Gå til innhold

Spørsmål om jernmangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man går til legen fordi man generelt er i dårlig form, og det viser seg at man har jernmangel, og man får jernpiller, hvor lang tid tar det før de begynner å virke og man blir i bedre form

Anonymous poster hash: ae1cf...a9e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta litt tid om jernmangelen har vore såpass at den går utover hemoglobinnivået. Først skal kroppen ta opp jernet, deretter auke hemoglobinproduksjonen for så å lage raude blodceller.

Men det er ikkje sikkert jernnivået ditt har vore så lavt, eg ville ikkje tatt det for gitt at jernmangelen var årsaka til at du er i dårleg form og jerntablettar løysinga.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Etter min erfaring virker det etter et par dager. Men ikke drikk det ned med melk, og prøv å kutte ned kaffe inntaket da dette gjør at jernet ikke taes så godt opp i blodet. Ta også c vitamin til. Eventuelt drikk appelsinjuice eller spis appelsin. Jeg drikker ikke så mye juice og skorter litt på frukt nå. Så da tar jeg c vit tilskudd.

For at jern skal taes opp i blodet trenger det litt c vit hjelp. Er veldig normalt for kvinner i fruktbar alder å mangle litt jern fra tid til annen. Mamma sa faktisk også noe lurt, at stek maten i jernpanne! For faktisk (!!) så får man i seg jern på de måten også.. Jeg syntes det hørtes rart ut, men samtidig logisk..

Du skal heller ikke ta jern tilskudd lenge. Du har vel fått time til oppfølgings blodprøve taking?

Skrevet

Jeg har hatt jernmangel flere ganger. Noen ganger har jeg kommet meg mye i løpet av mindre enn en uke, men en gang tok det tre måneder.

Anonymous poster hash: c551c...1c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...