Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 Jeg leser til stadighet at det er større sannsynlighet for komplikasjoner ved KS enn ved vaginal fødsel, og lurer på hva slags komplikasjoner det er snakk om. Er det sånn at komplikasjoner som allerede har oppstått under vaginal fødsel teller som en del av statistikken, siden 2/3 av keisersnitt er akutte? Noen som har linker til fakta rundt dette? For ordens skyld så er ikke dette noe jeg trenger å vite for å bestemme om jeg skal ha KS eller ikke. Jeg har ikke noe valg... Anonymous poster hash: ca8a0...3d0
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 For mor er det større risiko for de fleste komplikasjoner, særlig blødninger og problemer i forbindelse med eventuelt neste svangerskap (arrvev, skadet livmor m.m.). For barnet er det større risiko for mindre komplikasjoner, særlig lette pustevansker like etter forløsning. Det er mindre risiko for alvorlige/dødelige komplikasjoner (forutsatt justering for årsakene til keisersnitt - dødeligheten og de alvorlige skadene er naturlig nok større der det er snakk om hastesnitt på grunn av komplikasjon oppstått under forsøk på vaginal fødsel). Anonymous poster hash: 7813d...f75
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 Jeg hadde KS (hastesnitt). Fikk stort blodtap, men ellers ingen komplikasjoner, bortsett fra store smerter i 6 uker etterpå.. Håper virkelig jeg slipper å ta keisersnitt noengang igjen! Men vet jo om mange som får komplikasjoner i form av problemet med såret, infeksjoner osv. For barnet er det vel andre type komplikasjoner, og det er jo mange teorier om at barna er mer utsatt for "senkomplikasjoner" som astma osv. Anonymous poster hash: 29311...2c3
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Jeg har også hørt at det som regel er snakk om komplikasjoner for mor, blødninger, infeksjoner, arrvev i buken som kan gi problemer på flere områder senere osv. Har hørt om tilfeller der arrvev inne i magen har forårsaket problemer med tarmer, blære o.l. Jeg hadde en massiv blødning da jeg måtte ha keisersnitt siden livmoren ikke trakk seg sammen, fikk flere forskjellige medisiner og de knadde og klemte, men det blødde masse. Måtte har flere blodoverføringer. Jeg fikk også en lettere infeksjon i såret, det væsket i 5 uker og lukket seg ikke skikkelig. Litt mer på det utseendemessige har jeg fått en "kjøttpølse" av fett og hud liggende over arret å bule litt så jeg kan nok aldri ha på meg en trang kjole igjen uten skikkelig hold-in undertøy under, selv om jeg er slank. Anonymous poster hash: 44c00...54f
MammantilNurket Skrevet 14. august 2013 #5 Skrevet 14. august 2013 (endret) Jeg hadde planlagt KS for seks uker siden. Det var en veldig positiv opplevelse Send meg pm om du vil! http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Fødeavdelingen/TBS_08032012.pdf Endret 14. august 2013 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #6 Skrevet 14. august 2013 Det verste stnes jeg er at det begrenser hvor mange barn man kan/ bør får i forhold til senere komplikasjoner ved svangerskap og fødsel. Maks 3 keisersnitt er det ikke? Jeg forstår ikke at enkelte kvinner ønsker KS uten å ha fødd tidligere, når alt ligger til rette med barnet i riktig leie, svangerskapet har gått greit osv. Jo, det er vondt å føde, men det er ikke å kimse av et så stort inngrep heller. Men nå har jeg had fine fødsler med lite/ingen smerte etterpå. Litt øm og mørbanka i underetasjen har jeg vært, men har had større ubehag nedentil ved sopp og UVI enn etter en fødsel for mitt vedkommende. Anonymous poster hash: d355d...d38
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #7 Skrevet 14. august 2013 Det verste stnes jeg er at det begrenser hvor mange barn man kan/ bør får i forhold til senere komplikasjoner ved svangerskap og fødsel. Maks 3 keisersnitt er det ikke? Anonymous poster hash: d355d...d38 Nei, det stemmer ikke helt. Man har i større grad gått bort fra absolutter og gjør individuelle vurderinger. Noen få kvinner vil få beskjed etter keisersnitt to eller tre om at de frarådes flere svangerskap, ut fra hvordan livmoren ser ut. Mange vil greit kunne håndtere flere. En sjelden gang ser man kvinner som har fem-seks keisersnitt, men dette er stort sett ikke tilrådelig. Anonymous poster hash: 7813d...f75
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #8 Skrevet 14. august 2013 Takk for svar Jeg har hatt to KS fra før, både akutt og planlagt, og har ingen skepsis rundt dette. Grunnen til at jeg lurer er mer av nysgjerrighet. Det sies at det er så mange komplikasjoner rundt et ks, men jeg har sjelden hørt om annet enn lett pustebesvær hos barnet. Når man så leser på fhi.no så står blodutredelser som en av komplikasjonene (blåmerker burde vel vært ansett som helt normalt, og ikke en komplikasjon? Men så er jeg ikke noen ekspert på området, og det kan selvsagt være mange ting jeg ikke vet om blodutredelser) og lurer igjen på om det nærmest konstrueres opp komplikasjoner for å få ned statistikken? Jeg skulle gjerne også visst noe om andel av komplikasjoner ved vaginale fødsler, og hva disse defineres som. Ikke misforstå, jeg skulle gjerne født vaginalt, men det viser seg at det ikke fungerer med min kropp. Jeg er heller ikke ute etter å få andre til å velge KS, jeg her helt med på at det naturlige er det beste i de fleste tilfeller. Anonymous poster hash: ca8a0...3d0
