Gå til innhold

Det å kalle storesøster for "Dadda"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. Er fra østlandet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dadda? Hva skal det være kallenavn for da? Har aldri hørt om - bor i Trøndelag. Hadde nok trodd at ungen hadde problemer med å si navnet (som eventuelt hadde en sammenheng med dadda) hvis jeg hadde hørt noen si dette.

Jeg har hørt navnet brukt på engelsk, men da er det kallenavn for pappa....

Anonymous poster hash: 05dca...043
Skrevet

Jeg hadde trodd det var prat om en pappa! 

Anonymous poster hash: af67d...e23
Skrevet

Jeg er 43 år og kalte min storesøster for det da jeg var liten. Det er helt vanlig å bruke her jeg bor, litt nord for Haugesund.

Mulig det er et vestlandsfenomen siden så mange østlendinger ikke Jar hørt om det?

Jeg har innbilt meg at det har sin opprinnelse fra gamle dager da overklassen hadde barnepiker som de da kalte dadda. Dette har jeg også lest i bøker, når jeg tenker meg om.

Anonymous poster hash: 9c7f2...31b

Skrevet

Vi kallte min kusine for dadda, dadda og så navnet hennes, d skjer innemellom enda, hun er vel snart 40 og den yngste av oss søsken er 25, hehe..

Vi er halvt nordnorsk og halvt bergenser :) og dadda brukes ofte både nordpå og i vest ;)

Skrevet

Et uttrykk jeg aldri har hørt om før, så min første innskytelse var at det er tullete og unødvendig. Men når jeg leser her ser jeg at dette tydeligvis er vanlig i deler av landet, og i de delene tenker jeg at det er greit. Kalles brødre også for noe?

Skrevet (endret)

Det er helt naturlig i store deler av Nord-Norge i alle fall, så det er nok ikke bare en bergens greie. Jeg har selv kalt mitt søskenbarn for Dadda i hele barndommen, og selv er jeg dadda til mine to lillebrødre. Det er helt naturlig for meg, og helt naturlig der jeg kommer fra.

På Østlandet derimot, er det ikke naturlig, det har vi erfart.. Når lillebroren min kaller meg dadda, ser folk rundt oss rart på oss :P

Endret av MiniMuffin
Skrevet

Et uttrykk jeg aldri har hørt om før, så min første innskytelse var at det er tullete og unødvendig. Men når jeg leser her ser jeg at dette tydeligvis er vanlig i deler av landet, og i de delene tenker jeg at det er greit. Kalles brødre også for noe?

Jeg vokste opp i Nord-Norge, der er det flere som kaller brødre for "boa". 

Skrevet

Jeg hadde en Boa, og jeg er selv en Dadda. Vi sier det ikke rett frem, men dajdda

Skrevet

Aldri hørt det jeg heller. Har bodd både i Trøndelag og på Østlandet. :)

Skrevet

Ei venninne av meg på over 20 kaller fremdeles søsteren sin for dadda... blir flau på hennes vegne

Skrevet

Vanlig her i Tromsø, men ukjent der jeg vokste opp i Nordland.

Anonymous poster hash: 00cb3...2f4

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Det er greit at det ikke er vanlig over alt, men hvorfor blir dere som ikke er vant med det flaue på andres vegne?

Er dere så uvant med at andre har andre tradisjoner og vaner?

Skrevet

Bergen her og, og nå som vi venter nr 2 vet jeg hvertfall hva storesøster på 4 IKKE skal bli kalt.... DADDA...

Skrevet

Jeg husker et par familier som brukte det navnet da jeg var ganske så lita. Jeg syntes det var rart. Litt som når barn løper rundt og sier vovve, lenge etter at de burde ha lært å si hund. Jeg har også vært borti at navnet har blitt brukt på dagmamma. Jeg synes ikke dadda er helt grusomt, for folk må gjøre som de vil, men jeg oppfatter det som unødvendig, tillært babyspråk.

Skrevet

Dadda...? Er ikke det engelsk kosenavn til pappa?

Nei, det er Daddy. Daddy uttales forresten Dajdda, i alle fall nordpå.

Skrevet

Jeg er fra Bergen og jeg syns det høres helt latterlig ut

Anonymous poster hash: 9dff9...657

Skrevet

Kusina mi på 30 kaller storesøsteren sin for dadda fortsatt...de er fra nord-Norge. Trodde det var et nord-norsk fenomen, jeg...

Skrevet

Har vært og er enda dadda for alle mine søsken. Bergen.

Anonymous poster hash: 668d9...60a
Gjest sussie77
Skrevet

Har jeg aldri hørt om før. Jeg er fra Østlandet.

Skrevet

Min søster på 16 kaller meg dadda ennå, og tror hun kommer til å fortsette med det :) jeg har aldri hørt henne bruke navnet mitt direkte til meg :P mamma har gitt opp å få henne fra det, som min søster sier så stiller det på linje med mamma og pappa for henne :)

Vi er fra Bergen ;)

Skrevet

Å kalle noen et kose/tullenavn i voksen alder synes jeg er flaut. Hun snakker med skikkelig babystwmme hver gang hun snakker om/med "dadda", så det er rent irriterende. Rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...