller gjelder dette bare når man er samboer? Anonymous poster hash: 57ea3...9b4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 Jeg er gift og mottar fortsatt bidrag for særkullsbarnet. Anonymous poster hash: be6c4...bd8
☆☆☆ Skrevet 29. august 2013 #3 Skrevet 29. august 2013 Så lenge det ikkje er barnets far du er gift med er det sjølvsagt at du kan kreve bidrag, han har plikt til å forsørge barnet sitt. Om han har bidragsevne er ei anna sak, det vil nav avgjere.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #4 Skrevet 29. august 2013 Jeg er gift og mottar fortsatt bidrag for særkullsbarnet. Anonymous poster hash: be6c4...bd8 Fra NAV? HI Anonymous poster hash: 57ea3...9b4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #5 Skrevet 29. august 2013 Han skal selvfølgelig betale for barnet sitt selv om du har giftet deg. Ta det direkte gjennom nav. Er ikke noe lurt å ha privat avtale med noen man ikke kan stole på. Nesten ikke da heller. Anonymous poster hash: 57574...40f
Edelweis Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 Du har fremdeles krav på bidrag, og om far ikke har muligheter til å betale for seg så får du vel forskuddpå bidrag fra nav. kan du ikke bare ringe nav og spørre da?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Så lenge det ikkje er barnets far du er gift med er det sjølvsagt at du kan kreve bidrag, han har plikt til å forsørge barnet sitt. Om han har bidragsevne er ei anna sak, det vil nav avgjere. Jeg forklarte meg sikkert klønete. Han har i flere år betalt meg et lite bidrag (under 1000 kroner), men har nå funnet ut at han ikke skal betale i det hele tatt, fordi han ikke har bidragsevne. Jeg tror dette er sant, for jeg vet at han tjener dårlig. Jeg er gift med en annen mann. Jeg vet at jeg kunne fått bidrag fra NAV hvis faren ikke hadde betalt mens jeg var enslig eller samboer, men jeg tror kanskje reglene er annerledes når man er gift? HI Anonymous poster hash: 57ea3...9b4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #8 Skrevet 29. august 2013 Du har fremdeles krav på bidrag, og om far ikke har muligheter til å betale for seg så får du vel forskuddpå bidrag fra nav. kan du ikke bare ringe nav og spørre da? Jeg har prøvd å nå frem til NAV på telefonen i over en halv time. Tenkte jeg kunne høre her inne i stedet. HI Anonymous poster hash: 57ea3...9b4
☆☆☆ Skrevet 29. august 2013 #9 Skrevet 29. august 2013 Så lenge det ikkje er barnets far du er gift med er det sjølvsagt at du kan kreve bidrag, han har plikt til å forsørge barnet sitt. Om han har bidragsevne er ei anna sak, det vil nav avgjere. Jeg forklarte meg sikkert klønete. Han har i flere år betalt meg et lite bidrag (under 1000 kroner), men har nå funnet ut at han ikke skal betale i det hele tatt, fordi han ikke har bidragsevne. Jeg tror dette er sant, for jeg vet at han tjener dårlig. Jeg er gift med en annen mann. Jeg vet at jeg kunne fått bidrag fra NAV hvis faren ikke hadde betalt mens jeg var enslig eller samboer, men jeg tror kanskje reglene er annerledes når man er gift? HI Anonymous poster hash: 57ea3...9b4 Trur ikkje det er forskjell der. Om far ikkje har bidragsevne vil inntekta di avgjere korvidt du får bidrag frå nav. Mannen din har forsørgingsplikt overfor deg, men ikkje iverfor barnet. Kontakt nav, det er ikkje gitt at far til barnet ikkje har bidragsevne og det er greit å få avklart. Du får også vite dei nøuøyaktige reglane for bidragsforskudd.
Heklemamma Skrevet 29. august 2013 #10 Skrevet 29. august 2013 Så lenge du ikke er gift med barnets far, så skal du få bidrag ja. Om Han ikke har råd til å betale, så skal NAV gi deg forskuddsbidrag på sånn rundt 1040,- mnd
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #11 Skrevet 29. august 2013 Takk for svar. Det hadde kommet godt med å få bidrag igjen, siden jeg er student. Er det noen av dere som vet hvilket skjema man skal bruke? Og går det an å søke for de månedene som har gått? HI Anonymous poster hash: 57ea3...9b4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #12 Skrevet 29. august 2013 Så lenge du ikke er gift med barnets far, så skal du få bidrag ja. Om Han ikke har råd til å betale, så skal NAV gi deg forskuddsbidrag på sånn rundt 1040,- mnd Kan og være på rundt 6-700 kr.. Kommer helt an på hvor mye man tjener... Anonymous poster hash: 6e718...e34
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #13 Skrevet 29. august 2013 http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd Her kan du lese reglene selv og se hvilke inntektsgrenser nav bruker Skjema ligger på høyre side og i menyen på venstre kan du lese om generelle regler for bidrag og annet. Anonymous poster hash: 69108...769
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #14 Skrevet 29. august 2013 http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd Her kan du lese reglene selv og se hvilke inntektsgrenser nav bruker Skjema ligger på høyre side og i menyen på venstre kan du lese om generelle regler for bidrag og annet. Anonymous poster hash: 69108...769 Tusen takk HI Anonymous poster hash: 57ea3...9b4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #15 Skrevet 29. august 2013 Selvfølgelig. Om du så hadde giftet deg med en konge så skulle fremdeles han som er FAR til barnet betale barnebidrag. Har ingenting med din sivilstatus å gjøre. Anonymous poster hash: 5ea87...429
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå