Gå til innhold

noen som vet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

ang. NAV. de som ikke gidder å komme med saklige svar kan la være å lese...og skrive ;-)

her er min sak: jeg var ferdig med fødselspermisjon i februar i år. etter det har jeg vært arbeidsledig og mottatt dagpenger. vi venter barn igjen nå i oktober og jeg skal sende inn papirer om foreldrepenger. har forstått at det er nye "regler" for permisjon nå, at pappan har rett på mer osv. har prøvd å bli klokere ved å lese om dette på nav sine sider, men jeg syns det er så vanskelig å tyde hva det egenlig betyr. derfor spør jeg her inne.

kan jeg ta permisjon 3 uker før fødsel til og med 6 uker etter fødsel, for så å gå over på dagpenger igjen hvis jeg ikke finner meg jobb med det første? altså slik at pappan kan ta permisjon resten av tiden med foreldrepenger?

jeg vet at det var et krav før om at mor måtte ut i arbeid eller ta utdannelse mens far hadde permisjon, men utfra hva jeg har skjønt så gjelder ikke dette lenger. har lest noe om at vi kan velge selv hvor mange uker vi vil ha hver i fellesperioden.....

ble visst litt langt dette her, men håper noen kan ta seg tid :-)

Anonymous poster hash: 5033d...32d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ringe de?

De på tlf vet ofte mer eller kan sette deg over til en som kan, jmf uvitenheten som ofte er hos de som sitter på nav kontorene.

Anonymous poster hash: 90606...963

Skrevet

ang. NAV. de som ikke gidder å komme med saklige svar kan la være å lese...og skrive ;-)

her er min sak: jeg var ferdig med fødselspermisjon i februar i år. etter det har jeg vært arbeidsledig og mottatt dagpenger. vi venter barn igjen nå i oktober og jeg skal sende inn papirer om foreldrepenger. har forstått at det er nye "regler" for permisjon nå, at pappan har rett på mer osv. har prøvd å bli klokere ved å lese om dette på nav sine sider, men jeg syns det er så vanskelig å tyde hva det egenlig betyr. derfor spør jeg her inne.

kan jeg ta permisjon 3 uker før fødsel til og med 6 uker etter fødsel, for så å gå over på dagpenger igjen hvis jeg ikke finner meg jobb med det første? altså slik at pappan kan ta permisjon resten av tiden med foreldrepenger?

jeg vet at det var et krav før om at mor måtte ut i arbeid eller ta utdannelse mens far hadde permisjon, men utfra hva jeg har skjønt så gjelder ikke dette lenger. har lest noe om at vi kan velge selv hvor mange uker vi vil ha hver i fellesperioden.....

Nei. Du kan fortsatt ikke være hjemme når far tar av fellesdelen. 

Anonymous poster hash: b00f0...a66

Skrevet

Og så er morskvoten nå 14 uker.

Anonymous poster hash: b00f0...a66
Skrevet

det er 14 uker som er forbeholdt mor og samme til far, men det betyr vel ikke at man MÅ ta 14 uker????

Skrevet

Far må også ta sin del før perm med barn nr 2 starter, ellers mister dere den.

Anonymous poster hash: 60141...786

Skrevet

ang. NAV. de som ikke gidder å komme med saklige svar kan la være å lese...og skrive ;-)

jeg vet at det var et krav før om at mor måtte ut i arbeid eller ta utdannelse mens far hadde permisjon, men utfra hva jeg har skjønt så gjelder ikke dette lenger. har lest noe om at vi kan velge selv hvor mange uker vi vil ha hver i fellesperioden.....

Her kommer ett av de svarene du ikke vil ha... Jeg håper inderlig at det du beskriver ikke er mulig. Du mener seriøst at staten skal betale for at begge to skal dingle hjemme???

Anonymous poster hash: f2af7...d0e

Skrevet

Du kan nok ikke gå hjemme med dagpenger mens far er i permisjon desverre. og far vil miste sine uker med permisjon fra 1 barnet om han ikke har tatt ut dette før nummer 2 kommer. du vil få foreldrepenger ut i fra hva du nå har fått i dagpenger og du har 14 uker som er forbeholdt deg, pluss de 3 ukene før fødsel. hadde jeg vært deg hadde jeg tatt permisjon så lenge som mulig, og så begynnt å jobbe når permisjon var over med nr 2. da kan far komme og ta sin del av permisjon. :)

Skrevet

hvem i huleste helvete har sagt at begge skal være hjemme og dingle??????????!!!!!!!

jeg spør et uskyldig spørsmål om det er mulig å kun ha noen få uker permisjon for så å ut og jobbe, men selvfølgelig ha mulighet for dagpenger en periode hvis jeg ikke får meg jobb med en gang!!!!!! 

jeg betaler da skatt som de fleste andre så hvorfor skal ikke jeg få mulighet til å betale regninger selv om jeg for tiden er uten jobb???

jeg blir så utrolig frustrert når man blir angrepet sånn bare for at man prøver å finne ut hvordan man skal gjøre ting.....beklager at jeg ikke er perfekt og beklager at jeg prøver å komme meg ut i jobb i stedet for å være hjemme med barna til de er konfirmert! takk for meg

Skrevet

Trur det er slik at mor og far har 14 veker kvar. Viss du ikkje vil ta ut dine 14 veker vil de gå glipp av dei. (Same reglar som for far) men eg kan ikkje garantere at eg ikkje har missforstått noko... Ta deg ein tur på nav og høyr med dei!

Elles trur eg du må ha tent pengar for å ha rett på permisjonspengar.

Skrevet

Du må ta ut 14 uker. Resten kan far ta (14 uker + fellesperioden). Og så har du aktivitetsplikt når far er hjemme den delen som er felleskvote. Altså, du kan "gå" 28 uker hjemme, men resten av tiden må du finne deg jobb eller studere. 

Dagpenger er likestilt som lønn, ang. kommentaren om retten på permisjonspenger. 

Skrevet

okei, takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...