Honningmelon Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Pga at hun har blodig diaré og feber. Legen mente det kom av et virus som irriterer tarmene og at det er derfor hun blør. Det jeg reagerte på var at hun hadde en CRP på 105. Blir det så høy CRP av et omgangssykevirus?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Jeg trodde at crp under 50 var virus (med andre symptomer), crp over 50 er bakterier og kreves antibiotika. Jeg ville undersøkt barnet raskt hos legevakt eller privatlege. Crp på 105 er mye. Anonymous poster hash: 3168d...faf
beibilykke Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Crp på 105 er jo kjempe mye!! Stakkar!!! . Ringe barneklinikk eller noe om du har det i nærheten?! Haddr aldri slått meg til ro med den vurderingen fra legen!
Mamma til tre gutter Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Detten hadde heller ikkje eg slått meg til ro med ring sjukehuset og snakk med dem...
GeeGee Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Nå må dere ikke stresse HI mer enn nødvendig, hun er nok bekymret som det er. Det går an å ha betydelig høyere CRP enn 105, selv om det selvfølgelig er et tegn på at jenta di ikke er frisk. Når det er sagt, antar jeg at legen visste om at CRP'en var 105? Sa hn at verdien var ok? Jeg vet dessverre ikke om en CRP på 105 er vanlig ved omgangssyke hos barn, så det kan jeg ikke uttale meg om. Skal dere tilbake for oppfølging, eller skulle du bare ta kontakt hvis det ikke var noen bedring? Jeg ville vært mer opptatt av temperatur og allmenntilstand. Klarer hun å drikke? Er bleiene tørre?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Min sønn hadde rota virus en gang, det var heftige saker, da var crp rundt 25-30 minnes jeg. Mener også at crp over 50 krever behandling, da det er bakterier og ikke virus. Men dette burde vel legen vite? Merkelig. Kan du ikke ringe ned på barneavd og høre? Anonymous poster hash: fa97a...e07
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Barn kan ha høy CRP ved virusinfeksjoner. Man kan ikke si at CRP over 50 krever behandling, det er helt feil, ev behandling kommer heller an på andre ting. Vurder henne heller utfra allmenntilstand, temperatur, urinmengde og ikke minst blodig diare.
2 prinser <3 Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Jeg hadde dratt på legevakten/ barneklinikken for en 2 vurdering.. ikke alltid disse allmenn legene har rett. Det har jeg selv fått erfare opptil flere ganger. Hadde ikke slått meg til ro med det svaret du fikk fra legen.
Gjest Ziva Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 Bor du i Akershus så tar du en telefon til barneakuttmottaket på ahus.
Kanutten83 Skrevet 19. august 2013 #10 Skrevet 19. august 2013 Hadde også bedt om en ny vurdering da crp over 50 betyr som regel at man må ha behandling. Crp under 50 er gjerne virus og der får man bare lindret symptomene. Masse god bedring til jenta di
Sommerfeeling Skrevet 19. august 2013 #11 Skrevet 19. august 2013 Legen min sier at crp over 50 er baktetielt og at det da kan være aktuelt med antibiotika
Honningmelon Skrevet 19. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2013 Jeg ringte legevakt på søndag. . Det var da jeg oppdaget blodet. Hun var også i veldig dårlig form. Legevakta sa det samme som fastlegen i dag. At det var et virus som gjorde slimhinnene i tarmen såre. Skulle kontakte lege i dag. Så var vi hos legen i dag. Legen ble gjort oppmerksom på at CRP var på 105. Han ga beskjed om at vi skulle komme tilbake i mårra for å ta ny CRP. Formen hennes i dag har vært ganske bra. Litt feber nå på ettermiddagen. Spiser veldig lite og drikker greit. Fortsatt diaré med blod. Jeg reagerer på den høye CRP'n. Tyder det ikke på at det er bakterielt som krever antibiotika? Bekymret
Honningmelon Skrevet 19. august 2013 Forfatter #13 Skrevet 19. august 2013 Vi har ikke barneklinikk i nærheten.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #14 Skrevet 19. august 2013 Jeg ringte legevakt på søndag. . Det var da jeg oppdaget blodet. Hun var også i veldig dårlig form. Legevakta sa det samme som fastlegen i dag. At det var et virus som gjorde slimhinnene i tarmen såre. Skulle kontakte lege i dag. Så var vi hos legen i dag. Legen ble gjort oppmerksom på at CRP var på 105. Han ga beskjed om at vi skulle komme tilbake i mårra for å ta ny CRP. Formen hennes i dag har vært ganske bra. Litt feber nå på ettermiddagen. Spiser veldig lite og drikker greit. Fortsatt diaré med blod. Jeg reagerer på den høye CRP'n. Tyder det ikke på at det er bakterielt som krever antibiotika? Bekymret Når dere har fått beskjed om å komme tilbake i morgen for å ta ny crp ville jeg ikke stressa ut med jenta nå på kvelden. God bedring! Håper dere får en god natt Anonymous poster hash: a667b...9ea
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #15 Skrevet 19. august 2013 Legen min sier at crp over 50 er baktetielt og at det da kan være aktuelt med antibiotika Da tar legen din feil. CRP over 50 er ikke ensbetydende med at man må ha antibiotika. Anonymous poster hash: 25e30...2c9
Fuglekassa Skrevet 19. august 2013 #16 Skrevet 19. august 2013 Sikkert derfor dere ble bedt om å komme tilbake i morgen Emilie hadde også høøy crp men fikk ingen medisiner, gikk ned fra 110 til 53 på et døgn, så da valgte vi å bare se det an God bedring
GeeGee Skrevet 19. august 2013 #17 Skrevet 19. august 2013 Jeg ringte legevakt på søndag. . Det var da jeg oppdaget blodet. Hun var også i veldig dårlig form. Legevakta sa det samme som fastlegen i dag. At det var et virus som gjorde slimhinnene i tarmen såre. Skulle kontakte lege i dag. Så var vi hos legen i dag. Legen ble gjort oppmerksom på at CRP var på 105. Han ga beskjed om at vi skulle komme tilbake i mårra for å ta ny CRP. Formen hennes i dag har vært ganske bra. Litt feber nå på ettermiddagen. Spiser veldig lite og drikker greit. Fortsatt diaré med blod. Jeg reagerer på den høye CRP'n. Tyder det ikke på at det er bakterielt som krever antibiotika? Bekymret Det er veldig forståelig at du er bekymret! Men når både legevakt og fastlegen sier det samme, det det jo sannsynligvis riktig. Det er kjempebra at hun klarer å drikke! Da antar jeg at hun har våte bleier? Det er isåfall veldig bra. Det er riktig at virusinfeksjoner vanligvis ikke gir CRP på over 50, men i noen tilfeller over. Om det er vanlig med så høyt som jenta di har, vet jeg ikke, men hvis det var utelukket at virus kan gi CRP på 105, ville vel legen sagt noe og evt. gitt antibiotika. Bra at du får en ny vurdering i morgen!
Honningmelon Skrevet 19. august 2013 Forfatter #18 Skrevet 19. august 2013 Jeg har forstått det sånn at en CRP på over 100 er bakterielt. Så lurer nå på hvilken bakterie det er snakk om. Håper svaret på avføringsprøven kommer fort. Lurer på hva som blir gjort ved en bakteriell mage/tarminfeksjon...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #19 Skrevet 19. august 2013 Tydeligvis forskjell på leger. Da jenta vår hadde lignende symptomer ble vi sendt rett på barneklinikken å ta avføringsprøver. Anonymous poster hash: 66f66...b43
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #20 Skrevet 19. august 2013 Hmm, jeg trodde at en ved blodig diare hos barn alltid skulle ha e-coli i bakhodet, og at det alltid skulle tas avf.prøver. Med såpass crp stigning i tillegg syns jeg dette høres rart ut. Men når dette er vurdert av to leger, som får et mye breiere bilde enn hva vi får presentert her, så skulle en jo tro at riktig avgjørelse var tatt. Anonymous poster hash: 75fe6...5eb
Honningmelon Skrevet 19. august 2013 Forfatter #21 Skrevet 19. august 2013 Det var ikke lege jeg snakket med på legevakta. Det var en sykepleier. Så ble ikke vurdert av lege der. Jeg ble også bekymret for e-coli. Men, legen syns egentlig ikke det var kjempenødvendig med avføringsprøve fikk jeg inntrykk av. Men, kunne jo ta det da jeg hadde med en bleie. Jeg kjenner jeg er urolig nå.
Fuglekassa Skrevet 19. august 2013 #22 Skrevet 19. august 2013 ring på legevakta du og farklar din uro, det skader ikke å ringe "en gang for mye".
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #23 Skrevet 19. august 2013 Stakkars liten Anonymous poster hash: bf231...70a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #24 Skrevet 19. august 2013 Huff, det er så vondt å være bekymret for et sykt barn. La jenta sove sammen med deg i natt og så tar dere ny CRP i morgen. Det er lite de gjør med et lite barn på sykehus midt på natta, med mindre det er svært alvorlig sykt. Hadde ikke dratt henne ut til noe legevakt nå, med mindre hun er alvorlig dehydrert gjør de ikke noe før i morgen. Avføringsprøver blir heller ikke gjort noe med midt på natta, er ikke mye folk på laben og kun ø-hjelp prøver vurderes. Ta med avføringsprøve i morgen uoppfordret til fastlegen og be dem om å teste! Bare bruk et prøveglass som du kjøper på apotek. Masse god bedring til veslejenta di <3 Anonymous poster hash: ad42c...47d
Honningmelon Skrevet 19. august 2013 Forfatter #25 Skrevet 19. august 2013 Kjenner jeg ser fram til å få tatt ny CRP i mårra. Vil også snakke med legen på nytt. Hun har vært i grei form i dag, heldigvis. Så det er ikke sykehus-akutt akkurat nå. Jeg hadde med bleie med avføring i som de skulle ta prøve av. Men, tar med en ny i mårra for sikkerhets skyld. Det som bekymrer meg mest er at hun er tynn i utgangspunktet, og blir helt gjennomsiktig nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå