Gå til innhold

Utstyrsliste - barnehagen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen på 13 måneder starter i barnehagen neste uke. Hva slags utstyr må jeg sende med han?

Utstyrslisten jeg fikk inneholdt

- bleier, våtservietter, salve

- stiv plastsmekke

- papir og engangskluter til ansiktsvask etter måltid (Kan jeg ikke bruke våtservietter til dette??)

- ekstra skift til innendørs bruk

- solkrem/kuldekrem (bruker ungene det på høsten??)

- smokk, kosedyr, flaske

- vogn med egnet sengetøy til soving, innsektsnett og seler

Hva er egnet sengetøy til soving nå på høsten? 

- uteklær som passer vær/årstid

Hvilke uteklær trenger jeg utover høsten og våren??

Er det andre ting dere vet at barnet har nytte av å ha med seg i barnehagen?

Anonymous poster hash: 98970...950
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Syns absolutt du kan bruke våtservietter til ansiktsvask også!

Solkrem og kuldekrem brukes ikke på høsten - måtte være om det kom noen skikkelig varme solfylte dager fremover da.. :) 

Kuldrekrem trenger du når det begynner og bli kaldt. 

Egnet sengetøy til soving på høsten - tja; hos oss bruker de fleste bare et teppe eller en tynn dyne enn så lenge. Etterhvert trenger de vel en tynn pose eller en tykkere dyne.. fleeceposer er veldig greie! Alltid kjekt med litt forskjellige tepper til også.. greit å kunne velge litt etter vær og vind :) 

Uteklær; tynn dress er veldig greit for de minste. Ull/fleece til å ha under dressen + under regntøy er et must. Regntøy som er mykt og godt å ha på - se gjerne på hvordan hetta er. Noen av de hettene er helt håpløse.. alt for store.. da er det godt med en sydvest :) Støvler med plass til ullsokker på kalde dager er greit å ha! Ellers vanlige joggesko enn så lenge - etterhvert er cherrox kjempegreit! I en overgangsperidoe er cherrox veldig varme og gummistøvler veldig greit.. men etterhvert bruker vi stort sett cherrox til de som har. 

Ellers trenger du etterhvert tynn lue + gjerne fingervotter eller tynne votter i sånn "fingervotterstoff" :) 

Hilsen ei som jobber i barnehage :) 

Anonymous poster hash: 7f063...a49
Skrevet

Skulle tru våtserviettar var bra nok til vask av ansikt, det brukar barnehagen her (dei held våtserviettar både til rumpevask og ansiktsvask, vi har kun med egne bleier).

Sengetøy på denne tida av året blir vel enten tynn pose eller pledd/dyne (vår barnehage har innesoving, så her er eg på gyngande grunn).

Yttertøy tek vi med etter veret, ho har regntøy og todelt vår/høstdress hengande i bhg, samt joggesko og støvlar. Lue/vottar må du ha.

Skrevet

Her bruker de fortsatt solkrem, det har vært noen dager med ganske sterk sol i det siste. Selv klarte jeg å bli brent i går, for jeg tenker jo aldri på å smøre meg selv. :P

Sengetøy til soving er vel bare å bruke det samme som du bruker hjemme? Eller sover han ikke ute hjemme kanskje? Her bruker vi bare et ullteppe foreløpig, går over til en allroundpose når det blir litt kaldere og voksipose om vinteren.

Av yttertøy har vi foreløpig bare regntøy og tynn jakke, joggesko, sandaler og støvler. Blir ufôret dress også snart tenker jeg, samt fleece/ull til å ha under, tynn lue og votter.

Synes for øvrig det var rart at du må ha med våtservietter selv. Det må være styrete for de som jobber der å ta våtservietter fra mange forskjellige pakker når de skal tørke av ungene etter måltid...

Anonymous poster hash: ef5f8...e16
Skrevet

Heisann!

Syns absolutt du kan bruke våtservietter til ansiktsvask også!

Solkrem og kuldekrem brukes ikke på høsten - måtte være om det kom noen skikkelig varme solfylte dager fremover da.. :)

Kuldrekrem trenger du når det begynner og bli kaldt. 

Egnet sengetøy til soving på høsten - tja; hos oss bruker de fleste bare et teppe eller en tynn dyne enn så lenge. Etterhvert trenger de vel en tynn pose eller en tykkere dyne.. fleeceposer er veldig greie! Alltid kjekt med litt forskjellige tepper til også.. greit å kunne velge litt etter vær og vind :)

Uteklær; tynn dress er veldig greit for de minste. Ull/fleece til å ha under dressen + under regntøy er et must. Regntøy som er mykt og godt å ha på - se gjerne på hvordan hetta er. Noen av de hettene er helt håpløse.. alt for store.. da er det godt med en sydvest :) Støvler med plass til ullsokker på kalde dager er greit å ha! Ellers vanlige joggesko enn så lenge - etterhvert er cherrox kjempegreit! I en overgangsperidoe er cherrox veldig varme og gummistøvler veldig greit.. men etterhvert bruker vi stort sett cherrox til de som har. 

Ellers trenger du etterhvert tynn lue + gjerne fingervotter eller tynne votter i sånn "fingervotterstoff" :)

Hilsen ei som jobber i barnehage :)

Anonymous poster hash: 7f063...a49

Takk for kjempe flott svar! :-)

Da sender jeg med to pakker våtservietter. Det er en privat barnehage, så det virker litt som om at de sparer inn på alt mulig. Så det er nok derfor vi må ha med så mye utstyr selv.

Trenger barna både regntøy og tynn utedress/parkdress? Utedressen jeg har er vann og vindtett...

Da mangler jeg bare støvler og cherrox :-)

- HI

Skrevet

Her bruker de fortsatt solkrem, det har vært noen dager med ganske sterk sol i det siste. Selv klarte jeg å bli brent i går, for jeg tenker jo aldri på å smøre meg selv. :P

Sengetøy til soving er vel bare å bruke det samme som du bruker hjemme? Eller sover han ikke ute hjemme kanskje? Her bruker vi bare et ullteppe foreløpig, går over til en allroundpose når det blir litt kaldere og voksipose om vinteren.

Av yttertøy har vi foreløpig bare regntøy og tynn jakke, joggesko, sandaler og støvler. Blir ufôret dress også snart tenker jeg, samt fleece/ull til å ha under, tynn lue og votter.

Synes for øvrig det var rart at du må ha med våtservietter selv. Det må være styrete for de som jobber der å ta våtservietter fra mange forskjellige pakker når de skal tørke av ungene etter måltid...

Tror jeg pakker med både helsepledd, ullpless og fleesepose slik at barnehagen selv kan bruke det de mener er best avhenig av vær. Så tar vi med voksiposen når det blir kaldere ute.

Vet du/dere om klærne må vaskes ofte?

Jeg har ikke hatt barnehagebarn før..så vet ikke hvor grisete ytterklærne blir. Må jeg ha to sett av utedress/luer/votter og liknende i tilfelle noe er til vask?

- HI

Skrevet

Regntøy må dei ha, dressar tåler ikkje å bade i søledammar slik regntøyet gjer.  Vi har ikkje to utedressar i bhg, men gjerne ein billig eller sliten arvedress i reserve til bruk heime, men det er ikkje heilt nødvendig. Eg prøver å vaske dressane minst mogleg, og heller tørke av søle og skit med klut, for å bevare impregneringa mest mogleg. Vottar er det greit å ha 2-3 par av.  våre brukar ein god del regnvottar her på vestlandet.  Så har dei ei tjukk vinterlue og tynare luer til vår og haust.

Skrevet

Jeg har ikke hatt barnehagebarn så lenge selv, nesten en mnd, men regntøyet har ikke trengt å vaskes enda. (Og her har det regnet en god del. :P) Har likevel et ekstra sett i reserve hjemme som jeg kan ta med i bhg hvis det andre må vaskes.

Har også to dresser for sikkerhets skyld, en "ordentlig" og en billigtype i reserve.

Lue og votter bør man vel ha minst to av tenker jeg.

Er jo veldig greit å ha alt hjemme også så man slipper å ta med frem og tilbake hver dag hvis man skal være ute hjemme.

Skrevet

Jeg får være på utkikk etter litt tilbud fremover på regntøy og ekstra utedress.

Blir jo en del kroner på nye klær nå som ungen skal i barnehage.

Han har ikke vært vant til å leke ute eller i søla frem til nå, kun innendørs og i vognen sin :-)

- HI

Skrevet

Her brukes solkrem hele året som barnehagen selv sier.

Anonymous poster hash: feb2e...27e
Skrevet

Luer og votter er det greit å ha flere skift av. Egne våtservietter til ansikt hørtes rart ut, må bli mye styr?

På høsten er det veldig greit med todelt regntøy siden det ofte er vått men ellers fint vær. Mine unger bruker ofte regnbukse med vanlig jakke over.

Anonymous poster hash: 7bb78...06b

Skrevet

Jeg får være på utkikk etter litt tilbud fremover på regntøy og ekstra utedress.

Blir jo en del kroner på nye klær nå som ungen skal i barnehage.

Han har ikke vært vant til å leke ute eller i søla frem til nå, kun innendørs og i vognen sin :-)

- HI

Du kan jo kjøpe noe brukt? Masse penger å spare, og ekstrasettet blir uansett lite brukt.

Anonymous poster hash: a55f1...421

Skrevet

Lindex har barnehagesett til salgs med fleece, ull og regntøy ihvertfall ( mulig mer) til en pakkepris. Hva den var husket jeg ikke.

Anonymous poster hash: 7bb78...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...