Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Vi skal ha takst på boligen idag for vi har totalrenovert boligen etter vi kjøpte for snart 1 år siden (gammelt hus fra 1950). Når vi startet her i oktober i fjor renoverte vi først kjelleren om til leilighet for å kunne bo der mens vi renoverte resten av huset. Så nå er alt splitter nytt. Nå var jeg nettopp nede for å sjekke hvordan leiligheten var til megler kommer, og er mildt sagt sjokkert. Vi har hatt leieboer der siden 1.mars, han er en rolig ungkar og betaler i tide så har vært veldig fornøyd. Problemet er bare at leiligheten er helt grusom nå. Alle dørene er brune rundt kanten der man tar av nikotin (han røyker utenfor). Hvitevarene som fulgte med er ripete og bulkete (nye hvitevarer). Hele kjøkkengulvet er full av boss og kagger med hjemmebrent. Det stinker skikkelig der nede, men det er jo bare til å lufte håper jeg. Satt alt på vidt gap nå. Gulvene er møkkete, klissete og fulle av riper/hakk. Vi la jo nytt for knapt 1 år siden!! Hardføre laminat, så det skal tåle en del. Vi har samme her oppe og det viser ingenting etter to små barn og hund. Dette med møkkete gulv og dritt andre steder kan jo vaskes og støvsuges osv. Men hva med gulvet? Og de nye hvitevarene? Er det slitasje man må regne med på så kort tid? Kan vi "kaste" han ut? Anonymous poster hash: abe36...b9c
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 hvitevarene har ikke noe å si for taksten. slitasje som riper etc påvirker, men gjør ikke de store utslagene. Anonymous poster hash: 064d3...39c
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Hva sa leieboeen da? Regner med at han var hjemme og visste om at du skulle inn Anonymous poster hash: c613a...11d
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Så lenge han betaler i tide og ikke er til sjenanse, sliter dere veldig med å kaste ham ut. Men regner med dere har kontrakt med ham og den kan dere jo la være å fornøye? Så lenge dere ikke skal bruke leiligheten selv, kan dere ikke si opp en leiekontrakt uten veldig god grunn. Men snakk nå med leieboer og be han rydde og vaske til dere skal ha takst. Og gi beskjed at dere hadde satt pris på at han ryddet og vasket med jevne mellomrom. Hvordan han har klart å ripe og bulke hvitevarer aner jeg ikke. Men har han betalt depositum? Hvis det er så gale at dere må skifte hvitevarene, så kan depositum brukes til det, mener jeg å tro. Anonymous poster hash: 35538...bc8
Kanelbolla Skrevet 21. august 2013 #5 Skrevet 21. august 2013 Dere tok vel depositum på 3x månedsleie? Det er dette det skal brukes på. Det som IKKE kommer av normal slitasje. Det står vel i kontrakten at han skal holde leiligheten vedlike? Dette har han brutt om det er så skittent og slitt.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #6 Skrevet 21. august 2013 Vi tok dep. på 1 mnd bare, 6000 betaler han inkl strøm, internett og tv. Leiligheten er 60kvm + bod og egen parkering. Vi gav han beskjed for to dager siden at vi skulle ha takst i dag så han skulle vaske og rydde, men den gang ei........ HI Anonymous poster hash: abe36...b9c
snøsnø Skrevet 21. august 2013 #7 Skrevet 21. august 2013 Det meste av det du beskriver har ikke så mye å si for taksten. MEN jeg håper inderlig at du var så klok at du tok bilder av leiligheten før han flyttet inn! Dette er skader han må dekke. Så spørs det på kontrakten. Er det iberegnet "normal slitasje" - at huseier skal stå for det eller leieboer? Bulkete osv det må dere diskutere med ham. Dere står mye sterkere om dere har bilder. Dere må også snakke med ham om at jevnlig renhold hører med til hans plikter som leietaker for å hindre unødig slitasje. Hvis han ikke hører på det øret, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med Huseiernes landsforbund (for dere er vel medlem der?) og få bistand fra advokat der.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #8 Skrevet 21. august 2013 er vel ikke så mye dere kan gjøre nå før taksten annet enn å vaske og rydde.. depositum og en god (og lovlig) kontrakt er helt elementært i utleiebransjen. Anonymous poster hash: 064d3...39c
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #9 Skrevet 21. august 2013 Ja, vi er medlem av huseierens landsforbund, vi har også kontrakten derifra. Tok vel ikke spesifikt bilder av leiligheten før han flyttet inn, men den var jo splitter ny, så null slitasje, splitter nye hvitevarer osv. HI Anonymous poster hash: abe36...b9c
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #10 Skrevet 21. august 2013 Jeg fatter ikke at folk ikke blir flau? Hvordan denne mannen kan slippe inn sin husvert i en slik leilighet? Fysjameg, jeg hadde skammet meg ut av det blå! Jeg kan ikke så mye om takst, men det høres virkelig ut som om det har skjedd mer slitasje enn normalt. Vi har et barn og ingen av leilighetene vi har leid har hatt store skader i f.eks gulv, ei heller hvitevarer for den saks skyld, etter vi har bodd der over flere år! Utrolig kjipt at slikt skulle skje med en nyrenovert leilighet.. Dere kan nok ikke kaste ham ut, det skal en del til for å si opp leieboer. Les husleieloven, utrolig viktig å kunne denne! Anonymous poster hash: ae520...ad2
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #11 Skrevet 21. august 2013 Takk for svar #10. Det er akkurat sånn jeg føler det. At han ikke er flau. Mannen vil kaste han ut.. HI Anonymous poster hash: abe36...b9c
Heklemamma Skrevet 21. august 2013 #12 Skrevet 21. august 2013 Det skal mye til å kaste ut folk som betaler i tide, men dere kan si opp kontrakten hans med normal oppsigelsestid. det kan dere gjøre nårsomhelst. Og da kan dere oppgi det du nevner her som oppsigelsesgrunn. Tror neppe han kan gå til sak da, så lenge du kan dokumentere at leiligheten faktisk er så slitt som du hevder.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #13 Skrevet 21. august 2013 Det er bare 1 mnd oppsigelse, så da kan vi si han opp når vi vil eller? Trodde man måtte ha en spesiell grunn for at vi sa opp en leieboer. Uansett kommer vi aldri til å klare å leie ut leiligheten før han er flyttet ut og vi får ordnet den slitasjen som er blitt gjort på den korte tiden han har bodd der.. HI Anonymous poster hash: abe36...b9c
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #14 Skrevet 21. august 2013 Kan ikke mannen din si til han at ikke dere vil ha han boende der lenger? Han har vel ikke lyst til å bo i en leilighet hvor utleierne ikke liker han. Det hadde iallefall ikke jeg syns var veldig kjekt. Kanskje han flytter på eget initiativ Anonymous poster hash: 0c463...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå