Gå til innhold

Dere som er født på 70-tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere klar over at de fleste som er født på 70-tallet og tidelig 80-tallet mangler en dose med MMR-vaksine? Det som er spesielt med denne gruppen er at de er så gamle at de fleste kun har fått en dose med MMR og samtidig så pass unge at de aldri har blitt utsatt for naturlig smitte. Denne gruppen er anbefalt å ta en dose med MMR vaksine. Dette fant jeg ut etter en samtale med folkehelseinstitutet, men klarer ikke å finne noe god info på nett om dette. Nærmeste jeg fant var denne: http://www.brookes.ac.uk/student/services/health/mmr.html

Noen som har hørt eller vet noe om dette?

Anonymous poster hash: 9e779...5df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Merkelig hvordan "alle" er eksperter i en het vaksinediskusjon, men med en gang det kommer et reelt spm. så er det ingen som vet.

Skrevet

Jeg er født i 83 og mannen i 78, vi har begge fått dosene med mmr som vi skal :)

Gjest sussie77
Skrevet

Jeg er født i 77, og er ganske sikker på at jeg har fått de vaksinene jeg skulle ha fått :)

Skrevet

Korfor blir vi ikkje info om det da ? Hadde detta stemt hadde vi vel fått info om det.

Anonymous poster hash: 44870...ddd

Skrevet

Født i 76. Er gravid og har fått beskjed om at jeg ikke har nok antistoffer mot røde hunder, så jeg må revaksinere etter svangerskapet.

Anonymous poster hash: 88bbe...281

Skrevet

Jeg er født i 83 og mannen i 78, vi har begge fått dosene med mmr som vi skal :)

Er du sikker? MMR ble ikke innført før 81/82. Før den tid ble spedbarn vaksinert med ren meslingvaksine. Senere i skolealder fikk disse barn MMR vaksine. Dermed har de kun fått en dose MMR. De vil være fult beskyttet mot meslinger, men kan mangle beskyttelse mot røde hunder og kusma.

Skrevet

Om jeg ikke husker helt feil er man ca 80% sikret mot å få meslinger etter kun én dose MMR, så det er vel ikke sånn at dette er en kjempeprioritet hos FHI, tenker jeg? Vet ikke hvordan det er med røde hunder -jeg vet ikke hvor mange MMR-doser jeg har fått, men jeg hadde da ihvertfall antistoffer som ble målt da jeg var gravid.

Skrevet (endret)

Hadde kusma og røde hunder før vaksinering, fikk MMR-vaksinen på barneskolen. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Jeg er født i 74 og har fått begge dosene, en som liten og en på skolen (tror det var i 6.klasse). Jeg husker at vi fikk den andre dosen på skolen, det var litt baluba siden noen nektet å ta den.

Hun ene som nektet å ta den fikk faktisk meslinger på ungdomsskolen med påfølgende hjernebetennelse som ettersykdom og lå på sykehuset i over 4 mnd...

Anonymous poster hash: 4fcb6...c44
Skrevet

Jeg er født i 74 og har fått begge dosene, en som liten og en på skolen (tror det var i 6.klasse). Jeg husker at vi fikk den andre dosen på skolen, det var litt baluba siden noen nektet å ta den.

Hun ene som nektet å ta den fikk faktisk meslinger på ungdomsskolen med påfølgende hjernebetennelse som ettersykdom og lå på sykehuset i over 4 mnd...

Men hvordan kan du ha fått en som liten når den ikke ble inført før 81/82? Eller er det ren meslingvaksine du fikk som liten?

Skrevet

Men hvordan kan du ha fått en som liten når den ikke ble inført før 81/82? Eller er det ren meslingvaksine du fikk som liten?

Tja, si det... Kanskje mamma husker feil?

Jeg vet sannelig ikke, men jeg er ihvertfall immun så da er vel alt som det skal.

Skrevet

Det kan forklare hvorfor jeg (født i 82) ikke hadde antistoffer mot røde hunder i første svangerskap. Det forklarer likevel ikke hvorfor jeg, to år etter revaksinering, fremdeles ikke har antistoffer.

Gjest sussie77
Skrevet

Er du sikker? MMR ble ikke innført før 81/82. Før den tid ble spedbarn vaksinert med ren meslingvaksine. Senere i skolealder fikk disse barn MMR vaksine. Dermed har de kun fått en dose MMR. De vil være fult beskyttet mot meslinger, men kan mangle beskyttelse mot røde hunder og kusma.

Akkurat det kan faktisk stemme. For har sett på helsekortet mitt at man fikk meslingvaksine ja. Og MMR fikk vi på barneskolen. 

Men har hatt røde hunder, og har antistoffer mot det. Kusma derimot er jeg litt usikker på.

Skrevet

Tja, si det... Kanskje mamma husker feil?

Jeg vet sannelig ikke, men jeg er ihvertfall immun så da er vel alt som det skal.

Hmm, kanskje jeg har hatt røde hunder og det er derfor jeg er immun? Når jeg tenker etter har mamma sagt en gang at jeg hadde en barnesykdom e.l. med utslett som de ikke visste helt hva var da jeg var 3-4 år gammel, kanskje det var røde hunder gitt....

Skrevet

I grunn merkelig at ikke fhi informerer bedre om dette. Røde hunder kan jo være veldig skummelt om man er gravid. Jeg fant ut av det med en tilfeldighet etter at jeg begynte å grave litt for å finne ut om min sønn som går i 6 klasse trenger enda en MMR vaksine. Mitt argument har hele tiden vært at jeg selv har jo klart meg fint med bare en dose. Nå kan det se ut som jeg også må ta den...

Skrevet

Da jeg var gravid, så sjekket de for antistoffer med en blodprøve. Jeg er født på 70-tallet, men har nok hatt røde hunder da jeg var liten. Så de er i hvertfall obs på det ved graviditet.

Skrevet

Jeg er født i 1976. Har hatt både meslinger og røde hunder(i 1979/80 tror jeg det var). Er også vaksinert med mmr-vaksinen to ganger etter den gang.

Og jeg har hvertfall antistoff mot Røde hunder(men det fikk jeg nok når jeg hadde de)

Anonymous poster hash: c4f22...25e
Skrevet

Født i 78, men hadde røde hunder på barneskolen en gang. Da har jeg vel antistoffer ?

Skrevet

Født i 78, men hadde røde hunder på barneskolen en gang. Da har jeg vel antistoffer ?

Mest sannsynlig så har du det. Dette blir forøvrig rutinemessig sjekket på første svangerskapkontroll, så hvis du har vært gravid skal det stå i papirene dine.

Anonymous poster hash: c4f22...25e

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Jeg hadde røde hunder da jeg var fire (og vannkopper samme år faktisk) i tillegg til at det påstås at jeg ble vaksinert. Hadde ingen antistoffer. Men mulig kroppen min hater antistoffer, for jeg har altså ingen etter å ha blitt vaksinert for to år siden. Poenget er at det slettes ikke er noen garantier. Det er jo derfor det testes for det i graviditeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...