Gå til innhold

Hvem har egentlig ansvaret for en trygg skolevei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nærmer det skolestart igjen, og i den forbindelse lurer jeg på om noen kan svare meg på hvem som har ansvaret for en at ungenes skolevei er trygg?

Vi bor ca 30 meter for nær skolen til at ungene får gratis skolebuss (grensen går på 4 km). Det vil si at de får gratis skyss i 1. klasse, da er grensen 2 km. Nå har det seg slik at de eldste ungene er store nok til å sykle til skolen, så på høst/ vår er ikke dette et problem. Vinterstid derimot, er det is-holke langs stort sett hele sykkelstien. Det er ikke mulig for hverken syklende eller gående å benytte sykkel- og gangsti. 

Dette har jeg tatt opp både med kommunen og rektor, men ingenting blir gjort. Er det sånn at vi foreldre selv skal betale for at ungene våre skal komme seg på skolen, når skoleveien er for farlig for dem? Eller har kommune/ skole et ansvar?

Hvordan er rutinene rundt dette ellers i landet?

Anonymous poster hash: 2f583...de0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommunen har ansvar for trafikksikker skuleveg (i den forstand at det er kommunen som betalar skuleskyss om ikkje vegen er lang nok til at fylket betalar, og ikkje sikker nok til at barna kan gå). Om den trafikksikre skulevegen er glatt er det ditt ansvar å skaffe broddar til barna dine, korvidt vegeigar er pålagt å strø ein gangveg veit eg ikkje..

Skrevet

Kommunen har ansvar for trafikksikker skuleveg (i den forstand at det er kommunen som betalar skuleskyss om ikkje vegen er lang nok til at fylket betalar, og ikkje sikker nok til at barna kan gå). Om den trafikksikre skulevegen er glatt er det ditt ansvar å skaffe broddar til barna dine, korvidt vegeigar er pålagt å strø ein gangveg veit eg ikkje..

Hehe, hadde brodder vært godt nok, hadde ikke dette vært et problem;)!

Langs store deler av sykkelstien 82 km) er det et berg, vann fra dette renner ned i sykkel/ gangstien. Dette fører til at det ikke er mulig å skrape bort isen, heller ikke å salte, fordi nytt vann legger seg over og det fryser på ny! Veien er offentlig vei, så ingen grunneiere som har ansvar her.

Det vi har fått beskjed om, er at dersom et skolebarn skader seg på skoleveien, blir alt dekket av skolens forsikring. Tenker da at i dette, er det faktisk skolen som er ansvarlig for trygg skolevei, eller?

Skrevet

Langs store deler av sykkelstien 82 km) er det et berg, vann fra dette renner ned i sykkel/ gangstien. Dette fører til at det ikke er mulig å skrape bort isen, heller ikke å salte, fordi nytt vann legger seg over og det fryser på ny! Veien er offentlig vei, så ingen grunneiere som har ansvar her.

Det vi har fått beskjed om, er at dersom et skolebarn skader seg på skoleveien, blir alt dekket av skolens forsikring. Tenker da at i dette, er det faktisk skolen som er ansvarlig for trygg skolevei, eller?

Skulle selvfølgelig stå (2 km) ikke 82 km!!

Skrevet

Vegeigar er enten kommune eller fylkeskommune på offentlig veg. Men som sagt veit eg ikkje kva krav som blir stillt ift isete veg.
Skrevet

Kanskje jeg har henvendt meg til feil etat da? Skal prøve kommunen igjen, eve og fylke. Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...