Gå til innhold

Noen flere som blir "syk" hver gang de blir forkjølet?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo helt vanlig å bli forkjølet, og tror ikke jeg blir det noe særlig oftere enn andre (ca 4-6 ggr/år). Starter som regel med sår hals et par dager plus noen dager med snørr. Så etter 3-4 dager når andre begynner å bli friske, blir jeg først voldsomt tett i nese og bihuller. Produserer enorme mengder tykt grønt snørr og har vondt i hodet. Etter ytterligere noen dager kommer hosten. Først tørr og irriterende, deretter mye  slim. Hoster ofte døgnet rundt, gjerne flere uker. Som regel ingen feber, men har fått bronkitt og lungebetennelse flere ganger og har da fått høy feber etter hvert. En "vanlig" forkjølelse varer for meg typisk i minst 14 dager, og jeg er da syk selv om man ikke kan være borte fra jobb så lenge. Snørrer og hoster voldsomt så er jo ikke videre hygienisk heller. Er skikkelig lei av det her og lurer på om det egentlig er normalt. Hvis jeg går til legen får jeg som regel beskjed om at det kun er virus, hvis jeg da ikke har bronkitt eller lungebetennelse. Flere som har det sånn her, og eventuelt noen tips til å forkorte sykdomsforløpet?

Anonymous poster hash: 79eff...b63
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med bihulene, og blir pottetett hver gang jeg blir forkjølet. Forkjølelse fører med seg sprengende følelse i hele hodet, vondt i tennene og vondt i hodet. Og også enorme mengder snørr som du beskriver:( Det varer ofte i et par uker. Me jeg får svært sjelden feber, og går alltid på jobb selv om det er fryktelig slitsomt...

Ingen gode råd dessverre..:(

Anonymous poster hash: fa876...8ec
Skrevet

Hæ? Du må da få en sykemelding av legen når du er så dårlig, og for syk for jobb?

Dette er jo ikke bare en "vanlig, liten forkjølelse"!

Anonymous poster hash: c6be2...5ed
Skrevet

Må spørre om du røyker...? Jeg røyker selv, og har ofte bihulebetennelser og lange forkjølelser......

Anonymous poster hash: e0f6f...2e7

Skrevet

Jeg er ikke HI, men anonym #1 - jeg røyker ikke (ikke på fest heller).

Anonymous poster hash: fa876...8ec
Skrevet

Det er ikke normalt. Dvs, det er mange som har det slik, men det er et tegn på at immunforsvaret ditt ikke er optimalt. Ergo må du styrke immunforsvaret ditt! Og du må regne med å bruke tid på det.

Hvis du har brukt antibiotika (regner med deg siden du har lungebetennelser også) så må du ta minst én kur med gode tarmbakterier for å gjenopprette riktig bakterieflora i kroppen. Jeg ville begynt med BioCare eller Udos Choice - begge disse har kurer som er ment å bruke etter antibiotikakurer. Etter å ha brukt opp en slik kur (et glass) så ville jeg fortsatt noen måneder til på gode tarmbakterier, men da kan du bruke de "vanlige" fra samme merker.

I tillegg vil du ha nytte av å bruke Immiflex, sink og C-vitaminer for ytterligere styrke immunforsvaret. I perioder du er syk bør du øke inntak av C-vitamin.

Du bør ta en tur til legen og sjekke D-vitaminnivået ditt. Er dette på under 100 bør du ta tilskudd av dette, da D-vit. er viktig for immunforsvaret. Høst og vinter bør du uansett ta D-vit., men ligger du lavt så bør du opp i betraktelig høyere doser enn ellers.

Du bør vurdere et multivitamintilskudd i tillegg.

Og så er det en ting du ikke kommer utenom hvis du vil styrke immunforsvaret, og det er å kutte ut sukker!!! Sukker hemmer immunforsvaret ditt!

Når du kjenner første symptom på en forkjølelse så bør du kutte alt av sukker og raske karbohydrater umiddelbart, og holde deg unna dette frem til du kjenner at du enten ikke er blitt syk likevel eller at du er blitt frisk igjen. Hvis du er veldig obs på dette så kan du faktisk unngå en forkjølelse helt.

Du bør selvfølgelig spise sunt, mye grønnsaker, nok riktig fett og gode proteinkilder.

Jeg anbefaler deg også å lese litt om pH-balanse i kroppen.

Virus og bakterier liker seg i surt miljø, så greier du å holde kroppen i riktigere pH-balanse (mer basisk) så vil du bare der redusere risikoen for å bli syk - da gjelder det inntak av grønnsaker, evt også f.eks. bruke kamutgress i tillegg.

Hvis du etter å ha fulgt dette likevel fortsetter å være plaget så ville jeg ha sjekket evt. matintoleranser, evt sopp i systemet (man kan sjekke om man har sopp i bihulene, mange feilbehandles nemlig når de får antibiotika mot bihulebetennelse - hvis denne er forårsaket av sopp blir man på sikt verre av antibiotika, dvs, får stadig hyppigere tilbakefall).

Anonymous poster hash: b3fa9...be2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...