Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #1 Skrevet 26. august 2013 Jeg ble mye mobbet da jeg var liten og nå er jeg livredd for at jentene mine skal måtte gå igjennom det samme (de er 2 år og går ikke barnehage eller skole ennå, men det skal de jo en dag). Hva kan egentlig gjøres for å forebygge mobbing? Hva kan gjøres når man ser mobbing som foreldre? Hvordan takle det om barnet blir mobbet? Alle historier settes stor pris på Anonymous poster hash: ee6e3...dae
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #2 Skrevet 26. august 2013 Jeg ble selv mobbet som barn. Jeg har barn på 3 og 5 som går i barnehage. Første året på stor avd for eldste ble han mobbet. Jeg og far så flere episoder hvor dette skjedde, så hvem barn som gjorde hva. Vi sa ifra til ansatte i bhg hva vi så. det ble ikke bedre. ungen min ville ikke i bhg til slutt. Jeg holdt han hjemme en dag for å få opp øya til ansatte. Da kom styrer på banen og gjorde ting. ansatte flere og var mer på avd i bhg for å se og få med seg ting. Etter 2 år så har den ungen som mobbet vår unge fått hjelp. Foreldrene får veiledning. og det fordi foreldre sa ifra hvordan man opplever denne ungen. Tror alle situasjoner er ulike. og som mor må man lytte til barnet sitt. og følge mage følsen sin. Vis du selv ble mobbet så husker du kanskje også hvorfor det ikke ble bedre? Anonymous poster hash: 2d3be...d9d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #3 Skrevet 26. august 2013 Jeg tror det beste du kan gjøre er å sørge for at barnet ditt er selvsikker og bygge oppunder det sosiale og utadvendte som de fleste barn har i seg. Barn som er litt uredde, sosiale og utadvendte har mye mindre sjanse for å bli mobbet enn engstelige overbeskyttede barn. Men jeg vet selvfølgelig at det er veldig enkelt å si, barnas personlighet får man ikke forandret, og det vil vi ikke heller. Har selv fire barn og egentlig to av hver sort, to veldig sosiale og utadvendte, og to litt mer innesluttede og forsiktige barn. Men ingen av dem blir mobbet heldigvis. Jeg tror også det å bygge oppunder barnas vennskap er viktig, gode venner gir trygghet, og har man noen å gå sammen med er sjansen mindre for å bli "angrepet" av en mobber. Inviter venner av barna hjem, finn på ting med foreldrene og familiene til barnas venner, følg opp vennskap de bygger i barnehagen, i idretten osv. Ha et åpent og inkluderende hjem og la barna få mange gode venner. Anonymous poster hash: 7b1af...652
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #4 Skrevet 26. august 2013 Dette høres kanskje "kaldt ut";- men jeg tror også det er viktig at barna lærer og tåle at man en og annen gang KAN bli kalt stygge ting, og at man får "nei" når man spør om og få leke med noen, som noen eksempler..Selvfølgelig skal man lære de at det ikke var riktig gjort, og samtidig bruke den opplevelsen til og lære de hva de selv skal gjøre i forhold til kallenavn på andre og det og si "nei", når noen spør om og få leke sammen med de... Jeg har litt den oppfatning at ALLE barn en og annen gang blir utsatt for det mange kaller mobbing. Men så lenge de ikke reagerer "Unikt" på det, f.eks blir ekstremt sint, eller hylgråter eller løper og sladerer til ALLE voksen osv osv,- så vil det bli med enkelttilfeller. På samme måte vil de fleste også prøve og mobbe noen..Si nei til de som spør om og få leke/Sitte sammen med en, elelr kalle noen stygge ting..Det er litt "prøv og feil",- og en måte og teste sosiale grenser på.. Jeg vil vel gå så langt at så lenge det er snakk om enkelttilfeller og ikke noe regelmessig eller ofte, så er det ikke mobbing en gang... Altså, lær barn at noen gang så butter livet litt mot, men lær av det. De må vite at det er like trist for ALLE og bli nektet inngang i sosial lek, derfor må de aldri si nei sel vheller når noen spør de. Og det og ha opplevd utestengelse selv er nesten en nødvendighet for og skjønne hvor trist det er og bli utsatt for det og dermed IKKE gjøre det mot andre. Barna skal trøstes og få snakke om det,- selvsagt. Om man skal fortelle at det var forferdelig galt av barnet/-a som sa/gjorde det mot barnet ditt,- men ikke bygg opp under det, og lag et stort numemr ut av en engangshendelse. DET tror jeg er viktig. En supervanskelig balansegang, men jeg tror man bør prøve og finne den... Anonymous poster hash: b9e65...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå