Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Jeg har en hest på gården hjemme hos oss men vil ikke at den skal stå alene. Derfor tenker jeg på en ponni som selskapshest men som like gjerne kan brukes av barna som er i alderen 4-8 år. Tenkte umiddelbart på shetlandsponni men kan ikke en annen rase også passe? Jeg har ingen erfaring med rasen, jeg fikk selv ei araberhoppe som 10 åring(ja, vet..gale foreldre;), det gikk strålende og jeg har fortsatt araber 20 år etter. Tenker ikke gå så drastisk til verks, men hva tror dere om welsh, nordlandshest ol?? Tenker at barna vokser ikke så fort fra de rasene.. Anonymous poster hash: 53803...225
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #2 Skrevet 17. august 2013 Shetlandsponnier er helt ok til barn. Men,om du tenker at barna skal bruke de i mange år fremover. Hadde jeg satset på en litt større ponni. Welsh f,eks ja! New forest?En shetlandsponni vokser man jo fort i fra. Anonymous poster hash: 02500...f24
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #3 Skrevet 17. august 2013 Eventuelt en blandingsponni? Anonymous poster hash: 02500...f24
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #4 Skrevet 17. august 2013 Tenker mest at lynnet og hvordan den er grunnridd er viktigere enn rasen. Det finnes mange fine blandingsponnier. Jeg ville gått for en litt stor 3`er ponni. Da tar det litt tid før de vokser fra den. Samtidig vil den være litt for stor for 4 åringen, men i starten vil man jo bare leie de uansett. Jeg ville valgt en som var velridd og lydig for hjelpere. Om det er en nordlandshest, welsh m, gotlandsruss e.l ville vært av mindre betydning.<br /><br /> Anonymous poster hash: 208f1...3b6
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #5 Skrevet 17. august 2013 Vi har barn på 5 og 8 og har norlandshester. Jeg syns de er for store, kunne veldig godt tenkt meg en shetlandsponni. Anonymous poster hash: 1392f...35f
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #6 Skrevet 17. august 2013 Tror ikke jeg ville valgt en shettis. De er ofte rampete små rakkere og barna vokser fort fra den Anonymous poster hash: 24a72...e85
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #7 Skrevet 17. august 2013 Ville ikke tenkt alt for mye på hvilken rase, men heller på hvilken størrelse, også sett ann lynnet til den enkelte ponnien. Ville lett etter en godt voksen, velloppdragen ponni. Etter min mening bør en førstegangsponni være minst 10-12 år. Bruk tid når du ser på ponnien, be om å få observere den i ulike situasjoner, på stallen, på ridebane, på tur, i trafikken osv. Hvis du er usikker så prøv å finn noen med mer erfaring å ha med deg når du prøver. Ikke glem vetrinærsjekk før kjøp, det kan fort bli dyrt... Hvis du kjøper en ponni som er for liten til at du kan ri den selv, er det en stor fordel om den er innkjørt, så du også kan mosjonere den. Da blir det mye lettere for deg å beholde oppdragelsen den har i utgangspunktet. Er ponnien innkjørt kan dere også ha glede av den etter at barna er for store til å ri den. Anonymous poster hash: 5ce27...d36
Camelot Skrevet 17. august 2013 #8 Skrevet 17. august 2013 Ville ikke tenkt alt for mye på hvilken rase, men heller på hvilken størrelse, også sett ann lynnet til den enkelte ponnien. Ville lett etter en godt voksen, velloppdragen ponni. Etter min mening bør en førstegangsponni være minst 10-12 år. Bruk tid når du ser på ponnien, be om å få observere den i ulike situasjoner, på stallen, på ridebane, på tur, i trafikken osv. Hvis du er usikker så prøv å finn noen med mer erfaring å ha med deg når du prøver. Ikke glem vetrinærsjekk før kjøp, det kan fort bli dyrt... Hvis du kjøper en ponni som er for liten til at du kan ri den selv, er det en stor fordel om den er innkjørt, så du også kan mosjonere den. Da blir det mye lettere for deg å beholde oppdragelsen den har i utgangspunktet. Er ponnien innkjørt kan dere også ha glede av den etter at barna er for store til å ri den. Anonymous poster hash: 5ce27...d36 Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå