Gå til innhold

Flaut og vondt problem. Sopp (ekkelt innlegg for noen kanskje)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det andre gang jeg har soppinfeksjon på 4 uker. Jeg får det kanskje annenhver gang et par dager etter mensen. Det kommer hvertfall hvis jeg har hatt mye sex. Først blir jeg så (uansett om jeg er veldig våt) og så får jeg soppinfeksjon etterpå. Har canesten som jeg smører på og det hjelper jo etter noen dager, men er veldig slitsomt å ha det så ofte! Tok det opp med legen min i fjor da jeg var til gynekologisk undersøkelse og hun sa jeg bare skulle smøre på canesten når jeg fikk sopp. Alt så helt fint ut der nede og inni.

Noen som sliter med det samme eller kan gi råd til hva jeg kan gjøre for å unngå soppinfeksjon? Det er så forferdelig ubehagelig.

Noen ganger er det ganske ille sånn at jeg omtrent ikke kan gå uten å spre beina, mens andre ganger klør det bare. Det er ikke særlig illeluktende da, men det kommer slike kvite klumper ut.

Etter sex med kondom kan jeg nesten garantere at jeg får en infeksjon Kan det være at jeg ikke tåler kondom og/eller evt glidemiddel?

Huff, ble langt dette. Og uten avsnitt. Skriver fra tlf.

Bør ha husket anonymknappen nå.

Anonymous poster hash: 15064...9ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner til problemet, det som hjelper meg er å smøre med yoghurt naturell så fort jeg dår symptomer, spise yoghurt, drikke biola daglig, Har kutta ned på sukker til et minimum. Bruker kun bomullstruser som tåler minst 60 grader, sover alltid naken. Vasker meg nedentil med rent lunkent vann.

Anonymous poster hash: 031c1...cdc

Skrevet

Vondt, kanskje, men ikke noe å være flau over!

Jeg ville tatt en ny tur til legen og sagt at problemet er forverret. Noen får nok lettere soppinfeksjon enn andre.

Du kan nok gå ut fra at du ikke tåler kondom, så se om du kan finne noen latexfrie eller finne annen prevensjon.

Lykke til!

Anonymous poster hash: fe7b2...10b

Skrevet

Jeg er helt lik, men det finnes ting som hjelper.

For det første må du gjøre kroppen din mer basisk så soppen ikke trives så godt. Du kan f.eks google basisk kosthold så får du mange tips om hva du skal spise mer av og mindre av. Jeg har valgt den enkle varianten, kosttilskudd ;)

Jeg drikker et glass med urbase hver kveld før jeg legger meg, smaker ingenting, men hjelper godt.

http://www.helseogkost.no/nettbutikk/skjelettet/urbase-extra-200-g-pulver

Så må du la underlivet få luft, sov naken.

Ikke bruk trange bukser hver dag.

Bruk bare undertøy av bomull og dropp stringtrusene.

Viktigst av alt for meg er å ikke bruke vanlige tamponger, det er å be om en soppinfeksjon. Jeg bruker Ellen tamponger som er innsatt med melkesyrebakterier, de koster litt mer men du slipper alle de soppinfeksjonene, jeg lover. Du finner dem på apoteket.

Når mensen er ferdig tar jeg også alltid en stikkpille med melkesyrebakterier for sikkerhets skyld. Tar ikke en hel kur, men bare en tablett siste dagen med mensen.

http://vivag.no/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=18

Når du først får en soppinfeksjon holder det ikke med bare krem/salve, du må også ha en stikkpille med canesten. Kjøp kombipakken på apoteket med en stikkpille og kremen.

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article741976.ece

Anonymous poster hash: c3c81...9eb
Skrevet

Både jeg og mannen fikk det hele tiden før, men plutselig stoppa det. Nå har vi ikke hatt det på over 1 år (nå har jeg det vel i morgen siden jeg sa det)

Skrevet

# 4 kom med mange gode råd, så sjekk dem :)

Jeg får soppinfeksjon av vanlige kondomer, så jeg må bruke de uten latex, får dem på apoteket.

Nr 1 er å kutte sukker og for mye raske karbohydrater.

Nr 2 er å begynne å ta gode tarmbakterier (f.eks. BioCare eller Udos Choice - helsekost).

Nr 3 er basisk kosthold som # 4 skrev.

Nr 1, 2 og 3 går egentlig veldig sammen og bør gjøres samtidig!

Man kan faktisk også skylle vagina med natron-løsning og vaske seg utvendig med det også, det tar knekken på soppen i løpet av 1-2 døgn. Da er det en spiseskje natron utrørt i kokt vann som gjelder, vent til det er avkjølt/lunket før du har i natronen, rør godt. Bruk en 60 ml "sprøyte" som du får på apoteket til å spraye opp i vagina. Gjør dette morgen og kveld i flere dager til alle symptomer er borte. Kløen forsvinner første dagen som regel, men skyll til det ikke er rester av "sopp-utflod" som kommer ut etter at du har sprayet vaginaen. Enklest å gjøre i dusjen ;)

Men om du gjør dette så MÅ du i etterkant bruke en kur med vaginale bakterier (Ecovag - apotek fungerer veldig bra) for å normalisere bakteriefloraen i underlivet samt pH-en der.

Så sant jeg ikke bruker kondomer med vanlig gummi i, så har jeg ikke soppinfeksjoner i underlivet lenger. Før hadde jeg det ofte. Men ikke etter at jeg tok en natronkur med påfølgende Ecovag-kur for tre år siden.

Men jeg holder meg også generelt unna sukker, og holder meg også til et mer basisk kosthold.

Anonymous poster hash: 0ba53...fbb
Skrevet

Bruk stikkpille og canestenkrem (du får kombipakke på apoteket). Jeg fikk råd om å spise mindre sukker og gjærprodukter fordi det kan fungere som "mat" for soppen. Ellentampongene er også veldig gode og ikke minst bruke bommullstruser. Jeg har slitt mye med dette selv og på et tidspunkt syntes jeg ikke canesten hjalp i det hele tatt. Fikk infeksjon hver mnd, stort sett etter mensen. Jeg tok det opp med gynekologen min og fikk noen piller på resept. Disse fungerte veldig godt, spesielt sammen med canestenkremen. Ta kontakt med legen din, for det er mulig å få hjelp. Hvis legen din ikke har noen lure råd ta kontakt med gynekolog. Du trenger ikke ha det slik og er du heldig vil det gi seg etterhvert. Det gjorde det for meg :)

Anonymous poster hash: 1d29b...d18
Skrevet

Kutt ut tamponger!! Kjøp mooncup isteden :) Da får du et bedre miljø nedentil.

Prøv dette før du prøver andre kondomer og lignende.

Anonymous poster hash: f33d3...3a5
Skrevet

Følgende råd jeg ha fått av gynogeolog etter tilbakevendende soppinfeksjoner: ikke bruk trange bukser, gå gjerne litt luftig kledd uten truse hjemme, sov uten undertøy, bruk kun bommulsundertøy, vask med kun mild intimvask (lactasyd) fra apotek eller vann, ikke bruk truseinnlegg.

Til meg hjelper verken canesten eller diflucan (reseptbelagt) så det er hakket værre, finnes ikke noe nnet jeg kan ta heller. Så vet akkurat hvordan du har det, er jo helt grusomt.

Jeg bruker mensbeger og ikke tamponger men ikke etter råd fra gynogeolog. Bruker også ecovag eller hva det heter som er stikkpiller for sjeden for å nøytralisere bakteriefloraen.

Anonymous poster hash: 1d5ab...b06

Skrevet

Har vært fryktelig mye plaget av underlivssopp. Har holdt det i sjakk med hyppige canestenkurer, men det er jo både dyrt og klinete og kjedelig - og ikke så effektivt. For halvannet år siden fikk jeg time hos gynekolog hvor jeg tok opp dette. Han foreskrev et reseptbelagt middel, lurer på om det var diflucan (jeg fikk et billigere synonympreparat på apoteket, så navnet har forsvunnet for meg). Det skulle tas ganske over lang tid - sju uker eller noe, men ikke mange tabletter. Dette for å holde produksjonen av soppsporer nede over tid. Gurimalla som det hjalp! Har hatt en eneste soppinfeksjon siden. Jippiai! Hender jeg kjenner snev av symptomer etter sex, men det forsvinner igjen av seg selv i løpet av få timer. 

Jeg har fått diflucan en gang tidligere for mange mange år siden, men da som engangsdose, det hadde ingen effekt. 

Anonymous poster hash: 3a829...3ad
Skrevet

ÅÅ gud, dere er helt fantastiske, damer!   TUSEN TAKK for gode råd. Skal prøve alt dere har skrevet her. 
Bruker jeg tampong, kan jeg love dere at jeg får infeksjon, men med bind slipper jeg unna..
Det samme hvis jeg bruker stringtruser. Derfor har jeg gått over til vanlige bomullstruser og bambustruser (de er vannvittig gode). 
Har brukt stikkpiller før, og det hjalp, men det er vel heller ikke bra å bruke det så ofte. 
Igjen, tusen takk! :) 

Anonymous poster hash: 15064...9ce
Skrevet

Jeg hadde det samme som deg. Fikk beskjed av gynekologen første gangen at det var sopp. Jeg ble aldri kvitt "soppen" og dro til gynekolog igjen. Viste seg at jeg har kronisk eksem og får en salve mot det. Salven hjelper utrolig, nå trenger jeg bare å smøre meg innimellom ved behov. Heldigvis ikke så ofte.

Anonymous poster hash: 1dd17...97f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...