Gå til innhold

Hvorfor går ikke barnet ditt på SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på SFO og ser  svakhetene  i en slik ordning men jeg ser også alt det positive,

Vi bor på en relativ liten plass og de aller aller fleste barna går på SFO nesten ingen er hjemme.

De barna som ikke går på SFO har enten alvorlige diagnoser eller er  muslimer som ikke "lever" i den vestlige verden.  De får ikke lov å leke med norske barn.

Når barnet mitt begynner på skole trenger jeg ikke SFO egentlig for mannen jobber turnus og 4 besteforeldre i nærheten som hun kan gå til.

Men jeg kommer til å ha hun på sfo så kan hun selv velge.

Jeg kjenner nabolaget og her er det ingen barn hjemme på dagtid.

I mine øyne er lek med barn viktig.  tid med foreldre er det og men barn lærer av barn.

Anonymous poster hash: 0f0f4...ffb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om et søskenpar som ikke går på sfo fordi de har veldig dårlig råd, bare en inntekt.

Anonymous poster hash: cbe81...7ce
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fordi hun blir 9 år og ikke har lyst. Hun synes det er drit kjedelig der.

Han som starter i 1 klasse nå skal ha 2 dager i uka, fordi han sliter litt sosialt.

Skrevet

Vet om et søskenpar som ikke går på sfo fordi de har veldig dårlig råd, bare en inntekt.

Anonymous poster hash: cbe81...7ce

Sånt er trist..de burde få friplass.

Anonymous poster hash: 0f0f4...ffb

Skrevet

Anonymous poster hash: cbe81...7ce [/ quote]

Hvorfor skal barna gå på sfo hbis de har en av foreldrene hjemme og hverandre å leke med?

Anonymous poster hash: ae23a...7f1

Gjest Julia1984
Skrevet

Synes det er trist der hvor SFO er dårlig, lite oppfølging, dårlig tilbud, lite engasjerte voksne.

Heldigvis har vi en skole hvor SFO er et vanvittig godt tilbud, både med aktiviteter, oppfølging og engasjerte voksne med informative SFO-foreldremøter slik at vi kjenner rutiner etc. Nesten 100% av 1. klassingene går der, derfor går min der. Der er alle vennene, der er hans sosiale nettverk. For meg hadde det vært helt feil å ha han hjemme den tiden etter skoletid for at jeg skal "sitte" på han. Det er viktig med sosialiering med klassekamerater for at du skal bli inkludert. Forresten gjør SFO veldig mye moro. Hadde ikke vært moro for min sønn å sitte å høre på "alt de andre skal" så fort skoleklokka ringer.

Men jeg skjønner godt foreldre som tar ut barna sine hvis de opplever at barna ikke blir tatt vare på.

Skrevet

Dessverre må vi ha sfo, men gutten trives ikke der. Det er alt for mye støy og bråk, kjeftbruk, som gjør at han ikke trives.

Anonymous poster hash: 28e92...c0b

Skrevet

Anonymous poster hash: cbe81...7ce [/ quote]

Hvorfor skal barna gå på sfo hbis de har en av foreldrene hjemme og hverandre å leke med?

Anonymous poster hash: ae23a...7f1

eh...du har skjønt det? Kanskje for å være sammen med venner, oppleve ting sammen, være en del av et sosial nettverk?

Anonymous poster hash: 7a9ef...a4b

Skrevet

Han går i barnehagen. Fnis.

Anonymous poster hash: dee17...faa
Skrevet

Fordi jeg er hjemmeværende, barnet har allerede vært 6 timer på skolen og vært sosial. Jeg syns det er nok. De skal ha tid til andre ting også. Det er forresten flere barn som ikke går på sfo her i bygda. De som har anledning benytter ikke sfo. De jeg kjenner til er forresten ressurssterke familier.

