Gå til innhold

arbeidsgiver som dømmer sykemeldte gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

For flere mnd siden leverte jeg et vikarskjema til kommunen jeg bor i så barnehager, skoler, sykehjem osv. kan ta kontakt med meg om de trenger vikar da jeg ikke har fast jobb. Jeg fikk den gangen et langvarig vikariat i en barnehage, men pga ble gravid og fikk smertefull bekkenløsning ble jeg etterhvert sykemeldt i ca uke 20 og er det ennå nå i uke 30. Kontrakten der har gått ut. Jeg er noe bedre og vil prøve å kanskje jobbe redusert (er også lei av å kjede meg hjemme) når sykemeldingen min går ut om et par uker, barnehagen har sagt at de kan kan bruke meg fordi de syns at jeg var så flink. Og da er det bare litt over en mnd til jeg går ut i svangerskapspermisjon.

I forrige uke ringte sjefen i en annen barnehage, en barnehage jeg aldri har hørt om. Og spurte om jeg er ledig for tilkallingsvakter hos dem. Jeg sa beklager meg akkurat nå er jeg sykemeldt til den 29.08 men etter det kan jeg sikkert ta noen vakter. Også sa jeg at jeg er sykemeldt pga gravid og en gravidplage. Jeg måtte jo ikke si det men liker å være ærlig, jeg sa ikke at det var bekkenet og hvor langt jeg er på vei, men det fordi hun da avbrøt meg. Så for alt hun vet så kan jeg være bare 10 uker på vei og har "bare" en voldsom kvalme som går over om 2-3 uker eller bare 2-3 dager. Og vil da være i form til å jobbe lenge fremover. Eller ekstremt trøtthet eller noe annet som pleier å gå over.

Men hun sa bare at jeg er da uaktuell for dem som gravid, hun vil ha en frisk person som vikar. Jeg gadd ikke si noe i mot det og sa bare at den er grei, for hadde hun hørt min historie så hadde jeg skjønt at hun ikke ville bruke meg :P 

Jeg kan mest sannsynlig ikke jobbe 100% i september og kanskje jeg ikke klarer å jobbe i det hele tatt. Men det vet jo ikke hun! Hun vet jo bare at jeg er gravid og har en plage som har satt meg ut fra arbeidslivet for en periode. 

Jeg tok det ikke så veldig personlig som det kanskje høres ut som, men som gravid så følte jeg at det ble dømmende og diskriminerende mot gravide generelt. Hva tenker dere? Er vi gravide bare syke hele tiden? Er graviditet en sykdom? Bør vi holdes utenfor arbeidslivet? Nå spør jeg generelt for de gravide som er i form til å jobbe.

Jeg syns ikke at det er en sykdom og kjenner flere som har jobbet frem til permisjonen har startet med 0 dagers sykefravær. Klart at man ikke vil bruke de som er mye sykemeldt og nær permisjon, men når man ikke vet det er det greit å dømme da? Hadde jeg ikke nevnt at jeg er gravid, hadde hun sagt det samme? Jeg vet jo ikke om det var ordet "sykemeldt" eller ordet "gravid" som fikk henne til å reagere negativt.

Hva tenker dere? :) Noen som har opplevd noe lignende? 

Anonymous poster hash: fe597...7da
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså den første barnehagen vil bruke meg som tilkallingsvikar i september (om jeg kan) og ikke noe mer, så det hadde kanskje ikke kræsjet med den andre barnehagen, og jeg hadde prioritert den første uansett fordi jeg trives så godt der. Så ikke noen trur at jeg prøver på for mye jobbing.

TS

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg skjønner barnehagen veldig godt, selv om jeg selvfølgelig skjønner deg også.  Men som tilkallingsvikar er det ekstra viktig at man er frisk og rask med høy sannsynlighet for å komme på jobb når man blir ringt etter. Det kan føles urettferdig, men sånn er det og på en måte må det være sånn også.  Det har ingenting med at du er gravid å gjøre, men med at det er forholdsvis stor sjans for at du ikke kan komme på jobb og da blir det vanskelig for bedriften.

Det er ikke godt for barnehagebarn å ende opp med vikar for vikaren, og spesielt ikke på høsten når det er barn som er i tilvenningsperioden fremdeles og kanskje ekstra vare for nye mennesker.  Det samme gjelder i skolen hvor en del av de barna som har ekstra ressurser tåler forandring veldig dårlig og en del klasser fungere også dårlig med stadig nye mennesker innom.

På mange måter stilles det større krav til tilkallingsvikarer enn til fast ansatte.

Skrevet

Du har ikke svart på deg jeg spør om :) Som jeg nevnte så skjønner jeg de, OM de hadde viste at jeg har bekkensmerter og bare ca en mnd jeg kan jobbe i. MEN de vet jo ingenting om det fordi jeg ble avbrutt og fikk ikke fortalt det, jeg kunne som sagt vært i uke 10 og snart 100% arbeidsfør frem til svangerskapspermisjonen starter.

Det jeg spurte om er generelt at det er greit at gravide dømmes når arbeidsgiver ikke vet årsaken til sykemeldingen. Syns du at det er rett at alle gravide skal bli sett på en som en syk arbeidstaker kun pga gravid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...