Gå til innhold

Fravær på høgskolen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ikke dette ut noen plass! Jeg er blitt sykemeldt i 3 uker! Jeg klarer for øyeblikket ikke å gå eller sitte. Hva skjer når jeg er borte så lenge da? Har to dager fra før allerede pga sykt barn! Begynner å bli litt bekymret nå! Leser jo selvfølgelig hjemme, og lærerene legger ut på nett en oppsummering av hver time, så følger med der!

Noen som har blitt sykemeldt fra studiene?

Anonymous poster hash: bbd5d...5a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da eg gjekk på høgskulen var det eit ufravikelig krav på fråver under 10% på obligatorisk undervisning.

På vidareutdanninga var kravet under 5% fråver, men der kunne ein levere ei skriftlig oppgåve i dei tema ein hadde gått glipp av for å vise at ein hadde den nødvendige kunnskapen. Hugsar ikkje kor stort fråveret kunne vere om ein leverte oppgåver.

Grunnen til fråver var likegyldig, det einaste som interesserte høgskolen var at ein ikkje hadde vore på undervisninga. Gode og dårlege grunnar er noko som høyrer vgs til..

Skrevet

Da eg gjekk på høgskulen var det eit ufravikelig krav på fråver under 10% på obligatorisk undervisning.

På vidareutdanninga var kravet under 5% fråver, men der kunne ein levere ei skriftlig oppgåve i dei tema ein hadde gått glipp av for å vise at ein hadde den nødvendige kunnskapen. Hugsar ikkje kor stort fråveret kunne vere om ein leverte oppgåver.

Grunnen til fråver var likegyldig, det einaste som interesserte høgskolen var at ein ikkje hadde vore på undervisninga. Gode og dårlege grunnar er noko som høyrer vgs til..

Uff.... Men hva skjer da?/ blir jeg sparket ut fra skolen??

Skrevet

du kan jo levere sjukmelding til skolen? snakk med lærerene dine og hør om du kan skrive kompensasjonsoppgaver =)

Skrevet

Avhenger helt av studiet du går på. På universitetet jeg går på er forelesningene ikke obligatoriske, og ingen bryr seg om du er der eller ikke. Det som er obligatorisk (og det fikk vi beskjed om) er det 15 % fravær på, og utvidet fravær må søkes om. Jeg hadde tatt kontakt med studieadministrasjonen så fort som mulig. 

Men det står vel i studiehåndboken din hva som er obligatorisk, og hva reglene for det er? Eller på skolen sine hjemmesider?

Skrevet

du kan jo levere sjukmelding til skolen? snakk med lærerene dine og hør om du kan skrive kompensasjonsoppgaver =)

Kommer meg ikke på skolen før jeg klarer å gå.. Sender en mail!

Skrevet

Uff.... Men hva skjer da?/ blir jeg sparket ut fra skolen??

Du ringer skulen. Den høgskulen eg har gått på er notorisk firkanta - berre fordi dei kan. Kanskje din skule er meir innstilt på å få til løysingar. Det er absolutt i deira interresse at du kan følge ordinært studieløp, dei tapar ein del pengar om studentar blir forsinka eller droppar ut.
Skrevet

Du blir ikke kastet ut, men det kan være du ikke får emnet/emnene/året godkjent, avhengig av hvordan studiet er lagt opp. Da må du ta det på nytt. 

Men dette finnes det informasjon om i studieprogrammet! Det finner du på nett :)

Skrevet

Avhenger helt av studiet du går på. På universitetet jeg går på er forelesningene ikke obligatoriske, og ingen bryr seg om du er der eller ikke. Det som er obligatorisk (og det fikk vi beskjed om) er det 15 % fravær på, og utvidet fravær må søkes om. Jeg hadde tatt kontakt med studieadministrasjonen så fort som mulig.

Men det står vel i studiehåndboken din hva som er obligatorisk, og hva reglene for det er? Eller på skolen sine hjemmesider?

Har vært inne på siden og lett og lett, men finner ingenting!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det kommer helt an på studiet. Sykepleien godtar nesten aldri mer enn 10% fravær på obligatorisk undervisning (ikke alt er obligatorisk), og da nytter det ikke å komme med sykemelding. Samme med enkelte emner på lærerutdanningen, men her er prosenten høyere mener jeg å huske. Du bør ringe dit i dag, for å få gitt beskjed og undersøkt reglene så fort som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...