Gå til innhold

Tanker og spørsmål rundt fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg sittet å tenkt litt og gjort meg opp litt tanker rundt fødsel.

Litt bakgrunnsinformasjon:

Har vært igjennom to fødseliløpet av de 3 siste årene, der begge var styrtfødsler. Nummer to hadde litt problemer med å komme godt nok ned i bekkenet under åpningstiden, da vannet plutselig gikk var han ute på 4 minutter. I og med at han lå så langt oppe så var ikke ting tøyd ordentlig å jeg endte opp med revnng herfra til månen. Måtte sys på operasjonsstue etterpå.

Første fødsel var en drøm, så med vanskelig veg til sykehuset forberedte jeg meg litt på hjemmefødsel med nummer to. Dette foråikke bli tatt helt på senga om han også skulle komme fort. Vi rakk sykehuset da. Jeg var aldri redd forå føde hjemme etter den fine opplevelsen første gang.

Nå er det godt 3 mnd igjen til neste fødsel å jeg er begynt å grue meg. Har pratet litt med jordmor om dette og skal ta det opp igjen neste time.

Etter fødsel to er jeg veldig redd for å ikke rekke sykehuset denne gangen. Ikke fordi fødsel to var en fæl opplevelse, men fordi jeg ønsker å være på sykehuset om noe slikt skulle skje igjen.

Som om ikke dette var nok å tenke på, fikk jeg nettopp beskjed om at de har funnet streptokokk b i urinen. ( ble det riktig skrevet?) noe som gjør at jeg skal ha antibiotika under fødsel og da har enda en ting å tenke på om det går veldig fort.

Noen som har litt beroligende ord eller erfaringer å dele?

Beklager litt langt og rotete inlegg...

Anonymous poster hash: 9a0fe...53a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei uke til termin. Siste fødsel tok tre kvarter, bebiden ble født på ei pressri ingen revner eller stor blødning.. Dette var barn nummer tre og skal nå ha nr. fire. Nummer to tok tre timer. Er redd for styrtfødsel igjen mest fordi det er en time til sykehuset. Hadde blødning med nummer to.

Har forberedt meg og familien på at fødsel kan skje hjemme, jordmor er klar til å komme om så skulle skje. Og så skal jeg igangsettes på menstermin og blir da på sykehuset til babyen er født. Kanskje det kan være løsningen, si at du ønsker igangsetting pga fare for styrtfødsel. Vet det er flere som får innvilget igangsetting på grunnlag av det. Det rare er at jeg har vært engstelig for dette hele svangerskapet. Men de siste ukene har jeg blitt helt rolig og avslappet. Tar det litt som det kommer. Fødsler er uforutdigbare, denne gangen kan fødselen faktisk ta lenger tid :-) Masse lykke til, det går nok bra :-)

Anonymous poster hash: 20e9b...3a4

Skrevet

Jeg har hatt styrtfødsler med alle 3. det har tatt 2 timer fra første rie. med nr 3 var jeg også redd for å ikke rekke fram til sykehuset, siden vi har 1 times kjøring. jeg hadde også påvist streptokokker i urinen med nr 3 og skulle få antibiotika under fødsel. jeg rakk akkurat frem til sykehuset og fikk satt i veneflon da pressriene startet. antibiotikaen ble tømt, men babyen hadde neppe fått noe av det på ferden ut sa JM, men det gikk da fint uansett. jeg ringte ambulanse med en gang jeg kjente noe. skjønner du ikke vil ha en slik opplevelse hjemme uten helsepersonell med deg, men det kommer nok til å gå fint! å  det med antibiotikaen vil nok ordne seg skal du se=)

Skrevet

Kjenner ei med normal fødsel nr 1, styrtfldsel på nr 2. Hastet ivei til sykehuset med nr 3 og lå der i 12 timer før han kom.

Skrevet

Dytter for deg :)

Anonymous poster hash: f87ff...0d0

Skrevet

Med revning herfra til månen, i hvem grad? Jeg revnet grad 3b-3c. (Det står 3b i epikrisen, men leger og alle andre sa 3C).

Opererte i 3 timer etterpå. Jeg har fått beskjed om at jeg neste gang får planlagt KS, jeg var mer positiv til å føde vaginalt enn hun jeg var til kontroll hos etter 5 mnd. Sikker på at det samme ikke gjelder deg?

Vet det sies mye forskjellig med tanke på revning og føde vanlig igjen. En annen jeg kjenner har fått akkuratt samme beskjed. Samme sykehus, så velger å stole på de:)

Anonymous poster hash: f0c90...580

Skrevet

Med revning herfra til månen, i hvem grad? Jeg revnet grad 3b-3c. (Det står 3b i epikrisen, men leger og alle andre sa 3C).

Opererte i 3 timer etterpå. Jeg har fått beskjed om at jeg neste gang får planlagt KS, jeg var mer positiv til å føde vaginalt enn hun jeg var til kontroll hos etter 5 mnd. Sikker på at det samme ikke gjelder deg?

Vet det sies mye forskjellig med tanke på revning og føde vanlig igjen. En annen jeg kjenner har fått akkuratt samme beskjed. Samme sykehus, så velger å stole på de:)

Hi

Svarer bare deg til å begynne med da jeg er på veg i seng ;)

Mener det var grad 3b. Kontroll 6 mnd etter viste at alt så fint ut. Fikk beskjed om at det var max 5% sjangs for at det skjedde igjen å at jeg ikke trengte prøve å få planlagr ksnpå grunnlag av dette...

Anonymous poster hash: 9a0fe...53a

Skrevet

Da er der bare veldig forskjellig praksis rundt omkring i landet da :) alt var tipptopp hos meg også, har ikke hatt en eneste plage.. Veldig spent på om KS blir like aktuelt når jeg skal på sånn samtale..

Sov godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...