Gå til innhold

når far er død....

Anbefalte innlegg

Skrevet

og han familie vil ha barnet til jul, er det ok av meg å si nei?

sønnen min har kun vært der to ganger i julen.

jeg har ikke lyst til å skille barna mine i julen... er det fryktelig slemt av meg å si nei til det?????

Anonymous poster hash: bb467...ee8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, det synes jeg ikke er slemt.

Anonymous poster hash: 0b2b8...621
Skrevet

altså, hans familie bor på andre siden av andet. de er utrolig snille og flinke. å det er ikke noe galt med de!

men jeg vil at vi kal være "en hel familie" i julen...... ikke skille han fra sin søster.... at vi kan være samlet. og nå kan vi jo faktisk det, selv om omstendighetene er helt grusomme og jeg skulle ønske det var annerledes.....

hi

Skrevet

kos dere hjemme - dra heller på besøk i romjulen!

Anonymous poster hash: 0b2b8...621
Skrevet

Jeg synes overhodet ikke det er slemt av deg. Men det er jo viktig at sønnen din blir kjent skikkelig med besteforeldrene sine på farssiden. Hva med andre ferier (var han der i sommerferien?), og kanskje han kan være hos dem noen av juledagene? (Om du likevel skal jobbe?)

Anonymous poster hash: 475cd...0d0

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg at barnet må få være med sin forelder i julen, jeg forstår deg godt! Men hvis barnet begynner å bli litt eldre er det jo mulig å spørre hva barnet ønsker? Men hvor gammelt er barnet? Hva ville barnet ønsket? Kjenner barnet farens familie godt?

Skrevet

både ja og nei. Det er viktig for barn å feire høytid som jul med sin mor og /eller far, så det og feire hos besteforeldre uten noen av foreldrene tilstede blir jo feil. Men samtidig er det ikke riktig å straffe besteforeldrene fordi at deres sønn er død. Klart de ønsker å feire med sitt barnebarn like mye som andre besteforeldre ønsker. Nå vet ikke jeg om dere bor langt unna hverandre, men hva med ett kompromiss, julaften har du barnet og annehvert år får de lov å ha barnet med i juleselskaper 1-3 juledag?

Anonymous poster hash: 4ae05...14c
Skrevet

altså, det er 40 mil mellom oss, så kan ikke bare stikke innom i romjulen ;)

ja, han er der i andre ferier.... det er han. og i langhelger (han flyr alene, 9 år)

om jeg spør han, kan det hende han sier han vil dra... er usikker. men jeg lurer på, er det slemt av meg å bestemme det... å være litt egoist i julen, rett og slett......

hi

Skrevet

kan du be besteforeldrene han til dere da?

Anonymous poster hash: 4f02e...d00
Skrevet

Nei, det er ikke slemt å si nei. Man skal være sammen med sine foreldre på julaften!

Anonymous poster hash: a391d...ab4
Skrevet

Nei, det er helt naturlig at du som mamma ønsker å være sammen med barna dine i julen. Jeg synes faktisk at de er litt korttenkte som spør om han kan være hos dem i julen! Det er flott at de sees i andre ferier, men julen er noe helt spesielt! (Synes jeg ;-) )

Anonymous poster hash: 475cd...0d0

Skrevet

Alle besteforeldre syns det er hyggelig å feire jul med barnebarna, men å sende en 9åring vekk fra den helt nærmeste familien i jula er det helt greit å si nei til, uavhengig av om far er død eller ikke. 

Besteforeldrene syns sikkert det er rart å skulle be hele familien hvis du har ny mann og barn, samtidig som de ønsker å feire sammen med barnebarnet. Hvis dere har plass og mulighet, så hadde jeg bedt dem til dere nå i jula i stedet for.

Anonymous poster hash: ca463...e68
Skrevet

altså, de har ikke spurt enda. denne julen er i utgangspuntet min. men jeg vil være forberedt om de spør meg...

ja, jeg kan jo så klart be de hit, men det blir fremdeles langt for de å reise.... men det hadde vært veldig koselig om de kom hit :)

jeg føler jeg deler han med de så fort de spør. så klart jeg gjør det. det er han de har igjen fra sin egen sønn.... kan ikke forestille meg smerten, selv om han var en voksen mann og ikke en liten gutt... han var deres sønn!

men jeg som mamma vil jo ha han selv i julen. og juridisk sett er det ingen som kan "tvinge" meg til å sende han bort i julene som kommer.... selv om jeg skjønner at de sikkert vil, føler jeg at jeg vil ha han selv i julen....

da kommer jeg nok til å si nei, om de skulle komme til å spørre...

(håper ikke de gjør det!!)

hi

Skrevet

synes du kan si nei uten å få dårlig samvittighet. det er ikke å straffe de for at sønnen er død. situasjonen er sånn og det er for meg helt naturlig at et barn feirer jul først og fremst med nærmeste familie og da mener jeg mor, far og søsken. jeg forstår at de veldig gjerne vil, men du har full rett til å si nei. Kanskje de kan feire jul med han helgen før eller etter? :)

hilsen en som også er uten barnefar.

Anonymous poster hash: 2cebf...f8f
Skrevet

Kva med å tilby dei nyttår? Då er han hjå deg dei viktige dagane, samtidig som det framleis er julestemning. Då har dei høve til å la han oppleve litt av tradisjonane til farsfamilien sin.

Skrevet

Hva med å feire julaften sammen med sønnen din og så kan han dra til besteforeldrene i romjulen/nyttår?

Skrevet

Hvis det er første jul etter at guttens far døde, er det vel godt for ham å være med deg? Han er vel i sorg han og, og julehøydtiden kan bli vanskelig uten pappa? Jeg kan ikke forestille meg at jeg ville sendt mitt barn langt av gårde i en sånn situasjon, "bare" for å gi besteforeldrene en god jul. Skjønner godt at du tenker gjennom problemstillingen, det er ikke noe man ønsker å få bardus kastet på seg. 

Det høres ut som du har et bra forhold til guttens besteforeldre, og det kunne jo være en ide å ta en prat med dem, evt høre om de vil komme til dere (siden du sa det kunne vært koselig) - da føler de seg kanskje litt i varetatt, og slipper å engste seg for at kontakten med barnebarnet skal forsvinne selv om deres sønn er gått bort.

Skrevet

Besteforeldre har ikke noe krav på å se barnabarna i julen (eller til andre tider). Mine svigerforeldre har for eksempel aldri sett våre barn i jula. De bor langt unna og vi feirer jul her. Til gjengjeld ser de dem 3-4 uker om sommeren. Min søsters barn på den andre siden feirer aldri med våre foreldre. De er fast hos mannens familie. De har likevell et ært og godt forhold til alle besteforeldrene.

Jeg synes det er helt greit å fortelle dem at dere vil ha julen sammen hjemme hos dere selv (eller hvor dere nå skal være). Kansje foreslå at gutten kommer på besøk i høstferien eller på et annet tidspunkt.

Anonymous poster hash: 0611a...30f
Skrevet

Når far er død kan hans foreldre gå til retten for å få overta hans samvær

Anonymous poster hash: 8df85...a53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...