Gå til innhold

Bare vi som ikke bruker seler på barna våre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri brukt seler, hverken ved middagsbordet eller i vogn. Jeg hadde ikke likt å bli spent fast om jeg skulle spise eller sove, og derfor gjør jeg det heller ikke mot barna mine.

Ser at mange av vennene mine med barn himler litt med øynene når jeg lar babyen sitte uten seler i vogn og stol. Passer selvfølgelig på, sier heller at hun må sette seg ned et par ganger enn å sette henne fast.

Venninnen min presterte også å si: "Jaja, bare vent, du KOMMER til å spenne henne fast tilslutt."

Bare vi som ikke synes noe om å spenne barna fast?

Anonymous poster hash: 365fd...432

Anonymous poster hash: 365fd...432
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri, noensinne, hørt om noen som spenner fast ungene ved middagsbordet.

Anonymous poster hash: 4546e...720
Skrevet

Spente dem fast i vogna, så ble de i alle fall ikke slengt ut om noe skulle skje. Ellers ikke. Har ikke hatt behov for det.

Skrevet

Brukar både i vogn og stol, ho er så kjapp at eg risikerar at ho går rett i bakken ved eit øyeblikks uoppmerksomhet.

Men selar i senga (a la babysafe) har eg aldri vurdert, det er ikkje farleg at ho reiser seg i senga.

Skrevet

Ved bordet eller i senga ser jeg ikke behov for det, men i vogna ja. Det er mye som kan skje når en er på tur, på bussen, når barna sover og man kansje ikke står ved siden av vogna hele tiden. Det er veldig lett å tippe utav, så i vogna er selene på.

Anonymous poster hash: d5483...1a2

Skrevet

Jeg brukte seler ved soving i vogn ja. Har jobbet med barn i mange år og opplevd barn som sover urolig eller klatrer opp når de våkner og da falt ut av vognen og slått seg. For barns sikkerhet så syntes jeg det er godt med den selen. Ellers hadde jeg måttet sitte å se på vogna hele tiden mens de sov.

Bedre å sove med sele en å våkne av at man faller.

Har brukt seler ved stoler også på mine barn for deres sikkerhets skyld. Med to små klatremuser kunne jeg ikke være begge steder samtidig for å hindre fall

Anonymous poster hash: 184de...e89
Skrevet

De har vært vant til det, så festet jeg ikke selen så har de prøvd selv. Ser ikke ut til at det har plaget dem.

Skrevet

Nei, det har vi aldri brukt.

Anonymous poster hash: dca79...6a3
Skrevet

Har ikke brukt seler i seng og bruker det lite i vogn, men det er kun fordi hun sitter vendt mot meg og når det er forsvarlig.

Vi har prøvd uten seler i stol, men så små barn vet ikke hvilke farer de setter seg selv i. Datteren min reiser seg raskt opp og i en periode klatret hun helt opp på bordet, vil ikke kalle det trygt. Ser forresten ikke ut til at hun plages...

Skrevet

Ikke i matstolen nei,for han sitter så rolig.

Men i vognen må jeg ha seler på for der er han ikke rolig.

I barnehagen MÅ alle ha seler på ungene når de skal sove forresten.

Skrevet

Aldri ved bordet eller i sengen, men i sportsvognen når de var mellom 8 mnd og ca 1,5 år brukte jeg det.

Anonymous poster hash: 72d8b...750
Skrevet

Kommer helt an på hvilken type unge du har. Min er en bajas på 15 mnd og har alltid vært veldig aktiv. Han reiser seg så fort han får sjangsen. Prøv å si nei du liksom. Heller seler i spisestolen enn at han klatrer ut og brekker nakken. Om du ikke klarer å se for deg det scenarioet så begynner jeg virkelig å lure...

Anonymous poster hash: 81f43...249
Skrevet

Jeg har heller aldri brukt det ved matbordet og heller ikke i vogn bortsett fra ved soving, og da har jeg brukt de selene som hører til vogna. Men har kun brukt vognsele når vi ikke har brukt voksiposen, for i posen har de ligget helt rolig.

Fikk uansett skrekken for seler i vogn da jeg hørte om en gutt på rundt 1 år som hadde våknet og veltet seg ut av vogna med selene på. Selene ble hengende rundt halsen på han og han endte opp med en kraftig hjerneskade som nå flere år senere også gjør at han ikke fungerer på mange områder... Forferdelig trist :( Da er det jammen bedre at ungen faller ut av vogna uten seler og slår seg litt!

Anonymous poster hash: bcb9a...17b
Skrevet

Hadde jeg ikke brukt sele på min på 15 mnd hadde vi nok hatt noen ulykker. Hun sover i vogn ute og prøver og komme seg ut når hun våkner. Hun er rask og hadde hun ikke hatt sele ville hun nok deisa i bakken i løpet av kort tid.

Samme med matbordet, skal jeg hente noe og snur meg 2 sekunder klatrer hun opp på bordet eller reiser seg med en gang

Anonymous poster hash: f36e0...d44

Skrevet

Har aldri gjort det.

Anonymous poster hash: 5dffb...756

Skrevet

Brukte i vogna når hun var mindre.. ikke i stolen ved bordet. Har sett barn som har skadet seg stygt ved å falle ut av vogn.

Skrevet

Kommer ho an på hva slags barn du har.. Bruker seler i sportsvognen, ikke i stol med eldste men måtte kjøpe da nummer to kom. Hun var en klatremus uten like..

Anonymous poster hash: 55899...b42

Skrevet

Har aldri brukt seler på våre 3 barn. Verken ved bordet eller i vogna. Bhg har heller ikke brukt seler i vogna når ungene har sovet der.

Anonymous poster hash: 50c6c...9fe
Skrevet

Har brukt løpesele på flyplasser og når vi er på storbyferie.

Teller det?

I vogn, ved bordet osv så aldri.

Anonymous poster hash: 2c9b8...5cf

Skrevet

Hva med i bilsete da??

Et fall fra vogn eller spisebord kan gi ganske stor skade...

Anonymous poster hash: 84559...51e

Skrevet

Brukte det litt på hun eldste. Hun var helt propell en stund i stolen, så for at vi alle skulle få spist litt ble det seler. Tok noen uker før hun skjønte at hun måtte sitte og da forsvant selene. Samme var det i vogna.

Hun minste gjorde jeg aldri det med. Hun satt rolig i stolen og i vogna. I dobbeltvogns var det seler som var fastmontert. De ble brukt endel, bare pga at storesøster kjørte racerbil når vi trillet i den vogna. Da måtte seler på og hjelm. Så rimelig teit ut når vi gikk på trilletur til butikken. Ungene satt fastspente, med hjelm og hvert sitt grytelokk i armene. Jadda.... (Og jenter. Hadde de vært gutter hadde det nok sett mer normalt ut når de lekte de kjørte bil. Mange fikk seg en latter hvertfall)

Men minsta kjøpte jeg hundebånd til når vi skulle i dyreparken. Slik som drar seg ut. Festet den på selen vi hadde hatt i stolen til hun eldste. Mange som sperret øyne opp mår vi kom i dyreparken da. Men måtte jo det om jeg skulle ha litt kontroll over ettåringen som nektet å sitte i vogna og var raskere enn lynet. Men heldigvis tok hun hintet mitt raskt, så hun gikk ikke i dyreparken i hundebånd hele dagen. Truet 9 åringen med det samme, for hun løp fra oss en gang. Og hun viste vi kom til å gjøre det, så da ruslet hun sammen med oss istede gitt.

Anonymous poster hash: 7219c...4ef

Skrevet

Brukte i den første barnestolen ved bordet siden den var såpass høy og han var så glad i å klatre. Festet ikke jeg beltet, så gjorde han det selv, veldig greit. Sånn er han i vogna også, og i bilstolen, passer på at beltet er på. Merker jo selv at jeg føler meg naken uten bilbelte, så synes ikke det er noe rart at han også reagerer på å sitte uten belte.

Brukte også i vogna. Kjenner en gutt som plutselig reiste seg og datt ut av vogna. Han slo seg kraftig (han svimte faktisk av), og vi ble skikkelig skremt alle som var med. Heldigvis gikk det bra med han, men det ga en god støkk i oss. 

Skrevet

Eneste selene som brukes her er de vi har i bilstolen

Skrevet

Brukte i vogn og når vi var på steder med masse folk,da han elsket å løpe rundt :)

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på å feste barnet i vogn og høystol kontra bilsete? Barnet skjønner jo ikke forskjellen og om man føler det tryggere at barnet er festet er det vel helt ok?

Jeg tror ikke det er mulig å bli kvalt i en fempunktsele, men det er veldig mulig å falle ut av vognen med hodet først.

Vi fester mini i bilen, vogna og i høystolen. Noen ganger trenger han å festes i senga da han ikke klarer å sovne uten seler, men det tar bare et par dager så ligger han fint og trenger ikke sele på en god stund.

Jeg tenker at de fleste gjør det som må til og som fungerer for den enkelte.

Veldig få fester barna fordi de syns det er så gøy å binde de fast!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...