Gå til innhold

Et vanskelig veivalg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal søke meg inn på høgskolen i Oslo/Akerhus til neste år, og venter tre år med utdanning for å bli sosionom. Jeg bor for tiden i Hedmark med samboer og våre to barn på 2,5 og 3,5 år.. Jeg har lenge tenkt at det beste er å flytte nærmere Oslo, siden en pendlervei på 5 timer t/r flere dager i uken blir en veldig lang vei - ikke minst en dyr vei. Problemet er at min samboer overhodet ikke vil flytte. Jeg trenger noen gode råd på hvordan vi best mulig skal løse dette. Mannen min foreslo at jeg kunne bo på hybel i Oslo tre dager i uken og så komme hjem.. men tre dager i uken i tre år er fryktelig mye tid borte fra barna føler jeg..

Det skal sies at det er få høgskoler i Norge som tilbyr sosialt arbeid som studievalg, og de to nærmere ligger i Oslo og Lillehammer. Lillehammer er - fra her jeg bor - like langt unna som Oslo... 2 mil give or take..

Har heller ingen form for utdanning eller arbeidserfaring, så for meg og min vei til å bli selvstendig innen for spesielt økonomi og arbeidsliv - så er utdanning svært relevant og viktig.

Har dere noen gode tips og råd til meg? Noen som har vært i samme situasjon før, hvordan løste dere det? Takk! :-)

Anonymous poster hash: 227e1...31d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke finne deg en utdanning som er på Hamar? 

Sosionomer fra Lillehammer er heller ikke spesielt brukbare eller vel ansette.

Anonymous poster hash: 6b795...51a
Skrevet

Jeg ville ringt til skolen og hørt hvordan timeplanen vanligvis er. Vi hadde skole man-tors på sosionom, og kun i bolker hadde vi obligatorisk undervisning (ikke Oslo). Hvis det er noe liknende hos dere så ville jeg skaffet meg hybel og vært på skolen de dagene hvor det er obligatorisk undervisning og kanskje 2-3 dager i uken uansett om det ikke var obligatorisk også. Jeg ville brukt disse dagene til å lese og gjøre mesteparten av skolearbeidet for uken. De dagene jeg kunne klart meg uten undervisning så ville jeg heller vært hjemme og lest der, evt tatt barna litt fri fra bhg/sfo. Praksisen kan du ønske deg på hjemplassen din eller i skoleområdet pga barna. Alternativt ville jeg vurdert å pendle de dagene det var obligatorisk undervisning, eller bare undervisning du vil ha med deg, for å så bruke dagene resten hjemme for å lese.

Se løsninger istedefor begensninger. Hvis det er dette du vil, så er det en viktig avgjørelse i livet som du vil være bitter på hvis du ikke får gjennomført.

Anonymous poster hash: 2c971...492

Skrevet

Ta samlingsbasert deltidsstudium og bo hjemme?

Anonymous poster hash: 485c6...44b
Skrevet

Og der kom dagens teiteste innlegg.

Anonymous poster hash: eda63...7f5

Skrevet

Hehe, den var nå litt søt da :) heldigvis velger de fleste utdanning etter hva de ønsker å jobbe med og ikke hvor skolen ligger :)

Å være borte tre dager i uken er det veldig mange som bor i distriktene som må gjøre pga arbeid, så det tror jeg fint lar seg gjennomføre om viljen er tilstede.

Anonymous poster hash: 00ea5...1e6

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ville klart det. Er det ingenting på Hamar som interesserer deg som du kan studere? Eller fjernstudier, eller deltidsstudier?

Anonymous poster hash: 46a83...501

Skrevet

Sosionom er ikke et yrke, det er en diagnose. Dette sa min sjef til meg for mange år siden. Har ledd mye av den senere.

Anonymous poster hash: f0a8d...d86

Skrevet

Jeg går på skole med 2,5 timers reisevei. Får ganske ok studentrabatt på bussen, så tror det uansett blir billigere enn å leige en hybel.

Det er 4 dager med obligatorisk undervisning, og ikke så lange dager. Leser litt på bussen begge veier, og litt på kvelden når barna sover!

Har nettopp begynt, så håper dette fungerer! Det MÅ fungere:/ Eneste jeg er redd for nå er at det blir mer obligatorisk undervisning enn jeg trodde...

Anonymous poster hash: 78db4...ff5

Skrevet

Jeg går på skole med 2,5 timers reisevei. Får ganske ok studentrabatt på bussen, så tror det uansett blir billigere enn å leige en hybel.

Det er 4 dager med obligatorisk undervisning, og ikke så lange dager. Leser litt på bussen begge veier, og litt på kvelden når barna sover!

Har nettopp begynt, så håper dette fungerer! Det MÅ fungere:/ Eneste jeg er redd for nå er at det blir mer obligatorisk undervisning enn jeg trodde...

Anonymous poster hash: 78db4...ff5 [/quot

Altså 2,5 hver vei! 5 timer bussing daglig, 4 dager i uka!;)

Anonymous poster hash: 78db4...ff5

Skrevet

Har ikke så mange råd, men jeg studerte sosionom 04-07. Da søkte jeg på ti forskjellige skoler. Er det færre valg nå, da?

Skrevet

Om du jobber innen et relevant felt i dag; så kan du ta det som deltidsstudie over 4 år, men da må du enten jobbe parallelt eller ha nok forpraksis. Om det vil være en bedre løsning for deg og familien; så ville jeg brukt dette året på å skaffe meg en egnet jobb slik at du kunne ta studiet deltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...