Gå til innhold

Hva syntes du om at demente(langtkommen) stemmer ved valget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på en skjermet enhet for demente. De fleste har kommet så langt i sin sykdom at de ikke kjenner til sted og tid. De kan ikke svare for hvilken dag,md,år eller hvilket land vi bor i. Noen har ikke språk igjen i det hele tatt . Allikevel kommer pårørende og ønsker at de skal få stemme. .

Mye etikk her og jeg syntes det er et vanskelig tema.

Hva syntes du?

Det kommer folk fra kommunen rundt omkring på sykehjem for å hjelpe til med stemmeprosessen.

Anonymous poster hash: 59428...c43
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde ikke de kunne stemme om de har en verge?  For hvis de ikke kan fortelle hvor gamle de er selv, eller hvilket årstall det er, synes jeg ikke noe om at de stemmer. De aner jo ikke hva de stemmer på. Ikke at det gjør så mye forskjell, men rett skal være rett. 

Anonymous poster hash: 8ecb9...c81
Skrevet

Farmor er demt og hun stemmer hvert år. Hun er fortsatt myndig, hun kan bestemme selv og selv om hun ikke husker hvem jeg er eller at datteren min ikke heter Julie så husker hun at hun ALLTID har stemt høyre så da stemmer hun høyre hvert år.

Søskenbarnet mitt som er sterk autist, mangler språk og bor på institusjon stemmer også ved valg. Han er myndig og har stemmerett. Han stemmer blankt.

Det er viktig å delta og har man stemmerett så har man retten til å bruke den.

Anonymous poster hash: 8c14f...369
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet?..Skal man nekte dem å bruke stemmen sin fordi de er demente? Hva med psykisk syke da,skal ikke de heller få stemme? Eller som nevnt over her,autister?

Skrevet

Så lenge de får velge parti og stemme selv så ser jeg ikke noe problem ved det. Men når ansatte står og velger stemmeseddel og avgjør hvilket parti de skal stemme synes jeg det er forkastelig.

Skrevet

Disse "gamlingene" stemmer som regel på samme partiet hele livet. Og selv om en dement ikke vet hvilken dag det er eller hvilket år det er så husker han kanskje at han har stemt arbeiderpartiet i 60 år.

Så stem i vei sier jeg.

Skrevet

Jeg tenker at så lenge man har stemmerett så har man også rett til å bruke den. Om pårørende hjelper sin demente mor eller far med å stemme på partiet de alltid har stemt, så kan jeg ikke se problemet.

Gjest sussie77
Skrevet

Så lenge de ikke er umyndiggjort så har de lov til å stemme Skjønner hva du mener. Men samtidig så stemmer de nok på det partiet de alltid har stemt på.

Skrevet

Er enig i at de bør få stemme men jeg mener at alle skal vite hva de stemmer på før de stemmer. ikke at man bare stemmer Ap for det har man alltid gjort eller foreldrene gjør det derfor gjør jeg det osv.

Skrevet

Jobbet tidligere i bolig hvor nevøen til en gammel dame med pdykisk utviklingshemming og null språk alltid hentet henne for å ta henne med å stemme. Han hadde verv i AP. Syns det er forkastelig å bruke en gammel tante på den måten. Hun hadde null forståelse for politikk, null forståelse for det aller meste egentlig.

Det gjorde til at jeg ble litt anti-AP!

Anonymous poster hash: 3beb0...f32

Skrevet

Er enig i at de bør få stemme men jeg mener at alle skal vite hva de stemmer på før de stemmer. ikke at man bare stemmer Ap for det har man alltid gjort eller foreldrene gjør det derfor gjør jeg det osv.

Er du klar over hvor mange som IKKE er demente som gjør nettopp det du beskriver...?

Anonymous poster hash: be458...28b

Skrevet

Jobbet tidligere i bolig hvor nevøen til en gammel dame med pdykisk utviklingshemming og null språk alltid hentet henne for å ta henne med å stemme. Han hadde verv i AP. Syns det er forkastelig å bruke en gammel tante på den måten. Hun hadde null forståelse for politikk, null forståelse for det aller meste egentlig.

Du ble anti AP fordi en person tilsynelatende utnyttet en anhørig til å stemme. Nå er det jo ikke helt uvanlig at man i en familje/ slekt har de samme verdiene og stemmer likt. Kan jo være denne tanten altid stemt AP og derfor var det hele helt uproblematisk?

