Gå til innhold

Barn som er alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får deres barn lov til å gjøre når det er alene hjemme? Får det dra ut og leke med venner?

Har en som skal begynne i 3.klasse nå. Han gikk hjem alene fra SFO i dag fordi jeg måtte jobbe litt. Faren skulle komme hjem 1 time etter han.

Jeg jobber rett i nærheten så det hadde tatt meg bare noen få min. og kjøre hjem om det var noe.

Vi hadde forberedt oss godt ved å sørge for ferdig skjærte skiver og en flaske med drikke i kjøleskapet om han skulle være sulten eller tørst når han kom hjem.

Han ringte meg så fornøyd når han kom hjem for å fortelle at han var hjemme og at hunden hadde vært flink og ventet i gangen til han kom inn. Normalt sett fyker hunden ut og løper rundt i hagen før han går inn (bor bak høyt gjerde med port som går igjen av seg selv bak oss når vi går inn).

Gutten ringte etter en liten stund og spurte om han kunne gå ut med en kompis. Jeg sa det var greit bare han tok med seg tlf.. Eneste han ikke får lov til er å ha besøk når han er alene. Dette fordi det er mange som er redd hunden og enkelte av vennene hans tidligere har påstått at hunden har bitt dem når den har snust på dem.

Gutten og hunden har vokst opp sammen og hunden adlyder gutten på mange måter, men ikke nok til at gutten får gå tur alene med den da det er en stor hund.

Sitter på jobben nå og kom til å tenke på at OI, kanskje jeg ikke burde latt han få gå ut så lenge han var alene hjemme. Vet at flere av foreldrene til vennene hans er mye mer pirkete enn meg. Dette er ikke mitt første barn så er nok litt mer avslappet enn enkelte andre.

Hva synes dere og hva får deres barn lov til når de er alene hjemme?

Anonymous poster hash: 1434a...f1c
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har bestemt at mini skal slutte på SFO til høsten, han skal begynne i 3klasse. Grunnen til det er at det virker menngsløst å betale i dyre dommer for ett relativt dårlig tilbud. Det er så vidt de vet hva barna heter!

Vi har øvd litt i sommer på å være alene hjemme, lage litt enkel mat osv.. Han har bla lært å bruke microen til å lage ostesmørbrød.

Han har egen tlf og rett over veien bor besteforeldre og vi kjenner ei jente på 12år som bor rett borti gata, hun har sagt seg villig til å være tilgjengelig om noe skulle oppstå.

Gutten er selvstendig, rolig og moden for alderen og tar det hele med knusende ro. Skulle det bli helt krise så er det ikke verre en å melde han på SFO igjen..

Føler meg litt sprø når jeg ser hvor beskyttet andre barn på samme alder, men magefølelsen min sier at han er klar for dette. Så får vi se hvordan det går!! 

Endret av Guttemamma<3
Skrevet

Hva får deres barn lov til å gjøre når det er alene hjemme? Får det dra ut og leke med venner?

Har en som skal begynne i 3.klasse nå. Han gikk hjem alene fra SFO i dag fordi jeg måtte jobbe litt. Faren skulle komme hjem 1 time etter han.

Jeg jobber rett i nærheten så det hadde tatt meg bare noen få min. og kjøre hjem om det var noe.

Vi hadde forberedt oss godt ved å sørge for ferdig skjærte skiver og en flaske med drikke i kjøleskapet om han skulle være sulten eller tørst når han kom hjem.

Han ringte meg så fornøyd når han kom hjem for å fortelle at han var hjemme og at hunden hadde vært flink og ventet i gangen til han kom inn. Normalt sett fyker hunden ut og løper rundt i hagen før han går inn (bor bak høyt gjerde med port som går igjen av seg selv bak oss når vi går inn).

Gutten ringte etter en liten stund og spurte om han kunne gå ut med en kompis. Jeg sa det var greit bare han tok med seg tlf.. Eneste han ikke får lov til er å ha besøk når han er alene. Dette fordi det er mange som er redd hunden og enkelte av vennene hans tidligere har påstått at hunden har bitt dem når den har snust på dem.

Gutten og hunden har vokst opp sammen og hunden adlyder gutten på mange måter, men ikke nok til at gutten får gå tur alene med den da det er en stor hund.

Sitter på jobben nå og kom til å tenke på at OI, kanskje jeg ikke burde latt han få gå ut så lenge han var alene hjemme. Vet at flere av foreldrene til vennene hans er mye mer pirkete enn meg. Dette er ikke mitt første barn så er nok litt mer avslappet enn enkelte andre.

Hva synes dere og hva får deres barn lov til når de er alene hjemme?

Anonymous poster hash: 1434a...f1c

Min får dra til venner når han er alene hjemme, men da må han ringe meg først. Jeg vil vite hvor han er.

Skrevet

Min som starter i 4.klasse nå gikk hjem alene og var alene hver dag i hele fjor. Hun kan lage forskjellige retter, supper, toast, sånne småting. Skiver og drikke har hun ordnet siden hun var 5. Så alt det får hun lov til, og gjør. Hun får og gå ut, og ha besøk. Hun vet godt hva hun skal gjøre om det skjer noe.

Anonymous poster hash: 6ebd2...34b

Skrevet

Min klarer fint og være hjemme et par timer alene. Få lov til og gå ut og leke med venner så lenge han har med tlf og sier at han drar ut. Han får heller ikke lov til og ha med andre barn inn når han er alene hjemme dette pga man kan aldri vite hva de kan finne på sammen. Liker best og være hjemme selv når ungene har besøk.

Anonymous poster hash: 68323...96f
Skrevet

Sønnen min sluttet på sfo etter 2.klasse og var alene hjemme tre ettermiddager i uken hele 3.klasse. Han har fartet som han vil med venner, han kan jo ikke sitte inne heller, da blir det bare spilling og tv. Han er ute og sykler, kjører sparkesykkel, skater, leker med kompiser osv. Han er flink til å ha mobilen med og jeg er overhodet ikke bekymret for det, han klarer seg fint.

Jeg mener seriøst en 3.klassing bør kunne ta såpass vare på seg selv at han kan farte litt rundt i nærmiljøet, stikke på "løkka" å spille fotball, besøke noen venner osv alene altså.

Anonymous poster hash: 448c0...c2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...