Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Jeg har fått en 1.klassing i hus, og er vettskremt! Det er tross alt 30 år siden jeg gikk på skolen, og enkelte ting har jeg null sjans til å klare å huske. I dag er leksen at de skal telle/klappe hvor mange stavelser det er i tiger, elefant, okse, katt, skillpadde osv.Slik sliter jeg:Tiger: ti-ger eller tigerElefant: El-e-fant eller ele-fantOkse: O-kse eller OkseKatt: Katt eller Ka-ttLæreren har lagt ved eksempler som ba-de-kar, sol, Han-neHvorfor i alle dager blir det Han-ne og ikke Ha-nne?Kan noen være så snill å forklare meg dette ? Anonymous poster hash: cbfcf...aa6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Jeg har fått en 1.klassing i hus, og er vettskremt! Det er tross alt 30 år siden jeg gikk på skolen, og enkelte ting har jeg null sjans til å klare å huske. I dag er leksen at de skal telle/klappe hvor mange stavelser det er i tiger, elefant, okse, katt, skillpadde osv. Slik sliter jeg: Tiger: ti-ger eller tiger Elefant: El-e-fant eller ele-fant Okse: O-kse eller Okse Katt: Katt eller Ka-tt Læreren har lagt ved eksempler som ba-de-kar, sol, Han-ne Hvorfor i alle dager blir det Han-ne og ikke Ha-nne? Kan noen være så snill å forklare meg dette ? Anonymous poster hash: cbfcf...aa6 Uff, en god grunn til at noen ikke burde lage barn!! Da man ikke kan hjelpe 1.klassingen med lekser er det ikke håp! Tenk da ungen begynner i 8. Anonymous poster hash: 56e1c...7bc
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 Ti-ger 2 stavelser El-e-fant 3 st. Ok-se 2 st. Katt 1 st. Hvis du prøver å klappe når du sier ordene hører du at det feks ikke går å klappe K-att... Anonymous poster hash: 2f02f...c68
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 Alle dine første forslag var korrekte. Jeg syntes du er flink jeg :-). Det et ikke meningen at vi foreldre skal kunne alt. Vi hjelper til mrd det vi klarer og forsøker å finne svar via ex google og ulike fora. Klarer vi det ikke, så har de jo en lærer også som kan svare. Anonymous poster hash: f88fa...49c
Ladybird2014 Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 Antall stavelser = antall vokaler i ordet :-) Vokaler: aei ouy æøå Eks: Lampe = lam-pe (to vokaler) Katt = katt (en vokal) Menneske = menn-es-ke (tre vokaler) Håper du skjønte :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Takk for svar! *Velger å se bort fra det første*Jeg kan ikke huske at vi noen gang gjorde dette da jeg gikk på skolen, men det er som sagt lenge siden!Er det noen "regler" som gjør det lettere å huske hvordan vi deler opp ordene?Godt å se at mine første forslag var riktige, for det var det jeg trodde, men ble plutselig usikker. Skillpadde f.eks da? Skill-pad-de? HI Anonymous poster hash: cbfcf...aa6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Antall stavelser = antall vokaler i ordet :-) Vokaler: aei ouy æøå Eks: Lampe = lam-pe (to vokaler) Katt = katt (en vokal) Menneske = menn-es-ke (tre vokaler) Håper du skjønte :-) Lykke til! ...og husk at en diftong (au, øy, ei osv) telles som én vokal. Slik at ordet "øye" blir et to-stavelsesord. Anonymous poster hash: c1a1a...bb6
Ladybird2014 Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Takk for svar! *Velger å se bort fra det første* Jeg kan ikke huske at vi noen gang gjorde dette da jeg gikk på skolen, men det er som sagt lenge siden! Er det noen "regler" som gjør det lettere å huske hvordan vi deler opp ordene? Godt å se at mine første forslag var riktige, for det var det jeg trodde, men ble plutselig usikker. Skillpadde f.eks da? Skill-pad-de? HI Anonymous poster hash: cbfcf...aa6 Korrekt!:-) Lurt å klappe mens du sier ordet, så hører du hvor du deler det.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 Takk igjen!! Da har jeg lært noe nytt i dag, og som jeg helt sikkert ikke vil glemme Anonymous poster hash: cbfcf...aa6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #11 Skrevet 28. august 2013 Er det mulig? Stakkars unge! Anonymous poster hash: 56e1c...7bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå