Gå til innhold

Noen som kan litt om Ferritin? Har tomme jernlagre. :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Startet svangerskapet med 23 i jernlager. Tok ny prøve i uke 21. Fikk svar i uke 22. Den viste 10 i Ferritin, jernlager. Begynte med jern hver dag fra uke 26. Tar Niferex 1x100 mg hver dag. Tok ny blodprøve i uke 31. Fikk brev fra legen i dag om at prøven viser at jernlagrene fortsatt er tomme. Har glemt av noen av kapslene men tatt de fleste. Hva kan være årsak til at jern ikke har økt? Tatt de i 6 uker tilsammen nå. Hb er 11, 5.

Anonymous poster hash: 8d8b8...072

Videoannonse
Annonse
Skrevet

c vitamin hjelper å binde opp jernet

Anonymous poster hash: 9d37d...dcf
Skrevet

Grunnen kan vere at du ikkje tek opp jernet. Det er ikkje så lett å gjette kva problemet er, eg synes du skulle fått deg ein legetime for å få informasjon og oppfølgingsplan.

Skrevet

Tar du tablettene med melk? Det kan hindre kroppen i å ta opp jernet. Ta de sammen med appelsinjuice eller vann mellom måltidene :)

Skrevet

c vitamin hjelper å binde opp jernet Anonymous poster hash: 9d37d...dcf

Har tatt de med juice og vært forsiktig med melk ol.

Skrevet (endret)

Har også tomme jernlagre. Hb er på ca 9,8

Får ikke i meg noe jern da jeg ikke tåler tablettene (kaster opp).

Slik jeg forstod legen min så var det ganske vanlig med tomme jernlagre under graviditet og at de ikke hang seg så mye opp i det. Så lenge hb var over 9 så trengte jeg ikke ta jern. Han mente at så fort graviditeten var over så ville lagrene øke igjen av seg selv.

Så vi følger med på HB og tester hver kontroll. Går den under 9 så snakket han om sprøyter. Iiiik!

Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

Er det ikke normalt å få et tall å forholde seg til? Det sto bare at jernlagrene var tomme. Stor forskjell på 8 og 0.

Skrevet

Er det ikke normalt å få et tall å forholde seg til? Det sto bare at jernlagrene var tomme. Stor forskjell på 8 og 0.

Hadde vore normalt med ein verdi, ja. Blant anna derfor bør du prate med legen din. Det er også slik at blodvolumet ditt er større når du er gravid og ein ikkje utan vidare kan samanlikne blodprøvesvar med ikkje-gravide.

Eg hadde forøvrig ferritin på 5 i veke 36 og på 23 på 6 vekerskontroll etter fødsel. Ikkje tatt tilskudd.

Skrevet

Er det ikke normalt å få et tall å forholde seg til? Det sto bare at jernlagrene var tomme. Stor forskjell på 8 og 0.Anonymous poster hash: 8d8b8...072

Hadde vore normalt med ein verdi, ja. Blant anna derfor bør du prate med legen din. Det er også slik at blodvolumet ditt er større når du er gravid og ein ikkje utan vidare kan samanlikne blodprøvesvar med ikkje-gravide.

Eg hadde forøvrig ferritin på 5 i veke 36 og på 23 på 6 vekerskontroll etter fødsel. Ikkje tatt tilskudd.

Ja, skal ringe legen i morra. Er veldig trøtt og sliten. Vet ikke om det har med ferritin å gjøre. Hb er jo veldig bra så. Venninna mi hadde 6 i Ferritin og måtte ha blodoverføring etter fødsel. Mister ca 500 ml blod...

Hi

Skrevet

Er det ikke normalt å få et tall å forholde seg til? Det sto bare at jernlagrene var tomme. Stor forskjell på 8 og 0.Anonymous poster hash: 8d8b8...072

Ja, skal ringe legen i morra. Er veldig trøtt og sliten. Vet ikke om det har med ferritin å gjøre. Hb er jo veldig bra så. Venninna mi hadde 6 i Ferritin og måtte ha blodoverføring etter fødsel. Mister ca 500 ml blod...

Hi

Eg mista 350 ml utan at det vart teke prøver på sjukehuset i det heile tatt. Ho hadde kanskje lav Hb?
Skrevet

ferritin nivået skal ligge mellom 15-150

Anonymous poster hash: 9d37d...dcf
Skrevet

Det er omdiskutert hvorvidt serum-Ferritin gjenspeiler en gravid kvinnes behov for jern. Dette blant annet oga hemodilusjon i svangerskapet. s-ferritin kan være nyttig i tidlig i svangerskapet, men er usikker som indikator på jernmangel senere i svangerskapet. Det anbefales å gå etter Hb-verdi.

Anonymous poster hash: 9875c...5a4

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Hva med å prøve å rette på dette med kosthold også? Jernrik mat sammen med naturlige c-vitamin kilder er trolig det beste. Du finner mye c-vitamin i appelsinjuice og feks kiwi. Kombiner dette med jernrik mat.

Og snakk med legen igjen, seff ;)

Skrevet

Hva med å prøve å rette på dette med kosthold også? Jernrik mat sammen med naturlige c-vitamin kilder er trolig det beste. Du finner mye c-vitamin i appelsinjuice og feks kiwi. Kombiner dette med jernrik mat.

Og snakk med legen igjen, seff ;)

Takk for mange svar. Må nok ta en telefon i morgen ja. Det sto forresten videre i brevet at jeg måtte fortsette å ta jern.

Hi

Skrevet

Ringte legen i dag. Fe-verdien var på 7. Så har gått litt ned til tross for jerninntak. Skulle fortsette på samme dosering. Så lenge Hb var fin er alt greit.

Hi

Skrevet

Ringte legen i dag. Fe-verdien var på 7. Så har gått litt ned til tross for jerninntak. Skulle fortsette på samme dosering. Så lenge Hb var fin er alt greit.

Hi

Då er det berre å fortsette på jern og ta livet med ro. Det kan vel hende du har fin ferritinverdi ei stund etter fødselen, slik som eg hadde :)
Skrevet

Hadde lavt jernlager hele sv.

Første kontroll var det på 5,8 fikk jern.

Men aldri snakk om sprøyter.

Hadde 9,4 i slutten av sv. Og etter ks gikk det ned til 8,2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...