Gå til innhold

- RELIGIØSE ER DUMMERE ENN IKKE-TROENDE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nytt og nytt. Hvis du skal kalle det fakta så må det i vitenskapelig sammenheng være basert på forskning. Du må kunne bevise det. Hva man tidligere "alltid har visst" holder ikke.

Skrevet

Tror forøvrig det handler om utdanningsnivå og livssituasjon. Ikke intelligens. - men det må vel bevises det og ;)

Skrevet

"Spesielt én undersøkelse viser også at det er en klar sammenheng mellom et lands andel ateister og befolkningens gjennomsnittlige IQ."

Er ikke i tvil om det, nei. :)

Anonymous poster hash: fe2b2...919

Skrevet

Må du rope så jævlig?

Anonymous poster hash: 03fcc...839
Skrevet

Kopierte bare det som stod i artikkelen, det var stor skrift og orket ikke å endre....

Anonymous poster hash: a286e...db9
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Så var det dette med å skjære alle over en kam, da ;) Her tror jeg det finnes mange unntak, som i alle andre ting. Vi mennesker er heldigvis så forskjellig, at personligheten vår ikke blir definert av  tro eller ei. Jeg er ikke religiøs selv, men kjenner da mange smarte mennesker som er det. Variasjon er en fin ting :)

Skrevet

Jeg er kristen, men selvom jeg tror på Jesus så tror jeg også på big bang, evolusjon og forskning. Vet jo at bibelen er skrevet av mennesker som teoriserer rundt det som har blitt sagt og gjort, så dette et ingen faktabok. Men at Jesus er sann har jeg ingen tvil på, derfor er jeg kristen.

Jeg har høyskoleutdanning, og er glad i forskning, så meg passer ikke dette på....

Skrevet

Ikke noe nytt dette. Sier seg selv at folk som tror på noe som ikke fins, sjeldent er av de skarpete knivene i skuffen ;)

Anonymous poster hash: 060bd...56a

Skrevet

Ikke noe nytt dette. Sier seg selv at folk som tror på noe som ikke fins, sjeldent er av de skarpete knivene i skuffen ;)

Anonymous poster hash: 060bd...56a

Hehe, akkurat!

Anonymous poster hash: a286e...db9

Skrevet

Ikke noe nytt dette. Sier seg selv at folk som tror på noe som ikke fins, sjeldent er av de skarpete knivene i skuffen ;)Anonymous poster hash: 060bd...56a

Hehe, det har jeg alltid sagt også :P

Anonymous poster hash: 958f8...306

Skrevet

Det som er så greit med tro, det er sant for noen, tull for andre. Tenk så kjedelig hvis alle skulle mene det samme! Da hadde ihvertfall dette forumet vært nedlagt ;)

Skrevet

Haha, det er vel ikke noe nytt?

Å tro at noen kan gå på vannet, og også forkaste evolusjonen tyder ikke akkurat på intelligens på høyt nivå!

Anonymous poster hash: 49797...f80
Skrevet

Haha. Enda godt de ikke måler arroganse, nedlatende tendenser og antall bedrevitere blant ateister da. Skyhøy score her hvertfall!

Skrevet

Hva med å ta ting med en klype salt, se hvem som har bestilt undersøkelsen og se at det faktisk står at det finnes andre undersøkelser som ikke viser samme korrelasjon? 

Er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen du heller :P

Anonymous poster hash: 28a84...364
Skrevet

Jeg er kristen, men selvom jeg tror på Jesus så tror jeg også på big bang, evolusjon og forskning. Vet jo at bibelen er skrevet av mennesker som teoriserer rundt det som har blitt sagt og gjort, så dette et ingen faktabok. Men at Jesus er sann har jeg ingen tvil på, derfor er jeg kristen.

Jeg har høyskoleutdanning, og er glad i forskning, så meg passer ikke dette på....

Du sier du er kristen, men tror på the big bang. Er ikke gud skaperen av universet?

Anonymous poster hash: ea495...480

Skrevet

Ikke noe sjokkerende artikkel egentlig, man har vel tenkt det mange ganger?

Og hvis man tenker på diverse kollektive selvmord som har vært opp i gjennom årene er vel samtlige pga religion?

Men jeg mener ikke religiøse i seg selv er en uintelligent flokk.. 

noen trenger et anker i livet når livet butter mot...være seg død, fattigdom osv...

la de ha det uten å føle seg mindreverdig ;)

Litt morsomt da, hihi!

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/kristne-fanatikere-la-ut-paa-seiltur-for-aa-se-hvor-gud-ledet-dem-maatte-reddes-4101717.html

Anonymous poster hash: 9d533...f45
Gjest Antarctica
Skrevet

Huff. 

Hva skal det tjene til å generalisere og bruke stygge ord om folk...? DET er ikke særlig intelligent. 

(Hilsen ateist - som ikke ser noen skilnad mellom mitt vett og andres, selv om de tror på det ene og det andre.)

Skrevet

Høyskoleutdanning kan være en form for hjernevask det også.

Hva er så dumt med å være uenig i en tidsregning som bare er teorier?

Når oppfinnere skal lage noe nytt, ser de til naturen og løsningene der.

F.eks. et fly ligner svært på en fugl, og en beltevogn er inspirert av en larve. Det finnes tusenvis av smarte løsninger i naturen. Skulle disse ha kommet tilfeldig?