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #9 Skrevet 14. august 2013 Jeg har som jeg skrev over tatt 1 ks, og jeg har (både før og etter fødsel) "keisersnittangst". Jeg klarer IKKE å skjønne hvorfor noen vil VELGE det foran en vaginal fødsel. Har man ikke noe valg (som i mitt tilfelle hvor det ble hasteks) er det såklart noe annet, men jeg forstår ikke at man har mer angst for vaginalfødsel enn for keisersnitt, som faktisk er en stor bukoprasjon. De som tror det er en lettvint løsning tar HELT feil. Anonymous poster hash: 29311...2c3
Gjest sussie77 Skrevet 14. august 2013 #10 Skrevet 14. august 2013 (endret) Har hatt to ks. Hastekeisersnitt begge gangene. En av komplikasjonene er jo at livmoren kan revne ved neste fødsel. Skjedde med meg sist. Er jo veldig alvorlig når det skjer. Men er snakk om at dette skjer bare 5 % av tilfellene. For min del så hadde nok komplikasjonene vært mye mer alvorlige om jeg faktisk hadde født barna mine på vanlig måte, siden de faktisk ikke kommer ordentlig nede i bekkenet engang. Og for meg så skulle jeg nok ikke blitt satt igang i fødsel sist gang. Men heldigvis så gikk det etterhvert bra. Endret 14. august 2013 av sussie77
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #11 Skrevet 14. august 2013 Jeg har som jeg skrev over tatt 1 ks, og jeg har (både før og etter fødsel) "keisersnittangst". Jeg klarer IKKE å skjønne hvorfor noen vil VELGE det foran en vaginal fødsel. Har man ikke noe valg (som i mitt tilfelle hvor det ble hasteks) er det såklart noe annet, men jeg forstår ikke at man har mer angst for vaginalfødsel enn for keisersnitt, som faktisk er en stor bukoprasjon. De som tror det er en lettvint løsning tar HELT feil. Anonymous poster hash: 29311...2c3 Joda, takk for innspill. Nå handler ikke mitt spørsmål om angst for vaginal fødsel eller ikke, men om hva som er normalt av komplikasjoner ved ks kontra vaginal fødsel. Noen av disse vil jo naturlig nok også overlappe hverandre siden flesteparten av ks gjennomføres fordi det oppstår komplikasjoner ved vaginal fødsel. Hvis et blåmerke rundt såret defineres som komplikasjon, mens det å revne ved normal fødsel ikke gjør det, så tror jeg at det ikke gis et helt reelt bilde av hva som er "farlig" og ikke. Jeg nevner igjen at jeg ikke har noen form for angst for vaginal fødsel, jeg ser bare ikke ut til å være i stand til å føde normalt. Jeg har heller ikke angst for ks. Derimot har jeg møtt flere som av diverse grunner har måttet ha planlagt ks, eller som har fått vite at de trolig må ha ks, som har blitt fortalt gjentatte ganger om hvor vanlig det er med komplikasjoner, og derfor (naturligvis) blir livredde. Anonymous poster hash: ca8a0...3d0
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #12 Skrevet 14. august 2013 Det blir jo et litt komplisert regnskap. Skal man gå etter "intention to treat" må alle komplikasjoner som inntreffer som følge av akutte keisersnitt også regnes inn blant de som føder vaginalt, og da blir det mange komplikasjoner i den kategorien, siden det er større sjanse for komplikasjoner ved akutte enn ved planlagte ks. Ellers må man sammenligne fødsler som avsluttes vaginalt med planlagte ks som ikke tas pga sykdom hos mor/barn. Komplikasjoner for mor ved ks (eks): - større sjanse for stor blødning - sammenvoksninger - kan føre til smerter og problemer ved senere bukoperasjoner - skader under operasjonen, som f.eks. skade på urinblære - skader pga epidural/spinalbedøvelsen, som f.eks. spinalbedøvelse (ikke farlig, men utrolig vondt, har prøvd det selv) og nevrologiske skader - komplikasjoner knyttet til narkose (noen må legges i narkose også ved planlagte ks) - større fare for forliggende morkake og andre morkakekomplikasjoner i neste svangerskap - sårinfeksjon - fare for at arr går opp ved senere svangerskap/fødsler. Kjenner selv ei som nylig fikk et barn i uke 28 pga at arret gikk opp etter tidligere ks. Det er ikke mye moro... - reaksjoner på legemidler som gis ifbm keisersnittet - større fare for akutt ks i neste svangerskap - begrenser antall barn - kosmetisk får man et arr som ikke alltid ser like fint ut - sårsmerter og lengre rekonvalesens (og JA, jeg vet noen er superspreke og går tur to dager etter ks - de fleste gjør ikke det) - større sjanse for ammeproblemer og at man kutter ammingen Barnet: - pusteproblemer - astma/allergi - kan bli skadet av skalpellen Det legges nå langt større vekt på de langsiktige farene ved ks enn man gjorde tidligere. Det går uansett ikke an å ta ks på alle kvinner "for sikkerhets skyld", selv om man da unngår f.eks. store rifter i underlivet, vanskelige skulderforløsninger med skader etc etc. Man vil da ende opp med en hel rekke andre komplikasjoner. Anonymous poster hash: 822dc...162
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå