Gå til innhold

Mistanke om vold i hjemmet- melde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har på følelsen at noen man kjenner er voldelige i hjemmet, bør man melde i fra til bv da?

Mistanken skyldes fars alkoholinntak og oppførsel blant andre etter inntak. Man vet ikke sikkert at det er vold i bildet, men mor har hatt blåveiser en del ganger.

Bør man som bekjent spørre mor? Eller går man direkte til bv (-fordi man ikke kjenner mor godt nok til å spørre direkte)?

Er inspirert av den andre tråden, og lurer på hva folk tenker om dette.

Anonymous poster hash: fbcd9...125

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymbruker85
Skrevet

først og fremst må du finne ut om det er vold i bilde og ha klarer bevis på dette,men hvis det er slikt,skal du melde ja

Gjest FinogFjong
Skrevet

først og fremst må du finne ut om det er vold i bilde og ha klarer bevis på dette,men hvis det er slikt,skal du melde ja

...det er da ikke privatpersoner sitt ansvar å VITE om dette stemmer, for noe tull!

Dersom du har en begrunnet mistanke (at du har observert mor med blåveiser) bør du melde ja! Meld du, barnevernet vil vurdere innholdet/bekymringen og gjøre de tiltak som trengs (f.eks å finne ut om dette er reelt eller ikke...kan hende mor er roller-derby-berte, kan hende hun får juling...)

Skrevet

Usj, jeg er en vaskeekte kløne.

Min mor sier at jeg nok er det eneste menneske hun kjenner som kan snuble stillestående på flat mark ;) og det stemmer nok det, hehe.

Jeg har stadig blåmerker her og der, og ja jeg har fått noen blikk merker jeg.

Men usj om folk skulle kontaktet barnevernet for det......

( jeg har forøvrig en rimelig avholdende mann)

Men jeg synes du bør ha litt mer enn en vag mistanke før du melder i fra.

Å få på seg mistanker om rus og vold er rimelig alvorlig og de kan gjøre mer i de sakene enn bare å avtale et møte.

Anonymous poster hash: 4ded5...158

Skrevet

Hvis man har på følelsen at noen man kjenner er voldelige i hjemmet, bør man melde i fra til bv da?

Mistanken skyldes fars alkoholinntak og oppførsel blant andre etter inntak. Man vet ikke sikkert at det er vold i bildet, men mor har hatt blåveiser en del ganger.

Bør man som bekjent spørre mor? Eller går man direkte til bv (-fordi man ikke kjenner mor godt nok til å spørre direkte)?

Er inspirert av den andre tråden, og lurer på hva folk tenker om dette.

Anonymous poster hash: fbcd9...125

Jeg synes ikke du skal melde fra til bv før du VET noe sikkert! Bombe sikkert!

Det er ikke sikkert det du tror, er tilfelle!

Om mor har blåveiser betyr ikke nødvendigvis at han har slått henne. Hun kan være klønete f.eks.

Dessuten kan det være en grunn til at far drikker. Er dette noe du har sett selv? Opplevd selv?

Det kan være mange grunner til at folk gjør forskjellige ting og tang. Og du har faktisk ikke noe med det å gjøre!!

Anonymous poster hash: 5a95d...6a8

Skrevet

Jeg har en sykdom som gjør at jeg får lett blåmerker. Og selvom mannen drikker betyr det ikke at det vold i bilde. Syns du bør finne ut mere vist du skal melde dem. Ville du selv blitt meldt for noe du ikke har gjordt? Men for all del, er bra du bryr deg om andre mennesker ;)

Anonymous poster hash: 4977a...842

Skrevet

Men tenk om han slår henne og ingen gjør noe fordi de ikke har "bevis"

Tenk om han slår eller terroriserer barna og alle bare later som ingenting fordi de ikke var sikre?

Tenk om akkurat disse barna ender opp som Christoffer?

Det er derfor vi har barnevern!

Vi SKAL melde våre bekymringer og mistanker til dem, og så er det opp til dem å bestemme om der finnes bevis eller ikke...

Dersom jeg må velge mellom at foreldrene kanskje mistenkes ubegrunnet (og blir renvasket) og ett barn blir hjulpet i en voldssituasjon.... det beter barnevern, ikke foreldrevern.

Skrevet

Men tenk om han slår henne og ingen gjør noe fordi de ikke har "bevis"

Tenk om han slår eller terroriserer barna og alle bare later som ingenting fordi de ikke var sikre?

Tenk om akkurat disse barna ender opp som Christoffer?

Det er derfor vi har barnevern!

Vi SKAL melde våre bekymringer og mistanker til dem, og så er det opp til dem å bestemme om der finnes bevis eller ikke...

Dersom jeg må velge mellom at foreldrene kanskje mistenkes ubegrunnet (og blir renvasket) og ett barn blir hjulpet i en voldssituasjon.... det beter barnevern, ikke foreldrevern.

