Gå til innhold

Premature og vekt

Anbefalte innlegg

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Hvordan gjør deres helsesøster det? Korrigerer hun vekt og lengde ift termin eller sammenlikner hun med de som er like gammel ift fødselsdato? Nå lurer jeg spesielt på de som er født nærmere 35 uker og nedover, og ikke de som er født bare tre fire uker for tidlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

att det var skjønte ikke?

Anonymous poster hash: 7f826...d94
Skrevet

Min er født knappe seks uker for tidlig og jeg fikk ikke være med i barselgruppe med de født på samme tid en gang, fordi da ville han "alltid være den dårligste". Sukk.

Så her sammenlignes det med de født rundt termin, selv om han er på et helt annet nivå enn dem.

Skrevet

Ingen korrigering i skjemaet. Det følger alder fra fødselsdato.

De største premature tar ofte igjen de terminfødte innen 2-3 år.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Men jeg skjønner ikke vitsen med å ikke korrigere. Det blir jo særdeles urettferdig for barnet, og dessuten får man jo ikke vurdert percentilbevegelser siden de fleste premature da vil ligge langt under 2,5 percentilen. Barn bør jo ikke hoppe over to percentiler på kort tid.

Må bare legge til at mine to som er født i uke 27 ligger på 75 percentilen korrigert, og like under 2,5 percentilen for reell alder. De er nå tre mnd korrigert, men snart 7 kg hver.

Sukk, blir litt matt av at prematuriteten skal henge ved i så lang tid. Tenker da særlig på at man ikke får gå i barselgruppe med fullbårne. Det er jo ikke slik at man skal konkurrere med de andre barna uansett om man er prematur eller ikke.

Skrevet

Jeg hadde 5 uker prematur som også var dysmatur. Havnet i barselgruppe med de som hadde barn født omtrent på hennes termin.

Barnet følger sin egen kurve når det gjelder vekt og utvikling.

Det ble satt inn tiltak (fysio) ved ca 8 mnd varte i 2 mnd. Da hun var 1 år hadde hun "tatt igjen" sine jevnaldende i vekt, ferdigheter osv.

Anonymous poster hash: ac674...626

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...