Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Hei, jeg vurderer å kvalifisere meg til lærer. Allmennlærerutdanningen er av ulike grunner uaktuell for meg. Jeg har tenkt å gå for en variant der jeg tar ulike grunnfag (eksempelvis Nordisk) og PPU. I fagplanen til Nordisk står det at faget kvalifiserer til undervisning fra og med ungdomsskolen. Men; Jeg ønsker egentlig å undervise på barneskolen. Vil et slik utdanningsløp jeg skisserer kvalifisere til jobb som lærer på barneskole, eller må jeg da satse på ungdomsskole? Er det kun allmennlærerutdanningen som kvalifiserer til arbeid på barneskole? På forhånd takk for svar! Anonymous poster hash: 5e899...a6a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Ingen som vet? Anonymous poster hash: 5e899...a6a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 Jeg er akkurat ferdig med en årsenhet i PPU på UIO, og er ferdig utdannet adjunkt. Du er kvalifisert for å jobbe i grunnskole fra mellomtrinnet og oppover (se link). http://www.uio.no/studier/program/ppu/hvorfor-velge/ Anonymous poster hash: 72be2...972
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 Jeg er akkurat ferdig med en årsenhet i PPU på UIO, og er ferdig utdannet adjunkt. Du er kvalifisert for å jobbe i grunnskole fra mellomtrinnet og oppover (se link). http://www.uio.no/studier/program/ppu/hvorfor-velge/ Anonymous poster hash: 72be2...972 Tusen takk for svar! Så da kan jeg altså jobbe også på grunnskolen med den varianten jeg tar med ulike grunnfag (som til sammen utgjør en bachelor) og PPU ser det ut til... Anonymous poster hash: 5e899...a6a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 Ja, men hvis du ser på opptakskrav så går de med to fag foran de med bare et undervisningsfag, på barneskolen vil de ofte ha lærere med flere fag Det er 160 plasser og i fjor når jeg søkte var det over 700 søkere, så mange om beinet. Det er enklest å komme inn om du tar nordisk (sa de til oss, færrest søkere) + et fag til.. Jeg har engelsk og norsk Anonymous poster hash: 72be2...972
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Skjønner. La oss si bacheloren min består av tre grunnfag (f.eks nordisk, historie og engelsk), eventuelt to grunnfag og ett med fordypning, da får jeg altså undervisningskompetanse i disse fagene hvis jeg tar PPU i tillegg? Og hva er egentlig forskjell på adjunkt og lektor? Takk for tålmodigheten Anonymous poster hash: 5e899...a6a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Tror jeg skjønte det nå; en adjunkt er en lærer med universitetsutdanning av lavere grad (bachelor?) med PPU i tillegg. En lektor er en lærer med universitetsutdanning av høyere grad (master?) med PPU i tillegg. Anonymous poster hash: 5e899...a6a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Tror jeg skjønte det nå; en adjunkt er en lærer med universitetsutdanning av lavere grad (bachelor?) med PPU i tillegg. En lektor er en lærer med universitetsutdanning av høyere grad (master?) med PPU i tillegg. Anonymous poster hash: 5e899...a6a Ja stemmer Anonymous poster hash: 72be2...972
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 Tror jeg skjønte det nå; en adjunkt er en lærer med universitetsutdanning av lavere grad (bachelor?) med PPU i tillegg. En lektor er en lærer med universitetsutdanning av høyere grad (master?) med PPU i tillegg. Anonymous poster hash: 5e899...a6a Ja stemmer Anonymous poster hash: 72be2...972 Tusen takk for hjelpen, har blitt litt klokere i dag Anonymous poster hash: 5e899...a6a
Optatium Skrevet 28. august 2013 #10 Skrevet 28. august 2013 Ser at barneskoler gjerne birtprioriterer adjunkter og lektorer siden disse er så fagspesifikke. Mens ungdomsskoler igjen velger disse nettopp fordi de er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå