Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Hei Jeg har ei lita tulle som fyller 6 år i morgen og saken er som følger: Grensa for skolekrets går ved nabohuset hvor vi bor. Slik at alle i bhg hun gikk i sokner til en annen/eller andre skoler enn hennes (vi hadde ikke tenkt så langt når hun fikk bhg plass). Hun begynte på skolen og SFO selvfølgelig nå i august. Vi fikk ikke vite om hvilken gruppe hun hadde før i går... Vi bor i et studentmiljø da den ene av oss studerer, og det har uheldigvis vært slik at alle vi kjenner (bortsett fra et par) flyttet fra byen i sommer. Så nå kjenner vi ikke så mange lengre. Hvordan ville dere ha lagt opp ei evt feiring? Prøvd å be dem i fra gruppa hennes (de er til sammen 18)på skola og ha hjemmefeiring eller feiring på lekeland (for første gang). Eller prøvd å skrape sammen dem som hun gikk i bhg med å feiret sammen med dem (4 stykker)? Hadde vi tenkt på dette før skulle vi arrangert bursdagen hennes før hun sluttet i bhg,men så langt rådde ikke klokskapen Takk for innspill Anonymous poster hash: 48343...346
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Ingen som har et innspill? Er så bekymret for at det ikke blir så mange som kommer hvis jeg inviterer dem fra skolen siden alt er så nytt... Er det noen som har noen erfaringer eller lignende å dele? Anonymous poster hash: 48343...346
storepus Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 Jeg hadde invitert begge delene jeg. Hjemmefest om dere har plass til det
Spire nr.2 <3 Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 Da ville jeg invitert de 4hun kjenner,og tatt de med på f eks lekeland!da blir det en stor opplevelse for barna,og de bryr seg overhodet ikke hvor mange de er på lekeland:-)
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Vi har tilnærmet samme problem. Vi velger faktisk å invitere litt færre, men de han har lekt med i fem år i barnehage. Han vil ha hjemmebursdag og vi orker ikke ha 25 gutter fra klassetrinnet hans som vi knapt kjenner. Bli kjent fest får klassekontaktene som helhet arrangere og vi blir gladelig med å hjelper til. Neste år blir det nok annerledes. Mye er nytt nå og vi som har barn født ved skolestart får løse dette på vår måte, syns jeg. Anonymous poster hash: 7bc99...5b0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 Vi hadde det lik da vår begynte i 1.klasse. Vi inviterte vennene i gata og ventet med skolebursdag til 2.klasse. Anonymous poster hash: ea4f2...4a3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Å invitere de i klassen hennes kan iallefall bli en positiv og god anledning til å bli bedre kjent, og finne på noe med dem hun skal gå i klasse med i sannsynligvis mange år framover i tid. Men kanskje bare jentene, så det ikke blir totalt kaos...? (Jeg kjenner jeg ikke hadde orka å hatt nærmere 20 seks-åringer i bursdag hjemme...!) Skjønner samtidig at du gjerne vil invitere de 4 hun kjenner også. Men dersom jeg som mamma måtte valgt, tror jeg at jeg hadde prioritert de hun nå går i klasse med. Men hva med jentene fra klassa + de 4 fra bhg, dersom det også er jenter? Anonymous poster hash: fe2d3...9cf
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Problemet her er at de fleste vennene i gata er flyttet... Men takk for innvending. Kanskje vi skal førhøre oss om tidligere venner og venninner i fra bhg og de få vennen vi har igjen her Er det noen som har prøvd å ha bursdag etter skoleoppstart, hvordan gikk det? Anonymous poster hash: 48343...346
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 #8 var meg, altså Hi Anonymous poster hash: 48343...346
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Jeg ville invitert de fra klassen, slik at du også har muligheten til å bli litt kjent med de barna ditt barn kommer til å prate mye om fremover. Barnet ditt får også en ekstra god sjangs til å bli bedre kjent, for bursdag med kaker og litt snop er det få barn som takker nei til selv om de ikke kjennere barnet godt enda. Greit å skrive på kortet at foreldre er velkommene på kaffe om de måtte ønske det også, da får du mulighet til å bli bedre kjent med foreldrene også. Og de barna som ikke tørr å dra alene kommer og de vet det er greit de har med foreldrene. Jeg måtte selv være med mitt ene barn i bursdag i 1klasse. Veldig skummelt med nye folk, så mamma måtte drikke kaffe og prate med de andre foreldrene som også måtte være med. Vi sattlitt utenfor og moren til bursdagsbarnet underholdt oss ikke. Hun ordnet med bursdagen, men vi var voksne mennesker som kalrte oss selv, Anonymous poster hash: 453d0...c86
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Så ikke siste mld som var send til meg Ja,tenker også på dette med at hun skal ha mange år sammen med denne klassen. Er bare redd for at mange foreldre synes de har nok med alt som foregår nå til å begynne med og at det blir mange som av den grunn ikke kan komme. Kanskje å utsette feiringen et par uker kan være en ide? Så flott med så mange fine tilbakemeldinger! Hi Anonymous poster hash: 48343...346
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Hva ønsker jenta selv, da? Synes kanskje de fire fra bhg pluss jentene i klassen hadde vært en god ide. Anonymous poster hash: e8de1...9a8
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 # 10 For en bra erfaring! Tror mer og mer at jeg kommer til å gå for en feiring sammen med dem fra 1.klasse når jeg ser den positive innstillingen til det her inne..Ville selv også vært positiv til å dra i bursdag med barnet mitt om det hadde vært vi som hadde motatt en invitasjon:) Må gjerne komme med flere erfaringer Anonymous poster hash: 48343...346
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Så ikke siste mld som var send til meg Ja,tenker også på dette med at hun skal ha mange år sammen med denne klassen. Er bare redd for at mange foreldre synes de har nok med alt som foregår nå til å begynne med og at det blir mange som av den grunn ikke kan komme. Kanskje å utsette feiringen et par uker kan være en ide? Så flott med så mange fine tilbakemeldinger! Hi Anonymous poster hash: 48343...346 Det syns jeg hørtes lurt ut Anonymous poster hash: fe2d3...9cf
Tipp topp Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 Vår har bursdag rett etter skolestart og i første klasse bodde vi utenfor skolekretsen da vi skulle flytte. Inviterte alle jentene i klassen hjem og synes det var veldig fin anledning til å bli bedre kjent. De beste vennene fra barnehagen ble invitert i egen feiring sammen med fettere og kusiner. Hadde absolutt invitert de i klassen hjem.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #16 Skrevet 20. august 2013 Du har jo en gylden anledning til å bli kjent med alle barna i klassen og dette standard for bursdagsfeiringer i klassen. Om du har anledning til å invitere dem hjem ville jeg gjort det. Terskelen for besøk blir lavere, de nye vennene har møtt dere og vet hvor jenta di bor, en morsom bursdagsfest er en fin markering av skolestart også. Om du ikke kan invitere alle, ville jeg kun invitert venner, for at ikke denne festen ( og manglende invitasjon) skal prege noens skolestart. Anonymous poster hash: f8d59...f1a
Kamomille Skrevet 20. august 2013 #17 Skrevet 20. august 2013 Vi hadde det akkurat slik i fjor! Vi valgte å invitere hele gruppa hjem til oss på bursdag. Synes det var en god anledning for ungene å bli kjent og får jenta vår å vise fram hjemmet sitt. Så inviterte vi alle foreldre til kaffe ved henting:) Det ble veldig vellykket og en god anledning for foreldre til å bli kjent med hverandre også!
Iiiiik Skrevet 20. august 2013 #18 Skrevet 20. august 2013 Jeg har to som har bursdag i august, den ene tidlig og den andre samme uke som skolen begynte. Valgte i begge tilfellene å invitere barna i klassen av samme kjønn. En utmerket sjanse til å bli kjent med barna i klassen og til å bidra til et miljø der alle inviteres.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #19 Skrevet 20. august 2013 Jeg har selv bursdag i august og husker fortsatt godt 7-årsdagen min. Vi inviterte alle jentene i klassen. Jeg kjente nesten ingen på forhånd, men det ble en super start på skoletiden for meg sosialt sett. Anbefaler dere å tenke framover i stedet for bakover, eller kanskje å ha en egen feiring med vennene fra barnehagen i tillegg? Anonymous poster hash: fb32e...c4b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #20 Skrevet 20. august 2013 Da vårt augustbarn feiret bursdag i fjor, delte han ut innbydelse til 13 gutter første skoledag. Jeg hadde på forhånd innhentet klasselista. Jeg hadde også et par innbydelser ekstra med meg i tilfelle den ikke var oppdatert. Det var kun en gutt som ikke kunne komme. Det ble en vellykket bursdag. Anonymous poster hash: b7b68...29e
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 20. august 2013 #21 Skrevet 20. august 2013 Her har jenta mi bursdag i september, så jeg har gått sammen med en gutt fra klassen( de gikk på samme avd i bhg) og vi feirer bursdagene sammen. Låner gamle bhg og ber hele klassen. Totalt 28 barn :-) Jeg er veldig imot å holde noen utenfor, og tenkte dette var en gylden anledning til å bli kjent med alle i klassen
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #22 Skrevet 20. august 2013 hei. Vi har 6 års dag denne uken. Og har invitert alle jentene i klassen. Som flere over her påpeker, det er jo en perfekt anledning til at flere enn f.eks bare de som gikk i bhg sammen blir kjent. Og det helt i begynnelsen av skoleåret! Vi har også tatt med 3-4 stk til venninner fra bhg/paralell klasse.Tilbakemeldingene fra foreldrene har vært at de er veldig positive!! Anonymous poster hash: b02b7...7f3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #23 Skrevet 20. august 2013 Her og har vi bursdagsjente, inviterer alle jentene men da med foresatte for lek og morro i nærområdet. Da er det trygt og godt, og både voksne og barn kan bli litt bedre kjent. Lager til med enkel mat og kake. :-) på denne årstiden er det null problem å være ute iallefall. Anonymous poster hash: 628d7...9c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå