Gå til innhold

Hvorfor?? Baby og søvn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva annet enn sult, bløt bleie og magevondt kan være grunnen til at en baby på 3 mnd våkner i 3-4 tida på"morgenen" og ikke vil roe seg igjen?

Hun var ikke sulten, hadde nettopp fått ny bleie og hadde ikke vondt, så hvorfor våken?Hun sovna fort i armene mine, men med en gang jeg la henne ned igjen våkna hun...

og å sove med en baby i armene er ikke mye kvalitetssøvn!Så jeg la henne oppå meg tilslutt...

Hun har hele tiden godtatt senga si selv og sovet godt der, så hvorfor våkner hun nå og vil sove i armene?

Er det noe jeg ikke ser?

Kanskje noen av dere kan komme med ideer?

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 0de2f...871
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare derfor....

Jeg har ei som har gjort det siden hun var 2,5 mnd ca, hun er nå akkurat 13 mnd og vi har jobbet knallhardt med natten uten resultat.

Skrevet

Kanskje babyen ganske enkelt er ferdig med natt? Dei har ofte sær døgnrytme.

Det går seg til..

Skrevet

Kanskje hun er gjennom en periode hvor hun trenger mer nærkontakt. Babyer vil kunne endre søvnmønsteret sitt hele tiden, og vi har selv vært gjennom mange perioder hvor babyen plutselig var våken 5-6 ganger på natten for pupp, andre ganger sover hun gjennom hele natten. 

Det kan være forskjellige grunner til at det er slik. Det kan være tenner, gommene kan plage i månedsvis i forveien, det kan være utviklingssprang, kanskje litt småsyk... Grunnene kan være mange. Det greieste du kan gjøre, er vel å være tydelig på at det er natt, og holde det mørkt og stille rundt henne, ikke herje med henne, og helst ikke si så mye til henne. 

Det kan jo også være en idè å lære henne å sovne selv. Det hjalp for oss ved 3 mndsalder. Da løste plutselig nattesøvnen seg (innsovning). Vi slapp å bysse i timevis, og hun sovnet endelig av seg selv. Jeg ammet/bysset henne så hun nesten sovnet, og så la jeg henne ned i sengen (da hun ennå var litt våken). Vi brukte en uke før hun endelig klarte å sove selv. 

Men, alle barn er forskjellige, og det at hun våkner nå, betyr ikke at det er slik hun alltid vil gjøre. Det kan bare være en periode som vil gå over av seg selv.  

Anonymous poster hash: 031a2...718
Skrevet

Nærhet og kos. Så små babyer kan ha enormt nærhetsbehov.

Anonymous poster hash: d4511...a9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...