Helt enig.:Hvrofr skalm an alltid ha 200% sikre bevis før man tør gjøre noe? Selv er jeg alt for feig, og finner helt sikkert på alle mulige unnskyldnigner om jeg skulle se et ban/voksen som ser ut til og lide under vold/terror fra en av de andre i husstanden.:Det er jo så forferdelig at man liksom ikke VIL tro..

Men det er som regel slik at de som lever under slike forhold ikke kan, og ikke tør gjøre noe med det selv. De må lide, og ikke mins BARNA Må lide, helt til en perosn tør tenke det verste og gjøre det beste, si ifra til noen som har kompentase til og undersøke om det er noe i det hjemmet som ikke er som det SKAL være.

Alle tegn Christoffer kom med,- alle tegn ANDRE barn har vist opp gjennnom historien..OGså tenker folk, mine barn slår seg også ofte, Mine barn var også "rar i en periode" og trakk seg unna nadre, JEG har også ropt og skreket og gitt min mann en liten ørefik..Nei, selvsagt er det bare det som skjer der også...

Helt til man en dag ser ambulansen komme, eller man ser dødsannonsen. Det er ikke lenge siden en kvinne døde i nabokommunen..Hun falti trappa og brakk nakken. ikke noe avisskriveri, ikke noe stor ståhei,men det viskes og tiskes om at det nok ikke akkurat var et fall........Hun var over 60, barna er voksne og har egne familier, og jeg vet ikke helt om de faktisk har sett hva som i perioder skjedde mellom sin mor og far..Men ANDRE voksen de har omgått,- de har sett og hørt MYE:...Og de er ganske sikre i sin sak, og de slet noe ENORMT; nærmest venteet på at det skulle bli mer ut av dødsfallet. Men det ble bare forbigått som uhell... Nå er det for sent. Det var nok enda enkler og tie stille siden barna hele tiden har vist en oppførsel som om det ikke er noe galt i hjemmet. Har levd og lever helt nomrale liv, studier, jobb, familiestiftelse, venner.....

Jeg synes folk som tør si fra er tøffe. Jeg håper jeg er like tøff om JEG en dag får ekle mistanker. Prøver dessuten tenke at det er bedre at jeg får satt igang "mølla"; enn at alle sammen bakprater og skaper EGNE ideer om hva som skjer, ihvertfall om det faktisk ikke ER noe.Da er det best og melde fra også få bekreftet at det er tomme mistanker, enn at hele nabolaget bare skal baksnakke og ikke gjøre noe, også er det ingenting...Det er nok det verre enn at fagfolk faktisk kommer og får se at man egentlig ikke har noe problem.....

Anonymous poster hash: ecd97...0ba

Skrevet

Jeg mener at du har plikt til å melde dersom du mistenker noe... tenk bare på kristoffer saken da alle merket at det var noe som ikke stemte, men ingen gjorde noe. Ja, det er helt klart ikke noe gøy for foredrene å bli meldt hvis det du mistenker ikke er tilfelle, men om det er det så har du reddet banas oppvekst ved å skaffe de hjelp. Min mann vokste opp med en voldelig far som drakk. Ingen som meldte, og han sliter veldig med det den dag i dag. Barndommen var kun preget av frykt og angst. 

Så ta en telefon til bv, så kan du fortelle dine mistanker anonymt. Dersom bv mener det er for tynt grunnlag til å melde kan du rådføre deg med de før du oppgir noen navn.

Hilsen barnevernpedagog (som ofte ser at det ligger store tragedier bak "små" bekymringer). 

Anonymous poster hash: 5c030...916
Skrevet

Ved mistanke, så meld fra. Bedre å melde fra en gang for mye enn en gang dor lite! Om bv finner ut at det ikke er grunn til bekyrming så skjer jo ingemting, om det er grunn til bekyrming vil jo familien få den hjelpen de trenger:-)

Anonymous poster hash: 5ebb9...0d6

Skrevet

Dersom du har mistanke mener jeg absolutt at du skal melde til barnevernet. Barn tar stor skade av å leve i utrygge omgivelser og da også hvis mor blir slått.

Dersom du er usikker kan du snakke med barnevernet anonymt pr telefon og diskutere saken. Men jeg mener at du skal melde. 

Anonymous poster hash: c5926...fd3
Skrevet

Her var det mye ræl..

Meld fra om du har god grunn til å tro dette, om ikke er det vel ikke noe stress for familien uansett? Barnas beste..

Anonymous poster hash: 320bf...5e0

• 5 måneder senere...
Skrevet

SELVSAGT skal du melde! Uansett om det bare er en misstanke. Hvor dum går det ann å bli?! 

Om noen bare hadde meldt i fra hos oss, så kanskje jeg hadde sluppet å vokse opp i vold, kaos, fyll og helvette i hele min barndom!

Anonymous poster hash: e24cb...fe8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...