Gå til innhold

Kan baby 8 månder, spise alm. Risgrøt til middag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke tilrådelig fordi det tilberedes av kumelk uten noen slags bearbeidelse i forkant. Da bør det i såfall lages av mme, og det er vel ganske så omstendelig.

Skrevet

Det hadde ikke jeg gjort. Et barn på 8 mnder burde ikke få så masse kumelk. Ja med mindre du skal lage den på mm/mme :P

Skrevet

Hs, sa de kunne spise det, men selvfølgelig uten salt.

Er ikke helt sikker her?

Skrevet

Lurt, lag grøten på morsmelk så kan hele familien spise den  :D

Anonymous poster hash: 5da83...19c
Skrevet

Lurt, lag grøten på morsmelk så kan hele familien spise den :D

Mmmmmmmmm!!! :-D
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt det. Det hadde ganske sikkert endt i mageknip hos mine barn.

Anonymous poster hash: 9e4cb...927
Skrevet

Hs, sa de kunne spise det, men selvfølgelig uten salt.

Er ikke helt sikker her?

Helsesøstre sier mye rart. Vår anbefaler for eksempel skrikekur, noe som umiddelbart avslører at hun ikke er helt oppegående. Å be deg putte masse kumelk i en 8 mnd gammel baby havner vel omtrent i samme kategori. 

Gjest sussie77
Skrevet

Blir kanskje litt mye ku melk for en på 8 måneder. Er vel ikke før de er 10 måneder de kan få melk i maten. Så det hadde jeg ventet litt med :)

Skrevet

Fikk beskjed at det gikk fint. Men små smaks prøver først.

Skrevet

Min baby er 9 mnd - og tredjemann i flokken - og jeg er ikke like nøye med å gjøre alt "riktig" som jeg var med nr. 1. Han har smakt på litt av hvert, for å si det sånn. Men melk har jeg respekt for. I sommer fikk han ved noen anledninger smake litt fløteis, alltid etterfulgt av sure, oppkastluktende gulper. De samme gulpene kommer når han har fått disse barnematglassene/begerne som inneholder yoghurt (og andre ingredienser). Ellers tåler han alt, og jeg tolker dette som at melk ikke er så bra enda.

Ville altså ikke gitt risgrøt på noen måneder enda.

Anonymous poster hash: 11172...47a
Skrevet

For en helsesøster!! En baby på 8 mnd skal selvfølgelig ikke få kumelk! Se anbefalingene fra Helsedirektoratet; barn under 12 mnd skal IKKE få kumelk!

Anonymous poster hash: 0c0da...325
Skrevet

Hs, sa de kunne spise det, men selvfølgelig uten salt.Er ikke helt sikker her?

Helsesøstre sier mye rart. Vår anbefaler for eksempel skrikekur, noe som umiddelbart avslører at hun ikke er helt oppegående. Å be deg putte masse kumelk i en 8 mnd gammel baby havner vel omtrent i samme kategori.  Anonymous poster hash: 5da83...19c

Så alle helsesøstre som anbefaler skrikekurer er "umiddelbart ikke oppegående"?

Skrevet

Helsesøstre sier mye rart. Vår anbefaler for eksempel skrikekur, noe som umiddelbart avslører at hun ikke er helt oppegående. Å be deg putte masse kumelk i en 8 mnd gammel baby havner vel omtrent i samme kategori.  Anonymous poster hash: 5da83...19c

Definitivt. Å anbefale foreldrene å la en baby skrike seg i søvn alene på rommet er komplett lavmål, og all ny forskning viser at enorme mengder kortisol (stresshormoner) utløses i hjernen hos en skrikende baby.

Babyer forblir ulykkelige og stresset lenge etter at de har sluttet å gråte.

Britiske Daily Mail hadde 24. mai en artikkel om en studie gjort av tidsskriftet for Early Human Development. De finner at spedbarn fortsatt er opprørte og ulykkelige i lang tid etter at de har sluttet å gråte etter ”skrikekur”. Studien og artikkelen fra Daily Mail gir meg ytterligere overbevisning om hvor skadelig disse kurene er.

Det er en lettelse for alle foreldre når et opprørt spedbarn endelig sovner. Men mødre og fedre bør ikke nødvendigvis ta stillheten som et tegn på at alt er bra, for barnet deres kan fortsatt være opprørt, stresset og ulykkelig.

I løpet av denne studien målte man hormonnivåene til både mor og barn. Mange av spedbarna, som var mellom fire og ti måneder gamle, hadde problemer med å komme inn i en rutine eller roe seg ned uten å få en form for trøst fra mor. I løpet av studien ble barna lagt alene i sengen for å sove, og deretter målte man hvor lenge hver baby gråt før de sovnet.

Mødrene deres holdt seg i naborommet slik at de kunne høre barnet sitt gråte, men uten at de fikk oppsøke barnet. Kortisolnivåene hos både mødre og barn ble målt den første og den tredje natten. Studien fant at innen den tredje natten gråt barna mindre før de falt til ro. Men kortisolnivåene deres forble høye. Hos mødrene derimot falt kortisolnivåene markant, noe som indikerer at mødrene slappet mer av da barnet gråt mindre:

http://www.babyverden.no/blogg/Lykkeligbarndom/Skrikekur-kan-gi-ulykkelig-baby/

Som foreldre bør man kjempe sammen med sitt barn og ikke krige mot det. Foreldre som velger å la babyen sin kjempe seg gjennom natten alene, vel det sier mye om hvor tilstedeværende de blir for ungene sine resten av livet... Når de ikke engang gidder å kjempe sammen med en hjelpeløs baby når de faktisk går hjemme i permisjon.

Anonymous poster hash: 0c0da...325

Skrevet

Ja. 

Skrevet

Ja, kan... Men det anbefales ikke kumeilk før ti måneder så jeg ville ventet.

Skrevet

"All forskning" viser faktisk ikke at skrikekurer er skadelig.

Jeg kjenner jeg dessverre ikke orker å ta diskusjonen nå, men stiller et lite spørsmål for illustrasjon (ikke direkte sammenlignbart selvsagt): Hva gjør du når ungen din på knappe to år klikker i butikken fordi han ikke får is? Eller ettåringen som spiser stueplante og hyyyyler fordi du sier at det ikke er ok å spise?)

Skrevet

Jeg kjenner jeg dessverre ikke orker å ta diskusjonen nå, men stiller et lite spørsmål for illustrasjon (ikke direkte sammenlignbart selvsagt): Hva gjør du når ungen din på knappe to år klikker i butikken fordi han ikke får is? Eller ettåringen som spiser stueplante og hyyyyler fordi du sier at det ikke er ok å spise?)

Nå er det ikke det som er helt emnet her.

Med skrikekur  menes : skrikekur på spedbarn for å få dem til å sove! Og det er forferdelig å gjøre mot sitt barn.

Anonymous poster hash: 870b0...2e3

Skrevet

Det er stor forskjell på barnegråt som skyldes et øyeblikks misnøye (der en voksen i tillegg er tilstede og kan forklare barnet hva som skjer og hvorfor), og å la en liten baby ligge helt aleine i sengen og gråte, vet du.

Jeg går ikke fra barnet mitt når det er lei seg og gråter og trenger trøst. Samme om det er dag eller natt. 

Skrevet

"All forskning" viser faktisk ikke at skrikekurer er skadelig.Jeg kjenner jeg dessverre ikke orker å ta diskusjonen nå, men stiller et lite spørsmål for illustrasjon (ikke direkte sammenlignbart selvsagt): Hva gjør du når ungen din på knappe to år klikker i butikken fordi han ikke får is? Eller ettåringen som spiser stueplante og hyyyyler fordi du sier at det ikke er ok å spise?)

Nå er det ikke det som er helt emnet her.Med skrikekur  menes : skrikekur på spedbarn for å få dem til å sove! Og det er forferdelig å gjøre mot sitt barn.   Anonymous poster hash: 870b0...2e3

Man skal selvsagt ikke ta avvenning/skrikekur på en baby under seks måneder. Det er vel ikke det vi diskuterer her?

Og mitt ovennevnte spørsmål er faktisk litt relevant, for ettåringen skjønner jo heller ikke hvorfor de ikke får lov til å spise potteplanter? Lar du de da gjøre det fordi du ikke klarer protester?

Og dette med kortisolnivå er jo også et tema innen barnehager og ettåringen. Du lar også være å sende barnet ditt dit også?

Da barnet mitt var drøye sju måneder, våknet hun annenhver time natten igjennom. Nektet å sove før hun fikk pupp. Hun spiste/drakk godt med fast føde på dagtid. Jeg var på sammenbruddets rand pga søvnmangel og hadde ikke avlastning da barnefar jobber mye borte. Alle former for "snill" avvenning ble forsøkt, til ingen nytte. Etter to netter var det over. Baby er like harmonisk nå, gir uttrykk for både sinne og frustrasjon på dagtid dersom det er behov for det (skrikekuren har altså ikke lært henne at "det ikke er nødvendig å gråte, for her er det ingen hjelp å få") og jeg har endelig overskudd til å være en god mor. Er det så forferdelig, altså?!

Skrevet

"All forskning" viser faktisk ikke at skrikekurer er skadelig.Jeg kjenner jeg dessverre ikke orker å ta diskusjonen nå, men stiller et lite spørsmål for illustrasjon (ikke direkte sammenlignbart selvsagt): Hva gjør du når ungen din på knappe to år klikker i butikken fordi han ikke får is? Eller ettåringen som spiser stueplante og hyyyyler fordi du sier at det ikke er ok å spise?)

Nå er det ikke det som er helt emnet her.Med skrikekur menes : skrikekur på spedbarn for å få dem til å sove! Og det er forferdelig å gjøre mot sitt barn. Anonymous poster hash: 870b0...2e3
Man skal selvsagt ikke ta avvenning/skrikekur på en baby under seks måneder. Det er vel ikke det vi diskuterer her?

Og mitt ovennevnte spørsmål er faktisk litt relevant, for ettåringen skjønner jo heller ikke hvorfor de ikke får lov til å spise potteplanter? Lar du de da gjøre det fordi du ikke klarer protester?

Og dette med kortisolnivå er jo også et tema innen barnehager og ettåringen. Du lar også være å sende barnet ditt dit også?

Da barnet mitt var drøye sju måneder, våknet hun annenhver time natten igjennom. Nektet å sove før hun fikk pupp. Hun spiste/drakk godt med fast føde på dagtid. Jeg var på sammenbruddets rand pga søvnmangel og hadde ikke avlastning da barnefar jobber mye borte. Alle former for "snill" avvenning ble forsøkt, til ingen nytte. Etter to netter var det over. Baby er like harmonisk nå, gir uttrykk for både sinne og frustrasjon på dagtid dersom det er behov for det (skrikekuren har altså ikke lært henne at "det ikke er nødvendig å gråte, for her er det ingen hjelp å få") og jeg har endelig overskudd til å være en god mor. Er det så forferdelig, altså?!

Ja, mener jeg. Dersom det er krise finnes det mye mer humane måter å avenne en baby på. Det tar kanskje 4-6dager istedenfor to, men da slipper man at baby lærer seg at det ikke hjelper å gråte for mamma kommer ikke uansett. 7mmd er uansett altfor ungt for en skrikekur el. ferber er imot sin egen kur og de fleste eksperter(faktiske eksperter, ikke hs eller synsere) mener at man ikke skal bruke noen form for skrikekur før barnet er minst ett år og helst ikke i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 3a2c0...8d3

Skrevet

Nå er det ikke det som er helt emnet her.Med skrikekur menes : skrikekur på spedbarn for å få dem til å sove! Og det er forferdelig å gjøre mot sitt barn. Anonymous poster hash: 870b0...2e3

Ja, mener jeg. Dersom det er krise finnes det mye mer humane måter å avenne en baby på. Det tar kanskje 4-6dager istedenfor to, men da slipper man at baby lærer seg at det ikke hjelper å gråte for mamma kommer ikke uansett. 7mmd er uansett altfor ungt for en skrikekur el. ferber er imot sin egen kur og de fleste eksperter(faktiske eksperter, ikke hs eller synsere) mener at man ikke skal bruke noen form for skrikekur før barnet er minst ett år og helst ikke i det hele tatt. Anonymous poster hash: 3a2c0...8d3

Du kommer med en del utsagn her som det slettes ikke er belegg for:

Ferber er ikke i mot sin egen skrikekur, men presiserer at det er en forutsetning at baby spiser fast føde. Og det er faktisk de fleste ekspert med tung medisinsk og/eller psykologisk utdanning som anbefaler skrikekurer. Helsesøstre får sin utdanning av disse. Det er "synserne" (+ Nylander) som er i mot.

Det er mye verre å avvenne en ettåring fremfor baby på f.eks. sju måneder.

Det er også ulike varianter av skrikekuren: Vi forlot aldri baby, men tok henne ikke opp og fortalte at "nå, er det natta etc". Selvsagt gråt hun da hun ikke fikk pupp som, men jeg er helt sikker på at hun ikke har fått arr i sjelen likevel.

Skrevet

Det er forskjell på skrikekurer, og det er de kurene der foreldre forlater barnet som har de høyeste økningene av kortisol.

En amerikansk studie viste noe overraskende at spedbarn som skrek i en halvtime alene hadde forekomst av lettere hjerneskade som følge av oksygenmangel til hjernen, mens spedbarn som skrek like lenge men som var sammen med mor eller far ikke var utsatt for dette.

De fleste som gjennomfører skrikekurer lar heldigvis ikke barna være alene så lenge.

Ang melk som var det opprinnelige temaet ville jeg ventet. Evt laget grøten på havremelk o.l.

Anonymous poster hash: c2133...561

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...