Det er selvfølgelig også mye skjønnhet og glede i naturen.

Anonymous poster hash: e46eb...c67
Skrevet

Et veldig interessant metastudie som gir en ganske klar konklusjon, men samtidig har blikk for egne potensielle svakheter :).

"Konklusjonen forskerne kom fram til var ganske klar: Av 63 studier, var det 53 som viste at en negativ korrelasjon mellom religiøsitet og intelligens - og av disse var det 35 som viste at det var betydelig utslag. Til sammenligning var det to studier som viste det motsatte."

Forskerne har kommet fram til tre teorier til hvorfor det er slik:

• Intelligente mennesker er mer selvtenkende personer som i mindre grad vil gi etter for religiøse dogmer og sosial påvirkning.
  • En undersøkelse fra 1992 viste at intelligente personer faktisk hadde større sannsynlighet for å bli ateister hvis de bodde i religiøse samfunn, fordi denne typen mennesker ønsker å skille seg litt ut. Religiøse er altså i større grad «flokkdyr».
  • En mer vanlig forklaring er et de smarte ikke aksepterer teorier som ikke har gjennomgått empiriske tester eller som rett og slett er ulogiske. Intelligente mennesker tenker mer logisk enn mindre intelligente mennesker.

Anonymous poster hash: 1f959...c5c
Skrevet

At Jesus har levd er anerkjent forskning, og har ingenting med om man er religiøs eller ei...

Forskjellen på kristne og ikke- kristne består i om man tror han var Guds sønn og frelste menneskene eller ei. Hvilken kategori kommer du i?

Anonymous poster hash: 1f959...c5c

Skrevet

Hvordan kan du tro på Jesus og samtidig tro på Evolusjonslæren etc.? Det faller jo litt på sin egen urimelighet, da Jesus, i følge bibelen, utførte intet annet enn det man kan kalle mirakler. Han gjorde ting som vitenskapen i dag kan si med 100% sikkerhet er helt umulig.

Det som er så greit med tro, det er sant for noen, tull for andre. Tenk så kjedelig hvis alle skulle mene det samme! Da hadde ihvertfall dette forumet vært nedlagt ;)

Tro er tro, fakta er fakta.

Tro er ikke fakta uansett hvor mye visse mennesker ønsker det. Man kan ikke si at en Tro er sann for noen, det er ikke mulig. Man trenger ikke mene det samme, men å forholde seg til det som blir bevist (evt. motbevist.) skader ingen. :) En ting er jeg i hvert fall overbevist om ; Verden hadde vært et fredeligere sted om alle kunne enes på akkurat dette området.

Skrevet

Hehe, hvem satte igang big bang? Hvem skapte de stoffene som reagerte? Det at Jesus utførte mirakler er jeg sikker på, men jeg tror at Gud ga ham vitenskap langt forbi vår kunnskap, som gjorde at han kunne helbrede blant annet. Og noen mirakler var mer guddommelig, og jeg trenger ikke å ha vitenskapelig beviser på alt som står i bibelen, jeg tror jo på Jesus og jeg tror han er Guds sønn, ihvertfall billedlig om så ikke via en erkeengel!

Ja, låser man seg blindt til at det som står i bibelen er vitenskap, så går man glipp av noen store og viktige lærdommer, men man trenger ikke å være dum av den grunn! Bare se på de store geniene gjennom tidene, mange av dem var dypt religiøse.

Tro og vitenskap er ikke vanskelig å samkjøre, men er man låst til å mene noe om den ene siden uten å åpne seg mot den andre siden vil man ikke se dette. Mange tror at kristne er raringer som henger fast i middelalderens viten om verden, og det er helt feil! En kristen har sin tro som fundament for hans eller hennes liv, og ser på livet som en gave man skal verdsette og leve så godt som mulig. Ihvertfall er det slik for mine kristne venner :) Jada, det finnes særinger innen de kristne rekker også, men det er jo allmenn kunnskap at mange bruker andres tro til å villede og misbruke makt. Et opplyst sinn kan ha tro i sitt hjerte, og en sann kristen skal være både god og rettskaffen, står ikke noe sted at man skal være lukket for vitenskap og grine på nesen av funn som blir gjort av vitenskapsmenn eller kvinner ;)

Og som en siste ting, tenk på alle de fantastiske og forunderlige tingene og prosessene vi har i verden! Jordkloden er på akkurat riktig plass med akkurat passe oksygen, en stor katastrofal hendelse utryddet dinosaurene og gjorde atmosfæren vår mer tilpasset pattedyr, og hadde ikke det skjedd ville ikke vi funnets! Er alt dette flaks, eller er det en større makt som trekker i tråder og hjelper oss på vei?

Skrevet

o_O

Anonymous poster hash: 83519...b94
Skrevet

Du sier du er kristen, men tror på the big bang. Er ikke gud skaperen av universet?

Anonymous poster hash: ea495...480

Kjære vakre vene. Jeg tror Gud er mer finurlig enn at at knipset med fingeren og verden plutselig var til. For meg går Gud og vitenskap hånd i hånd. Bibelen har aldri utgitt seg for å være en vitenskapsbok. Vi mennesker er heldigvis skapt nysgjerrige undrende av natur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...