khm Skrevet 25. august 2013 #1 Skrevet 25. august 2013 Fruen fikk ett bilde på FB der det var noe lureri om helsekost, altså at man kan gå fra tykk til tynn på 2 mnd. Det var ett før og etter bilde av en dame som var ganske overvektig til venstre og meget veltrent til høyre. Bildene stemte men det sto jo selvsagt ingenting om at hun hadde gått på diett og trent knallhardt i 4 år. Men så til poenget. Hun ble kalt anorektiker og diverse stygge ting pga av at hun så veltrent ut. " Æsj, hvor tynn hun var, må være anorektiker"! Kan jeg da si til feite damer det samme, " Æsj hvor feit du var, må spise mye usunt og sitte mye i ro"! Er det ene mer akseptert enn det andre? Er kvinner virkelig så lite flinke til å glede seg over andre?
Gjest Julia1984 Skrevet 25. august 2013 #2 Skrevet 25. august 2013 Ikke ok å mobbe mennesker uavhengig av årsak
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #3 Skrevet 25. august 2013 Ja, det er greit Anonymous poster hash: 4a22a...432
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #4 Skrevet 25. august 2013 Åh, herrefred, har ikke denne diskusjonen blitt tatt nok ganger? Anonymous poster hash: b5ba4...650
Bustetroll Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 Det er dessverre slik...Det er også helt akseptabelt at overvektige/handikappede legger ut nakenbilder av seg selv. Men gud forby om en med "perfekt" kropp skal få lov til å være stolt av kroppen sin... Veltrente, slanke, de skal helst være påkledd og godt skjult.. det kan jo tross alt skape kroppshysteri om noen ser dem !
Gjest Lagå Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 Nå må vi huske at de fleste overvektige som regel har kraftig benbygging da så de kan ikke gjøre noe med det
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 Nei, det er ikke greit uansett hvilken vei det går..
khm Skrevet 25. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2013 Åh, herrefred, har ikke denne diskusjonen blitt tatt nok ganger? Anonymous poster hash: b5ba4...650 For deg kanskje ja, men da er det ikke verre enn å la være og lese eller svare her vet du Det heter ytringsfrihet ikke ytringstvang.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #9 Skrevet 25. august 2013 Åh, herrefred, har ikke denne diskusjonen blitt tatt nok ganger? Anonymous poster hash: b5ba4...650 For deg kanskje ja, men da er det ikke verre enn å la være og lese eller svare her vet du Det heter ytringsfrihet ikke ytringstvang. Klart det, men lurer litt på nivået på dem som til stadighet trenger å diskutere dette. Short attention span? Anonymous poster hash: b5ba4...650
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #10 Skrevet 25. august 2013 Nå må vi huske at de fleste overvektige som regel har kraftig benbygging da så de kan ikke gjøre noe med det Og så må vi ikke glemme at de fleste beinrangel ikke "klarer" å legge på seg uansett hvor "mye" de spiser.. Anonymous poster hash: ef436...aa0
khm Skrevet 25. august 2013 Forfatter #11 Skrevet 25. august 2013 Åh, herrefred, har ikke denne diskusjonen blitt tatt nok ganger? Anonymous poster hash: b5ba4...650 For deg kanskje ja, men da er det ikke verre enn å la være og lese eller svare her vet du Det heter ytringsfrihet ikke ytringstvang. Klart det, men lurer litt på nivået på dem som til stadighet trenger å diskutere dette. Short attention span? Anonymous poster hash: b5ba4...650 Dessverre er jeg ikke her hele tiden sånn at jeg får med meg alt, kanskje noen bør logge av og fokusere på andre ting? Jeg har ikke diskutert det før så skriver om det nå. Mulig du finner noe bedre og diskutere i en annen tråd så vil anbefale deg og gå videre sånn at du finner noe mer interessant og diskutere.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #12 Skrevet 25. august 2013 Det er ikke mer ok å mobbe tynne enn det er å mobbe de som er overvektige. Å ta opp et slikt tema er som å stikke hånden i et vepsebol - enten det er ved å legge et bilde på fb eller skrive et innlegg er på bim/dib. Og hvorfor? Fordi vi rører ved selvfølelsen til folk. Legger en slank person som har trent og blitt fornøyd med kroppen sin ut et bilde, så er det alltid noen som skal kritisere. Jeg tør da påstå at de som i slike tilfeller kritiserer gjør det først og fremst pga eget dårlig selvbilde. Det er da virkelig ingen grunn til å mobbe noen for en sunn kropp? Samtidig er det selvfølgelig ikke greit å mobbe en som er overvektig. Jeg må imidlertid si at jeg begynner å bli lei av de jeg kjenner som er overvektige og som stadig hevder sin rett i å klage over det - selv om de ikke orker å gjøre noe med det selv. Og da snakker jeg om de som jeg kjenner så godt at jeg vet at det kun er kosthold og trening som mangler, ingen kompliserende diagnoser involvert. Samme personer klager svært gjerne over min kropp fordi jeg "har blitt for tynn" (har hatt stabil vekt i 10 år..), eller sier "hvis du blir syk nå så har du ikke noe å gå på". Nesten som om de ønsker at jeg skal gå opp i vekt. Blir de lykkeligere hvis jeg blir overvektig? Jeg har ikke tro på slike "vidundermiddel" som lover at du går fra overvektig til megatrent og slank på to måneder. Men likevel - det burde være lov å ta opp det med overvekt ift et helseperspektiv. Jeg mener at vi alle har plikt til å gjøre det vi kan for å holde oss friske, og at helsevesenet burde både kreve mer av den enkelte - men også hjelpe mer de som trenger det. Anonymous poster hash: f750e...c2f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #13 Skrevet 25. august 2013 Aldri hørt noe om at overvektige er fredet før jeg da.. Jeg har aldri skjønt hvorfor man skal drive og kommentere andre mennesker pga utseende i det hele tatt. Det gjør en ikke til et bedre menneske akkurat uansett om en roser eller kommenterer det negative. Vi har alle våre feil og mangler, jo før man bare aksepterer at andre mennesker er helt ok sånn som de er, jo bedre. Har ikke folk bedre ting å gjøre enn å kommentere andres vekt og utseende? Har selv blitt mobbet over mange år så ikke tro jeg ikke har vært borti det før.. Anonymous poster hash: 5c5bc...2b5
Virginia. Skrevet 25. august 2013 #14 Skrevet 25. august 2013 Synes verken det er greit å mobbe tynne eller tykke.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #15 Skrevet 25. august 2013 Nei det er ikke greit å mobbe tynne noe mer men jeg ser det samme som deg av og til på facebook. Slank dame vs lubben el tykk. Same story.. Latterlig . Det er misunnelsen som da snakker. Og skal av og til ikke mye til for å bli kalt beinrangel selv om man kun er slank. Mange som kalles beinrangel nå ble ansett som normale for noen tiår siden ( nei jeg mener ikke da Twiggy var stilikon for ja hun var veeeeldig tynn) selv om mange lever i overflod og spiser seg større blir det ikke noe sunnere eller riktigere for helsa. Vi er ikke oppvokst på brus, snop og snacks midt i uka ..,, der ligger problemet. Folk må " kooose " seg sånn Anonymous poster hash: 4e8a6...f0b
moota m storebror&lillebror Skrevet 25. august 2013 #16 Skrevet 25. august 2013 Venninna mi og jeg diskuterte akkurat det i går. Hun har vært overvektig mer eller mindre hele livet, og også en jojoslanker. Det er aldri noen som har kalt henne tykk, eller feit eller kommentert hvor masse hun spiser eller at hun ikke gjør noe for å bli mindre. For 9 mnder siden tok hun gastric bypass operasjon. Hun har nå gått ned 35 kilo og er under normalvekt. Hun er slank, og selvfølgelig er kontrasten stor. Fra str. 44 til 34. Allerede for 15 kilo siden begynte folk rundt og kommentere at hun var blitt så tynn, hun var flink og at hun måtte stoppe nå. Ikke gå ned mer. Da synes hun det var litt stas. Hun likte å gå i butikkene å lete etter str. small og måtte bytte ut garderoben. Hun spiste mindre, brukte mindre penger på usunn mat og heller mer på klær. I går når hun var hos meg fikk jeg høre sannheten om det. Om å bli så tynn. Foreldre i bhg kommenterer at oi så tynn du har blitt. Gode venninner forteller at du ser syk ut, du må ikke gå ned mer fordi det er ikke sunt, du må spise mer osv. Hun kunne fortelle at det såret. Hun har tatt valget om operasjonen selv, og visste om konsekvensene. Men det sårer når folk sier slik. Hun får ikke i seg mer mat, og selvfølgelig er hun litt redd for å legge på seg igjen. Det er en stor belastning med en slik operasjon, og en vil jo gjerne lykkes. Aldri hadde hun opplevd at noen la seg oppi hvordan hun levde og spiste når hun var overvektig. Men nå, når hun er slank tror hver en mann at de har rett til å fortelle henne hva og hvordan hun kan gjøre ting bedre. Jeg forstår det ikke. Folk burde passe på seg selv og ikke legge seg oppi med mindre de blir spurt. Det er ikke alle som uten videre kan velge hvordan vekta er. Og det er vanskelig for mange å holde den på et ønsket nivå. Det er ikke greit å kommentere verken undervekt eller overvekt mener jeg!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #17 Skrevet 25. august 2013 Venninna mi og jeg diskuterte akkurat det i går. Hun har vært overvektig mer eller mindre hele livet, og også en jojoslanker. Det er aldri noen som har kalt henne tykk, eller feit eller kommentert hvor masse hun spiser eller at hun ikke gjør noe for å bli mindre. For 9 mnder siden tok hun gastric bypass operasjon. Hun har nå gått ned 35 kilo og er under normalvekt. Hun er slank, og selvfølgelig er kontrasten stor. Fra str. 44 til 34. Allerede for 15 kilo siden begynte folk rundt og kommentere at hun var blitt så tynn, hun var flink og at hun måtte stoppe nå. Ikke gå ned mer. Da synes hun det var litt stas. Hun likte å gå i butikkene å lete etter str. small og måtte bytte ut garderoben. Hun spiste mindre, brukte mindre penger på usunn mat og heller mer på klær. I går når hun var hos meg fikk jeg høre sannheten om det. Om å bli så tynn. Foreldre i bhg kommenterer at oi så tynn du har blitt. Gode venninner forteller at du ser syk ut, du må ikke gå ned mer fordi det er ikke sunt, du må spise mer osv. Hun kunne fortelle at det såret. Hun har tatt valget om operasjonen selv, og visste om konsekvensene. Men det sårer når folk sier slik. Hun får ikke i seg mer mat, og selvfølgelig er hun litt redd for å legge på seg igjen. Det er en stor belastning med en slik operasjon, og en vil jo gjerne lykkes. Aldri hadde hun opplevd at noen la seg oppi hvordan hun levde og spiste når hun var overvektig. Men nå, når hun er slank tror hver en mann at de har rett til å fortelle henne hva og hvordan hun kan gjøre ting bedre. Jeg forstår det ikke. Folk burde passe på seg selv og ikke legge seg oppi med mindre de blir spurt. Det er ikke alle som uten videre kan velge hvordan vekta er. Og det er vanskelig for mange å holde den på et ønsket nivå. Det er ikke greit å kommentere verken undervekt eller overvekt mener jeg! Str 34 er veldig lite dersom hun er over 1.60 høy.... Selv om jeg mener at det er uakseptabelt å mobbe eller kommentere på en negativ måte både de som er veldig tynne eller veldig tykke, så hadde jeg nok absolutt sagt fra av bekymring hvis en jeg sto litt nær så ut til å vise tegn på at hun var i ferd med å utvikle anoreksi. Anonymous poster hash: c3374...ab8
Virginia. Skrevet 25. august 2013 #18 Skrevet 25. august 2013 Venninna mi og jeg diskuterte akkurat det i går. Hun har vært overvektig mer eller mindre hele livet, og også en jojoslanker. Det er aldri noen som har kalt henne tykk, eller feit eller kommentert hvor masse hun spiser eller at hun ikke gjør noe for å bli mindre. For 9 mnder siden tok hun gastric bypass operasjon. Hun har nå gått ned 35 kilo og er under normalvekt. Hun er slank, og selvfølgelig er kontrasten stor. Fra str. 44 til 34. Allerede for 15 kilo siden begynte folk rundt og kommentere at hun var blitt så tynn, hun var flink og at hun måtte stoppe nå. Ikke gå ned mer. Da synes hun det var litt stas. Hun likte å gå i butikkene å lete etter str. small og måtte bytte ut garderoben. Hun spiste mindre, brukte mindre penger på usunn mat og heller mer på klær. I går når hun var hos meg fikk jeg høre sannheten om det. Om å bli så tynn. Foreldre i bhg kommenterer at oi så tynn du har blitt. Gode venninner forteller at du ser syk ut, du må ikke gå ned mer fordi det er ikke sunt, du må spise mer osv. Hun kunne fortelle at det såret. Hun har tatt valget om operasjonen selv, og visste om konsekvensene. Men det sårer når folk sier slik. Hun får ikke i seg mer mat, og selvfølgelig er hun litt redd for å legge på seg igjen. Det er en stor belastning med en slik operasjon, og en vil jo gjerne lykkes. Aldri hadde hun opplevd at noen la seg oppi hvordan hun levde og spiste når hun var overvektig. Men nå, når hun er slank tror hver en mann at de har rett til å fortelle henne hva og hvordan hun kan gjøre ting bedre. Jeg forstår det ikke. Folk burde passe på seg selv og ikke legge seg oppi med mindre de blir spurt. Det er ikke alle som uten videre kan velge hvordan vekta er. Og det er vanskelig for mange å holde den på et ønsket nivå. Det er ikke greit å kommentere verken undervekt eller overvekt mener jeg! Str 34 er veldig lite dersom hun er over 1.60 høy.... Selv om jeg mener at det er uakseptabelt å mobbe eller kommentere på en negativ måte både de som er veldig tynne eller veldig tykke, så hadde jeg nok absolutt sagt fra av bekymring hvis en jeg sto litt nær så ut til å vise tegn på at hun var i ferd med å utvikle anoreksi. Anonymous poster hash: c3374...ab8 Skulle ikke være anonym.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #19 Skrevet 25. august 2013 Mobbing er tykke skjer i høyeste grad. Det skjer på butikken, på gata, i bassenget, etc. Det er fortsatt mer sosialt akseptabelt å være tynn. Men... Det er også mer sosialt akseptabelt å kommentere at noen er tynn til vedkommende selv enn tilsvarende til en tykk person. En kvinne jeg kjenner, som i utgangspunktet var svært tynn, raste ned i vekt da den tåpelige mannen hennes løp av med en annen. Hun fikk kommentarer som "Herregud, du ser syk ut! Nå må du gå opp i vekt!" og lignende. Jeg har aldri fått høre "Herregud, du ser syk ut! Nå må du gå ned i vekt!" - det ville blitt betegnet som mobbing, og følgelig totalt uakseptabelt. Anonymous poster hash: 2da83...0d5
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #20 Skrevet 25. august 2013 Jeg har nesten alltid vært overvektig og jeg har siden barneskolen blitt mobbet pga. vekta. Husker fortsatt da vi i 7.klasse skulle gi julegaver til hverandre i klassen og jeg fikk en pakke med slankepulver. Den var så slem Jeg har blitt kaldt stygge ting, blitt utestengt, blitt latterliggjort på sosiale medier, gjort narr av og blitt fysisk angrepet. Det er IKKE greit, uansett hvordan man ser ut, å mobbe, plage eller erte andre pga. utseende. Man blir lei seg, såret, får lavt selvbilde og dårlig selvtillitt av kroppskritikk. Vi er alle mer enn bare kroppen vår Anonymous poster hash: 51e57...b55
Poetika med K Skrevet 25. august 2013 #21 Skrevet 25. august 2013 Dette er jo jenter i et nøtteskall. Dessverre. Handler omtrent utelukkende om mindreverdighetskomplekser. De som slenger disse kommentarene til slanke, veltrente kvinner finner nok som regel grunnen til trangen til å slenge dritt når de ser seg selv i speilet. Ingen føler seg truet av en tykk dame, derfor kommenterer man det ikke, bare synes litt synd på henne kanskje...? Tragisk, men sånn er jenter. Vi er elendige til å unne hverandre å lykkes.
moota m storebror&lillebror Skrevet 25. august 2013 #22 Skrevet 25. august 2013 Venninna mi og jeg diskuterte akkurat det i går. Hun har vært overvektig mer eller mindre hele livet, og også en jojoslanker. Det er aldri noen som har kalt henne tykk, eller feit eller kommentert hvor masse hun spiser eller at hun ikke gjør noe for å bli mindre. For 9 mnder siden tok hun gastric bypass operasjon. Hun har nå gått ned 35 kilo og er under normalvekt. Hun er slank, og selvfølgelig er kontrasten stor. Fra str. 44 til 34. Allerede for 15 kilo siden begynte folk rundt og kommentere at hun var blitt så tynn, hun var flink og at hun måtte stoppe nå. Ikke gå ned mer. Da synes hun det var litt stas. Hun likte å gå i butikkene å lete etter str. small og måtte bytte ut garderoben. Hun spiste mindre, brukte mindre penger på usunn mat og heller mer på klær. I går når hun var hos meg fikk jeg høre sannheten om det. Om å bli så tynn. Foreldre i bhg kommenterer at oi så tynn du har blitt. Gode venninner forteller at du ser syk ut, du må ikke gå ned mer fordi det er ikke sunt, du må spise mer osv. Hun kunne fortelle at det såret. Hun har tatt valget om operasjonen selv, og visste om konsekvensene. Men det sårer når folk sier slik. Hun får ikke i seg mer mat, og selvfølgelig er hun litt redd for å legge på seg igjen. Det er en stor belastning med en slik operasjon, og en vil jo gjerne lykkes. Aldri hadde hun opplevd at noen la seg oppi hvordan hun levde og spiste når hun var overvektig. Men nå, når hun er slank tror hver en mann at de har rett til å fortelle henne hva og hvordan hun kan gjøre ting bedre. Jeg forstår det ikke. Folk burde passe på seg selv og ikke legge seg oppi med mindre de blir spurt. Det er ikke alle som uten videre kan velge hvordan vekta er. Og det er vanskelig for mange å holde den på et ønsket nivå. Det er ikke greit å kommentere verken undervekt eller overvekt mener jeg! Str 34 er veldig lite dersom hun er over 1.60 høy.... Selv om jeg mener at det er uakseptabelt å mobbe eller kommentere på en negativ måte både de som er veldig tynne eller veldig tykke, så hadde jeg nok absolutt sagt fra av bekymring hvis en jeg sto litt nær så ut til å vise tegn på at hun var i ferd med å utvikle anoreksi. Anonymous poster hash: c3374...ab8 Skulle ikke være anonym. Ikke at det betyr noe, men hun er en del under 160 cm faktisk
Virginia. Skrevet 25. august 2013 #23 Skrevet 25. august 2013 Dette er jo jenter i et nøtteskall. Dessverre. Handler omtrent utelukkende om mindreverdighetskomplekser. De som slenger disse kommentarene til slanke, veltrente kvinner finner nok som regel grunnen til trangen til å slenge dritt når de ser seg selv i speilet. Ingen føler seg truet av en tykk dame, derfor kommenterer man det ikke, bare synes litt synd på henne kanskje...? Tragisk, men sånn er jenter. Vi er elendige til å unne hverandre å lykkes. Selv om ingen av delene er greit, så er likevel mitt inntrykk er at mobbing av overvektige er mye vanligere enn mobbing av tynne som ofte blir sett på som "flinke og selvdisiplinerte". Det er nok ikke uvanlig at noen f.eks. kommenterer om andre at det der burde de vel ikke spise, himle med øynene og utveksle blikk når andre forsyner seg, at de sikkert ikke har det godt med seg selv eller har selvdisiplin siden de har ti kilo for mye osv.
Virginia. Skrevet 25. august 2013 #24 Skrevet 25. august 2013 Venninna mi og jeg diskuterte akkurat det i går. Hun har vært overvektig mer eller mindre hele livet, og også en jojoslanker. Det er aldri noen som har kalt henne tykk, eller feit eller kommentert hvor masse hun spiser eller at hun ikke gjør noe for å bli mindre. For 9 mnder siden tok hun gastric bypass operasjon. Hun har nå gått ned 35 kilo og er under normalvekt. Hun er slank, og selvfølgelig er kontrasten stor. Fra str. 44 til 34. Allerede for 15 kilo siden begynte folk rundt og kommentere at hun var blitt så tynn, hun var flink og at hun måtte stoppe nå. Ikke gå ned mer. Da synes hun det var litt stas. Hun likte å gå i butikkene å lete etter str. small og måtte bytte ut garderoben. Hun spiste mindre, brukte mindre penger på usunn mat og heller mer på klær. I går når hun var hos meg fikk jeg høre sannheten om det. Om å bli så tynn. Foreldre i bhg kommenterer at oi så tynn du har blitt. Gode venninner forteller at du ser syk ut, du må ikke gå ned mer fordi det er ikke sunt, du må spise mer osv. Hun kunne fortelle at det såret. Hun har tatt valget om operasjonen selv, og visste om konsekvensene. Men det sårer når folk sier slik. Hun får ikke i seg mer mat, og selvfølgelig er hun litt redd for å legge på seg igjen. Det er en stor belastning med en slik operasjon, og en vil jo gjerne lykkes. Aldri hadde hun opplevd at noen la seg oppi hvordan hun levde og spiste når hun var overvektig. Men nå, når hun er slank tror hver en mann at de har rett til å fortelle henne hva og hvordan hun kan gjøre ting bedre. Jeg forstår det ikke. Folk burde passe på seg selv og ikke legge seg oppi med mindre de blir spurt. Det er ikke alle som uten videre kan velge hvordan vekta er. Og det er vanskelig for mange å holde den på et ønsket nivå. Det er ikke greit å kommentere verken undervekt eller overvekt mener jeg! Str 34 er veldig lite dersom hun er over 1.60 høy.... Selv om jeg mener at det er uakseptabelt å mobbe eller kommentere på en negativ måte både de som er veldig tynne eller veldig tykke, så hadde jeg nok absolutt sagt fra av bekymring hvis en jeg sto litt nær så ut til å vise tegn på at hun var i ferd med å utvikle anoreksi. Anonymous poster hash: c3374...ab8 Skulle ikke være anonym. Ikke at det betyr noe, men hun er en del under 160 cm faktisk Ok . Har selv vært en str. 34 en gang i tiden og er under 1.60 høy. Var absolutt slank, men med slik høyde er str. 34- 36 ganske naturlig.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #25 Skrevet 25. august 2013 Det presiseres ofte i denne tråden at det ikke er ok å mobbe noen "på grunn av utseende". Er det egentlig ok å mobbe i det hele tatt? Er det mer ok å mobbe en som røyker enn en som er tjukk? Begge delene handler om viljestyrke. Ja, noen få overvektige kan ikke hjelpe for det pga sykdom, på samme måte som noen er mer genetisk disponert for avhengighet enn andre. Er det ok å mobbe noen som er generelt "mindre begavet" og ikke fremstår som så altfor smart? Dette er jo ikke noe man kan noe for. Er det ok å mobbe noen pga yrkesvalg? Det skjer her inne hele tiden. Eller hva med politisk tilhørighet? Hvor mange merkelapper har ikke blitt satt på mennesker her inne i politiske diskusjoner? Før dere kritiserer noen for å mobbe en bestemt gruppe, f.eks. tynne eller overvektige, gå litt i dere selv. Er det INGEN mennesker eller grupper av mennesker dere mobber og/eller snakker nedlatende om? I min verden er ALL mobbing stygg, uanhengig av hvilken gruppe offeret tilhører. Derfor får jeg en litt vond smak i munnen når jeg leser denne tråden hvor alle er så skinnhellige og er så imot mobbing. I denne mobbingens høyborg er jeg sikker på at nesten samtlige av dere har bidratt til mobbing selv. Bare sikkert mot en gruppe mennesker dere mener det er mer stuerent å mobbe. Anonymous poster hash: 16d23...db2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå