Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #1 Skrevet 13. august 2013 Hva i all verden?! HVA får ungene utav det, rent faglig? Skal ikke ungene våre greie å sitte stille et par timer fem dager i uka og LÆRE noe? Hadde vi bodd i for eksempel England hadde de gått på skolen i over ett år allerede. *fnys!* Anonymous poster hash: b3d2b...a9a
☆☆☆ Skrevet 13. august 2013 #2 Skrevet 13. august 2013 (endret) No er det vel ikkje klasseromsundervisning som manglar mest i norsk skule.. Det er begrensa kor mykje lærdom dei yngste kan ta til seg gjennom teoretisk undervisning, eg synes uteskule høyrest ut som eit positivt tiltak i småskulen. Endret 13. august 2013 av ★
Gjest Hercule Poirot Skrevet 13. august 2013 #3 Skrevet 13. august 2013 Ok, ditt syn, ditt problem! Helt opplagt at du ikke har vært med på 5-6 uteskoledager og sett og forstått hvor mye ungene kan lære i uteskolen.
Monajenten Skrevet 13. august 2013 #4 Skrevet 13. august 2013 Her er det uteskole en gang i uken og det er helt genialt Kjempegøy OG lærerikt for ungene
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #5 Skrevet 13. august 2013 Uteskole, hvem hva hvor? Anonymous poster hash: efb37...cab
Gjest Sekretøsa Skrevet 13. august 2013 #6 Skrevet 13. august 2013 Så mye som ungene sitter inne nå til dags så er det jo helt supert! Skulle ønske det var sånn her og
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #7 Skrevet 13. august 2013 Det er da masse å lære ute i naturen også. De kan studere trær, blomster, fugler, pinnsvin osv. Anonymous poster hash: ae373...76b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #8 Skrevet 13. august 2013 uteskole åpner for myuligheten til å lære mer, og viktigere ting enn det som står i læreboka! så heldige de barna som får ha uteskole er! Anonymous poster hash: edb2f...5d4
Magia Skrevet 13. august 2013 #9 Skrevet 13. august 2013 Enkelte ting kan læres bedre ute, ved å erfare, føle og gjøre tingene man lærer teoretisk i klasserommet. På høgskolen der jeg går (lærerstudie), har vi en foreleser som er helt frelst av uteskole, skrevet bøker osv. om emnet, og han mener at ALT læres bedre ute. Der er jeg uenig, og har hatt mang en diskusjon med han uten å komme noen vei. Med det sagt er det et flott tiltak for de minste barna å være ute. Jeg leste et sted at det er skjedd en kraftig økning i ryggproblemer hos 1. klassinger (!) pga. stillesitting. Flott å bruke kroppen og samtidig lære ting.
Iiiiik Skrevet 13. august 2013 #10 Skrevet 13. august 2013 Hos oss er det uteskole en dag i uka de første tre årene. En god lærer bruker konkretene til å underbygge klasseromsundervisningen. Ute kan død lære matematikk, naturfag, lære begreper, de kan bruke dagen etterpå til å skrive om det de så i går, dagen før kan de forberede seg ved å lese om eller snakke om det de sannsynligvis ser i morgen. I førsteklasse lager de bokstaver av ting de finner ute, de leter etter ting som begynner på gitte bokstaver. De lærer rett og slett at det er en link mellom skolen og verden der ute. De lærer at å lære kan være gøy. Hurra for uteskole!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #11 Skrevet 13. august 2013 Så du programmet "Med blanke ark"? Folk lærer på forskjellige måter. Derfor er litt uteskole bra. Anonymous poster hash: 8a7cf...418
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #12 Skrevet 13. august 2013 Kjempefornøyd med uteskolen her Barna synes det er morsomt, og det er fokus på læring den dagen også. Hver onsdag er det uteskole og pølsegrilling, veldig morsomt for barna. Anonymous poster hash: 6a9ab...2b7
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #13 Skrevet 13. august 2013 Du har kanskje ikke vært så mye ute i naturen du? Sånn rent faglig så bugner det av matte, fysisk fostring, norsk, nasa og ikke minst det sosiale perspektivet. I naturen kan man virkelig lære det meste. Barn i dag trenger ofte et spark i rompa for å komme seg ut, så bare flott at skolen tar tak i dette. Og når det kommer til den engelske skolen, så er vel ikke alt like bra der heller. Anonymous poster hash: f28bc...27e
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #14 Skrevet 13. august 2013 Helt enig! Det er et stort problem at dagens barn sitter alt for lite stille! Bort med gym også! Anonymous poster hash: e4831...edc
marsve Skrevet 13. august 2013 #15 Skrevet 13. august 2013 Uteskole er flott om det brukes til det det er til for. Barn lærer best med "kroppen" og gjennom konkreter. Mye handler også om samspill, vennskap, etc. Utematte er f.eks helt fantastisk.. Unger som triller to terninger og må gange tallene før de løper til ei rute med det tallet i f.eks. De lærer helt utrolig fort av det! Men ikke for det, vi hadde uteskole når jeg gikk på barneskolen, og da bare lekte vi hele tiden, det blir feil!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #16 Skrevet 13. august 2013 Har våre hatt en gang i uka i første trinn. Masse naturfag, kroppsøving og matte som er lagt inn der. Synes det er supert. Anonymous poster hash: b1c96...486
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2013 #17 Skrevet 13. august 2013 Hva i all verden?! HVA får ungene utav det, rent faglig? Skal ikke ungene våre greie å sitte stille et par timer fem dager i uka og LÆRE noe? Hadde vi bodd i for eksempel England hadde de gått på skolen i over ett år allerede. *fnys!* Anonymous poster hash: b3d2b...a9a Hadde vi bodd for eksempel i England, hadde vi opplevd ett av de mest stivnede og arkaiske skolesystemer i Europa. Der læring ikke handler om elevenes forutsetninger i det hele tatt, men om skolens mal og form som alle skal presses inn i, og komme ut som likedanne kakemenn.
Gjest FinogFjong Skrevet 13. august 2013 #18 Skrevet 13. august 2013 (endret) ...det vises godt på britene at de ikke har uteskole, for å si det sånn... Endret 13. august 2013 av FinogFjong
Skylander Skrevet 13. august 2013 #19 Skrevet 13. august 2013 Håper ikke du omtaler skoleopplegget på sådan måte foran barnet/barna med den holdningen der.
MammantilNurket Skrevet 13. august 2013 #20 Skrevet 13. august 2013 Jeg er ingen friskus og jeg setter absolutt spørsmålstegn ved læringsverdien av _frilek_ utendørs, MEN vi skal ikke kimse av uteskolen. Uteskolen omfatter ikke bare turer i skog og mark, men favner også museumsbesøk o.l. Uteskole kan også betraktes en arena hvor de elevene som strever med tradisjonell klasseromsundervisning/tavleundervisning kan oppleve mestring. MEN (for det er et men her) ... dette fordrer et engasjerte lærere som har kompetanse til å bruke naturen som læringsarena og aktivt inkludere basisfagene. Det er IKKE bare å sende ungene ut i skogen og krysse fingrene for at de lærer noe fornuftig.
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2013 #21 Skrevet 13. august 2013 Men det er det da ingen som gjør heller. Normen er jo at man er inne, enten man lærer noe der eller ikke...
MammantilNurket Skrevet 13. august 2013 #22 Skrevet 13. august 2013 ... og før dere kapper hodet av meg fordi jeg er ambivalent til læringsverdien av frilek ute: Jeg mener at mye dårlig (barnehage)pedagogikk skjules av frilek ute - foresatte bli sååå glade når barna har være ute hele dagen, men det betyr ikke nødvendigvis at de voksne har vært deltagende i barnas aktiviteter.
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2013 #23 Skrevet 13. august 2013 Helt sant, men kanskje det har verdi i seg selv at de voksne nettopp ikke er del av leken? Alt skal ikke være resultatorientert.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 13. august 2013 #24 Skrevet 13. august 2013 Uteskole er fantastisk, de skulle hatt det enda høyere opp i klassetrinnene. Hos oss har det uteskole til og med 4.klasse og noen av lærerene fortsetter å bruke det en god del videre, men da ikke så systematisk. Ungene kommer ut og får litt ekstra frisk luft, men det er slettes ikke noen frilek i naturen. Det kan være lek med læring, å gå på jakt etter ting i naturen, studering av planter og alt annet man finner, måling, regning, norsk, engelsk, samarbeid og mye mer. De sitter jammen meg lenge nok i klasserommet.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2013 #25 Skrevet 13. august 2013 ... og før dere kapper hodet av meg fordi jeg er ambivalent til læringsverdien av frilek ute: Jeg mener at mye dårlig (barnehage)pedagogikk skjules av frilek ute - foresatte bli sååå glade når barna har være ute hele dagen, men det betyr ikke nødvendigvis at de voksne har vært deltagende i barnas aktiviteter. Hvorfor trekke frem barnehagepedagogikk i et dårlig lys her? Anonymous poster hash: 4d1f0...424
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå