Gå til innhold

brystkreft eller ufarlige kuler i brystet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Er 23 år og har fått en kul under brystvorten på 4×0,5 cm..ganske avlang:)

Er veldig bevegelig, følger liksen resten av brystet:) ikke vond, er så redd for brystkreft:(

Var hos legen i går, og hun ville se det an en måned før vidre utredning.

Noen med erfaring?

Anonymous poster hash: b9fe6...6d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulif for oss å vite da vi ikke har røntgensyn. Det eneste man kan gjøre er å undersøke den med mammografi eller ultralyd. Eventuelt MR i stedet for mammo siden du er så ung.

Det kan være en cyste. Det kan være noe annet.

Ammer du nå kan det være tette melkeganger eller abcess.

Har noen i familien hatt brystkreft?

Anonymous poster hash: 9f139...3cd

Skrevet

Ja det er jo umulig for dere:/

Ammer ikke, slutter for 2-3 måneder siden. Bynt på p-piller for 1 måned siden.

Ingen i familien som har hatt brystkreft.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan det er med bryster, men jeg vet at mange kan ha ufarlige fettklumper under huden. Fettklumpene kan man som oftest flytte på, det kan man ikke med svulst... Det sa i hvert fall min lege da jeg sjekket en liten fettklump jeg har. Men, viktig å få det sjekket uansett!

Anonymous poster hash: 37490...03c
Skrevet

Ikke for å skremme. Men alltid få sjekket ut klumper i brystet, aldri ta det forgitt at det bare er noe ufarlig. Ei god venninne ble sendt av fastlegen til sykehus for utredning pga av en klump i brystet. Spesialisten avfeide det med bare en hoven melkekjertel og hun ble ikke mer undersøkt enn at han kjente på den. Hun slo seg ikke til ro, og reiste til privat sykehus for utredning av egen lomme, og det viste seg at hun hadde agressiv brystkreft.

HELDIGVIS ble det oppdaget tidlig slik at det ikke var spredning, men om hun hadde slått seg til ro med en hoven melkekjertel hadde historien hatt en annen vending. 

Så alltid få undersøkt klumper med mammografi og UL, samt evt biopsi om det er noe usikkert. Brystkreft trenger ikke være arvelig!

Anonymous poster hash: 4e836...f5f
Skrevet

Ikke for å skremme. Men alltid få sjekket ut klumper i brystet, aldri ta det forgitt at det bare er noe ufarlig. Ei god venninne ble sendt av fastlegen til sykehus for utredning pga av en klump i brystet. Spesialisten avfeide det med bare en hoven melkekjertel og hun ble ikke mer undersøkt enn at han kjente på den. Hun slo seg ikke til ro, og reiste til privat sykehus for utredning av egen lomme, og det viste seg at hun hadde agressiv brystkreft.

HELDIGVIS ble det oppdaget tidlig slik at det ikke var spredning, men om hun hadde slått seg til ro med en hoven melkekjertel hadde historien hatt en annen vending.

Så alltid få undersøkt klumper med mammografi og UL, samt evt biopsi om det er noe usikkert. Brystkreft trenger ikke være arvelig!

Anonymous poster hash: 4e836...f5f

Takk for svar, tror jeg lir og bestille ny time på mandag, klare ikke gå en måned og vente om den blir mindre:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...