Skrevet

Jeg tenker at en stor ulempe med sfo er at hele barndommen blir barnet er et helt annet sted enn foreldrene? Hva er vitsen med barn da? Blir litt som om barna blir oppdratt av staten det. SFO er sikkert supert og veldig gøy, men for meg blir det trist. Og virker som "alle" er der, så hvis en ikke er der så er en utenfor? VI får se når min blir stor nok til å være med på sånt om han har lyst. Hvis alle er der, vil jeg jo ta meg råd til det helt klart, men jeg synes det virker mye bedre å leke slik at jeg ser samspillet mellom han og andre barn. Ser allerede nå at jeg ikke aner ikke hvordan han har det i hverdagen med andre barn, for når barnehagen og jobben er over, er vi begge utslitt, og besøk av noen som helst da (andre barn) er kun forbeholdt helger nesten.

¨Veldig, veldig trist. Savner åpen barnehagetiden jeg. Da jeg pratet med de andre voksne og så hvordan våre barn lekte ilag. Vet at han nå er mye flinkere til å leke ilag med andre barn, ikke bare ved siden av, men jeg ser det jo nesten aldri selv!

Anonymous poster hash: d5fb0...6e9
Skrevet

Har ikke hatt SFO da mann har jobbet 2 uker på og 2 uker av. Jobber selv skift. Har mormor i nærheten som stilte opp når vi trengte hjelp.

Gått helt fint uten SFO :) er nå 9 år :)

Anonymous poster hash: 4afe3...802

Skrevet

Nesten ingen av ungene i gata er på SFO. Det er utrolig dårlig SFO her vi bor. Gamle kjærringer som stort sett sitter på ræva og venter på helg. Ungene kjeder seg og mistrives. Tok min datter ut i fjor og mange har fulgt etter.

Ungene går hjem sammen etter skolen og er ute i gata og leker til foreldre kommer hjem.

Anonymous poster hash: 1c3b4...a31
Skrevet

Jeg synes sfo virker som et fint tilbud for de som trenger det, men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det omtrent skal være obligatorisk. Det virker i alle fall som om mange mener det burde være det. Når den tid kommer er jeg helt sikker på at vi ikke kommer til å benytte oss av sfo. Rart å tenke på at enkelte kan se ned på oss fordi vi ønsker at barnet skal ha litt fritid etter en lang skoledag, samt at vi selv ønsker å ha oversikten over lekser og barnets læring. Sånn som det er i dag kunne mange familier like så gjerne ha sendt ungene på kostskole.

Skrevet

Jeg jobber også på sfo, her er det lite samfunn hvor alle kjenner alle, og jeg vet at de barn som ikke er på sfo er hjemme av den grunn at de har søsken og besteforeldre eller en foreldre hjemme. Bor på landet så de fleste bor på gårder eller i nærheten av besteforeldre.

Skjønner godt de velger bort en såpass stor mnd utgift.

Her er det stort sett bare 1 og andre klassinger som går så får de være hjemme, ikke fordi vi har dårlig tilbud på sfo, vi har få barn og god oppfølging :) Men fordi det er så lite samfunn og de da stort sett klarer seg hjemme fra 3 klasse, med en nabo eller så som har et halvt øye på de.

Jeg hadde hverken orket å jobbe eller hatt barn i en sfo i større by. Har jobbet slik før og følte at selv hvor hardt jeg prøvde hadde jeg aldri så bra oversikt som jeg burde ha. Det var også veldig slitsomt med støy osv.

Det er litt betenkelig at man betaler omtrent samme som en full bhg plass for full sfo selv om det bare er noen timer om dagen og så er det mange steder hvor tilbudet er ekstremt mangelfullt. Og det er langt fra alltid at det betyr at de som jobber der gjør en dårlig jobb

Anonymous poster hash: 17079...4ae
Skrevet

Poden blånektet å gå, gråt hele ettermiddag, kveld og morgen i forkant av SFO. Hadde en prøveordning der han gikk hjem alene to dager ( 1 og 1,5 time før eldre søsken kommer hjem). Hadde avtale med nabo om at han kunne gå dit, dersom det var noe. Fungerte utmerket, og vi fikk den glade gutten vår tilbake!

Tror rett og slett at han var utslitt etter skoledagen, han ønsket å leke i fred og ro. Det var det ikke mulighet for på SFO.

Skrevet

Han har gått, men ville selv slutte.

Hadde full plass i 1 klasse, da ble han kjørt og hentet på skolen.

Fra 2 klasse begynte han å gå til skolen med venner, og trengte kun plass fra skolen var slutt og frem til kl 1500. Ikke morgenplass.

Fra 3 klasse kuttet han helt ved juletider, og går da hjem sammen med en kamerat når skolen er slutt.

SFOen vår er litt kjedelig, og passer mest for de minste. De bruker samme lekeplass som skolen, og har ikke så mange tilbud ut over lego, perling og litt film på de værste regnværsdagene.

Han setter også pris på å være litt hjemme alene i fred og ro.

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg tenker at en stor ulempe med sfo er at hele barndommen blir barnet er et helt annet sted enn foreldrene? Hva er vitsen med barn da? Blir litt som om barna blir oppdratt av staten det. SFO er sikkert supert og veldig gøy, men for meg blir det trist. Og virker som "alle" er der, så hvis en ikke er der så er en utenfor? VI får se når min blir stor nok til å være med på sånt om han har lyst. Hvis alle er der, vil jeg jo ta meg råd til det helt klart, men jeg synes det virker mye bedre å leke slik at jeg ser samspillet mellom han og andre barn. Ser allerede nå at jeg ikke aner ikke hvordan han har det i hverdagen med andre barn, for når barnehagen og jobben er over, er vi begge utslitt, og besøk av noen som helst da (andre barn) er kun forbeholdt helger nesten.

¨Veldig, veldig trist. Savner åpen barnehagetiden jeg. Da jeg pratet med de andre voksne og så hvordan våre barn lekte ilag. Vet at han nå er mye flinkere til å leke ilag med andre barn, ikke bare ved siden av, men jeg ser det jo nesten aldri selv!

Hvor blir barndommen av?? Hallo! 1 klassingene her er ferdig 12.15, 13.45 osv. Et par timer på SFO og du bekymrer deg for at barndommen blir borte? Hvor mange timer i døgnet har du??

Jeg har ikke en jobb jeg kan hente han kl 12.15 eller 13.15. Men å la han leke med venner et par timer på ettermiddagen og hente kl 15 fungerer jo helt flott. Fortsatt flere timer sammen...

Skrevet

¨Veldig, veldig trist. Savner åpen barnehagetiden jeg. Da jeg pratet med de andre voksne og så hvordan våre barn lekte ilag. Vet at han nå er mye flinkere til å leke ilag med andre barn, ikke bare ved siden av, men jeg ser det jo nesten aldri selv!Anonymous poster hash: d5fb0...6e9

Hvor blir barndommen av?? Hallo! 1 klassingene her er ferdig 12.15, 13.45 osv. Et par timer på SFO og du bekymrer deg for at barndommen blir borte? Hvor mange timer i døgnet har du??

Jeg har ikke en jobb jeg kan hente han kl 12.15 eller 13.15. Men å la han leke med venner et par timer på ettermiddagen og hente kl 15 fungerer jo helt flott. Fortsatt flere timer sammen...

Litt enig. Man kan jo ikke hente når man ikke er ferdig på jobb uansett, det er jo da man trenger SFO.

Anonymous poster hash: 6e741...0fd

Skrevet

Fordi jeg vil gi datteren min noe annet enn jeg fikk da jeg vokste opp. Jeg MÅTTE gå på SFO, ble hentet kl.17, hjem til middagsstress og slitene foreldre. Lekserhelvete hver dag fordi alle var slitene, noe som resulterte i krangling og gråt hver eneste dag.

Min eldste datter begynner i 1. klasse på mandag, og planen min er å hente henne etter skolen, få gjort lekser og spise litt med en gang vi kommer hjem, FØR hun blir trøtt og sliten. Jeg jobber hjemmefra, og tror det skal gå veldig fint.

Anonymous poster hash: 54de1...118
Skrevet

Fordi jeg ikke gidder å betale 4500 kr i måneden for at barna skal være to ekstra timer på skolen, mens jeg er hjemme i permisjon. Begge eldste er med på krevende aktiviteter flere ganger i uka, deilig å slappe av litt hjemme før man spiser middag og drar på trening.

Anonymous poster hash: 77409...1fb

Skrevet

Jeg tok ut mitt eldste barn av sfo i førsteklasse pga dårlig sfo. Følte det mye tryggere at hun kom hjem hver dag, selv om hun kom til tomt hus var det bedre. Vi har flere pensjonister i nabolaget og nermeste nabo var hjemme er dag. Så skulle det være krise så var det alltid noen å gå til. Min mann har to eldre barn som er her innimellom, så det er ofte noen større som kommer etterhvert også. Også jobber jeg 5min unna.

Så når neste skulle starte på skolen fikk hun valget om hva hun ville, hun ville være hjemme. Vi jobber turnus begge to, så hun har mulighet til å ha med seg venner hjem endel også.

Vi bor i en gate med mange barn, barn som leker ute sammen uansett alder så behovet for å ha noen å leke med slik som mange sier i forhold til sfo har de ikke. Om det ikke er noen hjemme rett ett rskolen gjør ikke det noe, de koser seg når det er litt rolig. For resten av dagen er de ut med naboer og venner, vanskelig å få de inn for kvelden siden de har det så gøy.

Anonymous poster hash: efcca...bf7

Skrevet

¨Veldig, veldig trist. Savner åpen barnehagetiden jeg. Da jeg pratet med de andre voksne og så hvordan våre barn lekte ilag. Vet at han nå er mye flinkere til å leke ilag med andre barn, ikke bare ved siden av, men jeg ser det jo nesten aldri selv!Anonymous poster hash: d5fb0...6e9

Litt enig. Man kan jo ikke hente når man ikke er ferdig på jobb uansett, det er jo da man trenger SFO.

Anonymous poster hash: 6e741...0fd

Så gøy at et innlegg jeg skriver blir så kontroversielt da. Jeg sier jo at jeg kanskje kommer til å bruke SFO selv til og med.

Men jeg synes virkelig at snikinnføringen av heldagskolen via SFO må diskuteres. Blir lange dager for de små.

Jeg var som hun under den som alltid ble levert først og hentet sist da jeg var liten.

Foreldrene mine realiserte seg selv og hadde aldri tid.

Var alltid stressa og sliten.

Og vil ikke være sånn selv.

Men er jo ikke lett. SFO er gjør jo at hverdagen går rundt. Når den tid kommer, min er enda for liten.

Men jeg håper at vi ikke kommer til å bruke det mye. At vi har tid.

Men, idag for eks, innrømmer jeg at jeg ikke har sett mitt barn leke med et annet barn på ca to uker. Vi er for slitne begge to etter barnehage og jobb. Og jeg tror ikke det er unormalt. Og det er ikke bra. I mitt tilfelle vet jeg jo at de i barnehagen vet mye bedre hvordan min leker i en gruppe. Det er ikke noen tvil om det. Og hvordan ungen går overens og leker med barna ungen ser hver dag. Jeg vet jo nesten ikke hva de heter engang.

Skrevet

Sønnen min er ikke på SFO fordi 

1. Oppbevaring!!!!!!!!!! Ungene bare maser og bråker rundt i gangene der. De voksne har null oversikt. 

2  Gutten trives overhodet ikke på SFO

3. Jeg er hjemmeværende og trenger ikke barnepass

VI har mulighet til å betale ham inn på timebasis, så jeg kommer til å gjøre det en gang i blant, om jeg har noen avtaler etc. 

Anonymous poster hash: ed1d0...7af
Skrevet

Ingen av mine går på skole enda men jeg har tenkt la dem slippe den oppbevaringen der. Støy, mas og kjas. Holder med timene på skolen.

Anonymous poster hash: 7889f...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...