Skrevet

Kan jo være man stemmer det nan altid gjort fordi akkurat det partiet står for de grunnlegende verdier man har. Har aldri skjønnt de som vender sitt parti ryggen fordi man ikke er enig i alt.

Skrevet

Partiene endrer seg jo og verden endrer seg. Behovet i etterkrigstiden er ikke det samme som nå. Deror syns jeg det er lurt å tenke etter hvilken rettning vi vil. (mulig jeg er noe påvirket av økonomi utdanningen)

For å oppklare så mener jeg at man ikke bør stemme hvis man ikke er helt sikker på hva man stemmer på. Hvis en dement ikke kan det (har ingen erfaring med demente) burde de ikke stemme.

Har ei i familien som er myndig, med downs, og hvis hun kunne stemt på ole brum ville hun gjort det. Altså burde hun ikke få stemme.

Det blir jo som å gi en ekstra stemme til moren og faren siden det er de som tar valget for henne.

Skrevet

Hvordan vet du at han hjalp henne til å stemme AP? Det er jo mulighet for at han, selv med partipolitisk tilknytning, var såpass ryddig at han hjalp henne å stemme blankt, men syntes det var viktig at hun brukte stemmen sin. 

Skrevet

Er du klar over hvor mange som IKKE er demente som gjør nettopp det du beskriver...?

Anonymous poster hash: be458...28b

Er sikkert en del av de, men det gjelder jo alle. hvis du ikke vet hva du driver med så ikke stem eller stem blankt.

Skrevet

Partiene endrer seg jo og verden endrer seg. Behovet i etterkrigstiden er ikke det samme som nå. Deror syns jeg det er lurt å tenke etter hvilken rettning vi vil. (mulig jeg er noe påvirket av økonomi utdanningen)

For å oppklare så mener jeg at man ikke bør stemme hvis man ikke er helt sikker på hva man stemmer på. Hvis en dement ikke kan det (har ingen erfaring med demente) burde de ikke stemme.

Har ei i familien som er myndig, med downs, og hvis hun kunne stemt på ole brum ville hun gjort det. Altså burde hun ikke få stemme.

Det blir jo som å gi en ekstra stemme til moren og faren siden det er de som tar valget for henne.

Hvordan mener du dette skal foregå da? Utspørring utenfor stemmelokalet? Skriftlig test med begrunnelse for valg av parti? Man trenger ikke å være hverken dement eller utviklingshemmet for å ikke vite helt hva man stemmer på. Heldigvis lever vi i et demokrati der stemmerett gis til alle de som er stemmeberettigede, og hva hver enkelt bruker sin stemmerett til legger ingen seg oppi. Om man skal måtte kvalifisere seg til en stemmerett, så nærmer vi oss noen tilstander som passer bedre til land vi vel ikke ønsker helt å sammenligne oss med. Om alle bruker sin stemmerett, så monner det svært lite at noen hjelper sin sønn, datter, tante eller bestefar til å stemme på et eller annet parti.

Skrevet

Du ble anti AP fordi en person tilsynelatende utnyttet en anhørig til å stemme. Nå er det jo ikke helt uvanlig at man i en familje/ slekt har de samme verdiene og stemmer likt. Kan jo være denne tanten altid stemt AP og derfor var det hele helt uproblematisk?

Denne gamle tanten var dypt psykisk utviklingshemmet, hadde alltid vært det. Aldri hatt språk. Lekte med bamser og spiste avføringen sin, altså aldri vært politisk aktiv for å si det slik.

Skrevet

Hvordan mener du dette skal foregå da? Utspørring utenfor stemmelokalet? Skriftlig test med begrunnelse for valg av parti? Man trenger ikke å være hverken dement eller utviklingshemmet for å ikke vite helt hva man stemmer på. Heldigvis lever vi i et demokrati der stemmerett gis til alle de som er stemmeberettigede, og hva hver enkelt bruker sin stemmerett til legger ingen seg oppi. Om man skal måtte kvalifisere seg til en stemmerett, så nærmer vi oss noen tilstander som passer bedre til land vi vel ikke ønsker helt å sammenligne oss med. Om alle bruker sin stemmerett, så monner det svært lite at noen hjelper sin sønn, datter, tante eller bestefar til å stemme på et eller annet parti.

Slapp av å pust dypt inn. Jeg har ikke fremmet dette som ett lovforslag.

Nå er det jo sånn at noen av de jeg snakker om blir umyndigjort nettopp pga av at de ikke kan ta de rette valgene for seg selv.  Vi er vel ikke ett av de landene du beskriver fordet?

Skrevet

Kan jo være man stemmer det nan altid gjort fordi akkurat det partiet står for de grunnlegende verdier man har. Har aldri skjønnt de som vender sitt parti ryggen fordi man ikke er enig i alt.

Nå har det seg slik at partiprogram endrer seg, partier forandret seg og saker de sto for i 1980 kan være noe de har gått helt bort fra nå. Jeg vet at gamle ofte ikke forstår det, men DU er vel ikke så gammel?

Skrevet

Hvordan vet du at han hjalp henne til å stemme AP? Det er jo mulighet for at han, selv med partipolitisk tilknytning, var såpass ryddig at han hjalp henne å stemme blankt, men syntes det var viktig at hun brukte stemmen sin.

Det vet ALLE, for ifølge han var hun en AP-kvinne på sin hals! Han var ganske tydelig, for å si det slik, hun ble med for hun fikk alltid en rød kjærlighet etterpå. Ett bedøk hvert 2. år. Fantastisk flott fyr!

Skrevet

Nå har det seg slik at partiprogram endrer seg, partier forandret seg og saker de sto for i 1980 kan være noe de har gått helt bort fra nå. Jeg vet at gamle ofte ikke forstår det, men DU er vel ikke så gammel?

Selvølgelig endrer både tider og partiprogram seg.Alle de forskjellige partiene tilpasser seg jo slike forandringer.Allikevel er det visse grunnleggende verdier i de forskjellige partiene og den politikken dem representerer. Selvsagt endrer man parti hvis ikke noe lenger representerer det man har av verdier og det man trur på ,det har jeg tiltro til gjelder de fleste. Men å snu ryggen til et parti fordi man ikke er enig i alt og drrmed stemmer et parti som går imot grunnleggende verdier fordi dem lover gull i noe man samtykker i er naivt og kortenkt i mitt hode.

Skrevet

Det slår meg at borgerlige velger veldig ofte hevder det. "Neida, Høyre i dag er ikke som Høyre for 20 år siden. Neida, det at borgerlige partiene ønsker lavere skatter og avgifter betyr ikke at de ikke har en sosial profil". Det er klart alle partiene endrer seg noe, det er naturlig, men verdigrunnlaget er det samme. Jeg er ikke SÅ gammel at jeg ikke skjønner det, men jeg er heller ikke SÅ ung at jeg ikke skjønner at det er et skille. 

Jeg tenker at vi bør ha en høy terskel for å nekte folk stemmerett. Det er et sårbart terreng å skulle umyndiggjøre mange potensielle stemmegivere. Sannsynligvis utgjør ikke disse en så stor gruppe at det kan endre sammensetningen av Stortinget f.eks i årets valg, dessuten fordeles de sikkert nokså greit mellom flere partier. Det finnes psykisk utviklingshemmete tanter med aktive AP-nevøer og det finnes autister med Høyre-fedre. For meg er ulempen ved å tillate disse å stemme langt mindre enn at man skal begynne å bruke skjønn rundt hvem som er stemmeberettigete. 

Gjest sug lut
Skrevet

Jobbet tidligere i bolig hvor nevøen til en gammel dame med pdykisk utviklingshemming og null språk alltid hentet henne for å ta henne med å stemme. Hun hadde null forståelse for politikk, null forståelse for det aller meste egentlig.

Du beskriver en gjennomsnittsvelger.

Skrevet

Slapp av å pust dypt inn. Jeg har ikke fremmet dette som ett lovforslag.

Nå er det jo sånn at noen av de jeg snakker om blir umyndigjort nettopp pga av at de ikke kan ta de rette valgene for seg selv.  Vi er vel ikke ett av de landene du beskriver fordet?

Det skal svært mye til før noen blir umyndiggjort. De aller, aller fleste som ikke er i stand til å ta avgjørelser til sitt eget beste, f.eks demente og utviklingshemmede, får oppnevnt en hjelpeverge, og har fortsatt stemmeretten i behold. Derfor er det premisset i stor grad borte. Jeg vet at du ikke fremmet det som en forslag, men du skrev vitterlig at man ikke bør stemme hvis man ikke vet hva man stemmer på, og da er det jo greit å høre hvordan du tenkte at det skulle gjennomføres. Det gjelder jo en stor gruppe mennesker, inkl. de som stemmer på et parti fordi det har de alltid gjort, de som stemmer på det samme som kjæresten eller foreldrene, de som stemmer ut fra loddtrekning osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...