Gå til innhold

Hvorfor går ikke barnet ditt på SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min er på privat skole hvor de ikke har SFO. De går derimot 4 hele dager i 1 klasse og har fri en dag i uka. Pga buss kommer han hjem rett før 3 og jeg hjem 10 over 3 alle dager.

De har også tilbud om leksehjelp fra 14-15 to dager i uken, noe som passer bra med jobb og henting hvis vi vil benytte oss av dette etterhvert...

Om morgenen blir han hentet i taxi rett utenfor døra. Vi har 2 naboer som begge jobber hjemmefra og er tilgjengelige morgen og ettermiddag.

Hadde ikke benyttet oss av SFO hvis tilbudet av tilgjengelig heller, siden vi kommer hjem nokså likt uansett. Han er dessuten med påmfritidsaktiviteter på ettermiddagen.

Anonymous poster hash: 53ba1...ca9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi den tiden han er på skolen er nok til han, blir det for mye til han så gjør han mye som ikke er bra i andres øyne og dermed ødelegger for seg selv sosialt. Vennene har han her hjemme. Han var på sfo i fjor men det utviklet seg ikke flere vennskap av den grunn, så jeg som mor måtte prøve å strekke ut en hånd til de andre foreldrene om å møtes så barna kunne bli kjent, men jeg opplever at ingen er sånn kjempe interessert i det. Så nå trekker jeg han ut fra sfo, og fokuserer på å beholde vennskap her omkring istedet og jeg kommer til å prøve litt mer indirekte å få kontakt med de i klassen i form av å foreslå leke/vennegrupper. :)

Skrevet

Fordi han er seks uker gammel :P

Skrevet

Fordi storebror vil ikke, og da vil ikke broren heller! De er 6 og 9. Bor i ei trygg og rolig gate, og de er hjemme maks 1 time før en av oss kommer hjem!

Anonymous poster hash: ffe19...8bf

Skrevet

Vi hadde storesøster nesten fullt på sfo pga. av både mannen og jeg var i full jobb. Men jeg har blitt kronisk syk og jobber ikke lenger, så jeg sa opp plassen.

Om jeg skal ut i jobb igjen eller av andre grunner ikke er hjemme når lillebror kommer fra skolen finner jeg andre løsninger. Jeg boikotter sfo her som vi bor! Det er oppbevaring, de voksne er ikke tilstede og følger ikke godt med, det er masse slossing og erting. Det er dyrt og storesøster liker seg ikke der + at de får ikke lov å gjøre leksene.

Det ser tilsynelatende bra ut, med noe opplegg, matlaging osv, men bak fasaden er det ikke så gøy for alle barna, dessverre. Det er lite barn på sfo også.

Skrevet

Jeg jobber på SFO og ser  svakhetene  i en slik ordning men jeg ser også alt det positive,

Vi bor på en relativ liten plass og de aller aller fleste barna går på SFO nesten ingen er hjemme.

De barna som ikke går på SFO har enten alvorlige diagnoser eller er  muslimer som ikke "lever" i den vestlige verden.  De får ikke lov å leke med norske barn.

Når barnet mitt begynner på skole trenger jeg ikke SFO egentlig for mannen jobber turnus og 4 besteforeldre i nærheten som hun kan gå til.

Men jeg kommer til å ha hun på sfo så kan hun selv velge.

Jeg kjenner nabolaget og her er det ingen barn hjemme på dagtid.

I mine øyne er lek med barn viktig.  tid med foreldre er det og men barn lærer av barn.

Anonymous poster hash: 0f0f4...ffb

Fordi vi ikke trenger det. Er hjemme om morgenen, så da ser jeg ikke vitsen med å sende han avgårde. Vurderte det på ettermiddagen, men valgte å ikke bruke det da heller. Leker mye på skolen, og går hjem alene etter skolen. Jeg er hjemme 80 % av tiden, og ellers har han vert alene 1 time max. 

Leker mye med venner etter lekser og middag.

Anonymous poster hash: ab15e...a65

Skrevet

Det er bare fire barn av 26 som er på SFO her. De fleste bytter på å ha en gruppe barn hjemme om ettermiddagen, en dag hver.

Anonymous poster hash: 07293...c37
Skrevet

Mine barn går ikke på sfo fordi jeg ikke har råd til det. Barna går på privatskole og hvis de skulle gått på sfo hadde blitt rundt 7000,- i mnd. Derfor går barna til og fra skolen alene. Det positive ved denne ordningen er at de blir selvstendige og vokser mentalt. De lærer seg å ta hensyn til hverandre og passe på hverandre. Pluss at de kan ha venner Åååå besøk uten voksne hjemme :-)

Skrevet

Fordi jeg har vært hjemme i permisjon, og fordi det er få barn som går der.

Her går barna hjem, lærer seg å bli selvstendige og leker i gata.

Alle tre begynte på SFO i 1.kl, men de syntes det var kjempe kjedelig der, så de sluttet etterhvert iløpet av det første året alle tre.

Anonymous poster hash: d3a8b...c1f
Skrevet

Fordi barnet kan oppbevares hjemme. Jeg er utdannet innen noe helt annet men noen mnd jeg var permittert jobbet jeg der. Ser fint ut på utsiden, men der er mye grums. Lite bemanning, opplegg som ser flott ut men som stinker om en ser det fra innsiden ++. Mye masing fra barna- noen hater være der men de voksne gir aldri slike beskjeder videre- tilbakemeldinger foreldre mottar er kun positive.Og ikke minst- MYE kjefting!

Anonymous poster hash: 65574...eeb
Skrevet

Fordi mannen jobber 50% mens barna er små. Da trenger ikke eldste å gå på SFO. Mener dagen blir alt for lange. Har dessuten veldig mange venner i umidelbar nærhet, så leker dagen lang etter skole. Lekser klarer vi også å følge godt opp.

Anonymous poster hash: 7514e...8b9
Skrevet

Hadde det vært opp til meg hadde ikke barna gått på SFO. Jeg synes det er et dårlig tilbud, uengasjert voksen, ren oppbevaring til jeg er ferdig på jobb, og for ikke å snakke om dyrt... Koster mer enn barnehagen. Og likevel liker barna denne plassen!? Det handler vel mest om at det er andre barn der, og fellesskapet er visst viktig nok ;) ...derfor synes jeg synd i de barna som ikke får lov til å gå på SFO fordi det koster for mye...

Anonymous poster hash: 0f4d5...d62
Skrevet

Hadde det vært opp til meg hadde ikke barna gått på SFO. Jeg synes det er et dårlig tilbud, uengasjert voksen, ren oppbevaring til jeg er ferdig på jobb, og for ikke å snakke om dyrt... Koster mer enn barnehagen. Og likevel liker barna denne plassen!? Det handler vel mest om at det er andre barn der, og fellesskapet er visst viktig nok ;) ...derfor synes jeg synd i de barna som ikke får lov til å gå på SFO fordi det koster for mye...

Anonymous poster hash: 0f4d5...d62

At en ikke er på SFO betyr ikke at en blir utenfor. Jeg har jobbet der noe og har absolutt ikke sett den trenden. De som ikke hadde SFO hadde derimot ofte med seg venner hjem slik at de slapp SFO, og det var absolutt et høydepunkt!

Nå er ikke mitt barn på SFO lenger, og har ofte med seg noen hjem. I tillegg fins det flere uten SFO i gata her. Tiden etter skolen brukes til lekser i ro og mak før det bærer på trening eller lek med andre.

Anonymous poster hash: 65574...eeb

Skrevet

Eldstemann hadde halv plass ut 2 klasse, og så sluttet han. Årsaken var. Kombinasjon av dårlig & dyrt tilbud + at jeg var hjemme i permisjon da. Nå skal minste begynne på skolen. Han har gått på SFO et par uker, og trives foreløpig. Tilbudet ser ut til å være bedre enn sist, bl.a. Med større integrering mellom skole og AFO, ordenltig leksehjelp osv, vi kommer nok uansett til å kutte ned til halv plass Ila høsten.

Anonymous poster hash: aaca5...47e

Skrevet

Forde hun ikke kan være hjemme alene,og nå er jeg sykmeldt en periode men bruker sfo forde jeg ikke orker og ha henne hjemme,selvom skole starter vil sfo bli benyttet etter skoletid.

Barnet har en diagnose som gjør at det krever mer enn andre barn,og barnet har utvidet sfo plass.

Anonymous poster hash: ee7ec...133
Skrevet

Irriterer meg også over at SFO nesten er obligatorisk.. Ser ikke helt poenget med å få barn i utgangspunktet, hvis man aldri har tid til å ta seg av dem.. Er det dét som er meningen med å reprodusere seg, at man skal trøkke dem ut og så betale noen andre for å oppdra dem?

Ser at sosial tilvenning er et argument som går veldig igjen i denne saken, og synes personlig bare det er en latterlig unnskyldning. Prioriterer du jobb og karriere før tid med barna dine, så burde du ikke hatt barn i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 7dff1...f66

Skrevet

kommer ikke til å ha vår gutt der. av følgende grunner:

1. Han sier han hater SFO, må sitte stille, mange aktiviteter for jentene, men ingen for guttene.
  2. Det er dritdyrt
  3. Kanksje den viktigste, når han kommer hjem er han for sliten etter en dag på skolen å så SFO til å få gjort lekser.

Han begynner i 2 kl. noen er hjemme, vi jobber skift

Anonymous poster hash: 13b71...e16
Skrevet

Fordi jeg ikke har så mye penger å kaste bort hver måned, og jeg jobber bare 50 % så jeg trenger det ikke. I tillegg synes jeg faktisk det er hyggelig å tilbringe litt tid sammen med barnet mitt i ukedagene også, ikke bare hjem, stresse med middag, legging.

Anonymous poster hash: fe79e...d64

Gjest Visten Vrangskapning
Skrevet

Irriterer meg også over at SFO nesten er obligatorisk.. Ser ikke helt poenget med å få barn i utgangspunktet, hvis man aldri har tid til å ta seg av dem.. Er det dét som er meningen med å reprodusere seg, at man skal trøkke dem ut og så betale noen andre for å oppdra dem?

Ser at sosial tilvenning er et argument som går veldig igjen i denne saken, og synes personlig bare det er en latterlig unnskyldning. Prioriterer du jobb og karriere før tid med barna dine, så burde du ikke hatt barn i utgangspunktet.

Det er altså greit å ha barna i barnehagen fra 7-16, men ikke å ha dem på SFO? Min 6 åring får ikke være alene hjemme fra 12.30 til vi kommer hjem fra jobb. Jeg skjønner at alle som er i permisjon, arbeidsledige, i turnusarbeid, uføre og andre hjemmeværende greier seg uten SFO, men for de fleste andre arbeidstakere er det vel fortsatt slik at barnet/a trenger litt tilsyn og SFO er et greit (og kanskje eneste) alternativ.

Skrevet

Det er altså greit å ha barna i barnehagen fra 7-16, men ikke å ha dem på SFO? Min 6 åring får ikke være alene hjemme fra 12.30 til vi kommer hjem fra jobb. Jeg skjønner at alle som er i permisjon, arbeidsledige, i turnusarbeid, uføre og andre hjemmeværende greier seg uten SFO, men for de fleste andre arbeidstakere er det vel fortsatt slik at barnet/a trenger litt tilsyn og SFO er et greit (og kanskje eneste) alternativ.

Hvor skriver anonym at barnehage fra 7-16 er greit da?

Jeg skjønner godt at barn med to foreldre med "vanlig" arbeidstid må benytte seg av SFO, men de fleste familier jeg kjenner har minst en turnusarbeidende, og da trenger man det ofte ikke. Og i mange tråder blir det jo fremstilt som slemt og fælt å ikke ha SFO. For meg er det rart å ha ungen på SFO om man ikke trenger det, da lurer jeg på hvorfor man har barn. At man har ungen på SFO fordi man faktisk er på jobb er noe helt annet.

Anonymous poster hash: fe79e...d64

Skrevet

Jeg gikk ikke på SFO når jeg var liten! Var dette virkelig så galt?? Hadde en hjemmeværende mor.... Jeg forstår meg ikke på dere som skriver at alle barn bør gå på SFO (i tidligere tråder også)

Når jeg kom hjem fra skolen spiste jeg middag først og fremst. Etterhvert var jeg ute å lekte med de andre i nabolaget, selv om det kanskje var etter de hadde vært på SFO... Jeg syntes ikke skole var noe særlig gøy, men elsket å leke med de andre etter skoletid. Kanskje de allerede hadde vært på SFO, det vet jeg ikke...

Ofte var jeg med hjem til andre i klassen rett etter skolen...

Jeg kan skjønne det for de som er på jobb og bruker SFO av den grunn, eller barn som virkelig trenger det sosiale aspektet, men at noen mener at ALLE barn bør gå på SFO for å være sosiale?!

Anonymous poster hash: 776fb...1d4

Skrevet

Nå starter ikke eldste på skole her før neste år, men her blir det mest sannsynlig ikke sfo fordi jeg går kun nattevakter. Jeg skal også være i permisjon med baby når hun starter skolen. Ellers har vi besteforeldre i nærheten som jobber turnus så ser ikke behovet for sfo. 

Skrevet

Min begynner i andre klasse nå - i Oslo. I fjor gikk 26 av 28 barn i klassen på SFO, de to som ikke gikk der har innvandrebakgrunn og var de som hadde trengt å bli integrert. De to ble veldig utafor, og man kan bl.a aldri være med noen hjem hvis man ikke er tilstede når de andre går hjem.

Her vil jeg nesten si at SFO omtrent er obligatorisk. Men folk flest jobber jo fullt, så man må jo gå der.

Anonymous poster hash: 1df2e...60f

Skrevet

Her er SFo veldig dyr (dyreste i landet). Så mye går på økonomi her, at jeg synes det er alt for dyrt i forhold til hva de får igjen for det, rett og slett.

Men ser jo at de har det fint, og min koste seg veldig første året, men så var han i grunn lei av å gå der. Men her er det mange unger (også etnisk norske) som ikke går på SFO, så han har mange å leke med likevel.

Anonymous poster hash: 41ffe...0c4
Skrevet

Ungene våre går ikke på SFO på grunn av at det er veldig dyrt, og vi egentlig ikke har så stort behov for det. Ungene slutter 14.30 på skolen, og er hjemme ca 14.45. Jeg er hjemme 15.3o, så det går helt fint å være hjemme de 3 kvarterene. Hvis ikke kan de gå til besteforeldrene som bor 2 min gange unna.

Her hos oss er det veldig få unger som bruker SFO. Av f eks 34 1. klassinger som starter nå på mandag, er det bare 14 stk som skal ha SFO, og da er det også nesten bare gutta. Slik er det også for hun som starter i 4. Der er det også nesten bare guttene som har hatt SFO utover 1. klasse. Av 26 har 11 hatt SFO....

SFO er superbra her, med masse aktiviteter, fine lokaler og veldig dyktige folk, men ettersom skoledagen er såpass lang er det få som har behov for SFO. De ungene som tar buss er ikke hjemme før nærmere kl 15.

I klassene til våre barn er det ingen innvandrere eller muslimer, så det er nok ikke derfor SFO ikke blir brukt så mye ;)

Anonymous poster hash: d790f...c34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...