Gå til innhold

Så har jeg bestemt meg - det blir slankeoperasjon om tre uker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uææææ :P

Veldig skummelt å ha bestemt seg, men ser frem til å komme i gang også.

Valget falt på bypass da jeg har hørt mye positivt om det.

Er det noen her inne som har erfaring og ev råd til meg?

Anonymous poster hash: 8c15b...665
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt.

Ingen som har erfaring?

Skrevet

Anbefaler deg å søke opp gruppe på face som heter vektoperasjon. Super side! :)

Du bør gå på pulverkur/knekkebrødkur på max 1000 kcal pr dag de to siste ukene før opr fordi leveren må skrumpe inn litt så de kommer til der inne. Men sånt har du vel fått info om?

Etter opr må du opp og røre på deg fortest mulig. Du må ha blodfortynnende sprøyte i 10 dager etter opr.

Den første uka kan du kun ha i deg flytende drikke, suppe uten klumper og yighurt. Uke to, tre og fire most mat, også knekkebrød som du tygger minst 25 ganger før du svelger. Etter det prøver du deg fram med vanlig mat. Sørg for fin balanse næringsmessig. Du må ha minst 60g proteiner daglig, så ta tilskudd.

Skal ikke løfte tungt de første ukene, samme rutine som ved f.eks keisersnitt. Mosjon viktig fra dag en, men begynn forsiktig. Du kan oppleve treg/manglende avføring de første ukene, kjøp da laktalose på apotek, eller prøv sviskedrikk/mos eller biola. Vil bli normalt i takt som matmengden økes. Du vil mulig føle sult når du begynner med mosamat. Ikke fortvil, det går over.

Av og til opplever du å stå stille på vekten. Da prøver du å drikke mer vann. Evt spiser du for lite, prøv å øke mengden.

Du vil få stor glede av vektnedgang. Bruk tiden godt til å lære deg gode vaner, for gratisnedgangen forsvinner etter to år, da begynner tarmen å ta opp ting igjen, da er det viktig å tenke kcal, sunt og trening.

Masse lykke til :)

Skrevet

IKKE TA BYPASS!!!! Ta SLEEVE! Vær så snill!! 

Anonymous poster hash: 3f377...8a2
Skrevet

Hvorfor mener du det er så viktig å ta sleeve i steden for bypass?

Anonymous poster hash: 59568...d04

Skrevet

Trenger nok litt mer info før jeg går imot kirugens anbefaling, gitt :)

Hvorfor føler du så sterk at bypass er feil?

Hi

Skrevet

Kirurgen jeg snakket med sa at bypass var den mest utprøvde metoden, men at studier fra utlandet viste at sleeve hadde tilnærmet like resultater de siste årene.

Det som gjør at jeg har valgt bypass er at med den metoden kan man reversere inngrepet om bivirkningene skulle bli for plagsomme, mens med sleeve fjerner man fysisk store deler av magesekken og den får man aldri igjen.

Med sleeve er det også ganske vanlig å plages med sure oppstøt, noe som ikke skjer med bypass.

Jeg har snakket med folk som har tatt bypass og som er fornøyde med valget, derfor vippet pilen i den retningen for meg også.

Hi

Skrevet

Du bør gå på pulverkur/knekkebrødkur på max 1000 kcal pr dag de to siste ukene før opr fordi leveren må skrumpe inn litt så de kommer til der inne. Men sånt har du vel fått info om?

Etter opr må du opp og røre på deg fortest mulig. Du må ha blodfortynnende sprøyte i 10 dager etter opr.

Den første uka kan du kun ha i deg flytende drikke, suppe uten klumper og yighurt. Uke to, tre og fire most mat, også knekkebrød som du tygger minst 25 ganger før du svelger. Etter det prøver du deg fram med vanlig mat. Sørg for fin balanse næringsmessig. Du må ha minst 60g proteiner daglig, så ta tilskudd.

Skal ikke løfte tungt de første ukene, samme rutine som ved f.eks keisersnitt. Mosjon viktig fra dag en, men begynn forsiktig. Du kan oppleve treg/manglende avføring de første ukene, kjøp da laktalose på apotek, eller prøv sviskedrikk/mos eller biola. Vil bli normalt i takt som matmengden økes. Du vil mulig føle sult når du begynner med mosamat. Ikke fortvil, det går over.

Av og til opplever du å stå stille på vekten. Da prøver du å drikke mer vann. Evt spiser du for lite, prøv å øke mengden.

Du vil få stor glede av vektnedgang. Bruk tiden godt til å lære deg gode vaner, for gratisnedgangen forsvinner etter to år, da begynner tarmen å ta opp ting igjen, da er det viktig å tenke kcal, sunt og trening.

Tusen takk for et godt og opplysende svar.

Har du selv tatt operasjonen, ev hvor lenge siden og hvor mye har du gått ned?

Jeg håper på å miste ca 40 kg :)

Skrevet

Ja, råder deg til å legge om livsstilen i god tid før operasjon.

Anonymous poster hash: d0b9e...460

Skrevet

Ja, råder deg til å legge om livsstilen i god tid før operasjon.

Anonymous poster hash: d0b9e...460

Jeg har tre uker på meg :P

Men jeg vet hva som trengs og er megamotivert, så dette skal jeg klare.

Hi

Skrevet

... ;)

Skrevet

Du kan ikke gjøre om en bypass? De fjerner store deler av magesekken din, du har ca 20ml igjen, og de kobler om tarmen. Det er permanent. Går på kurs på aker nå så det er jeg sikker på. Med sleeve har du mer magesekk. Men dette er en permanent løsning. Du kan ikke angre i ettertid.

Anonymous poster hash: 7341c...5f5

Skrevet

Jeg ble veldig plaget med magesmerter etter gp. Etter to år med smerter hvor legen ikke trodde helt på meg utviklet det seg til galleblærebetennelse. Ble akutt innlagt i 14 dager og senere operasjon. Ble helt frisk etterpå.

Jeg angrer ikke, skulle bare ønske jeg slapp to år med smerter.

Vil bare tipse deg om å følge med hvis du får mye smerter etterpå.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg synes at alle som skal igjennom en av disse operasjonene virkelig skal lese seg opp på det. Og ikke spøre på et anonymt barnimagen-forum. Jeg har vært på venteliste i snart to år-og nå nærmer det seg min tur. Jeg hadde ikke tatt gastric bypass om jeg hadde fått det slengt etter meg engang!

Muligheter for sure oppstøt etter sleeve?! Jaha, hva med pypass? Tarmslyng, vitaminmangel, dumping +++++

Sure oppstøt kan man forhindre både med tabletter og kost. Og jeg vil påstå at det er et LITE problem iforrhold til de som kan komme av gbp. Med gbp kan man få problemer  mange år etterpå. Når sleeven har grodd, så har den grodd. 

Sleeve viser like gode vektresultater som gbp, man slipper å gå på vitaminer og b12 sprøyter resten av livet, det er en mye mildere operasjon for kroppen, anatomien forandres ikke. Man har like store sjangser for å legge på seg av begge operasjonene. Så hvorfor risikere å kunne legge på seg samtidig som man kanskje må leve med smerter itillegg ved gbp? Nei, vettu. Ta sleeve. 

Både legen, sykepleieren og kirurgen min anbefalte meg dette. Men jeg hadde bestemt meg fra før, da jeg har lest meg ihjel på dette...

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for et godt og opplysende svar.

Har du selv tatt operasjonen, ev hvor lenge siden og hvor mye har du gått ned?

Jeg håper på å miste ca 40 kg :)

Jeg tok sleeve i mars. Jeg ville ha bypass, men psykologen var redd for at jeg ikke ville takle evt plager. Er mye mindre risiko og plager ved sleeve enn ved bypass. Og jeg er jo fornøyd jeg, har jo gått ned mye allerede, snaart 40 kg minus, har 5-10 kg igjen før jeg er fornøyd. Men jeg sprudler av energi og livsglede og det håper jeg du også vil :)

Skrevet

Hei! For tre dager siden er det nøyaktig et halvt år siden jeg tok gbp hos Aleris!

Jeg er 164 cm, og var 126 kg!!!

Jeg hadde en BMI på 46,8 mener jeg å huske! På 6 mnd.dagen hadde jeg gått ned 38,4 kg!!

Jeg ville aldri i verden ha anbefalt sleeve! Jeg snakket med flere på Aleris som har tatt sleeve og de angrer! Uforklarlige magesmerter, halsbrann non stop, vanskelig å få i seg mat....lista er lang!

Det er ikke magisk å ta gbp heller, det skal sies!

Jeg dumper ofte, da i form av hjertebank, skjelving, svetting, følelsen av å ha ekstremt høy feber, kvalme og brekninger, sovedumping, og jeg har vært nær ved å svime av to ganger. Den vanligste plagen for meg er kvalme...det er så og si hver dag!

Dette gir en form for spisevegring, jeg spiser slett ikke 6 måltider om dagen, det makter jeg ikke...men sakte har jeg klart å øke fra to til tre ganger...og noen ganger spiser jeg fire måltider..

Jeg dumpet mye mer for bare to-tre mnd siden enn jeg gjør nå, så det blir bedre :)

Det er også en myte at du blir fort mett! Jeg har ikke kjent metthetsfølelse siden før operasjonen. Jeg spiser til jeg får beskjed fra munnen om at det er nok. Da får jeg en følelse av at "spiser du en bit til blir du kvalm", og da makter jeg bare ikke mer, uasnett hvor god maten er.

Maten er ikke noe å kose seg med lenger, mat blir bare noe du må ha for å funke..

Jeg angrer ikke, men jeg må ærlig innrømme at de tre - fire første mnd ikke er så greie..men det blir bedre :)

Send meg gjerne en mail :) [email protected]

Anonymous poster hash: d9164...641
Skrevet

Har du forsøkt å slanke deg skikkelig og trene?

Slanke operasjon fikser jo ikke hodet og 95% sitter der.

Jeg trengte å gå ned i vekt. Masse. Jeg bare bestemte meg for at nok er nok. Nå har det gått 3,5 mnd og jeg har gått ned 23 kilo. Jeg spiser bare sunt og trener hver dag.

Anonymous poster hash: 0e639...5b0

Skrevet

Har du forsøkt å slanke deg skikkelig og trene?

Slanke operasjon fikser jo ikke hodet og 95% sitter der.

Jeg trengte å gå ned i vekt. Masse. Jeg bare bestemte meg for at nok er nok. Nå har det gått 3,5 mnd og jeg har gått ned 23 kilo. Jeg spiser bare sunt og trener hver dag.

Anonymous poster hash: 0e639...5b0

Hadde det 'bare' vært så enkelt for alle, hadde man jo ikke trengt slankeoperasjoner i det hele tatt.

Unnskyld meg, men dette var et veldig oven-fra-og-ned svar.

SELVSAGT har man prøvd det meste før man går til det skrittet å ta en operasjon som kommer til å påvirke en resten av livet.

Herrefred!

Skrevet

Kirurgen jeg snakket med sa at bypass var den mest utprøvde metoden, men at studier fra utlandet viste at sleeve hadde tilnærmet like resultater de siste årene.

Det som gjør at jeg har valgt bypass er at med den metoden kan man reversere inngrepet om bivirkningene skulle bli for plagsomme, mens med sleeve fjerner man fysisk store deler av magesekken og den får man aldri igjen.

Med sleeve er det også ganske vanlig å plages med sure oppstøt, noe som ikke skjer med bypass.

Jeg har snakket med folk som har tatt bypass og som er fornøyde med valget, derfor vippet pilen i den retningen for meg også.

HiAnonymous poster hash: 8c15b...665

Selfølgelig får du dette svaret.

Jeg vil ha deg som pasient pga PENGER

Anonymous poster hash: 4443f...754

Skrevet

HiAnonymous poster hash: 8c15b...665

Selfølgelig får du dette svaret.

Jeg vil ha deg som pasient pga PENGER

Anonymous poster hash: 4443f...754

Det er vel ca samme pris på begge metodene?

Skrevet

Jeg tok gastric bypass for 5,5 år siden og har ikke angret. Den første tiden var tøff, det var vanskelig å få i seg nok næring og jeg var mye kvalm, men det gikk seg til etter noen måneder. Har ikke hatt noen store problemer i ettertid, men må ta vitamintilskudd. Har hatt et par perioder der jeg har slurvet med vitaminer, og da har jeg fått plagsomme mangler. Gikk ned 40 kg, og gikk så litt opp igjen. Er stabil på vekten nå, ca 35 kg mindre enn ved operasjon. Masse lykke til! :)

Anonymous poster hash: 2b03a...224

• 5 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk det med deg da Hi? :)  Ei uke til min sleeve. 

Hadde ikke valgt GBP om jeg hadde fått den slengt etter meg engang. 

Skrevet

hva er prisen på disse opprasjonene ?

Anonymous poster hash: 11411...1d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...