Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #1 Skrevet 13. august 2013 ? Anonymous poster hash: 3c466...eb4
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #2 Skrevet 13. august 2013 Smelt smør i en kjele. Bland i hvetemel og rør til det blur en rar masse. Spe med melk til passe konsistens. Kok minst 5 minutter for å få bort melsmak. Anonymous poster hash: 79b50...e5f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #3 Skrevet 13. august 2013 Smelte smør - rør inn hvetemel - spe med melk. Jeg bruker salt, pepper og litt karri i Anonymous poster hash: 34024...39b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #4 Skrevet 13. august 2013 Og koke litt ja he he Anonymous poster hash: 34024...39b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #5 Skrevet 13. august 2013 Men ca hvor mye smør ifht mel da...? Hi Anonymous poster hash: 3c466...eb4
Edelweis Skrevet 13. august 2013 #6 Skrevet 13. august 2013 Smelt 100 g smør. Ha i mel til det blir en tykk masse. Spe i melk til det blir en tykk saus. Spe i kraften Fra fiskebollene til passende konsistens.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 13. august 2013 #7 Skrevet 13. august 2013 Smelt smør, ha i mel. Til fiskeboller synes jeg man bør spe med fiskekraften fra bollene og så melk. Litt curry for den som liker det.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #8 Skrevet 13. august 2013 Pleier å bruke 1 ss smør og 2 ss mel til ca 6-7 dl melk... Anonymous poster hash: d68f9...91f
Tarssan Skrevet 13. august 2013 #9 Skrevet 13. august 2013 Jeg gjør det slik: rister melk og mel i et gammelt syltetøyglass, har i kraften fra fiskebollene,koker ca 5 min.
stratosku Skrevet 13. august 2013 #10 Skrevet 13. august 2013 Jeg bruker ca 50 gram smør og har i mel til den er passe tykk. Så har du i melk til en passelig saus. Dette bør kokes i minst 5 minutter for å få bort melsmaken. Hvis du skal lage fiskeboller er det veldig godt å spe med fiskekraften. Litt karri gir også litt farge og en god smak. Hvis du skal lage hvitsaus til noe annet, er det godt å ha litt muskatt i, eller noe annet krydder (gastromat, knorr grillkrydder, salt og pepper eller noe annet) for å piffe den litt opp
Niccolina Skrevet 13. august 2013 #11 Skrevet 13. august 2013 Slik gjør jeg: NB! Sausen blir gråere i konsistensen pga lake fra fiskebollene. Du bruker 3-4 liter lett eller helmelk til 4 porsjoner. Bland i lake så du får 5 dl væske. 2-21/2 ss med hvetemel Muskatnøtt, enten revet eller hel som du river ferskt på rivjern. 2 gode ss med smør (helst ekte smør da annet blir rart på smak, men det er min mening ) Bittelitt salt Litt pepper Du gjør: Ta hvetemelet i kjelen og spe med noe væske, rør meget klumpfritt. Kok opp. Ta i resten av væsken og rør så det blir glatt og fint. Ikke ha for mye varme på plata. Rør rundt under oppkoking og IKKE forlat kjelen da melk jo brenner og koker over da du snur ryggen til Ta i smør og muskatnøtt og kok opp, la koke noen minutter så melsmaken forsvinner og sausen koker seg tykk. Smak til med salt og pepper. Vil du ha helt hvit saus bruker du kun melk. Har du problemer med å få den til å tykne så tilsett en eggeplomme, det gir også fin gul farge Tykkbunnede kjeler er best å lage sauser med melk i
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 13. august 2013 #12 Skrevet 13. august 2013 Du bør ha i laken til fiskebollene først, altså etter du har blandet mel og smeltet smør. Da slipper du egentlig å salte den noe ytterligere. Så tar du oppi resten med melk til du får den så tynn som du vil ha den. Jeg for min del liker den tjukk ♡
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå