Gå til innhold

Er det vanlig at små barn er med under bryllupsmiddagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at små barn er med under selve bryllupsmiddagen?

Det er jo veldig koselig at de er med i kirka som brudepiker, men det kan vel bli litt styrete å ha de med under en lang middag med masse taler? Tantebarnet mitt på 6 år blir innmari fort lei og syns det meste er kjedelig..

Usikker på om foreldrene eller barnet selv blir fornærmet hvis de ikke får være med på maten. Så derfor er jeg usikker på om jeg skal invitere med barn eller ikke. Er det en passende aldersgrense for hvor gamle barna bør være for at de klarer å holde ut en hel bryllupsmiddag uten å kjede seg halvt ihjel?

Anonymous poster hash: e06d4...dc8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, barn har ingenting i bryllup å gjøre.

Anonymous poster hash: b7965...016

Skrevet

Det er vel 50/50 det. Den debatten har gått her og på kvinneguidens bryllupsforum flere ganger, og noen ser det som utenkelig å ikke ha barn med, mens andre er helt motsatt. Selv mener jeg at barn ikke har noe på festen om kvelden å gjøre, men at det er helt opp til brudeparet å bestemme hvordan de ønsker at deres dag skal være. Selv valgte jeg å invitere barn. For meg er noe annet utenkelig. Men hvis andre velger noe annet, har jeg full forståelse for det.

Skrevet

Jeg vet om flere som setter på film på en laptop i et naborom til middagen slik at de minste barna kan bli underholdt der uten at de forstyrrer resten av selskapet. Men synes uansett ikke det er noe galt i å ikke invitere barn.

Anonymous poster hash: 585fd...00a

Skrevet

Vi hadde uten. Eneste barna som var der var to stk på 3 mnd og de måtte jo nesten være med. Alle foreldrene var glade for en frihelg og alle hadde fått barnevakt.

Anonymous poster hash: bda85...d0b
Skrevet

Jeg har vært med på begge deler. I sommer var jeg i bryllup selv, og da bestrebet vi oss på å få barnevakt til junior så både han og vi skulle slippe det ekstra stresset det tross alt gjerne blir når man har små barn som må sitte stille til bords lenge og kjede vettet av seg. Det, samt alkoholservering gjennom hele festen, synes jeg ikke barn trenger å være med på, hvis de har et annet sted de kan være. 

I vårt bryllup kommer vi antakelig ikke til å invitere barn til middagen, mest pga alkoholbiten. Ikke at jeg regner med noen kommer til å bli sørpe fulle i løpet av middagen, men stemningen blir kanskje både høy og god, og da kan de små bli usikre likevel. Alternativet er å sette opp et rom med noen leker og film, så barna kan løpe til og fra. 

Jeg tror de fleste foreldre har forståelse for det, og de jeg kjenner prøver stort sett å få barnevakt til sine små når de skal i bryllup uansett om barna er invitert eller ikke. 

Skrevet

Det kommer jo an på hva slags bryllup du skal ha..

Skal du ha et litt "stivt" bryllup med mange fine retter, flere timer ved bordet, mange taler o.l. har ikke barn noe der å gjøre.

Skal du ha bryllup som er mer som et familieselskap, med koldtbord, uhøytidelig opplegg uten særlig taler og ting unger synes er kjedelig er det helt greit med barn.

Jeg personlig synes bryllup er ganske kjedelig om det skal være så stivt og flott, jeg foretrekker hageselskaper, bryggefester o.l. med hel grillet svin, koldtbord, reker, unger som løper rundt osv. Så vi hadde selvfølgelig bryllup på tidlig formiddag, uten bordplassering, taler og disse tradisjonelle tingene, og med barn.

Anonymous poster hash: b47c1...9dd
Gjest FinogFjong
Skrevet

Jeg har vært i etpar bryllup hvor det har vært hyret inn barnevakter. Eget aktivitetsrom med leker, tegnesaker, film og snaks.

Dette har fungert veldig godt, da kunne ungene gå litt imellom, spise maten sin, og komme tilbake til lekene. Foreldrene kunne også gå litt imellom.

Det forutsetter (selvfølgelig) nok engasjerte barnevakter, og "nok" unger, blir kjedelig om det bare er tre unger tilstede...

Skrevet

Når jeg skal gifte meg skal det ikke være med barn til middagen. For meg er det en festdag, med alkohol fra start til slutt. Orker heller ikke det stresset det fører med seg å ha barn til stede.

Skrevet

Takk for fine svar.

Da har jeg litt å tenke på :-)

- HI

Skrevet

For meg er det naturlig at barn er med under middagen og frem til leggetiden deres og gjerne litt lenger og....

Anonymous poster hash: a61e6...352

Skrevet

Personlig så ville jeg hatt det slik at det ikke var alkohol til middagen, men det er fordi jeg kan ikke fordra miks av GOD middag med alkohol.. Og latt barna få være med, ha et eget aktivitetsrom til dem slik at de kan løpe frem og tilbake om de skulle kjede seg. 

Forøvrig ville jeg prøvd å kutte middagen litt mtp taler o.l. og heller hatt det slik at de som hadde mer å si om dere som par kunne skrevet dette på forhånd til "minneboka" fra bryllupet. Slik sparer man litt tid fra alles sider, det er jo heller ikke slik at alt man har gjort i fortiden er særlig interessant å høre på fra andre :) 

Etter barna var gått i 19-20-tiden (ja, hadde satt en tid på det) ville jeg invitert til fest og hatt det åpent for venner og bekjente å komme da :) 

Anonymous poster hash: eeb69...1c0
Skrevet

Eg finn det naturlig at barna er med fram til dei er trøtte og vil i seng.

Skrevet

Jeg hadde flere gjester med barn som kom fra utlandet for å være med i bryllupet, de hadde nødvendigvis med seg barn.  Så jeg leide inn en barnevakt, som fikk eget "barnerom" der hun var med barna.  Både ungene og foreldrene gikk litt frem og tilbake, men det fungerte fint. 

Hvis jeg blir invitert noe sted uten barn, så hender det jeg må takke nei. 

Hvis dette gjelder tantebarnet ditt, så kan du vel snakke med foreldrene og se hva de tenker. 

Barn i bryllup fungerer som oftest best der der er mange barn, da kan de f.eks. se på film sammen og ha det gøy med hverandre. 

Anonymous poster hash: f7c56...b32
Skrevet

Tja, mulig.. Men om det skal være alkohol på kveldstid hadde jeg sendt avgårde barna slik at de slapp å være blandt berusede gjester. Og om man inviterer til vennefest er det litt rart å nekte dem å begynne på alkoholen før kl 22-23 om barna holder ut til da :) 

men om en velger bryllup uten alkohol så ser jeg ikke problemet med at barna ikke kan være tilstede hele dagen :)

Skrevet

Skal selv i bryllup neste år og brudeparet har sagt at vi som foreldre må bestemme om vi vil ha med oss ungene. Tenker da at de to minste (4 og 3) ikke er med i hele tatt, mens de to eldste (9 og 11) er med på middagen og blir hentet av barnevakt litt utpå kvelden.

Skrevet

Vi giftet oss i fjor sommer og valgte å ha våre egne barn der, + onkel og tantebarn. Det var en uformell middag med koldtbord og få taler. Barna satt rolig å spiste og fikk gå fra bordet sammen med en barnevakt når de var ferdig med å spise, mens de voksne ble sittende lengre. Det fungerte kjempefint. Barna ble hentet etter kakene ca. kl 21-21.30.

Skrevet

Det må jo være mye bedre uten barn, alle kan slappe av og kose seg, slippe å stresse med hvor barna er, om de ødelegger ting, bråker under taler. Jeg skal ha barnefritt bryllup

Anonymous poster hash: 075e2...2bb

Skrevet

Blir det ikke litt dumt dersom den ene parten må kjøre barna hjem? Da blir det jo flere fra selskapet som blir borte fra selskapet en time eller to, og kanskje ikke orker å komme tilbake?

Skrevet

Personlig så ville jeg hatt det slik at det ikke var alkohol til middagen, men det er fordi jeg kan ikke fordra miks av GOD middag med alkohol.. Og latt barna få være med, ha et eget aktivitetsrom til dem slik at de kan løpe frem og tilbake om de skulle kjede seg. 

Forøvrig ville jeg prøvd å kutte middagen litt mtp taler o.l. og heller hatt det slik at de som hadde mer å si om dere som par kunne skrevet dette på forhånd til "minneboka" fra bryllupet. Slik sparer man litt tid fra alles sider, det er jo heller ikke slik at alt man har gjort i fortiden er særlig interessant å høre på fra andre :)

Etter barna var gått i 19-20-tiden (ja, hadde satt en tid på det) ville jeg invitert til fest og hatt det åpent for venner og bekjente å komme da :)

Det er to barn på 4 og 6 år. Tror det kan bli  kjedelig for dem, siden de er søsken og er sammen hele tiden. De syns det er morsommere å sitte sammen med de voksne enn å leke. Ellers er det noen barn mellom 1-2 år.

Tror det vanskelig skal la seg gjøre å få en person/barnevakt til å hente alle barna når de blir trøtte, for alle barna er ikke i samme familie. Det er vennepar med veldig små barn og de to tantebarna.

Hva bør et "aktivitetsrom" inneholde?

Hvor lang bør en middag maks være siden du ønsker en kort middag med få taler for å spare tid? Når jeg først inviterer til bryllup og bruker masse penger på det, samt mye tid og krefter på å sette sammen mat og borddekorasjon, ønsker jeg jo ikke at det skal være over på et blunk..

- HI

- HI

Skrevet

Skal selv i bryllup neste år og brudeparet har sagt at vi som foreldre må bestemme om vi vil ha med oss ungene. Tenker da at de to minste (4 og 3) ikke er med i hele tatt, mens de to eldste (9 og 11) er med på middagen og blir hentet av barnevakt litt utpå kvelden.

Jeg tenker også at de to på 9 og 11 kan ha mer glede av å være tilstede under middagen, enn de aller yngste.

- HI

Skrevet

Blir det ikke litt dumt dersom den ene parten må kjøre barna hjem? Da blir det jo flere fra selskapet som blir borte fra selskapet en time eller to, og kanskje ikke orker å komme tilbake?

Har ikkje vore i bryllup etter eg vart mor, men i dei bryllupa eg har vore i har barnevakter henta ungane, eller dei har vore så store at dei har holdt ut til midnatt og gjerne lenger.

I forhold til alkohol har det vore uproblematisk, dei som har med barn er forsiktige og heller ikkje andre gjestar har drukke seg under bordet (er det i det heile tatt akseptert i bryllup uansett om det er barn tilstades eller ikkje?).

Skrevet

Jeg har vært i etpar bryllup hvor det har vært hyret inn barnevakter. Eget aktivitetsrom med leker, tegnesaker, film og snaks.

Dette har fungert veldig godt, da kunne ungene gå litt imellom, spise maten sin, og komme tilbake til lekene. Foreldrene kunne også gå litt imellom.

Det forutsetter (selvfølgelig) nok engasjerte barnevakter, og "nok" unger, blir kjedelig om det bare er tre unger tilstede...

Ja, jeg lurer litt på hvordan det vil være med et aktivitetsrom dersom det kun er to unger tilstede..

Barnevakt blir jo også en ekstra utgift på budsjettet vårt i såfall - hvor mye er det vanlig å betale?

Jeg har ikke så mange venner jeg kan be om slike tjenester, siden de fleste har små barn eller kommer til å være med i bryllupet selv..

- HI

Skrevet

De som ville fikk ha med barn i bryllupet vårt. Det er en familiefest og ikke en fyllefest. Foreldrene er voksne og fornuftige folk.

Anonymous poster hash: 3d019...0c4
Skrevet

Det er opp til dere som brudepar og bestemme! Og hva slags bryllup dere ønsker å ha.

Vi ville ha godt med alkohol, også til middagen. Og jeg syns i grunn barna ikke har noe der å gjøre når folk begynner å bli beruset. Har fryktelig mange barn både i familien og blandt vennene, så ser for meg at det hadde blitt kaos om alle barna skulle vært der også :P

Så vi gjorde det slik at alle var velkommen til kirka, og på middagen/festen var grensa konfirmasjonsalder. Små babyer som fortsatt ble ammet fikk selvfølgelig komme ;)

Har selv en jente på 2 år, men jeg er i grunnen glad vi gjorde det sånn. Fokuset ble på brudeparet og kjærligheten :)

Klart savnet jeg henne litt, men hun var jo så liten at hun ikke fikk så mye ut av dagen uansett. Hadde jeg hatt større barn, som hadde blitt lei seg for ikke å få være med hadde jeg kanskje gjort det annerledes ;)

Lykke til med planleggingen :)

Anonymous poster hash: 0754b...c78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...