Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Kan dere anbefale meg den beste brystkremen som finnes og de beste ammeskjoldene? Har en historie bak meg med blødende sår på brystvortene og brystvorter som ble delt i to pga sår, brystbetennelser, blodig melk osv.. Da smurte jeg med morsmelk, lufttørket i dagevis, albueskjell, ja til og med tesiler!! (som endte med å gro seg fast i brystvortene..auuuuuuuuuu!!). Gi meg dine beste råd for å unngå såre brystvorter!! Anonymous poster hash: 944d3...0ef
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 Smokk, og det tidlig, dvs etter 2 - 4dager Reddet iallefall mine pupper 2 ganger, ellers vet jeg ikke hvor det hadde endt. De første ukene var vonde, med skikkelig sår og blodig melk. Rart ikke babyene fikk vondt i magen av alt det blodet. Husker jeg grudde meg til å dusje, fordi det svidde skikkelig å få rent vann på puppene. I tillegg så måtte jeg lufttørke meg etterpå, for jeg kunne jo ikke skrubbe med håndkle. Ellers klinte jeg på skikkelig mye av den brystkremen i gul tube, ammetåka husker ikke helt hva den heter. Tok iallefall på veldig mye av den etter hver amming, og det lindret synes jeg. Lykke til, håper du greier det denne gangen! (Ps. det går over, jeg har ikke vondt nå, 6 uker etter fødsel.) Anonymous poster hash: 80093...882
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Jeg ble sår av å pumpe. Jeg pumpet når puppene var ca 3-4 større enn før melka kom fordi det var så mye melk i dem og det føltes ut som de skulle sprenge. Jeg pumpet ikke for å tømme dem helt, bare for å få vekk det verste sprenget. I tillegg luftet jeg puppene mest mulig. Feilen jeg gjorde første gang (da opplevde jeg også at brystvorta nesten delte seg, blod i melka hadde jeg begge gangene jeg har ammet i begynnelsen pga såre brystvorter) var at jeg luftet en del om dagen, men fordi jeg lakk så mye om natta, så sov jeg med bh og ammeinnlegg da. Først da jeg heller la tisselaken under puppene med håndkle over og lå uten bh, hjalp det mot sårheten. I tillegg er det viktig å ha god nok ammeteknikk og bytte stilling ofte, f.eks amme både med babyen liggende foran magen din og i "tvillingstilling" under armen og amme liggende. Da blir belastningen på brystvortene forskjellig hver gang du ammer og du blir ikke så sår på et sted som hvis du ammer i lik stilling hver gang. Ikke vær redd for å be de på sykehuset hjelpe deg og ring poliklinikken på sykehuset ved behov etter du kommer hjem (evt ta kontakt med helsestasjon hvis de har noen der som er gode på amming). Lykke til! Anonymous poster hash: 37729...b52
kiki1980 Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Ingen skjold, ingen pumping, bare amming. Jeg ammet liggende på side. Etter amming, hadde jeg først melk, lot det tørke, så bepanthen salve(om det var sår) lot det tørke, så Purelan og da luftørket jeg til neste amming. Vasket med vann på grunn av bepanthen før neste amming. Sår gror fort med bepanthen salve og gikk over etter to-tre dager! Riktig stilling hjelper også mye!
magica fra tryll Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Har ammet 6 barn, og hadde det som deg første gang. I tillegg startet jeg med tvillinger. Min metode er å ikke amme for lenge om gangen i starten, bruke smokk og evt avlaste med ammeskjold i starten. Jeg styrte dette helt selv på sykehuset, og det gikk helt strålende. Men jeg hadde store og ekstremt sugevillige babyer(4,6 kg)
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #6 Skrevet 27. august 2013 God ammepute som hjelper til å få riktig stilling, elisabeth arden salven eight hour (bare tørk forsiktig av før ungen skal spise) en god pumpe (slik at du kan pumpe ca 2døgn å gi flaske hvis du blir SKIKKELIG sår, slik at det får healet) Ellers er det ikke farlig om ungen "drikker" litt blod, melken vår er "hvitt blod" Anonymous poster hash: e1b66...b96
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #7 Skrevet 27. august 2013 Og gode ammeinnlegg som ikke fester seg til vortene Anonymous poster hash: e1b66...b96
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #8 Skrevet 27. august 2013 Her var det ikke snakk om litt blod, men at hele ansiktet til babyen var fullt i blod med forrige. Det var så smertefullt at jeg fikk senebetennelse i skuldre og nakke for jeg anstrengte meg sånn. Vil amme denne gangen, men ikke til enhver pris da. Så vil liksom gjøre det beste jeg kan, men går det ikke så går det ikke da. Vil i det minste forberede meg litt, forrige gang var det ut å handle alt jeg kom over for å få vekk sårheten. Var helt forferdelig, og ikke minst stressende for fulltidsstudenten jeg var da.. HI Anonymous poster hash: 944d3...0ef
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #9 Skrevet 27. august 2013 Ikke meningen å kuppe tråd her altså.. Men husker da jeg prøvde å amme (etter beste vilje.. det gikk jo ikke helt etter planen da men, det er en annen historie..) Jeg ble så fornøyd, for på sykehuset så greide jeg det! Trodde jeg da.. Ungen suttet og svelget. Og jeg var sikker på at jeg fikk det til. Så tok jeg han fra brystet etter en liten stund for å bytte. Da så jeg hva det var han hadde slurpet i seg.. Blodig som fy den brystvorta.. Og ungen lå å sutta i seg blod :S Fyssjom.. Stakkars lille Var ikke melk der Anonymous poster hash: 484f4...3d0
Ugl@ ruger... Skrevet 27. august 2013 #10 Skrevet 27. august 2013 Lanolinsalve, passe på å IKKE la babyen suge mer enn et par min i gangen før melken kommer skikkelig i gang, det fikk jeg smertelig erfare med nr 2, lot henne suge alt for lenge, noe som resulterte i såre brystvorter som fikk meg til å grue meg til hver amming i ukesvis etterpå. Skulle tro ungen hadde hoggtenner i gummene....uff... Heldigvis mange år sia så traumer er tilbakelagt. Smokk er gull, og pumpe og flaske i bakhånd!
Rødhette <309+<312 Skrevet 27. august 2013 #11 Skrevet 27. august 2013 purelan salve var den beste her, smørte etter hver amming helt fra begynnelsen. Smørte ofte innimellom ammingene også.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #12 Skrevet 27. august 2013 Hvorfor smokk så fort som mulig? Det sies jo at babyen sutter dårligere av brystene da, siden det er to forskjellige måter å sutte på når det gjelder smokk og bryst. Anonymous poster hash: 5d6ff...2ce
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #13 Skrevet 27. august 2013 Det finnes en salve som er veldig god. Den er nok på resept, men mulig du får litt på fødeavdelingen dersom du får sår og sprekker allerede der. Husk å lese pakningsvedlegget. Salven heter Terra-Cortril. Ellers står det litt om forebygging på ammehjelpen.no under brystbetennelse eller noe i den duren. Det finnes f.eks. flakes som ser ut til å virke forebyggende. Lykke til Anonymous poster hash: 857ad...50a
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #14 Skrevet 27. august 2013 Anbefaler purelan på brystene etter de måltidene som ikke skal smøres med Terra-Cortril. Anonymous poster hash: 857ad...50a
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #15 Skrevet 27. august 2013 - Ammeskjold og/eller pumpe for å avlaste innimellom. - Purelan eller bacimysin(tror det staves slik eller )salve. - Skifte mellom tvillingstilling og "naturlig stilling"(hvor babyen ligger på magen din med hodet opp mot brystet(se ammehjelpen.no) Er fryktelig knotete de første gangene, og det ser jo litt rart ut, så jeg brukte denne kun hjemme - Klorexhydin(et eller annet): Ta litt på en qtips og smør forsiktig over nipplen, dette for å unngå infeksjon. Lufttørk og smør med salve og gjenta etter hver amming. - Slike melkeoppsamlere. Jeg ammet/pumpet meg, lufttørket, smørte inn med salve og satte på melkeoppsamlere og tok på en litt trang singlet for å holde de oppe. Da kunne jeg ha på meg litt klær uten at jeg fikk ilt av at klena berørte puppene mine(så ille var det faktisk!) Så også veldig rart ut så anbefaler å kun gjøre dette hjemme - Håndsprit: rene hender er viktig når en skal håndere sår, også på puppen! Da det stod på som verst var jeg kanskje litt vel hysterisk og sprayet hendene mine for hver pupp jeg skulle rense/tørke/smøre inn. Jeg tok veldig sjelden direkte på brystvorten/sårene med hendene mine, selv om jeg desinfiserte dem. Når du skal ha på salven og har for eksempel åpne sår, lærte jeg at det er godt nok å bare lage en sirkel med tuben rundt på vorten og trengte ikke å smøre utover med fingeren. Men dette er hvis det er åpent sår og fare for infeksjon er stor(alt blir så mye mye verre med en infeksjon!) Ellers har jeg sjelden gått så mye med puppene på vift som de første 2 ukene rett etter fødsel- til samboers store glede La det ligge en dråpe eller to med mm igjen og la det tørke! Som du sikkert skjønner fikk en jeg en litt brå og trolig noe uvanlig hard start på min ammekarriere, men har fullammet i 6 måneder nå og er superfornøyd med at jeg klarte det. Jeg holdt på å gi opp, men så gikk det en fan i meg og oppsøkte en ammeklinikk som siste sjanse. Funket det ikke etter det, var jeg klar til å kjøpe inn flasker ++ Det kan med andre ord også være verdt å oppsøke en ammeklinikk for hjelp og veilledning Håper det ordner seg for deg! Anonymous poster hash: 6692c...e4a Anonymous poster hash: 6692c...e4a
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #16 Skrevet 27. august 2013 - Klorexhydin(et eller annet): Ta litt på en qtips og smør forsiktig over nipplen, dette for å unngå infeksjon. Lufttørk og smør med salve og gjenta etter hver amming. Edit: hvis du er har åpne sår altså Anonymous poster hash: 6692c...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå